hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Hetvenes szovjet
nyolcvanból, húszas házzal:
OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Újabb keleti vetítőoptika, ezúttal is széles kompatibilitással.


2023. augusztus 27. • Horváth Krisztián

Magyarázom a címet: hetvenes, mert 70mm a gyújtótávolsága, nyolcvanból, mert tippre valamikor akkor gyártották, és húsz, mert a 2020-as években kap egy igazán egyedi házat. Emellett meg persze hasznos is lesz, mert ennek a vetítőoptikának az adaptálása kisebb, fullframe és GFX rendszerekre is lehetséges, és mindegyiken valami mást kapsz tőle.

De mi az a vetítőzés?

Tulajdonképpen nem más, mint régi vagy új vetítőgépek (diavetítők, filmvetítők) objektívjeit digitális gépekre adaptáljuk, ellátjuk őket a fókuszáláshoz szükséges mechanikával, és reméljük a legjobbakat. Ebben a dobozban a gombra kattintva láthatod az eddigi projekteket (cikkek vagy tesztalbumok) képi világuk szerint csoportosítva (jelezve azt is, kb. mekkora érzékelőt rajzolnak ki és milyen rendszerekkel kompatibilisek).
Mutasd őket!
tripletek / szappanbuborék bokeh
⦿ Leitz Wetzlar 200mm f/4 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LZK Edar 100mm f/2.8 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 150mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ T-3 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Triplet 5M 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Will-Wetzlar Maginon 85mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Wollensak-Rochester 80mm f/4 U.S.A. (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
háttércsavaró csodák / swirly bokeh
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi (crop / MILC)
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi v2 (crop / MILC)
⦿ 16KP 35mm f/1.2 Töcsi (crop / MILC)
⦿ IOR Bucuresti Supercin-2 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 35mm f/1.7 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.5 Kinga (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.8 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 80mm f/1.7 (GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 9cm f/1.9 (GFX / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
krémes háttér / portré
⦿ 35KO 120mm f/2.1 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP OKP 1-100-1 100mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 120mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 140mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Elmarit-P 150mm f/2.8 (fullframe/GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Colorplan 90mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 85mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 120mm f/2.5 (fullframe vagy 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LOMO PO501-1 100mm f/2 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LOMO PO503-1 120mm f/2 (GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Meopta "Meometar" Meostigmat 50mm f/1 (crop / MILC)
⦿ OKP6-70-1 70mm f/1.8 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 60mm f/2.4 (GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Rodenstock Heligon 100mm f/1.6 4401-333-824 (GFX / MILC)
⦿ Will-Wetzlar Zoom-Maginon 85-150mm (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
röntgenoptikák
⦿ Delft Rayxar 50mm f/0.75 (crop / MILC)
⦿ Meopta Stigmar 100mm f/1.5 (fullframe / MILC)
⦿ Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (fullframe / MILC)
Petzval-optikák
⦿ Petzval (magic lantern) 150mm f/3.2 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 10cm Serie III (fullframe és nagyobb / bármilyen MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm f/2 Serie IV (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
egyéb / speciális
⦿ vetítők képalkotási sajátosságai és kezelésük
összes tesztelt optika...

Mindenféle szovjet gyártmányú LOMO, 35KP és OKP jelölésű vetítőkből nagyon sok szaladgál a világban, és viszonylag olcsón hozzájuk lehet jutni, így vetült több korábbi 100-as, 120-as és 140-es változat után a 70-esre fürkésző tekintetem. Már csak azért is érdekelt ez a típus, mert tippre egyrészt fullframen egy jó kis 70-es, szélesebb portréoptika lehet belőle, másrészt kicsit nagyobb szenzoron, GFX-re rakva meg egy jó “alap 50-es”. Rendeltem hát egyet, lássuk mibe ártottam magamat vele.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Amit tudni lehet róla: a rajta levő gyártó jelölés alapján az IZOS (Izium Optical Glass Plant) gépsorain készült, külsőre pedig egy henger alakú, 62mm átmérőjű, kb. 100mm hosszú cső, amiben a tokozott lencsesort elöl-hátul egy menetes leszorító gyűrű tartja. Emiatt szétszedni és tisztítani is pofon egyszerű.

