hispan's photoblog
site version 10.1.1.7




A Pentax igen hosszú ideig egyet jelentett a minőségi és népszerű tükörreflexes gépekkel, és a japán gyártó a digitális világba is jelentős erőkkel lépett be, jóllehet lendülete mostanra elfogyni látszik. Manapság sem tudod azonban megkerülni a céget, ha vintage optikákkal foglalkozol.

A vállalat története 1919-ben kezdődött Asahi Optical Joint Stock Co. néven, bár ekkoriban fényképezőkkel még nem foglalkoztak, csak optikai eszközöket gyártottak. Saját technikákat fejlesztettek ki az üvegcsiszolás terén, így nemsokára meghatározóvá vált a működésük. Asahi Optical Trading Co. névre váltva már hadászati fejlesztéseket láthattunk tőlük: távcsöveket és távmérőket készítettek. A háború után a Konica és a Minolta számára gyártottak objektíveket.

Viszonylag korán felismerték, hogy a jövő a távmérősökkel szemben a tükörreflexeseké, így Nobuyuki Yoshida és Ryohei Suzuki vezető tervezők saját projektbe fogtak, és a nyugati kamerák másolása helyett megalkották az Asahiflexet, aminek gyártása 1951-ben kezdődött. Ez volt az első belföldön gyártott SLR gép, és sokáig az egyetlen is a japán piacon. Utódja, az Asahiflex II megoldotta az SLR-ek legnagyobb hiányosságát a távmérősökkel szemben: azonnal visszatérő tükre lehetővé tette a szinte folyamatos keresőképet. A technikai fejlesztéseket a "szerencsés" piaci környezet tette gazdasági sikerré: a koreai háború miatt a térségbe érkező fotóriporterek hamar megismerték és megszerették az Asahi gépeit és kiváló minőségű optikáit, és hírüket vitték a világban.

Az első Pentax néven megjelenő gép 1957-ben született, ez volt az első pentaprizmás modelljük is egyben (innen a név: pentaprism + reflex = Pentax, amit azonban jogilag is rendezniük kellett a Zeissel a Contax elnevezés hasonlósága miatt). Az SLR diadalmenete a Pentax sikereit is katalizálta. 1964-ben a Pentax K már a "King" névre utalt, majd kezdődött a Spotmaticok hódító útja, amik már a TTL technológia forradalmát jelentették. 14 évvel az első SLR gép megjelenése után, 1966-ban már az egymilliomodik darab készült el.

A kisfilmes sikerek mellett 1969-ben megszületett a Pentax 6x7 rendszer is, mely 120-as filmre készített 6*7-es kockákat. Mind a mai napig ez az egyik legjobb középformátumú rendszer, részeinek ára pedig igen borsos. 1971-ben megjelent az SMC bevonat, mely a korábbi optikák Super bevonatát váltotta. A Super Multi Coating sok tekintetben a mai napig használt többszörös visszaverődés-gátló bevonatok elődje. A technikai fejlesztés minden fronton folytatódott, kijött például a Pentax ES, a világ első rekeszprioritásos félautomata TTL gépe.

1975-től az M42 csavarmenetet váltotta a K bajonett, ezzel pedig vázak és optikák új generációinak nyílt meg az út. Megjelent a Pentax MX és ME, melyek a világ legkisebb 35mm-es fullframe tükörreflexes vázai voltak. Kísérleteztek a korukat megelőző AF technikákkal is (ME-F váz). Az 1980-as években még tartott a fejlesztési lendület: DX kódot olvasó gépek, programautomatikás vázak, elektronikus zoom. Az 1990-es évek díjak özönét hozták a gyártónak, majd elérkezett a digitális korszak.

A digitális szenzoros gépek piacára a Pentax is a kompakt és az SLR technológia alapjain lépett be, például egy akkoriban egyedülálló fullframe 6 megapixeles géppel, a Pentax Digital SLR-el, amire bár mindenki vágyott, sosem került gyártásba. 2003-ban a ténylegesen kereskedelmi forgalomba hozott DSLR már "csak" APS-C érzékelővel érkezett, és vegyes fogadtatásban volt része. A Pentax ettől fogva nem tudott lépést tartani a Canon és a Nikon digitális fejlesztéseivel, hiába tértek vissza a K jelölésű gépekhez, valamint hiába jelentek meg ezek a Samsung márkajelzése alatt is.

