hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Feljelentés
ismeretlen tettes ellen:
APO-Sonnar 2/135

Ügyiratszám: 20231115-apo-hispan-135/2


2023. november 15. • Horváth Krisztián

Én, Horváth Krisztián, 2023. 11. 15.-én feljelentés teszek ismeretlen tettes ellen, akit amúgy ismerek. A keresett személy kb. 198 centi magas, erős testalkatú, budapesti fehér férfi, haja rövid, szakálla nincs. Neve U. Balázs.

U. Balázs évek óta módszeresen zaklat, hogy részemre kölcsönadhassa egyik eszközét. Szóbeli abuzálásának tárgya egy Carl Zeiss APO-Sonnar 135mm f/2 ZE (EF) típusú objektív. 2023. év nyári hónapjai folyamán a verbálisan és tettleg elkövetett bántalmazás odáig fajult, hogy az optikát részemre sikerült átadnia. Hovatovább ez nem volt neki elég. Cikket követelt róla. A személyes nyomásgyakorlás később üzenetekben és telefonos zaklatásban is folytatódott. Novemberre lelkileg megtörtem, így megírtam ezt a cikket feljelentést.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

A feljelentésben megnevezett tárgyi eszköz nem vintage optika, de akár az is lehetne. Patinás és manuális fókusszal rendelkezik (itt dicsérem meg a gyártót, hogy AF-el soha nem is készült), viszont új tervezés és gyártás. Távoli elődje az a 135mm-es 3.5-ös Zeiss Sonnar, amiről már külön cikket és összehasonlító tesztet is készítettem. Feljelentésemhez kérem, hogy ezek tartalmát mellékletként legyenek szívesek csatolni.

De miket is érdemes elolvasnod az eddig megjelent cikkek közül 135mm témában?
Kezdetnek itt van rögtön a 3.5/135 összehasonlító teszt kilenc vintage objektívvel. A típustesztek közül az óriás 1.5/135 Soligor anyagát ajánlom, de elérheted még a 1.8/135 Porst tesztjét, a 3.5/135 Sonnar tesztjét, utóbbi nagyobb tesójának, a Zeiss APO-Sonnar 2/135-nek a bemutatását, a Schneider-Kreuznach Tele-Retina-Xenar 4/135-ösről szóló anyagot, illetve ha speciális megoldások is érdekelnek, akkor van itt egy 1.8/120 középformátumú Pentatar teszt, illetve egy 1.8/140 orosz vetítőobjektívről szóló írás is. Have fun!

Az eszközről - ha már így kérdezték - rosszat aligha mondhatok. Egyetlenegy negatívuma lesz csupán, de ezt csak a végén árulom el. A 8 tagba rendezett 11 lencse kifogástalanul teszi a dolgát. Annak oka, hogy U. Balázs végül rám tudta kényszeríteni az akaratát, részben az azzal való hitegetés volt, hogy ennél jobb 135mm-es fullframes objektív jelenleg nem létezik. Ez az állítása később helytállónak bizonyult.

Fenyegetőzésem, hogy a tárgyi eszközt félbe vágom és szobrot csinálok belőle, a feljelentésben szereplő személyt nem rettentette el. Már a 2018 évi Vintage Afférra is magával hozta azt, és ott szánt szándékkal képeket készített. A képekkel később aztán zsarolt ("olyan a rajza a széleken is, hogy sírva fakadsz"). Feljelentésemhez lentebb csatolom az említett alkalmon készült felvételeket.


[X] hirdetés

Még most is nagyon fájdalmas visszaemlékeznem a történtekre. Ha fel kell idéznem, azt mondhatom, az APO-Sonnar egy csodálatos műalkotás. Canon EF és Nikon F bajonettel készült (ZE és ZF jelöli ezeket a típuskódban), tehát ez még a DSLR tervezési éra gyermeke. A gyártó arra is figyelt, hogy a Nikon változat fókuszgyűrűje - a márka szokásához hűen - ellentétes irányba forog. Közelpontja 0,8 méter, végtelenje helyesen kalibrált gépen vagy adapteren hard stoppos.

