hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Időutazás:
5 fotós hír 2030-ból

Stewieval beizzítottuk az időgépet, előre utaztunk 9 évet és felcsaptunk pár fotós oldalt, hogy megnézzük, mire számíthatunk a fotózás jövőjében.


2021. augusztus 6. • Horváth Krisztián

Fake news? Működő varázsgömb? Igazi időutazás? Nem árulhatom el. De ha kilenc év múlva megnyitod ezt a cikket, kiderül, mi vált belőle valósággá.

Gyere velem egy fotós időutazásra és kivételesen ne a múltba, hanem a jövőbe pillantsunk. Miről fognak szólni a digitális fotózás hírei 2030-ban? Lesznek még kamerák, vagy győz a mobil? Meddig emelkedik a benzin ára? Kell-e napelem egy MILC-re? Gyros csípőssel vagy csípős nélkül? Visszatér a Nikon? Beszakad a Canon FD árfolyama? Annyi itt az izgalmas kérdés!


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?



Pixelszintű zárjainak második generációját is harcba küldi a Sony az A8II kamerájában

A 2026-ban megjelent A8 volt az első kamera, amiben elvetették a global shuttert, vagyis véget ért az egész képmezőt azonos ideig érő megvilágítás évszázadnál is hosszabb korszaka. A megoldás bátran nevezhető forradalminak, hiszen számtalan olyan, korábban leküzdhetetlen problémát oldott meg, amire a hagyományos zárak és szenzorok képtelenek voltak.

A Sony A8II-ben működő, CMOS szenzorra pixelszinten integrált zárak sokasága (egészen pontosan 42.177.408 darab, a 42 megapixel előtt) szinte korlátlan dinamika-tartományt tesz lehetővé, hiszen az emberi szemet is bőven meghaladó átfogással dolgozik. Ez természetesen annak köszönhető, hogy a kamera mesterséges intelligenciája az adott pixel megvilágítottságának függvényében alakítja a kérdéses pixel záridejét.

Ezzel megszűnik a kiégett és bebukott képrészek problémáján túl a blooming jelensége is, hiszen egyetlen lokális zár sem engedi, hogy töltéstúlcsordulás jöjjön létre bárhol a szenzoron.

Az A8II az A8-ashoz képest két igen izgalmas újítással teszi teljessé a pixelszintű zár koncepcióját. Az egyik a továbbfejlesztett PPS-ARW fájlformátum, vagyis Per-Pixel-Shutter RAW fájl, amiben utólag is szabályozható a zárak milliói vezérlő algoritmus számtalan változója (például a kívánt globális és lokális kontraszt).

A másik, szintén a feldolgozóegységhez és az új nyers-formátumhoz kapcsolódó újítás az in-camera pixel-mix multiexpo mód. Ezzel a gép saját képszerkesztő programja képes számtalan multiexpó-megoldással előállni, ha két, local-shutterrel készített képet akarunk mixelni. Ilyen lehet például, ha csak a választott értékű záridőnél tovább nyitva maradó zárak mögötti pixeleket teszi a feldolgozás során (valamilyen overlay-mód szerint) átlátszóvá.

A PPS technológia óriási fejlődést hozott az in-body HDR képek esetében is, hiszen már az A8 is képes volt egyetlen expozícióból korlátlan dinamikájú nyers képet alkotni (gyakorlatilag minden A8-al PPS-módban készült fotó egy HDR képnek tekinthető). A fejlesztők szerint az A8II számtalan új beépített HDR móddal egészül majd ki, többek között az A-HDR, azaz auto-HDR megoldással, mellyel nem kell előre beállítani a kívánt expozíció-eltolást (ez egyébként is csak a "hagyományos HDR" technika szimulációja volt PPS szenzoron), hanem a gép a téma és a fénymérés függvényében automatikusan számolja ki a szükséges tartomány-értékeket.


[X] hirdetés

A PPS természetesen az A8II-ben is kikapcsolható, ekkora a kamera összes local shutter egysége ugyanazzal a záridővel exponál, mintegy szimulálva a global shutter hagyományos megoldását. Ilyen esetben a kamera teljes átfogása a gyártó szerint 16 EV lesz.