A Pentaxot végül felvásárolták, előbb 2008-ban a Hoya, majd onnan a jogok a Ricoh-hoz kerültek. Bár folyamatosan jelentek meg új digitális SLR modellek és voltak nagyon érdekes kompakt konstrukcióik is, a K bajonettbe ugyanúgy "beleragadt" a gyártó, ahogy a Nikon az F bajonettbe, emellett a fullframe digitális vázuk, a K-1 is csak nagyon-nagyon későn jelent meg. Újabban a cég már a saját sírját ássa, a mirrorless korszakban ugyanis deklaráltan kitartanak az SLR konstrukció mellett.


cikkek a tudásbázisban


A cikkek között olyanok is szerepelhetnek, melyek nem kifejezetten a gyártóhoz kapcsolódnak, de tartalmaznak tőle származó eszközöket, vagy más kapcsolatban állnak vele.


SMC Pentax 24mm f/2.8
gyorsteszt

2022. augusztus 5. | Horváth Krisztián | kb. 10 perc olvasási idő (23.000 karakter)
Apró nagylátó délutáni városi kalandjai.
Olyan egzotikusan hat az, hogy 24mm a gyújtótávolság, nem? Mindenki 28 vagy 20 milis optikákkal jár-kel, és valahogy a kettő közötti sáv kimarad. De nem ma! Mutatok neked egy viszonylag rentábilis megoldást kicsi és könnyű nagylátóra. Tovább a cikkre... SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt Apró nagylátó délutáni városi kalandjai. Olyan egzotikusan hat az, hogy 24mm a gyújtótávolság, nem? Mindenki 28 vagy 20 milis optikákkal jár-kel, és valahogy a kettő közötti sáv kimarad. De nem ma! Mutatok neked egy viszonylag rentábilis megoldást kicsi és könnyű nagylátóra budapest 24mm nagylátó wideangle japan japán objektív horváth krisztián hispan hispan's photoblog pentax me super filmes analóg lapos kicsi sopron túrista turista utazós utazás nyaralás nyaralós

Tourist dessert:
SMC Pentax-M 2.8/40 pancake
teszt

2022. július 24. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (25.000 karakter)
Kompromisszumok viharának gyümölcsét mossa ma partra a vintázs óceán: méret vagy minőség? Kiderül.
Ezer éve, vagy még annál is régebben vágytam már egy igazi Pancake optikára pusztán azért, mert ilyet még nem próbáltam. Voltak már persze kis méretű objektívjeim, sőt, a korábbi cikkalany 1.8/40 Hexanon valójában már szinte palacsinta, de az igazi pancake valahogy más: kifejezetten arra lett tervezve, hogy lapos legyen. Ma megmutatok egyet, és azt is elmondom, miért éppen erre esett a választásom. A dolgokat megkoronázandó alapvetően analóg tesztet fogsz olvasni. Tovább a cikkre... Kompromisszumok viharának gyümölcsét mossa ma partra a vintázs óceán: méret vagy minőség? Kiderül. Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt Ezer éve, vagy még annál is régebben vágytam már egy igazi Pancake optikára pusztán azért, mert ilyet még nem próbáltam. Voltak már persze kis méretű objektívjeim, sőt, a korábbi cikkalany 1.8/40 Hexanon valójában már szinte palacsinta, de az igazi pancake valahogy más: kifejezetten arra lett tervezve, hogy lapos legyen. Ma megmutatok egyet, és azt is elmondom, miért éppen erre esett a választásom. A dolgokat megkoronázandó alapvetően analóg tesztet fogsz olvasni. tessar palacsinta pancake lens palacsinta objektív horváth krisztián hispan hispan's photoblog pentax me super filmes analóg lapos kicsi sopron túrista turista utazós utazás nyaralás nyaralós

