hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


T-22
menni street pancake

Szovjet apróság adaptálása bármilyen mirrorlessre


2023. október 23. • Horváth Krisztián

Vélhetően ez lesz a tudásbázis egyik legrövidebb cikke, de nem azért, mert nem érdekes, hanem mert olyan egyszerű a szovjet Smena gépekről bontott mindenféle T-22 (és egyéb kódneveken futó) optikák adaptálása mirrorless digitális vázakra. Szóval ha van egy kis szabadidőd, érdemes nekifogni. Mutatom, mi sül ki belőle!

A cikkben szereplő T-22 4cm f/4.5 optika nem az első szovjet csoda, amit digitális gépre építek. Nemrég Zsuzsi nagyszüleitől landolt egy Belomo Vilia kamera, rajta egy 4/40-es LOMO triplettel, amit Leica-M bajonettre adaptáltam. A mai építés alapanyaga korábbi, még a "fém" korszakból származó Smena/Smena-2/Smena-M kamerák objektívje. Ez nem cserélhető optikás rendszer, sokkal inkább egy kompakt, ahol a fókuszmechanika, a fényrekesz és a zárszerkezet is egyetlen blokkban foglal helyet a gép elején.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Egy ilyen bontott blokkhoz jutottam hozzá, ami nem volt túl jó állapotban, de könnyű őket kipofozni. A három lencsés, egyszerű triplet képletnek ez a fullframe (36*24mm-es) képeket készítő verziója, de Lomo T-22 névvel létezik belőle 4.5/75-ös verzió is, ami már 6*6-os képkockát rajzol ki, és 120-as filmet fogadó TLR-elben dolgozott (például a Lubitel 166-osban, vagy a sokkal érdekesebb Sputnik sztereó kamerában). Lelkes TikTok követőim láthattak is az apró fényrekesz és lencsék szétszedéséről egy rövid videót korábban:

@hispansphotoblog eljött a kis dolgok ideje #hispansphotoblog #photography ♬ original sound - hispan
Szenzorméretekkel, formátumokkal, lefedett képkörökkel kapcsolatban ajánlom figyelmedbe a frame size comparison eszközt, amiben össze is hasonlíthatod az egyes formátumokat.

És hogy miért érdemes ezzel neked is foglalkozni? Ennek több oka is van! Egyrészt az adaptálás roppant egyszerű, csak egy Leica-M - M39 adapter kell hozzá, meg némi ragasztó. Másrészt az optikán magán alig kell alakítani valamit, mindössze a zár lamelláit kell kiszedni (máris mutatom). Harmadrészt nagyon egyszerűen kalibrálható a valódi végtelenje, ezért igazi street objektívet lehet belőle faragni.

A munka elkezdése előtt az optikát fordítsd a hátára, és a rajta levő három csavart kicsavarba emeld le a hátulját. Feltárulnak előtted a központi zár lamelláit, amiket egyszerűen kiszedhetsz. Erre azért van szükség, mert a záron nincsen T idő (nem tudja lenyomás nélkül is folyamatosan nyitva tartani a zárat), ezért alapesetben egyáltalán nem jut át rajta fény. Ha ez kész, a zár szerkezetével már nem is kell foglalkoznod. Az optikai blokk három lencséjét és a rekeszblokkot is hátrafelé tudod kiszedni tisztítás esetén, és nagyon egyszerű az egész, mert mindent egyetlen leszorító gyűrű tart.

Ha veszed a fáradtságot, és a teljes központi zár szerkezetet kibontod a blokkból, akkor azzal további grammokat nyerhetsz és még könnyebb lehet a kész optika, de más jelentősége nincsen annak, hogy bent marad-e, vagy sem.

[X] hirdetés

Ha megvagy a blokk előkészítésével, akkor a Leica-M - M39 adaptert egyszerűen ragaszd rá a blokk hátuljára. A célra tökéletesen elegendő az epoxy, mert alig van súlya a szerkezetnek, de ha szeretnél bíbelődni, csavarhelyeket is fúrhatsz. Az orientációra érdemes egyedül figyelni (hogy felfelé essen a fókuszskála), illetve arra, hogy az optikai tengely az adapter közepén legyen.

Száradás után az adapter hátsó-belső részét matt fekete festékkel nem árt kifesteni, csak hogy mindennemű visszatükröződés minimalizálható legyen, javítandó az egyébként sem túl acélos kontrasztot.

Utolsó lépésként be kell állítanod a valódi végtelent, ami itt hallatlanul egyszerű. A fókuszblokkon (az optika elején forgó rész) van három apró kis csavar oldalt, 90 fokra egymástól. Ezeket csavard ki, majd vedd le a fókuszgyűrűt. Alatta az optikai blokkot forgasd be úgy, hogy az ténylegesen a végtelenben legyen éles, majd tedd vissza óvatosan a fókuszgyűrűt, igazítsd az osztását végtelenhez (ütközésre), és csavard vissza a három kis csavart az oldalán. Ha minden jól megy, akkor mostantól koccra lesz a végtelen, vagyis az utcán lövöldözve egy végtelen plusz f/8 kombóval már nem is nagyon kell a fókuszálással törekedned.

