hispan's photoblog
site version 10.1.1.7




A Pentacon egy keletnémet kamera- és objektívgyártó vállalat volt, amit VEB Pentacon Dresden néven több korábbi cég és márka egyesítéséből hoztak létre 1959-ben (ide olvadtak be például a VEB Kinowerke Dresden, Belca, Altissa, Welta, Aspecta, stb.). Neve 1964-től hivatalosa is Pentacon. A kifejezés a Contax D kamera eredeti exportnevéből (Pentacon) származik, a logo pedig a cég birtokában levő drezdai épületről, annak Ernemann tornyáról lett mintázva.

1969-ben újabb egyesítések és beolvasztások történtek, így a cég a Mentor, a Certo, az Ihagee és a Meyer csatlakozásával Kombinat VEB Pentacon Dresden néven üzemelt tovább. Ez azt is jelentette, hogy gyakorlatilag a teljes keletnémet kameragyártás egy vezetés alatt egyesült, ami a verseny és a konkurencia megszűnését jelentette, ez pedig hosszú távon lemaradáshoz és ötlettelenséghez vezetett. Számos gyártó korábbi legendás típusait megszüntették a házon belüli párhuzamok felszámolására, így például a legtöbb MOG objektív készítése is befejeződött, a kameragyártás pedig szinte csak a Praktica tükörreflexes gépekre koncentrált.

Az elvtársak szerettek egyesíteni, így 1985. január 1.-én a Pentacon a VEB Carl Zeiss Jenaba olvadt. A cég korábbi termelése jelentősen visszaesett és a civil helyett a katonai megrendelésekre koncentráltak. Az SLR gépek előállítása évi 300.000-es példányszámra csökkent és ezek exportját is jelentősen visszafogták a nem szocialista országokba. Ennek folyományaként 1987-től a kameragyártás volumene nagyban csökkent, így nem is csoda, hogy a közben már létező Praktica B rendszerre nem jutott elég figyelem és erőforrás (a PB bajonettes megoldás igen korán kimúlt).

A keleti blokk bukása után, de még a német újraegyesítés előtt a Pentacon az állami tulajdonú Treuhand vállalat kezébe került, ami a privatizációs folyamatokért volt felelős. A piaci nyitás azonban nem a Pentacon virágzását hozta el, hanem - vele együtt - számtalan cég megszüntetését. Éppen egy nappal az ország újraegyesítése előtt megindult a Pentacon felszámolása. Utoljára 1991 június 30.-án volt gyártás, az akkor még mindig 3000-nél is több alkalmazottat foglalkoztató üzemekben.

Heinrich Mandermann üzletember, aki korábban a Schneider-Kreuznach céget is megmentette a csődtől, a Pentacon kérdésében is érdekelt volt. Olcsón jutott hozzá a vállalat korábbi jogaihoz és termelési egységeihez, így jött létre a szintén Drezdában székelő Pentacon GmbH. Igaz, a kamerák gyártása immár Dél-Koreába lett kiszervezve, de ez a vállalat birtokolta a Pentacon mellett az Exakta, a Schneider és más brandek jogait is. 2015-ben a cég végleg megszüntette a Praktica termékek készítését és forgalmazását, így egy korszak zárult le.


cikkek a tudásbázisban


A cikkek között olyanok is szerepelhetnek, melyek nem kifejezetten a gyártóhoz kapcsolódnak, de tartalmaznak tőle származó eszközöket, vagy más kapcsolatban állnak vele.