Aranyközép:
Super-Takumar 2.5/135
gyorsteszt

2022. március 2. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (22.000 karakter)
Az aranysárga Takumar bevonatok útján jártam egy hideg januári napon, és érdekes tapasztalatokat hozok.
A blogon megjelenő legtöbb optikának van valami értelme. Mármint valamilyen okból említésre méltó darab. Ez nem lesz másképp mai alanyunkkal, a Super-Takumar 2.5/135-ös igen szép példányával sem. Egy délután élményei következnek, amikből megtudhatod, hogy kell-e neked egy ilyen objektív, vagy sem. Tovább a cikkre... super-takumar takumar aranyközép aranyközépút 135mm 135 2.5 f/2.5 M42 gyorsteszt teszt japán asahi Az aranysárga Takumar bevonatok útján jártam egy hideg januári napon, és érdekes tapasztalatokat hozok. A blogon megjelenő legtöbb optikának van valami értelme. Mármint valamilyen okból említésre méltó darab. Ez nem lesz másképp mai alanyunkkal, a Super-Takumar 2.5/135-ös igen szép példányával sem. Egy délután élményei következnek, amikből megtudhatod, hogy kell-e neked egy ilyen objektív, vagy sem. hispan hispan's photoblog horváth krisztián cikk portré portréoptika

9 Pentax optika,
amitől dobsz egy hátast

2021. július 16. | Horváth Krisztián | kb. 30 perc olvasási idő (40.000 karakter)
Ha azt hiszed, hogy ismered az Asahi Takumar/Pentax objektíveket, akkor most próbára teheted magadat.
Ma állatkertbe megyünk, és megetetjük zoofooddal a kíváncsiságunkat az Asahi/Pentax alig ismert unikornisainak kifutójánál. Olyan objektíveket simogatunk majd, melyek bár (többségükben) kereskedelmi forgalomba kerültek, a vintage mánia ellenére napjainkban mégis alig tud róluk bárki bármit. Ha szereted a különleges fogásokat, a legjobb helyen jársz. Pénztárcákat eldugni, irány a történelem iratmegsemmisítőjének kosara! Tovább a cikkre... Ha azt hiszed, hogy ismered az Asahi Takumar/Pentax objektíveket, akkor most próbára teheted magadat. 9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast Ma állatkertbe megyünk, és megetetjük zoofooddal a kíváncsiságunkat az Asahi/Pentax alig ismert unikornisainak kifutójánál. Olyan objektíveket simogatunk majd, melyek bár (többségükben) kereskedelmi forgalomba kerültek, a vintage mánia ellenére napjainkban mégis alig tud róluk bárki bármit. Ha szereted a különleges fogásokat, a legjobb helyen jársz. Pénztárcákat eldugni, irány a történelem iratmegsemmisítőjének kosara!

Mítoszdöntögető
3.5/135mm-es teszt

2021. január 23. | Horváth Krisztián | kb. 45 perc olvasási idő (38.000 karakter)
Kilenc low-budget vintage portréoptika a ringben. Vajnos a Zeiss Sonnar tényleg abszolút bajnok?
Két okból készítettem ezt az anyagot. Egyrészt eredetileg csak azt akartam megmutatni, mik a különbségek a híres Zeiss Sonnar 3.5/135 és a Jupiter-37A orosz másolata között. Sokszor a Jupitert jobbnak mondják a híres Sonnarnal (amiről már cikket is olvashattál a blogon), így ennek a végére akartam járni. Ez az összehasonlítás dúsult fel aztán egy Takumarral, aminek 3.5/135 változata messze alulértékelt darab a mezőnyben, végül aztán sorban érkeztek az objektívek, és ahogyan az lenni szokott, nem volt megállás. Tovább a cikkre... Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt horváth krisztián hispan hispan's photoblog Kilenc low-budget vintage portréoptika a ringben. Vajnos a Zeiss Sonnar tényleg abszolút bajnok? Két okból készítettem ezt az anyagot. Egyrészt eredetileg csak azt akartam megmutatni, mik a különbségek a híres Zeiss Sonnar 3.5/135 és a Jupiter-37A orosz másolata között. Sokszor a Jupitert jobbnak mondják a híres Sonnarnal (amiről már cikket is olvashattál a blogon), így ennek a végére akartam járni. Ez az összehasonlítás dúsult fel aztán egy Takumarral, aminek 3.5/135 változata messze alulértékelt darab a mezőnyben, végül aztán sorban érkeztek az objektívek, és ahogyan az lenni szokott, nem volt megállás. zeiss carl jena 3.5 f/3.5 jupiter olympus om zuiko tele kistele fix prime portré összehasonlítás verseny teszt takumar smc s-m-c nikon nikkor minolta pentax pentax-m canon nfd fuji photo ebc fujinon fujinon-t ellenző napellenző beépített

