Zoomokkal ritkán bíbelődök, de a Tamron AdaptAll-2 gigacikkben beígértem idénre kettőt is, és mivel az interneten sosem hazudnak, ezért ezzel az anyaggal kezdem állni a szavamat. Nagytele lesz nagy vázon nagy meglepetésekkel.
Felmerülhet a gyanú, hogy a Tamron BBAR MC 70-350-est egy neutroncsillag anyagából csinálták, mert csak az arra méltók emelhetik fel. Meg persze azok, akik rendelnek egyet, és hajlandóak cipelni a 2,2 kg (+váz) tömeget. Nem, ez az objektív nem egy könnyű nyáresti séta. Mégis érdemes ebből a tényből kibontani a mesémet, mert ezt fogod mérlegre tenni akkor, ha azon gondolkodsz, elindulj-e vele. Mérlegre, haha. Ha.
A történeti előzményekhez hozzátartozik, hogy tesztalanyunknak a Tamron ökoszisztémájának evolúciós óvodájában volt már egy elődje, a szintén 70-350mm gyutávú kivitel (BBAR Multi.C jelöléssel, CZ-735 kóddal, AA2 véggel), ami külsőre eltér picit mai tesztalanyunktól, paramétereiben azonban hasonló. Ezt a verziót 1976 és 1979 között gyártották.
A későbbi öccs külsőre már sokkal jobban hajaz az SP (prémium) vonalra, fejlesztett mechanikát és bevonatokat is kapott, valamint az AdaptAll-2 rendszer teljes tudását. Gyártási időszaka 1979 és 1984 között terpeszkedik a téridőben. A kettő között a legnagyobb különbség a képminőségben van: teljesen hiteles netes vélemények alapján az új verzió köröket ver a régire. Azon túl, hogy ez az árukban is megmutatkozik, az újabb kivitel képességeit saját magad is láthatod nemsokára.
De mi az az AdaptAll-2? Egy olyan megoldás, aminél az optika végén lévő AA2 bajonettre bármilyen korabeli fényképezőrendszer csatlakozását feltehetted. Így lehetséges, hogy ez az objektív is képes 17 féle véggel futkosni a világban, és ezeket teljesen szabadon cserélheted is. Erről az egész őrületről az AdaptAll-2-nek szentelt egész estés cikkben részletesebben is olvashatsz, ha szeretnél.
Mielőtt terepre viszem ezt a termetes csodát és a képminősége kapcsán visszatérek az SP kérdésre, és ha már úgyis elkezdtük, vesézzük ki a technikai apróságokat. (Könnyek szöknének e mondat hossza kapcsán Jókai szemébe.)
A blog lelkes követői egy tiktok videóban már korábban értesülhettek róla, hogy az objektív megérkezett a fedélzetre. Teljes bontást és tisztítást, valamint karbantartást is kapott. Bár nem volt rossz állapotban, az egyik dupla lencsepáros ragasztása cserére érett. Ezeknél a korabeli zoomoknál sosem árt átnézni a mechanika állapotát és kenését, mert egy kis előrelátás sok évvel hosszabbíthatja meg a kotyogásmentes életérzést. Összerakás után egy 100%-os, szinte újszerű objektív volt előttem.
Ahogy már említettem, a teljes tömege 2170 g. A számtalan pozitívum mellett, amik ma még várnak rád, összesen négy negatívumot tudok majd felsorolni az objektív ellen. Az első nyilván a súlya. Ezt azonban kiváló ergonómia ellensúlyozza. Ellensúly, érted. Haha. Ha.
Az optikán három kezelőszervet találsz: a bajonettől felfelé haladva az első a rekeszskála. Ez a széria többi Tamron AA2 optikájához hasonlóan részben takart kivitel, tehát főleg azt a rekeszértéket látod, ami éppen be van állítva. Rossz fényviszonyok között ez hasznos, mert nem kell a jelölőhöz viszonyítva keresgélni, melyik az igaz szám, hanem abból a kevésből, ami látható, a középső a nyertes szám. 6, f@szt, 9.
