hispan's photoblog
              tudásbázis
              vintage pub
              műhely
              frissességek

    hispan's photoblog   |   műhely   |   feliratkozás

h

hispan's photoblog

F

Polírpercek:
Alumínium vintage optikák felújítása

Vedd fel a harcot a korral és a patinával, varázsold újjá alumínium felületeidet!

Számtalan régi objektív csodás ezüst színű külsővel rendelkezik, amit az idő sokszor próbára tett már. Ennek eredménye a felületen megjelenő sötét, néha barnás-feketés elváltozás, vagyis az alumínium-oxid. Ez mattossá teszi az optika külsejét, és nem is szép. De házi módszerekkel olcsón megszabadulhatsz tőle!

Az eljárást a Vintage Pub csoportban Papp Csaba osztotta meg a közösséggel, én is ott láttam az alábbi oldalon részletezett lépéseket. Hálás köszönet Viktor Pavlovicnak az eredeti ötletért, ezt fogjuk ma kipróbálni és kiegészíteni kicsit.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Első körben kell találnod valamilyen patinás felülettel rendelkező alumínium anyagú objektívet. Én ezt a kis Praktina bajonettes Tessart választottam, aki egyébként szerepelt már a Praktina - NEX adapter készítős cikkben is. Mivel Tessarról van szó, eleve részét képezi a Tessar fajtamentő programnak, amiről korábban egy másik alu Tessar, egy EXA bajonettes kivitel felújításánál olvashattál. A program mottója: "Ó Uram, add meg nékem azt a békét, hogy el tudjam fogadni, nem menthetek meg minden Tessart, a bátorságot, hogy megmentsem a megmenthetőeket, és a bölcsességet, hogy tudjam a különbséget!"

Az alumínium a fotótechnikai eszközök gyártása során használt, már az ókor óta ismert és közkedvelt fém, ami a periódusos rendszerben AI vegyjellel, 13-as rendszámmal szerepel. Egyszerűen hozzáférhető és viszonylag olcsó. Könnyen megmunkálható, nem mágnesezhető, a hőt és az elektromosságot is nagyszerűen vezető, kis sűrűségű, ezüstös színű anyag, aminek felületén hamar oxidréteg képződik (ez védi a további oxidációtól, ezért mesterségesen is szokták vastagítani eloxálással).

A művelethez az optikán túl az alábbiakra lesz szükséged:

Az optika felülete közelről nézve sem szebb, mint távolról, innen indulunk:

Jól látszik, hogy tele van apró résekkel és egymást átlapoló felületekkel, így semmiképpen sem úszod meg, hogy darabjaira szedd. Tudom, hogy ez komoly akadály lehet, és itt szeretnélek is megkérni arra, hogy ha nem vagy benne biztos, hogy össze is tudod rakni az objektívet helyesen, inkább ne szedd szét.

A bontásról nem írok részletesen, mert az minden optika esetében teljesen más lesz. A lényeg, hogy az összes olyan alkatrészt különítsd el, amit majd políroznod kell. Jelen esetben ez összesen négy gyűrűt jelent:

Nagyon fontos, hogy előzetesen meggyőződj róla, nem ezüstre színezett réz alkatrészekről van-e szó, mert azokat nem lehet ezzel az eljárással szépen tisztítani. Ha az alkatrész minden részén ezüst színű, akkor jó eséllyel tényleg alumíniumból van.

Mielőtt nekikezdenél a műveletnek, forró szappanos vízben most át az összes darabot. Így eleve megszabadulsz számtalan felületi szennyeződéstől és zsírtól, amik csak akadályoznák a későbbi munkát.

Így néz ki a felület közelről, mielőtt nekiállunk:

Első lépésben a nehezen hozzáférhető közökből fogjuk eltávolítani a patinát. Ezekből akad bőven például a rekeszgyűrűn és a fókuszgyűrűn is:

Ezek tisztításához kis kézi elektromos szerszám, mondjuk egy Dremel a legmegfelelőbb valamilyen fémtisztító kefe fejjel.

Véletlenül se engedj a kísértésnek és ne ess abba a hibába, hogy az összes felületet ezzel tisztítod meg, mert az alumínium viszonylag puha fém és ez a fej, illetve az elektromos masina nem fog szép felületet eredményezni. Durva lesz, ezért csak a kis recékben és mélyedésekben használd és ott is csak annyira, amennyire szükséges.

A közök kitisztítása után máris látványos a különbség a még nem kezelt felületekhez képest:

Ha ezzel megvagy, a Dremelt el is teheted, és jöhet az acélgyapot. Ebből a legfinomabb, 000 jelölésűt keresd a boltban. Általában a festékosztályon tartják és nagyon olcsó portéka. Sokszor használják hosszú expós fényfestős képekhez is, mert meggyújtva és megpörgetve könnyen felizzik.

