hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Frame size comparison


Adott film/szenzor méretre navigálva a felbukkanó képkörök jelzik, milyen rendszerű optikák tudják azt biztosan lefedni.*

Jelmagyarázat:

Formátumok:

Az oldalnak ez a rész elsősorban asztali nézetben használható jól.

16mm film
10,26x7,49mm
12,7mm
3,4
Nikon 1
13,2x8,8mm
15,9mm
2,7
MFT
17,3x13mm
21,6mm
2
HALFFRAME
24x18mm
30mm
1,44
APS-C
25,1x16,7mm
30,1mm
1.43
APS-H
27,9x18,6mm
33,5mm
1.3
FULLFRAME
36x24mm
43,2mm
1
Hasselblad X/V
43,8x32,9mm
54,8mm
0,78
645Z
44x33mm
55mm
0,79
GFX
44x33mm
55mm
0,79
Hasselblad H
53,4x40mm
66,7mm
0,65
Phase One
53,4x40mm
66,7mm
0,65
645
56x42mm
70mm
0,61
6x6
56x56mm
79,1mm
0,55
67
67x56mm
87,3mm
0,5
6x9
84x56mm
100,9mm
0,43
16mm film képkör
MFT képkör
halfframe képkör
fullframe képkör
GFX képkör
645 képkör
6x6 képkör
67 képkör
6x9 képkör
16mm film képkör
MFT képkör
halfframe képkör
fullframe képkör
GFX képkör
645 képkör
6x6 képkör
67 képkör
6x9 képkör
6x9 képkör


* Fontos: sok esetben a kisebb szenzor/film méretű rendszerre gyártott optikák is lefedik képpel a (nem sokkal) nagyobb képmezőket, hiszen a vetített képkörök néha szándékosan nagyobbak a szükségesnél, és a szélükön sincsen egyértelmű határ (vignettálásba mennek át). Ez azonban mindig eseti. Emiatt például sok fullframe objektív használható GFX rendszeren is.

Formátum magyarázatok

8mm-es film: az ábrán nem szerepel, mert igen kicsi a rendszerhez tartozó objektívek vetített képköre (a filmszalag szélessége mindössze 8mm volt), így még a MFT formátumot sem rajzolják ki.

Nikon 1: a Nikon saját mirrorless rendszere, amit 2012-ben mutattak be, és egy 13,2x8,8mm-es szenzor dolgozik benne, aminek köszönhetően még a 16mm-es formátumra gyártott (és bármilyen nagyobb formátumú) optikák is kirajzolják. A rendszert hivatalosan 2018-ban vonta ki a gyártó a forgalomból, amihez vélhetően annak is köze volt, hogy ezt a szenzorméretet lassan az okostelefonok kamerái is elérik már.

16mm film: másik nevén keskenyfilm, eredetileg videót rögzítettek rá, a 16mm pedig a szalag teljes szélességére utal. A 35mm-es film olcsó alternatívájaként dobta piacra a Kodak 1923-ban. Vintage fotósoknak azért érdekes, mert sok vetítőoptika lett hozzá kifejlesztve (az orosz változatokat jellemzően KP16 vagy 16KP jelöléssel találod, ilyen a KP16 RO-109-1A vagy a KP16 1.2/350 is). Meglepő módon a 16mm-es "hivatalos" képkör ellenére MFT és APS-C rendszereken többnyire sötét sarkok nélkül lehet használni bizonyos 16mm-es optikákat (bár a vignettálás erős lehet).

MFT / M4/3 - Micro Four Third: a digitális fotózásban széles körben használt szenzorméret. Érzékelőmérete 17,3x13mm (4:3 képarány). Létrejöttét a kisebb és könnyebb kamerák iránti igény inspirálta, hiszen a kisebb szenzorhoz kisebb képkört vetítő, így kisebb és könnyebb objektívek is elegendőek. Eredetileg a Four Third egy tükörreflexes rendszer volt 38,67mm vázmélységgel, később ebből fejlesztették ki a mirrorless változatot (hivatalosan ezt hívják Micro Four Thirdnek) 19,25mm vázmélységgel (így a két rendszer objektívjei bár azonos képméretet vetítenek, nem keresztkompatibilisek automatikusan). MFT kamerákat főleg az Olympus és a Panasonic gyártott, de az ökoszisztéma nem zárt.