A rekeszmechanika 4.5 és 32 között mozgatja az összesen 6 lamellát. A választott rendszertől (AA2 adaptertől) függően van auto (beugrasztásos) rekeszmód és nyitott rekeszes fénymérés is. A kezdő fényerő bár elsőre talán nem tűnik túl impozánsnak, azért jobban belegondolva a 4.5-ös érték a 350-es végen már teljesen korrekt. Ha majd azt is megtudod, hogy már nyitva is kiváló a képminőség, egészen boldog leszel.
[X] hirdetés
A következő kezelőszerv a zoom. Ahhoz képest, hogy mekkora tömeget mozgat a mechanika (valójában két nagy lencsecsoportot és a hozzájuk tartozó méretes tokozást), igazán finoman és egyenletesen közlekedik. Mivel a zoom rész teljesen belső kialakítású, azaz forgatásával nem változik az optika külső mérete, a típus jóval kevésbé hajlamos porzsákként működni, mint az átlagos zoomok. Ez hatalmas pozitívum, mert egy ilyen szerkezetet elég időigényes kitakarítani.
Az internal zoom kialakítás miatt az optika orientációjától függetlenül a beállított érték sem csúszik el magától soha. Ennek az a titka (és a mérnöki nagyszerűsége), hogy a két nagy mozgó lencsecsoport súlya kb. azonos, és egymással ellentétesen közlekednek, de ugyanazzal a belső gyűrűvel vannak mozgatva. Így mindegy, milyen irányban áll az objektív, a belső egyensúly mindig szinte tökéletes. Ha pedig szándékos a mozgatás, vagyis te tekered, az nagyon kézre áll, mert a zoom külsőre nagy felületű és gumírozott.
És ha már szót ejtettünk a lencserendszerről, egy rövid kitérő az üvegek világába: az objektív összesen 15 lencsét tartalmaz 13 tagban, vagyis két ragasztott párosa van. Ebből az egyik hajlamos opálosodásra, szerencsére többnyire a ragasztó anyagában, így szükség esetén javítható. A lencsék minden felületükön MC bevonatot kaptak.
A harmadik kezelőszerv a fókusz. Ennek a felülete is nagy és gumírozott, így a használatára nem lehet panasz. Egy (a teljes tömeghez képest) moderált méretű front blokkot mozgat, ezért a lehetőségekhez képest az optika nem orrnehéz, könnyen fókuszálható. A második és harmadik negatívum azonban ide tartozik: egyrészt a fókuszmechanika kialakítása miatt a közelpont mindössze 2.5 méter (ez inkább a 70-es végén lehet zavaró), másrészt a teljes front elforog a 82mm-es szűrőmenetével együtt, ezért például CPL filterek használata elég problémás.
Van egy negyedik állítható rész is az objektíven, ez pedig a beépített fényellenző. Kényelmesen kihúzható és viszonylag stabilan áll. A teljes zoomtartomány nagy mérete miatt azonban inkább csak jelképes és védelmi funkciókat lát el. Talán a 70-es végén van létjogosultsága, de az ötszörös átfogás miatt az ilyen optikákra nagyon nehéz valóban jó fényellenzőt készíteni.
A 70-350 kapott beépített, elforgatható állványtalpat is, ami a géppel együtt elképzelt súlypont közepére került és nagyon masszív kivitel. 360 fokban bármilyen orientációban rögzíthető benne a teljes tubus, így a vázzal egyetemben könnyen forog és gyorsan lehet szöget változtatni, ha szükséges.
Az objektívhez a Tamron készített gyári kétszerezőt is (01F kóddal), ami közvetlenül az AA2 bajonettel teremt kapcsolatot, így a felhelyezett végbajonettől és választott rendszertől függetlenül mindig használható. Az alapból 34 és 7 fok között változó képszög ezzel lemegy 17 és 3.5 fok közé, de ha úgy nézzük, akkor az objektív és a kétszerező összesen 34 és 3.5 fok közötti képszöggel bír fullframen, vagyis kb. 10x-es átfogást ad!
Sajnos kétszerezőből hibátlan darabom még nincsen, így vétek lenne egy opálos darabbal prezentálni, mit tud az optika vele. De ami késik, nem múlik!