A fém gyűrűkbe ágyazott lencsesor 7 elemet tartalmaz 5 tagban, csodás türkizes-zöldes bevonattal, ami ezen a példányon nagyrészt sértetlen volt (korábbi tisztítások hajszálkarcai látszanak, ez sajnos a szovjet bevonatok gyengesége).

Az elemeknek csak egy jó sorrendje van, de szinte bárhogy össze lehet őket legózni, szóval egyfelől nagyon figyelj a sorrendre és irányra, másrészt meg lehet vele játszani, ha ráérős időd van és nem a helyes megoldás szerint rakod össze (kreatív/art obinak is szuper lehet).



OKP6-70-1 adaptálás

Feladatunk: egy jelenleg csak könyvnehezékként működő fém és üveg halmazból olyan objektívet építeni, amit biztonságosan fel tudsz helyezni a fényképeződre és azzal pontosan és kényelmesen fókuszálva azt normál manuális optikaként használhatod. Rekesz ebben a típusban sem lesz, az élességállításhoz pedig új alkatrészeket (helikoidot és egyebeket) fogunk használni. Megmutatom az használathoz minimálisan szükséges kivitelt, egy komolyabb verziót és egy teljesen elmebeteg házazást is.


[X] hirdetés

Az optika külső háza és bázistávolsága meghatározza, milyen alkatrészekkel és mibe lehet adaptálni. A bázistávolság nagyjából 50mm, így könnyen fel lehet tenni bármilyen kisfilmes formátumú SLR/DSLR rendszerre, illetve adja magát az M42 csatlakozás, mint univerzális híd. Maradjunk egyelőre ebben, de a végén mutatom majd, hogy a GFX rendszer kis mókolást kíván.

Mivel a tubus szélessége 62mm, sajnos az M52 szélességű helikoidok szóba sem jönnek, maradnak hát az M65-ösök. Személy szerint egyébként jobban szeretek szélesebb alkatrészekkel dolgozni, mert kényelmesebb a fogásuk, és egy nagyobb vázon nem is szempont a kis optika.

Az adaptáláshoz szükséged lesz tehát egy M65-M65 36-90mm helikoidra, ami a fókuszálást biztosítja (lehet hosszabb úton is közlekedő, ezzel a közelpontod csökken majd), illetve egy M42-M65 step up gyűrűre, amit a helikoid végére csavarva kapsz egy M42 csatlakozást. Az objektív házán semmilyen átalakítást nem szükséges végezned, egyszerűen csak rögzítened kell egy 65,2mm - M65 adapterbe, amit készen megvehetsz, és nagyon kényelmes megoldás, ha éppen összejönnek a méretek (itt ez a helyzet áll fenn).

Ez kvázi a minimál csomag, vagyis, ha az M42 - M65 step upba belecsavarod a helikoidot, a helikoidra pedig felcsavarod a 62,5mm - M65 adaptert, és abban a négy kis imbuszos csavar segítségével a megfelelő távolságban rögzíted az OKP6-70-1-es házát, akkor máris használhatod az objektívet, hiszen az tökéletesen működni fog.

Ha ennél tovább mennél, akkor érdemes lehet egy 72mm-82mm step up ring alsó, 72mm-es menetét teljesen lecsiszolni, majd ezt a 62,5mm - M65 adapter és a helikoid közé betenni (előbbi becsavarásával leszorítod), és ebbe már csavarhatsz egy vagy több 82mm-es fém fényellenzőt (többet 86mm-82mm step down karikákkal tudsz összefűzni), amik védik az optikát, napellenzőként is szolgálnak és kapsz egy 86mm-es front filter menetet is szűrőknek vagy kupakoknak.

Profik ennél is tovább mehetnek, és a 62,5mm szorító és az optika, valamint a 72-82mm átalakított gyűrű és a helikoid közé gumi vagy epoxy záró réteget tehetnek, amivel gyakorlatilag időjárás-álló is lesz a kicsike.

És most az elmebeteg rész: a végső kivitelen több módosítást is tettem: egyrészt három 82mm-es fényellenzőt használtam, amik közül az első kettő elől van, a harmadikat viszont a helikoid külső gyűrűjére rögzítettem és a találkozásaikat úgy oldottam meg, hogy pontosan összeérnek végtelenbe fókuszálva. Emellett minden alkatrész gyári fekete festését lemartam, és a tiszta alumínium külsőre dolgozva teljesen egyedi kivitelt kaptak.