Bubicsászár:
Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2019. március 3. | Horváth Krisztián | kb. 12 perc olvasási idő (24.000 karakter)
Kötelező kör a kistesók után a Pentacon vetítő nagyágyújának, a 150mm-es változatnak is a megismerése. Adaptálás és teszt, rengeteg szappanbuborék-bokehkarikával.
Ha követitek a blog tudásanyagait, találkozhattatok már a Pentacon vetítőcsaládjának két változatával, a klasszikus AV 2.8/80-assal és a kicsit ritkább AV 2.8/100-assal is, melyek tagadhatatlanul méltó ellenfelei bármelyik szappanbuborékos Trioplannak. Ma azonban még egy ezeknél is ritkább és szebb bokehval rendelkező változatról lesz szó, a 150mm-es óriásról. Tovább a cikkre... Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt horváth krisztián hispan hispan's photoblog Kötelező kör a kistesók után a Pentacon vetítő nagyágyújának, a 150mm-es változatnak is a megismerése. Adaptálás és teszt, rengeteg szappanbuborék-bokehkarikával. Ha követitek a blog tudásanyagait, találkozhattatok már a Pentacon vetítőcsaládjának két változatával, a klasszikus AV 2.8/80-assal és a kicsit ritkább AV 2.8/100-assal is, melyek tagadhatatlanul méltó ellenfelei bármelyik szappanbuborékos Trioplannak. Ma azonban még egy ezeknél is ritkább és szebb bokehval rendelkező változatról lesz szó, a 150mm-es óriásról. vetítő vetítőobjektív vetítőzés német adaptált adaptálás projektor projektorobjektív épített átépítés helikoid fókusz manuál manuális bubi buborék soapbubble szappanbuborék bokeh pentacon AV 2.8 f/2.8 triplet trioplan objektív teszt fullframe 150 150mm AV150

Portré + makró
vetítőobjektív körfénnyel:
Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

2018. szeptember 15. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (26.000 karakter)
Hogyan adaptáld tükrös vagy mirrorless vázadra a Pentacon 100mm-es vetítőjét, hogyan építs bele saját körvilágítást, és mire lesz mindez jó?
Imádom azokat a tudásanyagokat, amikben nem csak tesztelünk, de építünk is valamit: a Pentacon AV 80-as cikk után sorra kerül a 100mm-es testvére is, amit kétfunkciósra fogunk megcsinálni (makró + portré egyben), és kap egy extrát is. Nem csak mirrorless, de akár Nikon vagy Canon gépre is megmutatom az átépítés módját, és természetesen jön az életszagú próba is. Kalandra fel! Tovább a cikkre... Portré + makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt macro horváth krisztián hispan hispan's photoblog Hogyan adaptáld tükrös vagy mirrorless vázadra a Pentacon 100mm-es vetítőjét, hogyan építs bele saját körvilágítást, és mire lesz mindez jó? Imádom azokat a tudásanyagokat, amikben nem csak tesztelünk, de építünk is valamit: a Pentacon AV 80-as cikk után sorra kerül a 100mm-es testvére is, amit kétfunkciósra fogunk megcsinálni (makró + portré egyben), és kap egy extrát is. Nem csak mirrorless, de akár Nikon vagy Canon gépre is megmutatom az átépítés módját, és természetesen jön az életszagú próba is. Kalandra fel! vetítő vetítőobjektív vetítőzés német adaptált adaptálás projektor projektorobjektív épített átépítés helikoid fókusz manuál manuális bubi buborék soapbubble szappanbuborék bokeh pentacon AV 2.8 f/2.8 triplet trioplan objektív teszt fullframe AV100 100 100mm

Filléres buborékgyáros házilag:
Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

2018. április 1. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (17.000 karakter)
Készítsd el te is párezer forintból a “Trioplangyilkos” szappanbuborék-gyáros Pentacon AV 2.8/80-as vetítőobjektív Canonra vagy Nikonra alakítását.
Olyan vetítőoptikából fogunk most olcsó objektívet varázsolni, ami Canon EF-re vagy Nikon F-re is jó, és nem szükségesek hozzá drága szerszámok. Eddig ugyanis a blogon áltakított optikák jó része komoly mókolást igényelt és csak mirrorless-re volt jó. Jogos az igény, hogy csináljunk valamit tükrösökre is. Tovább a cikkre... Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re horváth krisztián hispan hispan's photoblog Készítsd el te is párezer forintból a “Trioplangyilkos” szappanbuborék-gyáros Pentacon AV 2.8/80-as vetítőobjektív Canonra vagy Nikonra alakítását. Olyan vetítőoptikából fogunk most olcsó objektívet varázsolni, ami Canon EF-re vagy Nikon F-re is jó, és nem szükségesek hozzá drága szerszámok. Eddig ugyanis a blogon áltakított optikák jó része komoly mókolást igényelt és csak mirrorless-re volt jó. Jogos az igény, hogy csináljunk valamit tükrösökre is. vetítő vetítőobjektív vetítőzés német adaptált adaptálás projektor projektorobjektív épített átépítés helikoid fókusz manuál manuális bubi buborék soapbubble szappanbuborék bokeh pentacon AV 2.8 f/2.8 triplet trioplan objektív teszt fullframe 80 85 85mm 80mm AV80