Így néz ki a felület, miután párszor átdörzsölted már egy darab acélgyapottal:

Ezt a kézi műveletet addig folytasd, míg az összes kémiai elváltozás el nem tűnik az alumíniumról, és viszonylag szép felületet nem kapsz:

A nehezen hozzáférhető részek simogatásához nyugodtan tekerd csavarhúzóra vagy csipeszre az acélgyapotot.

Ha az összes felülettel és közzel megvagy, gyakorlatilag kaptál egy tiszta, viszonylag mattossabb alumínium felületet. Ezt mosd át forró szappanos vízzel. Ha gondolod, itt is megállhatsz, mert már ez is nagyon szép tud lenni, de én ennél még egy kicsit fényesebb felületet akartam elérni.

Ehhez fog kelleni egy polírozó fej, egy sarokcsiszoló és fogkrém. Utóbbiból a legolcsóbb is tökéletesen megteszi, vagy ha van helyette valamilyen speciális polírozó pasztád, azt is használhatsz.

Az egyes alkatrészekre vékony rétegben vigyél fel fogkrémet, majd a polírozó fejjel kezdj el dolgozni rajtuk. Nem kell nagyon rányomni, a fej olyan gyorsan forog, hogy pár kör után már sokkal szebb és egyenletesebb lesz a felületed. A négy fázis a kezdetitől a végsőig így néz ki közelről:

Természetesen a fogkrémes polírozás után az összes alkatrészt újra - és most már utoljára - mosd át szappanos vízzel, sőt, ha teheted, körömkefével is dörzsöld át, különösen a fókusz meneteit, hogy ott biztosan ne maradjon semmilyen szennyeződés.

Mi történik, ha a folyamat során a gravírozásokban levő festék megsérül vagy már eleve hiányos volt? Ezt nagyon könnyen orvosolhatod, csupán festékre és ecsetre lesz szükséged, meg valamilyen oldószerre.

Én Revell modellfestéket használok erre a célra, kb. 600 forint egy tégely, ami elég lesz 10 évig, szóval nincs nagy költségvonzata a dolognak. A gravírozott részekre felfestem, majd a maradékot acetonos szövetdarabbal még a száradása előtt óvatosan letörlöm. A festék a mélyedésekben tökéletesen benne marad majd, így gyári minőséget érhetsz el - hiszen eredetileg is pontosan így csinálták. Ha van kedved, akár más színű festéket is használhatsz, de általában a gyári állapot megóvására törekszünk.

!

Az elkészült darabokat immár összeszerelheted. Praktikus a szétszedés sorrendjében haladni. Ha bontáskor eleve sorban raktad le a darabokat és csavarokat, és előzőleg összejelölted a forgó alkatrészek találkozási pontjait, akkor nagy baj nem lehet.

Így már rá sem lehet ismerni az eredeti objektívre, ami megújult pompával vág neki a következő 50 évnek is.

Ha szépen és alaposan dolgoztál, akkor a felület olyannak fog hatni, mintha most gyártották volna az optikát.

A kis 2.8/50-es Tessar így már méltó társa lehet a Praktina FX váznak, amit korábban is láthattál már egy instagram posztomban.

Köszönöm, hogy velem tartottál. Ha hasonló tapasztalatod, ötleted vagy kérdésed van, várunk a Vintage Pub virtuális kocsmában.

Ha felújítással, objektív javítással kapcsolatban tudok neked segíteni, keress bátran!

A fény és az alumínium legyen veletek!


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:


Share



Hasznos tudást kaptál?

Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. A támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni:

Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs


Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:



További szerelős tartalmak:


Makró körfény házilag

Polírpercek: Alumínium vintage optikák felújítása

Zeiss Ikon Contaflex-NEX adapter házilag (+Zeiss Pantar 4/75 teszt)

Három objektív hiba olyan közelről, ahogy még sosem láttad

Praktina - NEX univerzális adapter házilag

Egyedi fényképező markolat fából, házilag

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

A csapágyazott Helios 40-2 története

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Retekobi újjászületése

Altix-NEX konverter házilag

És most beszéljünk az objektív-gombáról!

További cikkek a tudásbázisban...

Az eredeti ötletet köszönöm Viktor Pavlovicnak, a megosztását pedig Papp Csabának. A kész anyag áttekintését és kritikáit köszönöm Lampert Benedeknek és Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.

Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2021 (eredeti megjelenés: 2021. április 23., utolsó módosítás: 2021. április 23.)