[X] hirdetés

A központi szimbólum, amit választottam a dizájnhoz, egy régi kitüntetésről származó vörös csillag (politikailag érzékeny nézőink számára alternatív megoldások: Amerika Kapitányos kivitel, Heinekenes kivitel, stb.), ennek vonalait követi koncentrikusan egy sok rétegben felvitt, antikolt festés, ami az objektív alsó-külső felén természetesen megkapta az egyedi kivitelekhez járó acél h logót.

A fényvisszaverődésben érintett belső felületek matt fekete festést nyertek, minimalizálva a flareket, illetve az első két ellenző, valamint az M42-M65 step up is egy-egy biztosító csavart kapott azért, hogy később véletlenül se forduljanak el.

A kész objektív első-belső felébe az eredeti optikai blokk és a 82mm-es ellenző közé egy további, 62-82mm-es step upot is rögzítettem, mint takaró elem, de ennek csak esztétikai szerepe van.

Végtelenbe állítva az optika egységes tömböt ad, az alsó gyűrű csavarásával pedig kényelmesen fókuszálható kb. 50 centis közelpontig.

És egy kis kiegészítés a GFX-hez: bár sima M42 adapterrel is fel tudod tenni Fuji középformátumra, a fenti kivitel segítségével az M42 csatlakozás kicsit szűk a vetített képnek, így fullframenél nagyobb szenzoron sötétednek a sarkok (annak ellenére, hogy a vetített képkör egyébként nagyobb, mint az FF). Erre a legegyszerűbb megoldás az, ha vételezel egy GFX - M65 adaptert és egy kb. 8mm-es M65-M65 áthidaló elemet. E kettő együttes vastagsága megfelel a GFX - M42 standard adapter méretének, így ha lecsavarod az optikáról az M42-M65 step up ringet és a helikoid M65-ös menetére az említett két alkatrészt teszed, pontosan visszakapod a helyes bázistávolságot, de sokkal nagyobb belső-hátsó átmérővel, így nem lesz vignettálás.

Ezt a kvázi univerzális megoldást alkalmazom olyan vetítőobjektíveknél, amiknek a vetített képköre elegendően nagy GFX-hez is, viszont az egyszerűség kedvéért M42-re építem őket, azonban optikai sémájuk miatt az M42 csatlakozás belső átmérője vignettálna fullframenél nagyobb szenzoron.

Ha már M42: semmi akadálya annak, hogy az optikát filmes vázon, filmre való fotózásnál is alkalmazd. Elég ütős látvány egy régi M42 gépen:



OKP6-70-1 terepteszt

A tesztképeket egy GFX 50S II vázon vettem fel, crop nem, vagy csak minimálisan van rajtuk. A szerkesztés során csak a görbékhez és színekhez nyúltam, így az atmoszféra és a képi világ az optika sajátja.

Mint a legtöbb vetítőoptika, ez is főleg középen éles, azonban olyan "oroszos" módon, amilyet az OKP 1-100-1 vagy a LOMO PO501-1 esetében is láthattál már: nem karcos, de szép a rajzolat, és éppen annyira "lágy", amennyire az egy portrénak jól áll.

A szélek felé közeledve a teljesítmény esik ugyan, de csak minimálisan, és távolról sem annyit, mint egy csavarósabb vetítőoptika esetén, szóval ez inkább ad hagyományos képet, mint az effektobik.

A szembefényeket néha érdekesen kezeli és hajlamos kontrasztot veszíteni, de fényévekkel jobb, mint egy 3-4 lencsetagos, akár Petzval, akár más rendszerű egyszerűbb vetítő. Erről egyrészt az összetettebb lencserendszer, másrészt pedig a viszonylag jól teljesítő bevonatok tehetnek.

A vignettálása átlagos, fullframenél nagyobb szenzoron használva azonban figyelmedbe ajánlom a szereléses részben jelzett csatlakozó-árnyékolási kérdést.

A jelzett alkatrészekkel való adaptálással egy jó fogású, egyenletes súlyelosztású és kényelmes méretű optikát kapsz, ezért a használhatóságra is jár neki a plusz pont.

Nem az optika szorosan vett tulajdonsága, de sokan írtok nekem azzal kapcsolatban, hogy milyen vetítőt szerezzetek be a hagyományos felszerelésetek mellé. Amellett, hogy a legfontosabb kérdés az, hogy milyen jellegű képi világot akartok (hagyományos vagy formabontó hátterű), érdemes azt is figyelembe venni, hogy portrézás során milyen távol szerettek lenni a modelltől.