A Sony illetékesei szerint a Camera RAW és a Lightroom következő verzióiban már integrálva lesznek a PPS-RAW fájlok feldolgozásához szükséges kezelőfelületek is, valamint a fájlformátum olvasása sem lesz probléma (a PPS-RAW formátumot a Sony saját képfeldolgozóján kívül még nem kezeli más program, mert egyelőre még nem tudják olvasni például az egyes pixelekhez társított eltérő záridő-adatokat).



Ilyen lesz a Nikon csodaoptikája

A japán gyártó évek óta próbál visszatérni az élmezőnybe, és ez talán most sikerül is. Úton a forradalminak beharangozott Nikkor LE SLA 1.4/85.

Ha csak a legalapvetőbb paramétereket nézzük, a 85mm f/1.4 nem tűnik túlságosan forradalminak, ám a Nikon tartogat két dolgot a fotósok számára.

Az egyik a szerényen csak "stepless"-nek nevezett rekeszmegoldás (SLA - step-less-aperture), ami valójában jóval több annál, minthogy lépésmentesen lehet állítani a rekeszt. A Nikon ennél az objektívnél dupla rekeszmechanizmust használ. A lamellákból álló, klasszikus apertúra mellett bevezet egy speciális réteget, melynek fényáteresztő képessége elektromosság hatására változik. Ez tulajdonképpen egy elektronikus úton sötétíthető ND-szűrő, amit integráltan tartalmaz az optika. Akkor érdemes használni, ha az áteresztett fény mennyiségét anélkül akarjuk csökkenteni, hogy élesedne a háttér vagy változna a rajzolat.

A gyártó a videósok számára kiemeli, hogy a 2028 után gyártott Z bajonettes vázak szoftverfrissítést követően képesek az SLA réteget dinamikusan és folyamatosan változtatni felvétel közben, a mechanikus rekesz mozgatása nélkül. Így a mélységélesség változása nélkül lehet alkalmazkodni a változó fényviszonyokhoz, akár egyetlen snitten belül is.

A másik óriási újdonság az LE, vagyis Liquid Element technológia, ami egy speciális polimer-lencsetagot tartalmaz. Ez felel az objektív élesség-állításáért, és szintén elektromos úton képes villámgyorsan változtatni az adott lencsetag dioptriáját. A megoldás megszüntetni az optikai tengely mentén motorral előre-hátra mozgatott lencsecsoportot.

A várható megjelenés 2031 Q2. Komoly kérdés, hogy mind az SLA, mind az LE technológia milyen hátrányokkal jár majd, nyilvánvaló előnyeik mellett. Az iparági szakértők szerint a feszültség hatására sötétedő SLA réteg ronthat az optika rajzolatán, ami klasszikus értelemben egyébként is "nyitott" állapotban van, emellett mivel az LE lencsetagon nincsen bevonat (annak változó felülete miatt), szintén kérdéses, hogy milyen aberrációkat okozhat.



A Canon is végleg száműzi
a mechanikus zárat - de másképp

Bár az EOS-R rendszer használóinak még várniuk kell a pixelszintű zárakra, az e-shutter tökéletesített változata az EOS R3 III vázban már nem választás kérdése lesz.

Ahogy korábban az A7VI és Nikon Z9IV vázakból is elhagyták a mechanikus zárat, úgy ezt most a Canon is meglépi következő, ősszel esedékes kamerájában.

Elsősorban azért tehetik ezt meg, mert az e-shutterek teljesítménye már évek óta vetekszik a mechanikus zárakkal, emellett számtalan előnyük is van. A Canon mérnökei megoldották a bizonyos záridők és bizonyos fényforrások frekvencia-problémájából eredő sávosodást, emellett természetesen az EOS R3 harmadik generációjában is elérhető lesz az ISO50 és ISO25 opció az e-shutterrel.

A japán gyártó megnyugtatott mindenkit, hogy az EOS R3 III képes "szimulálni" egy fizikai zár hangját. Ez a bekapcsolható opció a gyári adatok szerint a kamera 10 méteres körzetén belül jól hallhatóan fogja utánozni a klasszikus zárak hangját, amennyiben ezt a fotós szükségesnek érzi.