Háza teljesen fém, beleértve a dedikált fényellenzőt is, melynek bajonettes csatlakoztatása előre és hátrafelé is lehetséges, illetve felhelyezés közben olyan érzése van az embernek, mint egy Maybach ajtajának becsapásakor, miután ráordítottak, hogy nem WC ajtó!

A front gyűrű ezüstre finiselt bronz, ami olyan vastag, hogy ejtve se lenne sok baja. Belül a szokásos 77mm-es menetes illesztés van filtereknek vagy kupakoknak. A front nem fordul el fókuszálás közben.

Az üvegek a legjobb T* bevonatokat kapták, amiknek hála brutális a kontraszt és a szembefények kezelése is.

A szerkezet egyik (és talán egyetlen) kifogásolható pontja az EF verzión az elektronikus vezérlésű rekesz, aminek 9 lekerekített lamellája van. Ez az, ami miatt elektronikus adapter kell hozzá, ha MILC rendszerekre tesszük. (A Nikon F bajonettes változaton van dedikált rekeszgyűrű, így az 100%-ban manuális optikaként tud üzemelni.)

A másik, mindenképpen meggondolandó dolog a típussal kapcsolatban a nettó 920 grammos súlya. Ez a fentiek fényében (sok üveg és fém házazás) teljesen érthető, azonban a közel egy kilós optika cipelése és folyamatos használata is kíván némi súlyzós edzést. A nyomozóhatóság okkal érdeklődhet afelől, hogy hogyan nem vettem észre, hogy U. Balázs hozzám csempészte ezt a súlyos tárgyat. A kérdés jogos, mentségem csupán annyi, hogy az aznap a táskámban lévő Zeiss 0.73/100 R-Biotar 8 kilós súlya mellett már fel sem tűnt.

Még egy dolog, bár ez a feljelentés szempontjából talán lényegtelen is: annak ellenére, hogy ez egy ízig-vérig Carl Zeiss optika, a teljes gyártása Japánban történik, és ezt nem is rejti véka alá a gyártó. A típus 2012 óta érhető el kereskedelmi forgalomban.

Be kell valljam, hogy a manuális fókusz egyébként álomkönnyű és egyenletes, éppen a 2/135mm DOF jellegzetességeihez igazították. Az egész lencserendszert mozgatja előre-hátra, egyben. Bár ez elég súlyos, tekerés közben semmit sem érez belőle az ember, és bár kényszer hatása alatt tettem fel A7II és GFX vázakra is, tény, hogy még így is igen egyszerű belenagyítással (Sony) vagy a PIP móddal (Fuji) dolgozni.

Úgy érzem, hogy részben nekem is van felelősségem a kialakult helyzetben. Felelőtlen módon ugyanis több alkalommal U. Balázs befolyása alá kerülve tőle kenősört fogadtam el. Ezeket nem nokiás dobozban és nem is közpénzként, hanem üvegből kellett elfogyasztanom.

Utólag visszagondolva rettenetes, viszont tény, hogy az egyik ilyen alkalommal sikeresen a tulajdonomba juttatta a fent nevezett tárgyi eszközt. Belátom, hogy tiltakozásom ekkor már nem volt elég hangsúlyos. Kérem önöket, vegyék figyelembe az ezt megelőző több éves lelki terrort, és ennek fényében ítéljenek felettem.

Elnézést, néha még a történtek hatása alatt vagyok. Majdnem elfelejtettem feljelentésembe foglalni, hogy az APO-Sonnar GFX-en is egész jól boldogul, jóllehet a nagyobb szenzoron azért már erős a saroksötétedés (ami a sok üveg miatt egyébként is felróható neki).

Korábbi néma segélykiáltásaim egyike ez a videó volt, ahol egy GFX 50S II-re tettem fel az optikát (egyszerű elektronikamentes EF-GFX adapterrel).


[X] hirdetés

Külön nem akarok ódákat zengeni a képminőségről, mert még a végén azt hiszik, hogy tettestárs vagyok, nem áldozat. Azt azonban jegyezzük meg, hogy 135mm-es optikánál ennyire kevés (nullához konvergáló) kromatikus aberrációt, illetve ilyen éles sarkokat igen ritkán lát az ember.

