A GFX-es cikkben említettem, hogy Fujifilm középformátumra limitáltabb az adapterek elérhetősége, és drágábbak is, mint a kisebb szenzoros rendszerek megoldásai. Ennek egyik ékes példája a P6/K88 kérdés. Ezt fogjuk ma megoldani.
Miért érdekes a Pentacon SIX / Kiev 88 optikák adaptálása GFX-re? Azért, mert ezek az objektívek 6*6-os, azaz középformátumú, a GFX szenzoránál jóval nagyobb alapterületet rajzoló objektívek (kiválóan használhatóak fullframen is), így nagyon jó és sokszor költséghatékony alternatívát jelentenek a Fuji rendszerére, ha olyan üvegeket keresel, amik tényleg kirajzolják azt.
Miért kell erre házilag adaptert gyártani? Három oka van.
Egyrészt az utángyártott P6 adapterek többségébe valamiért nem illeszkedik a szintén utángyártott Kiev-88 - P6 adaptergyűrű, ami nagy baj, mert egy csomó 6*6-os objektív valójában Kiev-88 bajonettes, de simán továbbadaptálható P6-ra ezzel az egyszerű karikával, ha azt fogadja a P6 géped vagy adaptered bajonettje:
Másrészt a jobb minőségű K&F megoldás (ez sem fogadja a K88 adapterkarikát) valójában két adapterből áll: egy GFX - EOS és egy EOS - P6 részből. Ezek külön-külön és egyben is nagyszerű minőséget képviselnek, ám GFX-en használva van egy nagy hátulütőjük: ha lenézel a két adapter torkába, hamar felfedezed, hogy az EF bajonettnél eléggé összeszűkül a rendszer a GFX bajonett szélességéhez képest, vagyis megtörténhet, hogy az adapter belseje miatt fog vignettálni a 6*6-os optikád a nagyobb szenzoron.
Harmadrészt az eBayen beszerezhető "egydarabos" P6-GFX adapterek nem valami szépek (fene az ízlésemet...)
A jó hír az, hogy viszonylag egyszerű házi adaptert csinálni. Ehhez mindössze egy GFX-M65 gyűrűre, egy 58mm-es standard fém fényellenzőre és egy P6 közgyűrűsor darabjára lesz szükséged (csavarokkal és kézügyességgel együtt). A gyári/eredeti P6 közgyűrűnek olyan kialakítása van, hogy az minden esetben fogadja az említett P6-K88 adaptert is.
Egy fontos kiegészítés: két féle Pentacon SIX közgyűrű sor létezik. Az egyikben (jellemzően fekete) a négy különböző méretű közdarab mindegyik vége anyás-apás P6. A másik verziónál (általában ezüst színű) csak a teljes közgyűrű-sor eleje és vége apás-anyás, maguk a közdarabok egy sima csavarmenettel variálhatóak. Mindkét verzióból lehet adaptert építeni (és az eljárás is nagyon hasonló). Én ma az ezüst kivitelt fogom használni. A képeken külön látod majd a közdarab csavarmenetes részét és a tényleges P6 véget.
[X] hirdetés
A logika egyszerű: a GFX-M65 gyűrű és a P6 közgyűrűsor önmagában sehogy sem illik össze, ezért közéjük kell majd egy áthidaló elem, amire biztonságosan rögzíthetőek. Ez egy 58mm-es napellenző lesz.
Vágni mindössze két dolgot kell: a napellenző alsó, menetes végét (itt nem fontos, hogy pontosan mennyit szedsz le), illetve a P6 közgyűrű sor menetes darabjaiból a hosszabbiknak az alját (itt fontos, mennyit vágsz).
Mennyit kell levágni a P6 közgyűrűből? Ez könnyen megállapítható. Egyrészt az M65 adapter és a P6 közgyűrű teljes együttes hossza adja majd az adapter hosszát, másrészt ha van már egy P6 adaptered két darabból (pl. az említett EOS + P6 megoldás), akkor annak hossza lesz a mérvadó. A valóságban biztonsági okokból kb. 1mm-el vékonyabbra terveztem az új adaptert, hogy az optikák fókusza biztosan elérje majd a végtelent.