Végleg elkeltek a Pentax márkanév jogai

Talán egy korszak zárult le azzal, hogy a Ricoh végleg túladott a Pentax márkanéven és a hozzá fűződő összes jogon. A gyártó már két éve nem jelenetetett meg új kamerát és a piacon levő típusok szállítása is akadozott.

A Ricoh emlékezetes, 2020-as döntésével, miszerint kitartanak a tükörreflexes konstrukció mellett, végleg parkolópályára tette a Pentax kamerák fejlődését. A cég egyáltalán nem jelentkezett komolyan vehető mirrorless megoldással az elmúlt években sem, így a K bajonett hosszú történetének végére úgy tűnik, most pont kerül.

Az új márkatulajdonos (egy nemzetközi befektetési csoport) egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy szeretne-e egyáltalán kezdeni valamit a képalkotási iparágban megszerzett lehetőségeivel.

2028-ban éppen így ért véget a Fujifilm digitális képalkotási részlegének története is. A cég már 2021-ben bejelentette, hogy bevételeinek 90%-át a jövedelmező egészségügyi fejlesztésekből szerzi, a fotós eszközök gyártása a portfólió mindössze 10%-át adta. Végül ez utóbbit 2023-ban el is adták, majd a gyártó teljesen háttérbe szorult, és - a Pentaxhoz hasonlóan - két éve nem is jelentkezett új termékekkel.

!

A nagy múltú gyártók megszűnésének okai már a 2010-es évek második felétől nyilvánvalóak voltak. Az okostelefonok terjedésével számtalan olyan vásárlói csoportot tudtak elérni a fényképezés egyszerű és gyors lehetőségével, akik korábban erre a célra külön fényképezőt vásároltak. A telefonokban található képalkotó és képfeldolgozó megoldások természetesen számtalan limitációval rendelkeznek a nagy szenzoros digitális kamerákhoz képest, ám a tömegpiacon való sikerük összességében a profi fotós szegmens szűkülését eredményezte és eredményezi. Kisebb piacon pedig csak kevesebb gyártó tud életben maradni, pláne ilyen ütemű technológiai fejlesztések szükségessége mellett.



Tizedik éves összejövetelét tartotta a Vintage Pub virtuális kocsma

A 2016-ban indult Vintage Pub közösség első ízben 2017-ben rendezett személyes találkozót, idén pedig jubilálnak a Vintage Affair alkalmak.

A szervezők, többek között egy plüssbagoly, idén ezernél is több embert várnak az Óbudai-szigetre. A 2028-as szeánszot még a Margit-szigeten rendezték, de már akkor látszott, hogy az esemény kinövi a Budapest szívében úszó zöld terület kereteit, így a Sziget Fesztivált elfoglaló területre került át a helyszín.

A plüssbagoly kérdésünkre elmondta: 2027-ben mosták ki utoljára mosógépben, illatán kívül pedig a Vintage Pub közösség népszerűsége annak is köszönhető, hogy a professzionális fotós felszerelések egyre drágábbak, emellett azonban nem mindig adnak olyan képet a fotósoknak, amilyenre vágynak. Ezért is lehetséges, hogy 2015-től napjainkig folyamatos a retró fotós eszközök népszerűségének növekedése (és áruk emelkedése).

A rendezvényen több sátor és színpad is lesz, hogy a korábbi évek inzultusai elkerülhetőek legyenek. A szervezők szerint idén nem kell számítani rá, hogy megismétlődik a "nikonosverés" vagy a "kicsi-az-olympusos-rakás" szégyenletes esete. Erre a biztonsági személyzet mellett kormányügynökök is figyelnek majd, akik az esemény előtt szórólapon tájékoztatják a résztvevőket, hogy tudtukon kívül rögzítik beszélgetéseiket.

Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb, akár a jövőből, akár a múltból érkező hírekről, feltétlenül iratkozz fel ide kattintva.

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A cikk összeállításában és véleményezésében köszönöm Kóró Anna, Tóth Gábor Szabolcs és Benedek Lampert segítségét. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2021. augusztus 6., utolsó módosítás: 2021. augusztus 6.)