hispan's photoblog
site version 10.2.3.5





A Minolta történeti elődjét Kazuo Tashima alapította 1928-ban japánban, Japán-Német Fotó Vállalat (Nichi-Doku Shashinki Shoten) néven. Bár ez furcsának tűnhet, ne feledjük, hogy a korszakban a fotográfiai fejlesztések java Németországból került ki, a cég neve így nem csak jól csengő marketing-fogás volt, de egyben jelezte azt is, hogy a Minolta első kameráinak számtalan eleme érkezik minőségi importból. Hogy ne csak "anyagot", de "tudást" is átvehessenek, a Minolta első saját üzemét Mokugawában német szakemberek irányították.

Első saját fényképezőjük Nifcalette néven került forgalomba, 127-es filmet használt 4,5*6-os kockák készítéséhez, és a szélesebb közönségnek szánták viszonylag egyszerűen kezelhető volta miatt. 1931-től a cég Molta (a Mechanismus Optik und Linsen von Tashima rövidítése) néven működött tovább, immár teljesen japán szakmai irányítás alatt. Nem kellett sok, mindössze két év, és megszületett a Minolta név is, bár hivatalosan ezt csak később vették fel.

1935 körül a frissen alapított opto-mechanikai kutatóbázisnak hála olyan modellek láttak napvilágot, mint a Minolta Six, Baby Minolta és a Minolta Vest. 1937-ben újabb névváltás, ezúttal Chiyoda Kōgaku-ra. Bevezették a távmérős-keresős gépeket és a vakuszinkront is, valamint a saját gyártású optikákat. Az 1940-es évektől tűntek fel a később méltán híressé váló Rokkor objektívek első típusai, katonai megrendelésre. A cég kifejlesztette a Minoltaflex TLR-t is cserélhető optikákkal, ez azonban nem került kereskedelmi forgalomba.

A Minolta több üzeme is jelentős károkat szenvedett a második világháború bombázásaiban, azonban a harcok vége újra a kereskedelmi forgalom felé fordította a céget. A Semi Minolta III és a rajta levő Rokkor 3.5/70 objektív megjelenése jelezte a gyors felépülést. Az 1950-es években elkezdődött az SLR-ek térhódítása, amiben az ekkor még mindig Chiyoda néven működő cég is komoly részt vállalt. Ennek első jele az 1958-ban megjelenő Minolta SR-2 volt, ami már pentaprizmás, bajonett-záras fényképező volt.

1962-től Minolta Camera Company lett a cég neve, mely jól jelzi, hogy a széleskörű nyugati terjeszkedés milyen követelményeket támasztott a japán gyártóknak. Megalkották az SR-7-est, mely a cég első CdS cellás fénymérős gépe. A fénymérés terén annyira jó híre lett a cégnek, hogy a holdra szállás során is az ő termékeiket használták. Az 1960-as évek kereskedelmi sikereket is hozott: az SR-T modell lett a legkedveltebb tükörreflexes kamera akkoriban. Ez az időszak a német kapcsolatok felidézését is elhozta, így a Leicával való együttműködés eredményezte a Leica CL távmérős gépet és a Minolta XE tükörreflexes modellt. Utóbbi lett a technikai alapja a Leica R3 SLR gépének is.

Az 1980-as években a gyártó még jobban nyitott az amatőrök felé egyrészt az autofókuszos optikákkal, másrészt a TTL vakukkal. Termékeiket régiónként eltérő nevekkel találjuk (az USA-ban például Maxxum). A sok fejlesztés gyümölcseként ekkorra vezetővé váltak a tükörreflexesek piacán, és a kompaktok világában is komoly szerepük lett.

A digitális technika alapjai már az 1980-as években megjelentek a háttérben, ezek eredményei azonban csak az 1990-es években értek el szélesebb közönséghez. A filmes éra utolsó időszakában jelentek meg a 7xi, 9xi, 7 és 9 modellek, melyek akkoriban a legjobbak közé tartoztak. Mindeközben a Minolta erős rajtot vett előbb digitális hátfalakkal, majd CCD szenzoros gépekkel is.