Nyári kalandok a világ legkisebb
tükörreflexes rendszerével:
Pentax 110 teszt (digi/film)

2020. augusztus 1. | Horváth Krisztián | kb. 25 perc olvasási idő (35.000 karakter)
Régen okozott akkora örömöt a fotózás, mint amekkorát a Pentax 110-essel átéltem. Fogunk lőni 110-es kisfilmre és kipróbáljuk a világ legkisebb cserélhető optikáit digitális vázon is.
Nagy kegy a sorstól, hogy a mai napig gyártanak 110-es filmeket, ugyanis ezek az apró tekercsek rengeteg mókát rejtenek. Főleg ha egy olyan rendszerrel használjuk őket, ami nem csak a világ legkisebb cserélhető objektíves gépét és a hozzá való optikákat tartalmazza, de mindezt tükörreflexes, TTL automata kialakítással is kombinálja. Tovább a cikkre... Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film) horváth krisztián hispan hispan's photoblog Régen okozott akkora örömöt a fotózás, mint amekkorát a Pentax 110-essel átéltem. Fogunk lőni 110-es kisfilmre és kipróbáljuk a világ legkisebb cserélhető optikáit digitális vázon is. Nagy kegy a sorstól, hogy a mai napig gyártanak 110-es filmeket, ugyanis ezek az apró tekercsek rengeteg mókát rejtenek. Főleg ha egy olyan rendszerrel használjuk őket, ami nem csak a világ legkisebb cserélhető objektíves gépét és a hozzá való optikákat tartalmazza, de mindezt tükörreflexes, TTL automata kialakítással is kombinálja. filmes japán optika objektív teszt összehasonlítás adaptálás adapter film 110 pocket café analog cafe analog cafeanalog caféanalog hívás előhívás nyár nyári út utazás tihany balaton 18mm 24mm 50mm 70mm japán pentax auto 20-40mm f/2.8 2.8 lomo lomography tiger orca panfocus pan focus

Az alig radioaktív Takumarok
titokzatos esete

2020. május 8. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (18.000 karakter)
Gyártási szórás, avagy nem mindenbe jutott annyi tórium, mint kellene? Exkluzív titokmassza, bomlástermékek és elfusizott hasadóanyag!
A sorozatszámok és radioaktivitási adatok gyűjtögetése közben egy igen érdekes jelenségre bukkantam, amit először csak mérési hibának véltem, idővel azonban egy minta kezdett kirajzolódni. Megosztom most veled is, hogy mit találtam a híresen radioaktív SMC Takumar 1.8/55 és 1.4/50 optikák kapcsán. Tovább a cikkre... Az alig radioaktív Takumarok titokzatos esete horváth krisztián hispan hispan's photoblog Gyártási szórás, avagy nem mindenbe jutott annyi tórium, mint kellene? Exkluzív titokmassza, bomlástermékek és elfusizott hasadóanyag! A sorozatszámok és radioaktivitási adatok gyűjtögetése közben egy igen érdekes jelenségre bukkantam, amit először csak mérési hibának véltem, idővel azonban egy minta kezdett kirajzolódni. Megosztom most veled is, hogy mit találtam a híresen radioaktív SMC Takumar 1.8/55 és 1.4/50 optikák kapcsán. univerzum radioaktív takumar smc s-m-c radioactive thorium tórium lantán sugárzás sugárzó objektív összehasonlítás maghasadás hasadás fúzió csillag nukleáris atom elem elemek cérium monazit monazit-homok homok ritkaföldfém radon radongáz rádium rádiumlányok sárgás sárgásodás UV UV fény ultraviola silvert kozmikus háttérsugárzás non-radioactive nem alig radioaktív