Itt már vágás után láthatod a két alkatrészt. A P6 gyűrűt fel is políroztam kicsit, mert a felületét megették az évtizedek.
Ha pontosan vágtál, akkor az M65 gyűrű és a közgyűrű illeszkedése sima, és a képsík is tökéletes lesz. A kettő összeillesztésére az 58mm-es ellenző darabját fogjuk használni. A következő képen az M65 adapter külső és felső szélét és visszapolíroztam ezüst színre, mert így jobb lesz az összhatás:
Az 58mm-es ellenző az M65-GFX adapter M65-ös menetébe szinte pontosan illeszkedik (nem csavarodik bele, csak szépen belefér, de ez nekünk most elég), a P6 közgyűrű viszont lötyög rajta. Ezzel ne foglalkozz, mert később pontosan illesztjük. Az illesztéshez kétszer hat furatot és összesen 12 csavart alkalmaztam (hogy miért, az később kiderül). A furatok körben az M65 adapteren és a közgyűrűn vannak, egymástól 60 fokra, a két hatos szett 30 fok eltolással. Ugyanezeknek a lyukaknak az 58mm-es fényellenzőn is helyet kell csinálnod. Kb. így fog kinézni a dolog:
Én az M65-GFX adapter szélén készítettem kis mélyítést is a csavarfejeknek, de ez csak design, mert egyébként a GFX bajonetten akár kiálló fejekkel is elférne az egész. További tipp: ha teljes por- és vízzárásra törekedsz, akkor az 58mm-es ellenzőt a rögzítés előtt körben bekenheted epoxival is. Igaz, így később az adaptert nem lehet majd szétszedni (ha pontosan mértél, elvileg nem is kell), cserébe viszont teljesen időjárás-álló lesz. A felső hat csavar helyes behúzásával tudod a P6 közgyűrű részt pontosan tengelybe hozni a vázzal és az optikával (ezért nem volt gond az imént, hogy a P6 rész lötyög oldalirányban).
Az elkészült adapter belső részén a vágások miatt vannak még olyan részek, amik visszaverhetik a fényt, ezért az egészet lásd el matt fekete festéssel.
Száradás után a közdarabra immár rátekerheted a P6 bajonettes végdarabot is. Annak érdekében, hogy a P6 optika teteje nézzen majd felfelé a végleges adapteren is, a csavarmenetes közdarab és a P6 vég összecsavarása után kaptak egy biztosító csavart, hogy az orientációjuk mindig azonos legyen. Ez a csavar gondoskodik arról is, hogy magán az adapteren semmit se lehessen véletlenül kitekerni vagy meglazítani. Fő a biztonság.
Ha összeraktad a művedet, örömmel konstatálhatod, hogy nem csak egy Pentacon SIX - GFX adaptered van, hanem a P6 - K88 adaptergyűrű illeszkedése miatt egy Kiev-88 - GFX adaptered is!
Teszteljük a végtelent egy Industar-29 optikával:
Miért kellett összesen 12 csavar a szerkezetbe? Ennek oka az, hogy a P6/K88 optikák mérete és súlya jellemzően nagyobb, mint a fullframe objektíveké. A kifejezetten nehéz darabok viseléséhez jobb, ha több csavar tartja össze az adaptert. Minden bizonnyal elég lenne 3 - 3 is, de nyugodtabban alszok, ha az 1kg-nál is súlyosabb Kaleinar-3B 2.8/150 optikámat több biztosítja.
A gearporn szekció szerelmeseinek még két csoda GFX-re, amikkel várható is teszt a blogon: egy Arsat Zodiak-8 3.5/30 és egy Zeiss Sonnar 3.5/135. Utóbbi nem azonos a kisfilmes Sonnarral, hanem a Hasselblad 1000/1600 gépekhez gyártották, így 6*6-os kockát is rajzol:
Ha kérdésed maradt vagy szereléssel, javítással kapcsolatban keresnél, a nap 24 órájában megtalálsz a műhelyben.
A fény és az adapterezés legyen veletek!
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. február 9., utolsó módosítás: 2023. február 9.)