A cég 2003-ban olvadt össze a Konicával, a digitális fejlesztések útjára pedig jelentős díjakat és közönségsikert is hozó fejlesztésekkel léptek rá (pl. 7D és 5D széria). Ennek ellenére pár év alatt az új cég kihátrált a fotós termékek piacáról (a nyomtatásra és a sokszorosításra fókuszálva erőiket), így portfóliójuk ezen része a Sony-hoz került (így élt tovább az A bajonett).


cikkek a tudásbázisban


A cikkek között olyanok is szerepelhetnek, melyek nem kifejezetten a gyártóhoz kapcsolódnak, de tartalmaznak tőle származó eszközöket, vagy más kapcsolatban állnak vele.


Mítoszdöntögető
3.5/135mm-es teszt

2021. január 23. • Horváth Krisztián • 45p / 38.000k
Kilenc low-budget vintage portréoptika a ringben. Vajnos a Zeiss Sonnar tényleg abszolút bajnok?
Két okból készítettem ezt az anyagot. Egyrészt eredetileg csak azt akartam megmutatni, mik a különbségek a híres Zeiss Sonnar 3.5/135 és a Jupiter-37A orosz másolata között. Sokszor a Jupitert jobbnak mondják a híres Sonnarnal (amiről már cikket is olvashattál a blogon), így ennek a végére akartam járni. Ez az összehasonlítás dúsult fel aztán egy Takumarral, aminek 3.5/135 változata messze alulértékelt darab a mezőnyben, végül aztán sorban érkeztek az objektívek, és ahogyan az lenni szokott, nem volt megállás. Tovább a cikkre... Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt horváth krisztián hispan hispan's photoblog Kilenc low-budget vintage portréoptika a ringben. Vajnos a Zeiss Sonnar tényleg abszolút bajnok? Két okból készítettem ezt az anyagot. Egyrészt eredetileg csak azt akartam megmutatni, mik a különbségek a híres Zeiss Sonnar 3.5/135 és a Jupiter-37A orosz másolata között. Sokszor a Jupitert jobbnak mondják a híres Sonnarnal (amiről már cikket is olvashattál a blogon), így ennek a végére akartam járni. Ez az összehasonlítás dúsult fel aztán egy Takumarral, aminek 3.5/135 változata messze alulértékelt darab a mezőnyben, végül aztán sorban érkeztek az objektívek, és ahogyan az lenni szokott, nem volt megállás. zeiss carl jena 3.5 f/3.5 jupiter olympus om zuiko tele kistele fix prime portré összehasonlítás verseny teszt takumar smc s-m-c nikon nikkor minolta pentax pentax-m canon nfd fuji photo ebc fujinon fujinon-t ellenző napellenző beépített

Retekobi újjászületése

2016. december 25. • Horváth Krisztián • 30p / 20.000k
Egy csodálatos karácsonyi történet, mely reményt adhat más nehéz sorsú optikáknak is arra, hogy szépen rendbe teszed majd mindet.
Időről időre találkozol koszos, gombás, elsőre használhatatlannak tűnő objektívekkel? Ne hagyd őket az út szélén! Sokan és sokszor kéritek, ezért ismét egy "tisztítós cikket" mutatok. Íme egy Minolta MC Rokkor 3.5/50 Macro kalandos útja. Páciensünk egy kicsi, könnyű makro-objektív, amit több mint 20 éven át gyártott a Minolta MC és MD csatlakozással (mindkettő SR bajonett). Önmagában 1:2 leképezéssel bír, de készítettek hozzá egy gyári tubust is, amivel 1:1-re változik ez az arány. Az én példányom erősen áron alul érkezett, és az eladó nem is rejtette véka alá, hogy elég pocsék állapotban van. De ismertek, szenvedélyesen vetem rá magam a hasonló darabokra, hogy újra a legszebb arcukat mutassák. Tovább a cikkre... Retekobi újjászületése Egy csodálatos karácsonyi történet, mely reményt adhat más nehéz sorsú optikáknak is arra, hogy szépen rendbe teszed majd mindet. Időről időre találkozol koszos, gombás, elsőre használhatatlannak tűnő objektívekkel? Ne hagyd őket az út szélén! Sokan és sokszor kéritek, ezért ismét egy "tisztítós cikket" mutatok. Íme egy Minolta MC Rokkor 3.5/50 Macro kalandos útja. Páciensünk egy kicsi, könnyű makro-objektív, amit több mint 20 éven át gyártott a Minolta MC és MD csatlakozással (mindkettő SR bajonett). Önmagában 1:2 leképezéssel bír, de készítettek hozzá egy gyári tubust is, amivel 1:1-re változik ez az arány. Az én példányom erősen áron alul érkezett, és az eladó nem is rejtette véka alá, hogy elég pocsék állapotban van. De ismertek, szenvedélyesen vetem rá magam a hasonló darabokra, hogy újra a legszebb arcukat mutassák. szerviz japán javítás tisztítás gomba gombás gombásodás service szervíz szerelés összeszerelés fókusz mechanika kenés szerelőműhely koszos kos retkes retek gány horváth krisztián hispan hispan's photoblog

Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

2016. július 10. • Horváth Krisztián • 60p / 67.700k
Részletes kompatibilitási útmutató, mely bevezet az E-mount birodalmába, ahol "minden kompatibilis mindennel".
Amikor megkérdezi valaki, hogy "mégis mit lehet feltenni Sony A7-re?", akkor jön a válasz: mindent. Ez egyébként igaz is, de sokan nem érik be a kurta replikázással, így most összeszedtem a legnépszerűbb csatlakozó-típusokat, és a többségnél azt is megmutatom, hogyan is néz ki a használatuk az A7-esen, másképpen szólva E-mount-on. A cikkben szerepel többek között az M42, EF, FD, Nikon-F, T2, Minolta SR/MC/MD, Pentax-K, Olympus OM, L39 (távmérős), M39, Leica M, C-mount, Contax/Yashica C/Y, Sony/Minolta A, Exakta, és Konica AR csatlakozás is, és ha objektívem nem is volt mindegyikre, átalakító gyűrűt azért mutatok mindenhol. Canon EF és Nikon F rendszereken nem egyszerűen csak a fizikai adaptálhatóságot nézzük majd meg, hanem a képstabilizátor, sőt az autofokusz kérdését is, videókkal. Tovább a cikkre... Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy? Részletes kompatibilitási útmutató, mely bevezet az E-mount birodalmába, ahol "minden kompatibilis kompatibilitás mindennel". Amikor megkérdezi valaki, hogy "mégis mit lehet feltenni Sony A7-re?", akkor jön a válasz: mindent. Ez egyébként igaz is, de sokan nem érik be a kurta replikázással, így most összeszedtem a legnépszerűbb csatlakozó-típusokat, és a többségnél azt is megmutatom, hogyan is néz ki a használatuk az A7-esen, másképpen szólva E-mount-on. A cikkben szerepel többek között az M42, EF, FD, Nikon-F, T2, Minolta SR/MC/MD, Pentax-K, Olympus OM, L39 (távmérős), M39, Leica M, C-mount, Contax/Yashica C/Y, Sony/Minolta A, Exakta, és Konica AR csatlakozás is, és ha objektívem nem is volt mindegyikre, átalakító gyűrűt azért mutatok mindenhol. Canon EF és Nikon F rendszereken nem egyszerűen csak a fizikai adaptálhatóságot nézzük majd meg, hanem a képstabilizátor, sőt az autofokusz kérdését is, videókkal. viltrox teszt adaptálhatóság adaptálás adapter mount bajonett M42 screw mirrorless A7 horváth krisztián hispan hispan's photoblog MILC


tesztalbumok


21mm f/4

Minolta W.Rokkor-QH

50mm f/3.5

Minolta MD Macro Rokkor SR



kapcsolódó werk&gear tartalmak



további gyártók

Minden alkotó ember a szabadságot keresi

Amikor a 2010-es évek elején fényképezni kezdtem, valami ilyesmi vezérelt engem is. Fotós azóta se lettem, megmaradt ez szenvedélyes hobbinak, mégis talán tanulságos történetet mesélhetek arról, hogyan terjesztheted ki te is a kreativitásodat, ha kilépsz a tudásod, a megszokásaid és a felszerelésed komfortzónájából.
Az itt látható képek, de még inkább a cikkek, tesztek és tutorialok arról mesélnek neked, milyen utat jártam be, mióta először kamera került a kezembe, és hogyan találtam meg azt, ami igazán érdekel. Tovább...