Apropó f/8: a rekeszt a front lencse körüli kis gyűrűvel tudod állítani. Nem valami praktikus megoldás, mert könnyű összetapizni a front üveget, cserébe viszont ettől is csak kisebb lesz az egész ketyere mérete, és általában nem is fogod percenként tekergetni.

És hogy melyik a legjobb rekeszérték? Lássuk, az alábbi három kép rendre 4,5, 8 és 11 értékeken készült. Nyitva nem egy nagy spíler az optika, bár középen így is éles, 8-on azonban nagyot javul, 11-en meg még tovább:

Ami szintén tovább javul, az a saroksötétedés, ami nyitva igen nagy. Ez is sokat fejlődik 8-ra zárva, 11-en pedig már szinte nincs is. Lényeg a lényeg: nem biztos, hogy ezt az objektívet a kezdő fényereje miatt és azon fogod használni, mivel ott nem is túl erős, és egyébként sem túl fényerős. Nem fogja bánni, ha olyan szenzor van mögötte, ami bírja az ISO-t.

A tesztképek egyébként egy Sony A7II masinával születtek, vágatlan fullframe mind. Ezzel a kombóval kis méretű városi fullframe vadász jön létre, de ezt tovább tudod csökkenteni mondjuk egy C sorozatú vázzal, amin még EVF sincsen.

Fontos kérdés a fókusz, és a legkisebb fókusztávolság is. Alapjáraton az optika elején levő kis gyűrűvel lehet az élességet állítani, és ez nem is egy rossz megoldás, mert mérete ellenére kényelmes és könnyen forgó mechanikai kivitel. A problémája inkább a mindössze 1,3 méteres közelpont. Ez igen rossz szám még a távmérősök között is, azonban cseppet se aggódjunk. Ha MILC-re tesszük a kis csodánkat, használhatunk helikoidos (vagy más néven makrós) Leica M adaptert. Ez összezárt állapotban a helyes bázistávolságot adja, azonban ha tekerünk rajta, az adapter vastagsága növekszik, így csökken a közelpont. Ezzel az adapterrel (az optikát végtelen fókuszra rakva) máris csak 50 cm a közelpont, és kényelmesen használható a gyári fókusz helyett is. Gyártják Sony E, Canon R, Nikon Z, L mount, Fuji X, MFT és mindenféle más mirrorless csatlakozásokkal is.

Ha mind az adapterrel, mind pedig az optika fókuszgyűrűjével fókuszálunk (mindkettőt a közeli felé visszük), a közelpont lejön egészen kb. 0,35 méterig, ami már kényelmes adat. Egy ilyen optikával másra nem is nagyon lesz szükség.

Az objektív legkomolyabb "gondja" talán a gyenge kontraszt. Ettől persze a legtöbb triplet - felépítéséből adódóan - szenved, ezért már komponálásnál érdemes kerülni a nagy dinamikájú témákat, ha lehet. Utólag persze bele tudsz nyúlni valamennyire a nyersekbe, de amit az optika gyengén tudott a szenzorra égetni, azzal szerkesztésnél is sokkal kisebb a mozgástér.

Még egy pár randomság a végére, amiből kiderül, hogy nem vagyok egy nagy streetfotós, és egyszer orra fogok esni, mert mindig felfelé bámulok.



Summa summarum

Ha a kezed közé akad egy régi szovjet kamera és van rajta használható állapotú T jelzésű objektív, annak érdemes egy órát adni az életedből, és összerakni egy kis street apróságot. A bekerülési költség minimális, ahogy a ráfordított idő is. Ennyit megérnek ezek az apróságok.

!

Ha maradt kérdésed, várunk szeretettel a Vintage Pub virtuális kocsmájában.

Szervizeléssel, adaptálással, régi optikákkal kapcsolatban fordulj hozzám bátran a szerelőműhelyben.

A fény és a T-22-esek legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További szerelős tartalmak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

T-22 menni street pancake

Irix 4/11 GFX mod

Szervizkör: Canon nFD 100mm f/2

Schneideritis: a meg nem értett szépség

Kodak Retina ″félobjektíves″ univerzális adapter

Pentacon SIX (P6) / Kiev-88 (K88) - Fujifilm GFX adapter házilag

Univerzális Contax/Kiev C/K adapter házilag (Leica/GFX/bármi)

Így készülnek a félbevágott objektív-szobrok

Makró körfény házilag

Polírpercek: Alumínium vintage optikák felújítása

Zeiss Ikon Contaflex-NEX adapter házilag (+Zeiss Pantar 4/75 teszt)

Három objektív hiba olyan közelről, ahogy még sosem láttad

Praktina - NEX univerzális adapter házilag

Egyedi fényképező markolat fából, házilag

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

A csapágyazott Helios 40-2 története

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Retekobi újjászületése

Altix-NEX konverter házilag

És most beszéljünk az objektív-gombáról!



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A mintaképek elkészítésében köszönöm Orsi segítségét. Én őszintén csodálom, hogy ilyenek után még szóba áll velem. A kész szöveg kritikáját köszönöm Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. október 23., utolsó módosítás: 2023. október 23.)