Egy 35mm-es optikával néha egészen a szerencsés aurájába kell mászni, ami nem gond, ha összeszokott a csapat vagy profi a modell, de sokan inkább a 100-200mm közötti, hosszabb, így nagyobb tárgytávolságot adó megoldásokat szeretik. Az OKP6-70-1 a "közelebbi" végén van a listának: kivágástól függően a jellemző munkatávolsága 1-3 méter.



Summa summarum

A 70mm-es OKP6-70-1 egy költséghatékony és egyszerűen összeállítható alternatíva lehet nagy szenzorra alapoptikának, vagy fullframe és kisebb szenzorokra portréobinak. Középen éppen annyira éles, amennyire kell, de nem "zeiss tisztaságú", bántó a karcossága, így retusálni és könnyebb a nyerseit. A szélek felé és egész jól tartja a rajzolatát, azonban az erősebb kromatikus aberrációval és bizonyos szembefények esetén a fura viselkedéssel számolnod kell.

A szebb darabok ára az eBay-en jellemzően 30-50.000 forint között van, amihez kiviteltől függően egy 15-35.000 forintos alkatrész-költség társul (plusz természetesen az összeállításra szánt idő és energia). Összességében tehát nem egy eget rengetően drága történet.

!

Ha maradt kérdésed a típussal kapcsolatban, esetleg vele készült képeket mutatnál, várunk szeretettel a Vintage Pub virtuális kocsmájában.

Szervizeléssel, adaptálással kapcsolatban fordulj hozzám bátran a szerelőműhelyben.

A fény és a vetítők legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További vetítőoptikás őrületek:


Jutalom a nap végén: Pentacon AV 2.4/60 adaptálás és teszt

Fából vaskarika: LOMO PO503-1 2/120 adaptálás és teszt

Steampunk hazai: MOM Budapest 1.7/80 építés és teszt

Csípős M42 Pöcsi

Moziból fényképezőre: (Petzval) Zeiss Ikon Kinostar 10cm adaptálás és teszt

Branded content: Leitz Elmarit-P 2.8/150 adaptálás és teszt (M42/GFX)

Hetvenes szovjet nyolcvanból, húszas házzal: OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Steampunk időutazó: Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 adaptálás és teszt

A nagy Hektor: 120mm f/2.5 adaptálás és teszt

Termetes triplet: Leitz Wetzlar 200mm adaptálás és teszt

Made in Hungary: MOM Budapest 1.8/50 építés és teszt

Egy jó Rodenstock: Heligon 100mm építés és teszt

Fiatal Petzval: Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm serie IV adaptálás és teszt

Festőművész: Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (építés és teszt)

Pofonegyszerű trioplanpótló szer: T-3 triplet (építés és teszt)

Meopta Stigmar XX 1.5/100 adaptálás és teszt

A tornasor közepe: LOMO 2/100 építés és teszt

Német örvény: Zeiss Kipronar 1.4/50 adaptálás és teszt

Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

Magyar csavar: MOM Budapest KINGA 1.5/50 adaptálás és teszt

Hazai vonatkozás: MOM Budapest 1.7/35 vetítő építés és teszt

Leitz Hektor 85mm f/2.5 adaptálás és teszt

Leitz Colorplan 90mm f/2.5 adaptálás és teszt

Gyöngyszem keletről: OKP 1-100-1 1.8/100 vetítőoptika adaptálás és teszt

Átlát a szitán: Rayxar 0.75/50 röntgenoptika adaptálás és teszt

Az orosz Trioplan: Triplet-5M 2.8/100 építés és teszt

Az óriásvetítő: 35KP 140mm f/1.8 építés és teszt

Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2in1 portré&makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

Okos megoldás kis szenzorra: KP16 1.2/35 „Töcsi” vetítőoptika (átalakítás + teszt)

Nehézsúlyú vetítőobjektív: Meometar 50mm f/1 E-mount

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Vetítőoptikából valódi objektív (RO-109-1A)



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A mintaképek elkészítésében köszönöm Brigi és Kincső segítségét. A kész szöveg kritikáját köszönöm Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. augusztus 27., utolsó módosítás: 2023. augusztus 27.)