Halfframe ezt a formátumot magyarul felezőnek is hívják, hiszen pontosan egy fullframe képkocka felének a mérete (24x18mm). Innen jön a 24mm-es oldalméret is, mert a felezős fényképezők álló képeket rögzítettek a 35mm-es filmszalagra (ennek 24mm a "hasznos" magassága), pontosan dupla annyit, mint a fullframe társaik. Híres felezős optika az Industar-69 28mm f/2.8, ami MFT és APS-C digitális szenzorokat is lefed képpel.

APS-C: bár sokan úgy tudják, hogy az APS-C a digitális fotózás világában felbukkant szenzorméret, valójában az Advanced Photo System egy film alapanyagot használó történet volt 1996-tól , ahol a 35mm-es szalagnál kisebb (24mm széles) filmtekercset használtak (erre többféle formátumban is lehetett fotózni: H: 30,2x16,7mm, C: 25,1x16,7mm, P: 30,2x9,5mm). A digitális világban az APS rendszer C méretű képkockájából született meg az APS-C szenzorméret, ami azonban nem egységes (a Canon APS-C 23,5x15,6mm, a Nikon DX viszont 24x16mm). Ugyan nagyobb, mint az MFT, de kisebb, mint a fullframe (utóbbihoz viszonyított crop faktora kb. 2).

APS-H: ez a szenzorméret ma már nincs gyártásban, de érdemes róla tudni, hogy a digitális átállás kezdetén a Canon használta, és kicsit nagyobb, mint az APS-C, de kisebb, mint a fullframe méret (27,9x18,6mm - eredete az APS rendszer H méretű képkockájához köthető). 2001-től 2009-ig összesen négy Canon vázban használták. EF bajonettes gépekben üzemelt és nem készültek rá külön optikák, hanem a Canon EF fullframe objektívjeit használta, kb. 1.3-as crop faktorral (az ábrán ezért nincsen jelezve a saját képköre).

FULLFRAME: ezt a formátumot, amit hívnak Leica kockának is, egyaránt használják álló és mozgó kép rögzítésére. Másik nevét, a 35mm-t onnan abból kapta, hogy az eredeti hordozó filmszalag szélessége 35mm (két oldalt 5,5mm széles rész szolgál a perforációnak, így marad 24mm a hasznos "magasságnak"). Először Thomas Edison használta mozgókép rögzítésére, később széles körben átvették. Magára a 35mm-es szalagra többféle méretben is lehet fotózni (36x24mm a fullframe méret, de létezik 24x24-et fotózó fényképező, illetve 18x24-es half frame kamerák is). A digitális képalkotás világában is fullframe a 36*24mm-es szenzorok elnevezése.

GFX: a GFX a Fujifilm által 2017-től árusított digitális mirrorless rendszer, amiben egy 44x33mm-es szenzor dolgozik (hasznos területe 43,8x32,9mm). Besorolása vitatott, hiszen a fullframenél nagyobb, de a 645-nél kisebb, így bár papíron középformátum, sokan csak fullframe+ néven hivatkoznak rá. A GFX rendszernek vannak saját objektívjei, de könnyen adaptálhatóak rá filmes középformátumú rendszerek optikái, illetve sok fullframe objektív is, hiszen bázistávolsága csak 26,7mm.

645: a 645 megnevezés a 6*4,5 filmkocka méretből érkezik, ami valójában 56x42mm-t jelent. A 6x4,5-ös gépek a legtöbb középformátumú rendszerhez hasonlóan 120-as filmtekercset használtak, ám míg a többségnél a "6" a fotózott kocka magasságát jelöli, addig itt a szélességét, ezért 645-ös képekből jóval több (16 darab) fért rá egy tekercsre. 645-ös kamerákat készített többek között a Pentax, a Mamiya és a Bronica is, ki-ki a maga vázmélységével. Mivel a formátum képátlója 70mm (és a hozzá tartozó rendszerek tükörreflexesek voltak, nagy vázmélységgel), az ezzel kompatibilis optikák igen nagy képkört vetítenek, így könnyen adaptálhatóak kisebb (fullframe, GFX, stb.) rendszerekre.