Lassan belecsúszunk a tesztkörökbe. Ezek elején egy megdöbbentő tény: bár igen sok vintage optika kirajzolja a fullframenél nagyobb GFX képkört is (erről részletesen a GFX-es cikkemben olvashatsz), a zoomok ezt igen ritkán teszik meg, még ritkábban a teljes zoomtartományukon. Nos, a 70-350-es Tamron ezen kivételek egyike: bámulatosan jól birkózik meg a 44*33-as szenzorral is! Mutatom a két végén a tesztképeket középformátumra:
Természetesen a fullframen túli, GFX-sarkok felé már erősebb a vignettálás és a képminőség is esik, de ha nagyon kell, akkor a 70-es, szélesebb vége a kb. 0.8-as negatív crop faktor miatt 56mm-nek felel meg. (Ha pontosan is érdekel ez a gyutáv - képszög összefüggés, akkor ebben a cikkben találsz róla infókat.)
A tesztek során persze nem lenne igazságos (és értelmes, mégiscsak egy teleobjektívről van szó) 44*33-as szenzoron használni az objektívet, így a GFX 50S II-est crop módba tettem. A fotók, amiket látsz a továbbiakban, a gyári formátumán, 36*24-en készültek.
De milyen használni az objektívet? A közel egy kilós GFX vázzal együtt már három kilót cipelsz, ami nekem az általában egyébként is nehéz vetítőoptikák miatt megszokott, viszont nem átlagos.
Nagyon kézre áll, könnyű használni a dupla gyűrűs zoom + fókusz megoldást. Szeretem cucc, sehol sem éreztem ormótlannak vagy bumszlinak, és nem is kelt akkora feltűnést, mint egy hófehér 2.8/300-as Canon.
Tesztkörutamat Szabival bonyolítottam a 40 fokos városban. Köszönet neki a werk képekért. Így utólag persze minden emlék szebb, de a nap végén azért jól esett letenni ezt a kis bumszlibogyót, miután felkaptattunk a várba is.
A fotók rajzolatán, atmoszféráján nincsen jelentősebb változtatás. A legtöbb vágatlan fullframe kocka, sok helyen a 70-es és a 350-es végről. Csak színeket és görbéket állítottam, amit a szenzor megkívánt, de ezen túl sem kromatikus aberráció, sem saroksötétedés nincsen szűrve sehol.
Ami a rajzolatot illeti, itt sok meglepetés nincsen: az ársávhoz mérten igen jó a teljes tartományon. Már kezdő fényerőn is kiválóan használható az optika, rekeszelve is igazából inkább a sarkok javulnak. Ha megnézed a három sorozatot, amik 70, 120, 200 és 350mm-en készültek rendre 4.5 - 8 - 11 rekeszértékekkel, észreveheted, hogy 4.5-ről 8-ra már van egy igen nagy rajzolatjavulás, 11-en meg a sarkok is felzárkóznak.
70mm
120mm
200mm
350mm
Zseniálisan megoldottam, hogy a sarkokba is részletgazdag terület jusson. Vesszen a vízszint!
Ha választani kellene, akkor azt mondanám, hogy a szélesebb vége erősebb kicsit, de derekas munkát végeztek a Tamron mérnökei, mert a 350-es, szűkebb vég is nagyon jól használható, különösen rekeszelve kicsit.
Az egészben talán az a legtisztességesebb, hogy ezt a tele-zoomot nem csak a végtelenre optimalizálták, ahogy a többséget szokták, hanem kisebb fókusztávokon is egészen derekas a képminősége. Más szóval ahogy jössz a közelpont felé, nem ül ki (vagy messze nem annyira) az a szokásos zoom-fátyol a képekre, ami sokszor kicsit okafogyottá teszi a nagyobb átfogású zoomokat.
A negatívumként felhozott 2.5 méteres közelponttal ritkán kell birkózni a gyakorlatban. 135mm felett igazából nem is nagyon megy ez alá az ember, hacsak nem kifejezetten közeli portrét vagy valamiféle makrót akar, de lássuk be, ezek közül egyiket sem a Tamron 70-350-essel fogja megpróbálni.
Ahogy a fullframenél jelentősen nagyobb értelmes képkörből is látszik, az objektív vetített képkörét jelentősen túltervezték, így a vignettálás sem jelentős a zoomtartomány egyik szakaszán sem. Rekeszeléssel az a kevés is javul, ami amúgy lenne.