Hispan 10 kedvenc objektívje

2019. április 28. | Horváth Krisztián | kb. 30 perc olvasási idő (45.000 karakter)
Rengeteg levelet kapok tőletek “mit ajánlanál?” témakörben. Köszönöm ezeket, szeretlek titeket. Jöjjön most egy hosszabb válasz a 10 kedvenc optikámmal.
Még a google is szólt nekem, hogy sokan keresnek a “hispan kedvenc objektívje” kifejezésre, így ideje volt összeállítanom nektek egy listát. Ez a gyűjtés azonban nem egyszerűen egy nyálcsorgatós dreamteam. Hosszú évek gyakorlati használati- és szerviztapasztalatait pakoltam össze, hogy életszagú és hasznos infókkal szolgálhassak. Akár eltévedtél a vintage világban, akár új ötleteket keresel, tarts velem! Tovább a cikkre... Hispan 10 kedvenc objektívje Rengeteg levelet kapok tőletek “mit ajánlanál?” témakörben. Köszönöm ezeket, szeretlek titeket. Jöjjön most egy hosszabb válasz a 10 kedvenc optikámmal. Még a google is szólt nekem, hogy sokan keresnek a “hispan kedvenc objektívje” kifejezésre, így ideje volt összeállítanom nektek egy listát. Ez a gyűjtés azonban nem egyszerűen egy nyálcsorgatós dreamteam. Hosszú évek gyakorlati használati- és szerviztapasztalatait pakoltam össze, hogy életszagú és hasznos infókkal szolgálhassak. Akár eltévedtél a vintage világban, akár új ötleteket keresel, tarts velem! horváth krisztián hispan hispan's photoblog kedvenc objektív optika manuál vintage teszt összehasonlítás canon nfd fd 85mm f/1.2 zeiss czj sonnar 135mm f/3.5 samyang 14mm f/2.8 pöcsi RO-109-1A Ro 109 1A 50mm f/1.2 vetítő vetítőobjektív smc s-m-c takumar pentax 50mm f/1.4 vivitar series 1 28-105mm f/2.8-3.8 zoom smc pentax PK 100mm f/4 macro tessar 50mm 2.8 alu aluminium zebra 300mm f/2.8 if jupiter-3 jupiter 3 50mm f/1.5 L39 M39 helios 40-2 40 85mm f/1.5 M42 objektívje objektívjei optikája optikái optikáji üvege üvegei makrója teléje ötvenese 50-ese 50ese portréja portréobjektívje portréoptikája portréobija obija obijai zoomja

50mm 1.2 vs. 1.4

2018. július 31. | Horváth Krisztián | kb. 10 perc olvasási idő (18.000 karakter)
Praktikus kérdés fogalmazódik meg az emberben az 50mm-esek maximális, még értelmes fényerejével kapcsolatban: elég az 1.4, vagy jobb, ha van 1.2? Utóbbi megéri az árát? Szubjektív gondolatok, plusz SMC Pentax 1.2/50 vs. SMC Takumar 1.4/50 miniháború meglepetés vendéggel.
Javításra érkezett hozzám a napokban egy SMC Pentax 1.2/50-es optika, ennek kapcsán pedig szeretnék veletek megosztani pár gondolatot a maximális fényerő és a DOF összefüggéseiről, az ár/érték arányról és az élet más nagy dolgairól. Tovább a cikkre... 50mm 1.2 vs. 1.4 horváth krisztián hispan hispan's photoblog Praktikus kérdés fogalmazódik meg az emberben az 50mm-esek maximális, még értelmes fényerejével kapcsolatban: elég az 1.4, vagy jobb, ha van 1.2? Utóbbi megéri az árát? Szubjektív gondolatok, plusz SMC Pentax 1.2/50 vs. SMC Takumar 1.4/50 miniháború meglepetés vendéggel. Javításra érkezett hozzám a napokban egy SMC Pentax 1.2/50-es optika, ennek kapcsán pedig szeretnék veletek megosztani pár gondolatot a maximális fényerő és a DOF összefüggéseiről, az ár/érték arányról és az élet más nagy dolgairól. fényerő 1.2 1.4 f/1.2 f/1.4 összehasonlítás teszt objektív portré terepteszt tisztítás szerelés javítás szerelőműhely műhely

Miért radioaktív az objektívem?

