hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Skeleton amber:
Zeiss Tessar 75mm f/3.5
adaptálás és teszt

Látványpékség Zeiss módra: fánk fémből.


2025. február 16. • Horváth Krisztián

Emlékszel még arra a Welta Weltax masinára, amit azért vettem, hogy leoperáljam róla a 3.5/75-ös Tessar optikáját, de végül túl szép volt a bontáshoz, ezért inkább lőttem vele egy tekercs filmet? Nem fogod elhinni, de szereztem belőle egy másikat is, aminek ma tényleg leműtöm az objektívjét, és nem csak adaptálni fogom digitális gépekre, de ráadásul egy skeleton design megoldást is kap majd.

A skeleton design, vagy magyarul áttört szerkezet inkább karóráknál jellemző, és biztosan láttál már ilyet. Tulajdonképpen ez a XX. századi ember gondolkodásmódjának kvintesszenciája: egy egyszerű funkció mögötti bonyolult és precíz gépezet felfedése, hogy gyönyörködhessünk benne. Az ész és a technika diadala a környezet felett. Vagy valami ilyesmi...

Számtalan alkalommal, amikor régi, központi záras fényképezők optikáival dolgoztam, gyönyörködtem a záridők mögött meghúzódó, fánk alakba rendezett, hallatlanul bonyolult mechanikákban. Elhatároztam, hogy egyszer építek egy olyan optikát, amiben ezt megmutatom neked, ennek pedig ma jött el a napja!


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Cikkünk tárgya egy olyan Zeiss Tessar 75mm f/3.5 objektív, amit 6*6-os vagy 6*4.5-ös filmkocka-méret lefedésére terveztek. Hogy ebben mennyire jó, arról meggyőződhettél pár hónapja a Welta masinát bemutató cikkben. Most egy majdnem ugyanolyan optikát fogok neked elhozni (eltérés csak a coating jelölésében van), azonban ezt most tényleg adaptáljuk digitális gépekre.

Mivel a másodjára szerzett váz esetében a központi zár teljesen működésképtelen, ezt könnyű szívvel ítéltem "bonthatónak", így egyetlen gyűrű leszedésével ki is szabadult a kihuzat elején elfoglalt helyéről.


[X] hirdetés

Ettől a ponttól kezdve mutatom Neked videón is a folyamatot, ezért ha nem szeretnél olvasgatni, akkor megnézheted, hogyan zajlott a művelet:


@hispansphotoblog mai adaptálásunk egy "áttört" Tessar 3.5/75, amit ki is próbálunk #hispansphotoblog #photography ♬ original sound - hispan

A videót elérheted TikTokon, YouTubon, Facebookon és Instagramon is.



Átalakítás digitális gépekre

Maga az adaptálás nagyon egyszerű, mivel a bázistávolság nagy, a fizikai átmérők pedig kicsik. Ennek megfelelően az optika megengedi, hogy egy új fókuszmechanikával együtt is standard M42 csatlakozású legyen, amivel bármilyen digitális gépre felteheted majd egy egyszerű M42 adapterrel, vagy akár M42 csatlakozású tükörreflexes filmes kamerákon is használhatod. Kánaán.

Amire szükséged lesz: az optika, az eredeti hátsó rögzítő gyűrűje, egy M42 vázsapka és egy 25-55mm-es M42-M42 helikoid. Not so pricy.

De miért építek be egy plusz fókusz helikoidot, ha az optikán van a saját, eredeti fókusza is? Nos, ennek két oka is van:

A plusz fókuszmechanikával kapunk egy kényelmes, nagy felületű manuális fókuszt, illetve használhatjuk az eredeti fókusszal is, ezzel drasztikusan csökkentve a közelpontot kb. 30-40 centire, ami már bármire elég lesz. Ha ezekre az előnyökre nincsen szükséged, akkor helikoid helyett használhatsz egy sima M42-es 25mm-es macro közdarabot is.

Az optikai/zár blokkból előbb ki kell venned az eredeti zárlamellákat, mert ezek csukott állapotban vannak és nem engednek át fényt. Ehhez a művelethez le kell szedned az optika hátulját (ez kompletten a rekeszblokk), majd a zárlamellákat egyszerűen kivenni, végül visszaszerelni a hátsó részt.

Ha az optikai blokkot tisztítanod kell, akkor a hátsó szekciót (ami a 4 lencse 3 tagban képletből a hátsó, ragasztott lencsepárost tartalmazza), egyszerűen letekerheted. A front blokk tisztításához a fókuszmechanikát kell kiszabadítanod, amit úgy tehetsz meg, hogy a fókuszgyűrű oldalán levő három kis csavart kicsavarod. Ezek után a fókuszhelikoid teljesen kitekerhető (a front üveggel együtt), így ez, valamint a bent maradó második lencsetag is hozzáférhető és tisztítható. Ezen a ponton tudod elvégezni a fókuszmechanika kenését is (ha szükséges).