Kromatikus aberráció persze előcsalható, ahogy az a korabeli zoomoknál lenni szokott, de ez külön egyik fotón sincsen szűrve, így képet alkothatsz róla, hogy összességében a CA teljesítmény igen jó, és csak bizonyos - kifejezetten rossz - körülmények között kezd el CA-zni az optika. Lilás és erősebb CA jellemzően a 350-es végében lakozik.
Külön megérdemel pár szót az ellenfényeknél jelentkező flarek és becsillanások kezelése, ami egészen parádés. A két darab hármas tesztsorozatnál 4.5 - 8 - 11 rekeszekkel mentem végig, és bár már nyitott rekeszen is egészen elfogadható a fényjelenségek mértéke és módja, rekeszelve ez csak tovább javul.
Ha esetleg azt gondoltad volna, hogy a 4.5 kevés a háttérmosáshoz, íme pár kép, amik megmutatják, hogy 200 felett már ez is bőségesen elegendő tud lenni krémes hátterekhez. Az optika háttérkezelése egyébként valahol félúton van a tökéletesen krémes és a karakteres között, közelebb az előbbihez, így zoomhoz képest meglepően kellemes élmény.
És még egyszer a fókuszálás sebessége: nem állítom, hogy ezzel az optikával kell kézből Forma 1-et fotózni (bár pre-focusinggal ugye semmi sem lehetetlen), de maga a fókusz kezelőszerv amennyire lehetséges, megengedi a gyors és kényelmes állítást. Szökőkutazó gyerekeket kis gyakorlattal lehet követni, még ha nem is minden kép lesz tökéletesen éles.
A végére szokás szerint még egy zsák tesztkép a memóriakártyáról, amik talán segítenek jobban megmutatni, miket lehet kihozni az optikából:
Most akkor ez miért nem egy SP jelöléses Tamron? Ennek oka minden bizonnyal nem abban keresendő, hogy a korszak zoomjait ne múlná felül, egyszerűen csak abban, hogy magának az SP vonalnak bizonyos képminőség-standardjait nem üti meg. Ha hajszállal is, de valószínűleg alatta maradt a szigorú szemek elvárásainak. Nem egyedülálló eset ez a történelemben: a Canon FD piros karikás, L-es szériájába így nem fért be minden idők egyik legjobb 135-öse, a 2/135 nFD, vagy a szintén kiváló 2/35-ös nFD. Marketing-, pozícionálási és árazási okok is lehetnek persze a végső brandelés hátterében. Ez már sosem derül ki...
[X] hirdetés
A Tamron 70-350-ese egy igazi svájci bicska, ha szereted a hosszabb és nagyobb átfogású zoomokat. Ha hajlandó vagy egy kicsit nagyobb tömeget cipelni, akkor számtalan zoomtartományt le tudsz vele fedni. A korszerű MILC-ek korában, ahol magasabb a zajszűrés és szenzorstabilizátor is segíti a munkádat, már a 4.5-ös induló fényerő sem jelent akkora problémát. Ezek után már csak egy dolgot kell mérlegelned: mibe kerül ez neked?
A negyedik fekete leves: az optika ára. Mint az már a fentiekből kiderülhetett számodra, ez egy igen jó képminőségű objektív. Ha ezt felszorzod az AdaptAll-2 csatlakozás miatti univerzális használhatóságával, valamint azzal, hogy ötszörös zoom átfogás mellett konstans, és a 350-es végén is 4.5-ös fényerőt ad, akkor nem fogsz meglepődni rajta, hogy bőven 100.000 forint felett kezdődnek a szép darabok árai eBay-en (2024. július). A korábbi, CZ kódos tesó kb. fele ennyi, de annak a képminősége messze elmarad a 05A kiviteltől.
Ha van egy ilyen objektíved, de technikai problémád akadt vele, támadj meg a szerelőműhelyben.
Ha tapasztalataidat vagy képeidet osztanád meg velünk, vár a Vintage Pub virtuális kocsmájának lelkes közössége.
A fény és a Tamron legyen veletek!
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
A kép cikkanyagának összeállításában és véleményezésében köszönöm a kitartó segítséget Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2024. július 26., utolsó módosítás: 2024. július 26.)