2018. július 21. | Horváth Krisztián | kb. 25 perc olvasási idő (42.000 karakter)
Tudom, hogy izgatja a fantáziádat a kérdés: miért radioaktívak egyes objektívek? Vajon ez veszélyes? Szándékos vagy lekváros? Nő vagy csökken a sugárzás az idők során? Pokoli sebességű időutazásra invitállak a válaszokért.
Rendesen belesétáltál a csapdába barátom, mert a cikk címében feltett kérdésre sokkal alaposabb választ fogunk most keresni, mint gondolnád. Visszamegyünk egészen az idők kezdetéig és magának a radioaktivitásnak is a végére járunk. Lesz lista a sugárzó optikákról, valamint számtalan további érdekesség! Kezdhetjük? Tovább a cikkre... Miért radioaktív az objektívem? Tudom, hogy izgatja a fantáziádat a kérdés: miért radioaktívak egyes objektívek? Vajon ez veszélyes? Szándékos vagy lekváros? Nő vagy csökken a sugárzás az idők során? Pokoli sebességű időutazásra invitállak a válaszokért. Rendesen belesétáltál a csapdába barátom, mert a cikk címében feltett kérdésre sokkal alaposabb választ fogunk most keresni, mint gondolnád. Visszamegyünk egészen az idők kezdetéig és magának a radioaktivitásnak is a végére járunk. Lesz lista a sugárzó optikákról, valamint számtalan további érdekesség! Kezdhetjük? univerzum radioaktív takumar smc s-m-c radioactive thorium tórium lantán sugárzás sugárzó objektív összehasonlítás maghasadás hasadás fúzió csillag nukleáris atom elem elemek cérium monazit monazit-homok homok ritkaföldfém radon radongáz rádium rádiumlányok sárgás sárgásodás UV UV fény ultraviola silvert kozmikus háttérsugárzás horváth krisztián hispan hispan's photoblog

Takumar, de melyik?

2016. augusztus 27. | Horváth Krisztián | kb. 70 perc olvasási idő (42.200 karakter)
Super? S-M-C? SMC? 1.4/50 útmutató.
Nagyjából két éve kezdődött a szerelem köztem és az 1.4/50-es Takumarok között. Szinte véletlen, hogy a legelső 1.4-es optikám egy SMC Takumar volt, és az elején bizony nem voltam jó szerető: próbára tettem az SMC-t és számtalan más fényerős 50mm-es lencsével is kísérleteztem, melyet a "nagy 50mm-es tesztben" dokumentáltunk is. Máig nem akadt azonban jobb 50-es a kezembe. Igen ám, de 1.4/50-es Takumarból M42 csatlakozással legalább három féle forog gyakorta a használt piacokon (és vannak még ritkább változatok is, minderről lentebb részletesen). Mivel ezeket a lencséket szervizelem is, sokan kérdezték tőlem, hogy vajon melyik a legjobb változat? Melyiket miért érdemes megvenni, és tényleg jobb-e az SMC, mint a Super? És mi a helyzet a legendás 8-assal? Tovább a cikkre... Takumar, de melyik? Super? S-M-C? SMC? 1.4/50 útmutató. Nagyjából két éve kezdődött a szerelem köztem és az 1.4/50-es Takumarok között. Szinte véletlen, hogy a legelső 1.4-es optikám egy SMC Takumar volt, és az elején bizony nem voltam jó szerető: próbára tettem az SMC-t és számtalan más fényerős 50mm-es lencsével is kísérleteztem, melyet a "nagy 50mm-es tesztben" dokumentáltunk is. Máig nem akadt azonban jobb 50-es a kezembe. Igen ám, de 1.4/50-es Takumarból M42 csatlakozással legalább három féle forog gyakorta a használt piacokon (és vannak még ritkább változatok is, minderről lentebb részletesen). Mivel ezeket a lencséket szervizelem is, sokan kérdezték tőlem, hogy vajon melyik a legjobb változat? Melyiket miért érdemes megvenni, és tényleg jobb-e az SMC, mint a Super? És mi a helyzet a legendás 8-assal? super8 japán radioaktív radioactive portré teszt objektív fullframe 1.4 f/1.4 50mm 50 összehasonlítás horváth krisztián hispan hispan's photoblog sárgás sárgásodás UV UV-fény ultraviola silvert