Középformátumú triplet:
Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

2021. augusztus 23. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (25.000 karakter)
Ismét előszedjük a Pentacon SIX-et és adaptálunk rá egy irtó cuki karikamestert.
Nem ez lesz az első eset, hogy vetítőoptikát adaptálok, de még csak abban sem újdonság, hogy mindezt nem fullframe, hanem annál is nagyobb, középformátumú rendszerre teszem. Az Edar 2.8/100-nak azonban van két különlegessége, ami miatt megérdemelte ezt a cikket. Egyrészt viszonylag nagy vetített képköre ellenére elég kicsi, ráadásul egy igazi triplet! Tovább a cikkre... edar-100 hispan hispan's photoblog horváth krisztián Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt Ismét előszedjük a Pentacon SIX-et és adaptálunk rá egy irtó cuki karikamestert. Nem ez lesz az első eset, hogy vetítőoptikát adaptálok, de még csak abban sem újdonság, hogy mindezt nem fullframe, hanem annál is nagyobb, középformátumú rendszerre teszem. Az Edar 2.8/100-nak azonban van két különlegessége, ami miatt megérdemelte ezt a cikket. Egyrészt viszonylag nagy vetített képköre ellenére elég kicsi, ráadásul egy igazi triplet! pentacon six p6 kiev 60 vintage portré optika lencse teszt 100mm triplet trioplan szappanbuborék bokeh bokehkarika karika

A legöregebb objektív,
amivel valaha fotóztam
(Petzval kaland)

2021. március 20. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (15.000 karakter)
Újabb analóg dorbézolás, petzválolás, rézelés, kodakolás és januári napfény hatszorhaton.
Hogy pontosan mennyi idős mai “tesztalanyunk”, azt nem tudom, de száznál biztos több. Nem egy átlagos Petzvalról van szó, ugyanis viszonylag kis képkört vetít, ez pedig lehetővé teszi, hogy egy P6 vázon is érdekes képeket csináljunk vele, különösebb crop-faktor nélkül. Ma lesz tehát terepteszt, adaptálás és néhány kocka valódi analóg. Tovább a cikkre... A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland) Újabb analóg dorbézolás, petzválolás, rézelés, kodakolás és januári napfény hatszorhaton. petzval petzvál Hogy pontosan mennyi idős mai “tesztalanyunk”, azt nem tudom, de száznál biztos több. Nem egy átlagos Petzvalról van szó, ugyanis viszonylag kis képkört vetít, ez pedig lehetővé teszi, hogy egy P6 vázon is érdekes képeket csináljunk vele, különösebb crop-faktor nélkül. Ma lesz tehát terepteszt, adaptálás és néhány kocka valódi analóg. analog analóg kodak kodakportra portra portra800 iso800 800 6*6 6x6 pentacon p6 six tl hívás cafe analog cafeanalog café caféanalog analóg portré portréobjektív 150mm kistele régi öreg középformátum közép formátum 3.2 f/3.2 horváth krisztián hispan hispan's photoblog képkör gyutáv gyújtótávolság crop crop faktor crop-faktor cropfaktor réz eredeti original

Így lesz a viewfinder
Voigtländer Perkeo gép Vaskar 4.5/80 optikája tükrös Pentacon SIX kompatibilis