Az egyetlen alkatrész, amin komolyabban alakítanod kell, az M42 vázsapka, amiben egy lyukat kell fúrnod, amin átfér az optika eredeti rögzítésére szolgáló menet. Ezt a túloldalról a szintén eredeti rögzítő gyűrűvel tudod fixálni, az így kapott M42x1 csatlakozást pedig be tudod csavarni a fókusz helikoid vagy az M42 közdarab anyás menetébe. Alátétezéssel tudsz játszani a végtelen pontos beállításával (fontos, hogy miközben ezt teszed, az objektív eredeti fókuszmechanikája végtelen állásban legyen).

Ezzel tulajdonképpen készen is vagy az adaptálással. Most jön azonban a szép rész!



Design percek

Ha skeleton design megoldással szeretnél dolgozni, akkor le kell venned az objektív zárjának homloklemezét, ami takarja a csodás kilátásunkat erre a mérnöki mesterműre.

Ehhez a fent már említett módon a gyári fókuszmechanikát le kell szerelned, majd a homloklemezt tartó csavarok kioldása után leszedni azt. Ezzel feltárul a zárszerkezet. Ha csak a látvány kell, itt meg is állhatsz.

Én egy afféle "borostyánköves" kivitelt képzeltem el, innen jön a cikk címében szereplő "amber" kifejezés. Vagyis a feltáruló alkatrészeket ki akartam önteni epoxy gyantával vagy UV ragasztóval. Ez sajnos nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik, mert ha fentről simán csak becsöpögtetem a ragasztót, akkor az leszivárog és tönkreteszi a rekeszblokkot, meg még a lencsék közé is bemehet.

Sorry, Hammondot nem tudtam kihagyni a Jurassic Parkból... Amúgy azt tudtátok, hogy a karaktert David Attenboroughról mintázták, de ami még ennél is viccesebb, hogy a színész, aki megformálta, David testvére, Richard Attenborough?


[X] hirdetés

A ragasztó szivárgásának elkerülése érdekében (a fenti videóban jobban részletezett módon) a hátsó blokkot ismét leszedtem az objektívről (ez tartalmazza a rekeszt és a hátsó lencseblokkot is), majd leszigeteltem, hogy a ragasztó ide ne folyhasson be. Ez a szigetelés lehet akár ragasztószalag is, mivel sem tartani nem fog semmit, sem pedig látszódni. Feladata csak annyi, hogy a zárszerkezetbe csöpögtetett ragasztó ne folyhasson le túlságosan.

Ha a szigetelés megvan, a hátsó szekciót visszacsavarhatod, majd szemből a szerkezetet kiöntheted ragasztóval. Én végül UV fényre kötő ragasztóanyagot használtam, mert ez jobban folyik, mint a két komponensű epoxy, és buborékokat sem tartalmaz. A feltöltés után koncentrált UV fény alá helyeztem, majd hagytam megszáradni.

Az eredmény egészen meglepett még engem is: tényleg olyan, mintha üvegbe lenne öntve a történelem egy darabja.

A ragasztó száradása után az optika eredeti házának oldalsó, fekete részét ezüstre festettem, mivel a fókuszhelikoid színe is ilyen volt, és ez összhatásban is sokkal jobban passzol a fémes színű záralkatrészekhez és gyári fókuszgyűrűhöz.

Ahogy említettem már, az elkészült művet simán használhatod akár régi filmes, M42-es vázakon (vagy például PK-M42 adapterrel Pentax K bajonettes gépeken is).

Ugyanígy illeni fog akár DSLR, akár MILC digitális gépekre is, megfelelő M42 adapterrel. Mivel az eredeti képkocka mérete akár 6*6-os is lehet, így nem csak fullframe, de nagyobb, GFX szenzoros gépeken is működik. Mehetünk játszani!



Terepteszt

A tesztképeket egy GFX 50S II vázon vettem fel, mindegyik vágatlan, illetve csak színeket és görbéket állítottam, a képi világ változatlan. (Ha le akarod szorozni /0.8x a crop faktor/, akkor a tesztképek képi világa egy kb. 60mm f/3.2 fullframe optikáénak felel meg /a gyújtótávolság persze sosem változik, csak az érzékelt képszög/).

Az optika nagy vetített képkörének óriási előnye, hogy akár fullframe, akár GFX, akár ezeknél kisebb szenzort használsz, croppolsz az eredeti képmezőből, így sem érdemi saroksötétedés, sem pedig komolyabb minőségromlás nem lép fel a sarkok felé (a Weltás cikkben azt is megnézheted, hogy az objektív a teljes, 6*6-os képmezőjén is kiváló teljesítményt nyújt).

!