35mm történelem

2015. november 19. | Horváth Krisztián | kb. 40 perc olvasási idő (24.300 karakter)
Egy több évtizedes tekercs mesél.
Pár héttel ezelőtt egy szokványosan induló eseménylánc vette kezdetét. Szereztem egy régi filmes vázat egy amerikai garázs-árverésről. Az öreg Spotmatic gép azonban nagy meglepetést rejtegetett: volt benne egy előhívatlan 35mm-es tekercs! Óriási szerencse volt, hogy nem ment tönkre az egész a hátfal kinyitásakor, ám még ezek után is kérdéses volt, hogy elő lehet-e hívni egyáltalán, és lesz-e rajta valamilyen értékelhető kép. Meg kellett próbálni! Nézd meg Te is, mi lett a kaland eredménye és hova vezet bennünket a rejtélyes film! Tovább a cikkre... 35mm történelem Egy több évtizedes tekercs mesél. horváth krisztián hispan hispan's photoblog Pár héttel ezelőtt egy szokványosan induló eseménylánc vette kezdetét. Szereztem egy régi filmes vázat egy amerikai garázs-árverésről. Az öreg Spotmatic gép azonban nagy meglepetést rejtegetett: volt benne egy előhívatlan 35mm-es tekercs! Óriási szerencse volt, hogy nem ment tönkre az egész a hátfal kinyitásakor, ám még ezek után is kérdéses volt, hogy elő lehet-e hívni egyáltalán, és lesz-e rajta valamilyen értékelhető kép. Meg kellett próbálni! Nézd meg Te is, mi lett a kaland eredménye és hova vezet bennünket a rejtélyes film! analóg cafe analog caféanalog cafenaalog hívás negatív előhívás scannelés pearl harbour amerika USA háború csatahajó hajó missouri kisfilm 35mm spotmatic spotmatic-f takumar 50mm f/1.4 smc évtized évtizedes gombás gomba exponált beexponált kémia kémiai super super-takumar hátfal kodak kodacolor 135-36 color tennessee bb-43 alabama tenger óceán utazás turista túrista hajó hajózás fedélzet idő titok rejtély meglepetés

Öreg 50-es nem vén 50-es

2015. október 15. | Horváth Krisztián | kb. 2,5 óra olvasási idő (90.000 karakter)
Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje.
Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel. Tovább a cikkre... Öreg öreg 50-es nem vén 50-es horváth krisztián hispan hispan's photoblog Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje. Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel. 50mm lens test próba összehasonlítás teszt verseny helios takumar 58mm smc super s-m-c 1.4 2 f/1.4 f/2 f/2.8 2.8 tessar chinon adapterezés canon fullframe 5dmii 5dm2 blende f/1.8 1.8 biotar pancolar pentacon porst color reflex multi coated mc coating auto rikenon olympus g.zuiko zuiko hasonló hasonlítás

És most beszéljünk
az objektív-gombáról!

2015. szeptember 1. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (12.700 karakter)
És tisztítsuk is ki, házilag! Jöjjön egy kis DIY projekt vállalkozó szelleműeknek.
Ha az ember antik optikákkal foglalkozik, gyakran belefut a gombásodás jelenségébe. Ez a bosszantó kis képződmény nem csak a régi, de a helytelenül, párás helyen tárolt új optikákat is érintheti, ezért is szeretném most megmutatni, hogyan távolítható el házilag. Felhívnám rá a figyelmet, hogy az eljárás igen nagy kockázatot jelent az objektív épségére, ezért mindenki csak a saját felelősségére kezdjen bele! Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, forduljunk szakemberhez! Tovább a cikkre... És most beszéljünk az objektív-gombáról! horváth krisztián hispan hispan's photoblog És tisztítsuk is ki, házilag! Jöjjön egy kis DIY projekt vállalkozó szelleműeknek. Ha az ember antik optikákkal foglalkozik, gyakran belefut a gombásodás jelenségébe. Ez a bosszantó kis képződmény nem csak a régi, de a helytelenül, párás helyen tárolt új optikákat is érintheti, ezért is szeretném most megmutatni, hogyan távolítható el házilag. Felhívnám rá a figyelmet, hogy az eljárás igen nagy kockázatot jelent az objektív épségére, ezért mindenki csak a saját felelősségére kezdjen bele! Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, forduljunk szakemberhez! szerelés szerelőműhely műhely javítás tisztítás takumar s-m-c smc 300mm tele gomba gombás gombásodás penész penédszesedés alkohol mikroszálas fültisztító házi házilag egyénileg diy módszer ötlet leírás tutorial hogyan howto how to how-to szál szálas gombasav sav