2020. november 19. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (25.000 karakter)
Micsoda hosszú és romantikus cím! De tényleg erről lesz szó: egy pici Vaskart fogunk P6 bajonettre operálni és kipróbálni.
Az egész történet azzal kezdődött, hogy filmre fotózni nagy szerelem, 120-as középformátumra fotózni meg még nagyobb szerelem. Ennél nagyobb szerelem meg már meggyújtja a celluloidot, ezért használnak nedves lemezeket nagyformátumon. Szereztem is anno egy PentaconSIX vázat, amin aztán több objektívet is kipróbáltam. Tovább a cikkre... Így lesz a viewfinder Voigtländer Perkeo gép Vaskar 4.5/80 optikája tükrös Pentacon SIX kompatibilis Micsoda hosszú és romantikus cím! De tényleg erről lesz szó: egy pici Vaskart fogunk P6 bajonettre operálni és kipróbálni. Az egész történet azzal kezdődött, hogy filmre fotózni nagy szerelem, 120-as középformátumra fotózni meg még nagyobb szerelem. Ennél nagyobb szerelem meg már meggyújtja a celluloidot, ezért használnak nedves lemezeket nagyformátumon. Szereztem is anno egy PentaconSIX vázat, amin aztán több objektívet is kipróbáltam. pentacon six P6 középformátum analóg film 120 rollfilm 6*6 6x6 kodak portra központi zár viewfinder SLR pronto voigtlander 80mm 85mm f/4.5 4.5 német vintage teszt adaptálás objektív horváth krisztián hispan hispan's photoblog café analog caféanalog cafeanalog cafe

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

2020. szeptember 16. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (20.000 karakter)
Egy objektív halála egy másik születése is lehet egyben: így készíthetsz egy régi zoomból középformátumú portréobjektívet.
Amikor az öreg, teljesen elkopott mechanikával rendelkező Vivitar Series 1 70-210 f/3.5 Macro optikát szétszedtem alkatrésznek, még nem sejtettem, hogy a front blokkja hogyan fog új életre kelni. Te most megúszod a kísérletezést, és rögtön egy egyszerű megoldást mutatok neked, ha van kedved egy kis házi barkácshoz és egy igen fürge középformátumú objektívhez. Tovább a cikkre... Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6) horváth krisztián hispan hispan's photoblog Egy objektív halála egy másik születése is lehet egyben: így készíthetsz egy régi zoomból középformátumú portréobjektívet. Amikor az öreg, teljesen elkopott mechanikával rendelkező Vivitar Series 1 70-210 f/3.5 Macro optikát szétszedtem alkatrésznek, még nem sejtettem, hogy a front blokkja hogyan fog új életre kelni. Te most megúszod a kísérletezést, és rögtön egy egyszerű megoldást mutatok neked, ha van kedved egy kis házi barkácshoz és egy igen fürge középformátumú objektívhez. épített átépített adaptált adapter helicoid fókusz manuális vivitar series 1 70-210 3.5 f/3.5 középformátum film filmes 6*6 6x6 pentacon p6 six 1.8 f/1.8 120mm 135mm objektív teszt vintage café analog caféanalog cafeanalog cafe hívás vmc 120 roll rollfilm multi coated mc kodak portra 400 iso400

Öreg 50-es nem vén 50-es

2015. október 15. | Horváth Krisztián | kb. 2,5 óra olvasási idő (90.000 karakter)
Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje.
Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel. Tovább a cikkre... Öreg öreg 50-es nem vén 50-es horváth krisztián hispan hispan's photoblog Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje. Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel. 50mm lens test próba összehasonlítás teszt verseny helios takumar 58mm smc super s-m-c 1.4 2 f/1.4 f/2 f/2.8 2.8 tessar chinon adapterezés canon fullframe 5dmii 5dm2 blende f/1.8 1.8 biotar pancolar pentacon porst color reflex multi coated mc coating auto rikenon olympus g.zuiko zuiko hasonló hasonlítás


a gyártó optikái


80mm f/2.8

Pentacon AV80

100mm f/2.8

Pentacon AV100

150mm f/2.8

Pentacon AV150



kapcsolódó werk&gear tartalmak



további gyártók

Minden alkotó ember a szabadságot keresi

Amikor a 2010-es évek elején fényképezni kezdtem, valami ilyesmi vezérelt engem is. Fotós azóta se lettem, megmaradt ez szenvedélyes hobbinak, mégis talán tanulságos történetet mesélhetek arról, hogyan terjesztheted ki te is a kreativitásodat, ha kilépsz a tudásod, a megszokásaid és a felszerelésed komfortzónájából.
Az itt látható képek, de még inkább a cikkek, tesztek és tutorialok arról mesélnek neked, milyen utat jártam be, mióta először kamera került a kezembe, és hogyan találtam meg azt, ami igazán érdekel. Tovább...