hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Pentacon SIX (P6) / Kiev-88 (K88) - Fujifilm GFX adapter házilag

Barkácskedvűeknek délutáni házi feladat középformátumra.


2023. február 9. • Horváth Krisztián

A GFX-es cikkben említettem, hogy Fujifilm középformátumra limitáltabb az adapterek elérhetősége, és drágábbak is, mint a kisebb szenzoros rendszerek megoldásai. Ennek egyik ékes példája a P6/K88 kérdés. Ezt fogjuk ma megoldani.

Miért érdekes a Pentacon SIX / Kiev 88 optikák adaptálása GFX-re? Azért, mert ezek az objektívek 6*6-os, azaz középformátumú, a GFX szenzoránál jóval nagyobb alapterületet rajzoló objektívek (kiválóan használhatóak fullframen is), így nagyon jó és sokszor költséghatékony alternatívát jelentenek a Fuji rendszerére, ha olyan üvegeket keresel, amik tényleg kirajzolják azt.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Miért kell erre házilag adaptert gyártani? Három oka van.

Egyrészt az utángyártott P6 adapterek többségébe valamiért nem illeszkedik a szintén utángyártott Kiev-88 - P6 adaptergyűrű, ami nagy baj, mert egy csomó 6*6-os objektív valójában Kiev-88 bajonettes, de simán továbbadaptálható P6-ra ezzel az egyszerű karikával, ha azt fogadja a P6 géped vagy adaptered bajonettje:

Másrészt a jobb minőségű K&F megoldás (ez sem fogadja a K88 adapterkarikát) valójában két adapterből áll: egy GFX - EOS és egy EOS - P6 részből. Ezek külön-külön és egyben is nagyszerű minőséget képviselnek, ám GFX-en használva van egy nagy hátulütőjük: ha lenézel a két adapter torkába, hamar felfedezed, hogy az EF bajonettnél eléggé összeszűkül a rendszer a GFX bajonett szélességéhez képest, vagyis megtörténhet, hogy az adapter belseje miatt fog vignettálni a 6*6-os optikád a nagyobb szenzoron.

Harmadrészt az eBayen beszerezhető "egydarabos" P6-GFX adapterek nem valami szépek (fene az ízlésemet...)

A jó hír az, hogy viszonylag egyszerű házi adaptert csinálni. Ehhez mindössze egy GFX-M65 gyűrűre, egy 58mm-es standard fém fényellenzőre és egy P6 közgyűrűsor darabjára lesz szükséged (csavarokkal és kézügyességgel együtt). A gyári/eredeti P6 közgyűrűnek olyan kialakítása van, hogy az minden esetben fogadja az említett P6-K88 adaptert is.

Egy fontos kiegészítés: két féle Pentacon SIX közgyűrű sor létezik. Az egyikben (jellemzően fekete) a négy különböző méretű közdarab mindegyik vége anyás-apás P6. A másik verziónál (általában ezüst színű) csak a teljes közgyűrű-sor eleje és vége apás-anyás, maguk a közdarabok egy sima csavarmenettel variálhatóak. Mindkét verzióból lehet adaptert építeni (és az eljárás is nagyon hasonló). Én ma az ezüst kivitelt fogom használni. A képeken külön látod majd a közdarab csavarmenetes részét és a tényleges P6 véget.


[X] hirdetés

A logika egyszerű: a GFX-M65 gyűrű és a P6 közgyűrűsor önmagában sehogy sem illik össze, ezért közéjük kell majd egy áthidaló elem, amire biztonságosan rögzíthetőek. Ez egy 58mm-es napellenző lesz.

Vágni mindössze két dolgot kell: a napellenző alsó, menetes végét (itt nem fontos, hogy pontosan mennyit szedsz le), illetve a P6 közgyűrű sor menetes darabjaiból a hosszabbiknak az alját (itt fontos, mennyit vágsz).

Mennyit kell levágni a P6 közgyűrűből? Ez könnyen megállapítható. Egyrészt az M65 adapter és a P6 közgyűrű teljes együttes hossza adja majd az adapter hosszát, másrészt ha van már egy P6 adaptered két darabból (pl. az említett EOS + P6 megoldás), akkor annak hossza lesz a mérvadó. A valóságban biztonsági okokból kb. 1mm-el vékonyabbra terveztem az új adaptert, hogy az optikák fókusza biztosan elérje majd a végtelent.

Itt már vágás után láthatod a két alkatrészt. A P6 gyűrűt fel is políroztam kicsit, mert a felületét megették az évtizedek.