6x6: a megnevezés a 6*6 filmkocka méretből jön, ami valójában 56x56mm. A 6x6-os gépek más középformátumú rendszerekkel együtt 120-as filmet használtak, és 12 felvétel fér el egy tekercsen. A leghíresebb 6x6-os rendszer talán a Pentacon SIX, ami P6 bajonettet használt, de a Kiev gyártmányú, K88 bajonettes vázak is 6x6-os mérettel dolgoznak. A 6x6-os képkocka képátlója közel 80mm (és a hozzá tartozó rendszerek tükörreflexesek voltak, nagy vázmélységgel), ezért az ezzel kompatibilis optikák igen nagy képkört vetítenek, így könnyen adaptálhatóak kisebb (fullframe, GFX, stb.) rendszerekre.

67: másik elterjedt nevén P67, ami a Pentax 6x7-es rendszerére utal, ahol a hasznos méret valójában 67x56mm. A 120-as filmtekercset használó kamerák összesen 10 felvételt tudtak egy nyersanyagra rögzíteni. Első felbukkanása 1965-höz köthető, de valójában csak 1969-ben jelent meg kereskedelmi forgalomban is. Egészen meglepő, de a P67 rendszer utolsó váza (Pentax 67 II) egészen 1999-ig gyártásban volt. Mivel a formátum képátlója 87,3mm (és a hozzá tartozó rendszerek tükörreflexesek voltak, nagy vázmélységgel), az ezzel kompatibilis optikák igen nagy képkört vetítenek, így könnyen adaptálhatóak kisebb (fullframe, GFX, stb.) rendszerekre.

6x9: 120-as filmet használó középformátumú képméret, aminél a hasznos képkocka ténylegesen 84*56mm. Több gyártó is alkalmazta, a Zeissnél például az Ikon sorozatban voltak 6x9-es kamerák.

6x12: az ábrán már nem szerepel, de ez is egy 120-as filmre dolgozó középformátumú képkocka.

Nyersanyag magyarázatok

35mm film: másik nevén 135-ös film, talán a legelterjedtebb filmszalag-méret, mely 35mm széles és változó hosszúságú (a klasszikus 36 kockás 135-ös film a ráhagyásokkal együtt például 1650mm hosszú, de létezik 24 kockás kivitel is), szélein mindkét oldalon perforáció látható (8 lyuk 36mm-enként), amik a szalagból kétszer 5,5mm-t vesznek el. Így a filmcsík közepén a hasznos rész szélessége 24mm (innen származik a legtöbb erre fotózott képkocka egyik 24mm-es oldala). Ha fullframe kockát készítünk rá, az 36x24mm széles lesz, a kockák között 1mm hellyel, de mivel a szalag teljes hosszában fényérzékeny, bármilyen szélességű filmkocka elkészíthető rá. Saját fényzárt magazinja van, használat után ebbe szükséges visszatekerni.

120-as film: a legtöbb középformátumú rendszer 120-as filmre dolgozik, mely egy 61mm széles, 820mm hosszú fényérzékeny felület, orsóra tekerve. A fényzárását az orsó két széle és a tekercs fényre nem érzékeny hátoldala adja. A 220-as film ugyanilyen, csak dupla olyan hosszú, mint a 120-as. Mivel a filmet befűzés után a gépben sínek vezetik és az aktuális kockáját sima felületté feszítik, a 61mm széles szalag széleire szükség van ehhez a művelethez, ezért a hasznos rész szélessége valójában kb. 56mm (a legtöbb középformátumú képkocka-méret egyik oldala ezért általában 56mm). A szalag továbbítását az egyik orsó tekerése végzi, a film szélén nincsen perforáció. Használat közben egyik orsóról a másikra tekeredik, majd az új orsójára feltekeredve vesszük ki a gépből.


Ha ez nem lenne elég, az összes tudásbázis-cikket ide kattintva érheted el.

Tesztelésre érdemes, érdekes objektíved vagy más felszerelésed van? Feltétlenül írj nekem az alábbi elérhetőségek egyikén, és összehozunk valamit!

Minden alkotó ember a szabadságot keresi

Amikor a 2010-es évek elején fényképezni kezdtem, valami ilyesmi vezérelt engem is. Fotós azóta se lettem, megmaradt ez szenvedélyes hobbinak, mégis talán tanulságos történetet mesélhetek arról, hogyan terjesztheted ki te is a kreativitásodat, ha kilépsz a tudásod, a megszokásaid és a felszerelésed komfortzónájából.
Az itt látható képek, de még inkább a cikkek, tesztek és tutorialok arról mesélnek neked, milyen utat jártam be, mióta először kamera került a kezembe, és hogyan találtam meg azt, ami igazán érdekel. Tovább...