Tessarokhoz méltó, kiváló rajzolat és csodás kontraszt érkezik. A bokeh-karikák széle karakteres, alakjuk alig torzul, így a dupla fókuszmechanikával létrehozott kisebb közelpontot is ki lehet használni (M42 közdarabok beiktatásával akár makrózni is jó lehet az objektív).


[X] hirdetés

A rekesz az eredeti, 3.5 és 22 közötti tartományon működik (a gyári, oldalsó karral állítható), így igény vagy szükség esetén lehet szűkíteni a nyílást, ezzel tovább fokozva a képminőséget (a tesztképek mindenhol 3.5 rekeszértékkel készültek).

Az objektív kicsi és könnyű, öröm használni és igen érdekes képszöget ad a klasszikus 50mm felett, de a már-már portrészerű 85mm alatt. A frontján nincsen szűrő menet, így ellenzőket és filtereket sajnos nem fogad, a hátulja azonban sima M42, így azt könnyen kupakozhatod, amikor éppen a táskában pihen.



Summa summarum

Rengeteg típusú Zeiss Tessarral találkozhat a vintage fotózás vizein evező bátor hajós. A legtöbb verzió 50mm f/2.8-as és 3.5-ös (ezeket készítették fullframe gépekre), de érdemes ezeken túl is kémlelni a horizontot, mert példának okáért ez a 3.5/75 verzió is igen jó kis darab. Az eredeti, 6*6-os formátumán egy standard 50-esnek megfelelő képszöget kapsz, de kisebb, digitális szenzorokon is érdemes használni. Ilyen alaposan talán még egy Tessart sem jártam körül, de most már mind filmes, mind pedig digitális képeket is nézegethetsz fele.

!

Ha érdekelnek más tessaros szerelős tartalmak is, ezt a korábbi cikket javaslom neked, amiben teljes szervizen esett át egy 2.8/50-es kivitel.

Ha van egy ilyen géped vagy optikád, de technikai problémád akadt vele vagy adaptálni szeretnéd, támadj meg vele a szerelőműhelyben.

Ha tapasztalataidat vagy képeidet osztanád meg velünk, vár a Vintage Pub virtuális kocsmájának lelkes közössége.

A fény legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


Skeleton amber: Zeiss Tessar 75mm f/3.5 adaptálás és teszt

Az utolsó kisteléd: Canon nFD 2/135

Filmes kalandok: vásárfia Welta Weltax

Franciázunk: Angenieux DEM 2.3/180 APO teszt

Megéri cipelni: Tamron 4.5/70-350 teszt

Tamron AdatpAll-2 kisokos

Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

Zoom nem csak középformátumra: SMC Pentax-A 645 80-160mm

Feljelentés ismeretlen tettes ellen: APO-Sonnar 2/135

A Nikonos Helios esete (81H ügyek)

Tetős teszt: S-M-C Takumar 6*7 4/300

Valószínűleg a legolcsóbb nagylátó GFX-re: Super Paragon 2.8/35 teszt

Házi palacsinta: Canon 40mm f/1.9 építés és teszt

Kerekecske-gombocska: Canon nFD 2.8/15 Fisheye teszt

Neked is lehet egy LOMO tripleted

A legjobb vintage zoom? Canon nFD 80-200mm f/4L teszt

In memoriam Vivitar T4

Dream Lens: Canon 50mm f/0.95 LTM (RF) szerviz és teszt

SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt

Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt

Vázsapkányi öröm: Funleader 18mm f/8 kupakobjektív teszt

Aranyközép: Super-Takumar 2.5/135 gyorsteszt

9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast

DKL kisokos és Schneider-Kreuznach Retina-Tele-Xenar 4/135mm teszt

Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt

A manuál jelene: Irix 45mm f/1.4 teszt

Egy jó orosz objektív: Zenitar-M 50mm f/1.7 teszt

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film)

Best buy? Tokina AT-X SD 80-200mm f/2.8 teszt

(Majdnem) rekorder: Soligor 135mm f/1.5 teszt

Az orosz portrészörnyeteg: Helios 40-2 1.5/85

101 tesztkép (és vélemény): Konica Hexanon 1.8/40

Tamron SP 180mm f/2.5 IF: legenda gyorsteszten

Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Hispan 10 kedvenc objektívje

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Cyclop vs. Helios 40-2

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Takumar, de melyik?

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt


Vannak még itt további érdekességek is:


Fotósként ezeket a dolgokat szeretem az ügyfelekben

Ingrid Schäfer kalandjai egy Fotosnaiperrel Budapesten

Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kép cikkanyagának összeállításában és véleményezésében köszönöm a kitartó segítséget Eszternek, Urbán Balázsnak és Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II) és sokat játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "gyűjtő és szerelő" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összeszedte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2025 (eredeti megjelenés: 2025. február 16., utolsó módosítás: 2025. február 16.)