Utóbbira, az éles sarkokra visszakanyarodva: érdemes összenézni a másik best-of 2/135mm objektívvel, a Canon nFD 2/135 képével az APO-t. Idegállapotom a történtek után csak egy ilyen hevenyészett, "falas" összehasonlítást engedett meg, de az ezeken a képeken is jól látszik, hogy az APO-Sonnar mikrokontrasztja egy picit jobb, illetve a sarkok felé haladva folyamatosan nő az előnye a Canonnal szemben. A tesztképeknél előbb mindig az APO, majd az nFD, sorban: teljes képmező (fullframe), közép, harmad, végül sarok.

Mielőtt felkiáltunk, hogy a kétszer annyiba kerülő és kétszer olyan nehéz APO-Sonnar nem is annyival jobb, mint a sokkal régebbi Canon, azt halkan hozzáteszem, hogy a Zeiss kromatikus aberrációban köröket ver az nFD-re, ami a legendák szerint pont a CA miatt nem lehetett L-es optika. De erről majd a saját tesztcikkében részletesebben szólok, ha elkészül valaha. Kérem, hogy ezt a részt töröljék is a feljelentésemből.

Mit mondhatnék még? Nagyon vigyázzatok a csalókkal. Különösen az ilyen U. Balázs félékkel, akik nem csak egyszerűen optikákat akarnak a zsebedbe csempészni, de utána még beszélgetni is kell róluk velük. Igazi rémálom. Remélem, hogy titeket elkerül az ilyen balszerencse. Ha mégis fedetlen szenzorral rohangálnátok egy porfelhőben, akkor 2/135-ös APO-Sonnarokat az eBayen szép számmal találtok, a Canon EF változat jellemzően 400.000 forint környékéről indul, a Nikon F bajonettel szerelt pedig 300.000 forinttól.

!

Köszönöm a nyomozó hatóságok türelmét és megértését. Remélem, hogy feljelentésem nyomán intézkedés foganatosításának elindítására vonatkozóan történnek majd lépések. Ha maradt kérdésük, várunk mindenkit szeretettel a Vintage Pub virtuális kocsmájában.

A fény és a Zeiss legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

Zoom nem csak középformátumra: SMC Pentax-A 645 80-160mm

Feljelentés ismeretlen tettes ellen: APO-Sonnar 2/135

A Nikonos Helios esete (81H ügyek)

Tetős teszt: S-M-C Takumar 6*7 4/300

Valószínűleg a legolcsóbb nagylátó GFX-re: Super Paragon 2.8/35 teszt

Házi palacsinta: Canon 40mm f/1.9 építés és teszt

Kerekecske-gombocska: Canon nFD 2.8/15 Fisheye teszt

Neked is lehet egy LOMO tripleted

A legjobb vintage zoom? Canon nFD 80-200mm f/4L teszt

In memoriam Vivitar T4

Dream Lens: Canon 50mm f/0.95 LTM (RF) szerviz és teszt

SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt

Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt

Vázsapkányi öröm: Funleader 18mm f/8 kupakobjektív teszt

Aranyközép: Super-Takumar 2.5/135 gyorsteszt

9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast

DKL kisokos és Schneider-Kreuznach Retina-Tele-Xenar 4/135mm teszt

Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt

A manuál jelene: Irix 45mm f/1.4 teszt

Egy jó orosz objektív: Zenitar-M 50mm f/1.7 teszt

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film)

Best buy? Tokina AT-X SD 80-200mm f/2.8 teszt

(Majdnem) rekorder: Soligor 135mm f/1.5 teszt

Az orosz portrészörnyeteg: Helios 40-2 1.5/85

101 tesztkép (és vélemény): Konica Hexanon 1.8/40

Tamron SP 180mm f/2.5 IF: legenda gyorsteszten

Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Hispan 10 kedvenc objektívje

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Cyclop vs. Helios 40-2

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Takumar, de melyik?

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

Az optika kölcsönt köszönöm U. Balázsnak. A bringás képek elkészítésében nyújtott segítséget köszönöm Nikinek. A kész szöveg kritikáját köszönöm Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. november 15., utolsó módosítás: 2023. november 15.)