Nagyvárosi nagylátó:
Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt

2015. október 3. | Horváth Krisztián | kb. 25 perc olvasási idő (14.900 karakter)
Mire képes egy évtizedekkel ezelőtt gyártott halszem-objektív a digitális vázakon?
Létezik egy speciális típusa az objektíveknek, mely talán a legjobban megosztja a fotósokat, egy részüket a rajongói, másik felüket a homlokráncolós táborba tömörítve. Ez a típus a halszem-objektív. Számomra mindig is kedves volt a megoldás, hiszen képi világa egyedi, így számtalan olyan ötlet kivitelezésére ad lehetőséget, amit hagyományos objektívekkel nem készíthetünk el. Természetesen ma is sok gyártó készít halszemeket, általában elég borsos árakon. Mivel azonban szeretem a régi, antik lencséket, és szeretem azt is, ha az eszköz, amivel dolgozom, nem csak jó képeket csinál, de maga is szépen néz ki, kis keresgélés után beleszerettem a Takumar halszem-csodájába. Tovább a cikkre... Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt Mire képes egy évtizedekkel ezelőtt gyártott halszem-objektív a digitális vázakon? Létezik egy speciális típusa az objektíveknek, mely talán a legjobban megosztja a fotósokat, egy részüket a rajongói, másik felüket a homlokráncolós táborba tömörítve. Ez a típus a halszem-objektív. Számomra mindig is kedves volt a megoldás, hiszen képi világa egyedi, így számtalan olyan ötlet kivitelezésére ad lehetőséget, amit hagyományos objektívekkel nem készíthetünk el. Természetesen ma is sok gyártó készít halszemeket, általában elég borsos árakon. Mivel azonban szeretem a régi, antik lencséket, és szeretem azt is, ha az eszköz, amivel dolgozom, nem csak jó képeket csinál, de maga is szépen néz ki, kis keresgélés után beleszerettem a Takumar halszem-csodájába. fisheye fish-eye halszem széles nagylátó M42 teszt japán fullframe objektív terepteszt 17 17mm SMC S-M-C wide ultrawide 4 f/4 spotmatic horváth krisztián hispan hispan's photoblog


a gyártó optikái


17mm f/4

Fish-Eye-Takumar M42

24mm f/2.8

SMC Pentax

40mm f/2.8

SMC Pentax-M PK

50mm f/1.2

SMC Pentax PK

50mm f/1.4

SMC Takumar M42

50mm f/1.4

Super-Takumar (8el) M42

50mm f/1.7

Pentax-M PK

55mm f/2

Super-Takumar M42

85mm f/1.8

S-M-C Takumar M42

105mm f/2.8

S-M-C Takumar M42

135mm f/2.5

SMC Pentax PK

135mm f/2.5

Super-Takumar M42

165mm f/2.8

SMC Pentax 67

100mm f/2.8

SMC Pentax-F 1:1 Macro PK

100mm f/4

SMC Pentax Macro PK

200mm f/4

S-M-C Takumar M42

300mm f/4

S-M-C Takumar M42



kapcsolódó werk&gear tartalmak



további gyártók

Minden alkotó ember a szabadságot keresi

Amikor a 2010-es évek elején fényképezni kezdtem, valami ilyesmi vezérelt engem is. Fotós azóta se lettem, megmaradt ez szenvedélyes hobbinak, mégis talán tanulságos történetet mesélhetek arról, hogyan terjesztheted ki te is a kreativitásodat, ha kilépsz a tudásod, a megszokásaid és a felszerelésed komfortzónájából.
Az itt látható képek, de még inkább a cikkek, tesztek és tutorialok arról mesélnek neked, milyen utat jártam be, mióta először kamera került a kezembe, és hogyan találtam meg azt, ami igazán érdekel. Tovább...