Ha pontosan vágtál, akkor az M65 gyűrű és a közgyűrű illeszkedése sima, és a képsík is tökéletes lesz. A kettő összeillesztésére az 58mm-es ellenző darabját fogjuk használni. A következő képen az M65 adapter külső és felső szélét és visszapolíroztam ezüst színre, mert így jobb lesz az összhatás:

Az 58mm-es ellenző az M65-GFX adapter M65-ös menetébe szinte pontosan illeszkedik (nem csavarodik bele, csak szépen belefér, de ez nekünk most elég), a P6 közgyűrű viszont lötyög rajta. Ezzel ne foglalkozz, mert később pontosan illesztjük. Az illesztéshez kétszer hat furatot és összesen 12 csavart alkalmaztam (hogy miért, az később kiderül). A furatok körben az M65 adapteren és a közgyűrűn vannak, egymástól 60 fokra, a két hatos szett 30 fok eltolással. Ugyanezeknek a lyukaknak az 58mm-es fényellenzőn is helyet kell csinálnod. Kb. így fog kinézni a dolog:

Én az M65-GFX adapter szélén készítettem kis mélyítést is a csavarfejeknek, de ez csak design, mert egyébként a GFX bajonetten akár kiálló fejekkel is elférne az egész. További tipp: ha teljes por- és vízzárásra törekedsz, akkor az 58mm-es ellenzőt a rögzítés előtt körben bekenheted epoxival is. Igaz, így később az adaptert nem lehet majd szétszedni (ha pontosan mértél, elvileg nem is kell), cserébe viszont teljesen időjárás-álló lesz. A felső hat csavar helyes behúzásával tudod a P6 közgyűrű részt pontosan tengelybe hozni a vázzal és az optikával (ezért nem volt gond az imént, hogy a P6 rész lötyög oldalirányban).

Az elkészült adapter belső részén a vágások miatt vannak még olyan részek, amik visszaverhetik a fényt, ezért az egészet lásd el matt fekete festéssel.

Száradás után a közdarabra immár rátekerheted a P6 bajonettes végdarabot is. Annak érdekében, hogy a P6 optika teteje nézzen majd felfelé a végleges adapteren is, a csavarmenetes közdarab és a P6 vég összecsavarása után kaptak egy biztosító csavart, hogy az orientációjuk mindig azonos legyen. Ez a csavar gondoskodik arról is, hogy magán az adapteren semmit se lehessen véletlenül kitekerni vagy meglazítani. Fő a biztonság.

Ha összeraktad a művedet, örömmel konstatálhatod, hogy nem csak egy Pentacon SIX - GFX adaptered van, hanem a P6 - K88 adaptergyűrű illeszkedése miatt egy Kiev-88 - GFX adaptered is!

Teszteljük a végtelent egy Industar-29 optikával:

Miért kellett összesen 12 csavar a szerkezetbe? Ennek oka az, hogy a P6/K88 optikák mérete és súlya jellemzően nagyobb, mint a fullframe objektíveké. A kifejezetten nehéz darabok viseléséhez jobb, ha több csavar tartja össze az adaptert. Minden bizonnyal elég lenne 3 - 3 is, de nyugodtabban alszok, ha az 1kg-nál is súlyosabb Kaleinar-3B 2.8/150 optikámat több biztosítja.

A gearporn szekció szerelmeseinek még két csoda GFX-re, amikkel várható is teszt a blogon: egy Arsat Zodiak-8 3.5/30 és egy Zeiss Sonnar 3.5/135. Utóbbi nem azonos a kisfilmes Sonnarral, hanem a Hasselblad 1000/1600 gépekhez gyártották, így 6*6-os kockát is rajzol:

!

Ha kérdésed maradt vagy szereléssel, javítással kapcsolatban keresnél, a nap 24 órájában megtalálsz a műhelyben.

A fény és az adapterezés legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További szerelős tartalmak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

T-22 menni street pancake

Irix 4/11 GFX mod

Szervizkör: Canon nFD 100mm f/2

Schneideritis: a meg nem értett szépség

Kodak Retina ″félobjektíves″ univerzális adapter

Pentacon SIX (P6) / Kiev-88 (K88) - Fujifilm GFX adapter házilag

Univerzális Contax/Kiev C/K adapter házilag (Leica/GFX/bármi)

Így készülnek a félbevágott objektív-szobrok

Makró körfény házilag

Polírpercek: Alumínium vintage optikák felújítása

Zeiss Ikon Contaflex-NEX adapter házilag (+Zeiss Pantar 4/75 teszt)

Három objektív hiba olyan közelről, ahogy még sosem láttad

Praktina - NEX univerzális adapter házilag

Egyedi fényképező markolat fából, házilag

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

A csapágyazott Helios 40-2 története

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Retekobi újjászületése

Altix-NEX konverter házilag

És most beszéljünk az objektív-gombáról!



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. február 9., utolsó módosítás: 2023. február 9.)