hispan's photoblog
site version 10.1.1.7




Ki ne ismerné az egyik leghíresebb japán gyártót, a Nikont? A cég története egészen 1917-ig nyúlik vissza, amikor is Nippon Kogaku K. K. néven optikagyártóként kezdték meg működésüket, 1921-től német szakmai segítséggel fejlesztettek: nyolc Zeiss mérnök (köztük Heinrich Acht, Hermann Dillmann és Max Lange) is dolgoztak első gyárukban, hogy fejlett fotográfiai objektíveket alkothassanak. Kakuya Sunayama, a Nikon objektívtervezési osztályának vezérigazgatója 1928-ban látogatott Németországba, és hazahozott magával egy Carl Zeiss 50mm f/4.8 tripletet, amit aztán szétszedtek, tanulmányoztak és lényegében lemásolták, így 1929-re Nippon Kogaku elkészítette első prototípus-objektívjét, amit Anytarnak neveztek el. Ezt később 75mm-es, 120mm-es és 180mm-es változat is követte, amikből 1932-re kinőtt a Nikkor jelzés. Korai éveikben több más cégnek is szállítottak objektíveket, mikroszkópokat és távcsöveket, többek között a Canonnak is.

A második világháború időszakában a kormány a céget jelölte ki fő beszállítójának. Ez a hatalmas megrendelés-állomány eredményezte a vállalat méreteinek növekedését. Immár 19 gyárban 23.000 alkalmazottjuk dolgozott. A nagyközönség számára csak az ipari és tudományos felhasználású eszközök sikere után váltak ismertté. Az 1950-es években már egészen 700mm-ig találhattunk fényképezőgépekhez való optikákat a kínálatukban, bevezetve a korábban a mikroszkópjaikon használt Nikko név után a Nikkor megjelölést.

A harcokat követően - hasonlóan más hazai gyártókhoz - úgy döntöttek, hogy saját fényképezőgépet is alkotnak optikáik mellé. Szerény keretek között, mindössze 1.400 emberrel indult meg a "civil" élet a Nikonnál. A Nikon I. csak 1948-ban került forgalomba, ismertsége pedig a koreai háborút fényképező amerikai riportereknek volt köszönhető, akik ebben az időszakban fedezték fel és tették világhírűvé a japán optikai ipar termékeit.

Mire a távmérős megoldások érdemben felvették a versenyt a Leica és a Contax gépeivel, szárnyait bontogatta az SLR korszak. A Nikon időben vette észre az új lehetőséget és piacot, és az 50-es és 60-as években folyamatosan szálltak be a tükörreflexesek éledő versenyébe. 1959-ben bemutatkozott a Nikon F, mely mérföldkő lett, és iránymutató volt a következő évtized fejlesztéseihez is (cserélhető kereső, beugró blende, modern bajonett, stb.). A sors fintora, hogy az akkor oly modernnek számító F bajonettbe - többszöri módosításokkal ugyan, de - teljesen beleragadt a gyártó, és azt a 2010-es évek végéig sem tudta elengedni, miközben versenytársai már átálltak modernebb, tisztán elektronikus megoldásokra.

A 80-as évek a még szélesebb tömegek eléréséről szólt, így számtalan félprofi és amatőr kategóriás váz is megjelent a gyártó kínálatában, kiváló technikai fejlesztésekkel. Az FA váz mikroprocesszoros vezérlése vagy multipattern fénymérése idővel standarddá vált minden gép esetén. 1988-ban a robosztus F4 váz már 1/8000-es záridőt is kínált, beépített motoros filmtovábbítással. Utolsó filmes gépüket, az F6-ot 2004-ben mutatták be.

A 90-es évek elejére a konkurens gyártók autofókusz-fejlesztéseinek hála a Nikon manuális gépei piaci hátrányba kerültek. Az F bajonett korlátai miatt kénytelenek voltak a vázmotoros fejlesztések irányába menni, amik már eleve koncepcionális korlátokat szabtak (ezzel a módszerrel később sem az USM, sem az STM fókuszmotorok nem voltak integrálhatóak). A Nikonos tábor lassú apadásnak indult.

A digitális váltás felemás eredményeket hozott. Az 1999-ben a NASA-val és a Kodakkal történő együttműködés után megjelent D1 bár csábító gép volt, továbbra is F bajonettes maradt és csak APS-C szenzorral szerelték. 2005-ben egy kisebb szemléletváltás ugyan hozott sikereket és friss tábort a cégnek, és egy időre újra a Canon komoly konkurenciájává váltak, a mirrorless forradalom és a Sony piachódítása miatt mostanra azonban a Nikon a dobogó harmadik helyére szorult, és pénzügyi problémák is felmerültek a cégnél.

A Canonhoz hasonlóan a Nikon is "átaludta" a mirrorless forradalmat, és piaci részesedésének csökkenése közepette, késve vágtak bele a MILC korszakba. Bár a 2020-as évek elejére a Z rendszer bevezetésével és a DSLR-ek fejlesztésének leállításával igyekeztek behozni lemaradásukat, jelenleg kérdéses, mit hoz számukra a jövő.


cikkek a tudásbázisban


A cikkek között olyanok is szerepelhetnek, melyek nem kifejezetten a gyártóhoz kapcsolódnak, de tartalmaznak tőle származó eszközöket, vagy más kapcsolatban állnak vele.


Mítoszdöntögető
3.5/135mm-es teszt

2021. január 23. | Horváth Krisztián | kb. 45 perc olvasási idő (38.000 karakter)
Kilenc low-budget vintage portréoptika a ringben. Vajnos a Zeiss Sonnar tényleg abszolút bajnok?
Két okból készítettem ezt az anyagot. Egyrészt eredetileg csak azt akartam megmutatni, mik a különbségek a híres Zeiss Sonnar 3.5/135 és a Jupiter-37A orosz másolata között. Sokszor a Jupitert jobbnak mondják a híres Sonnarnal (amiről már cikket is olvashattál a blogon), így ennek a végére akartam járni. Ez az összehasonlítás dúsult fel aztán egy Takumarral, aminek 3.5/135 változata messze alulértékelt darab a mezőnyben, végül aztán sorban érkeztek az objektívek, és ahogyan az lenni szokott, nem volt megállás. Tovább a cikkre... Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt horváth krisztián hispan hispan's photoblog Kilenc low-budget vintage portréoptika a ringben. Vajnos a Zeiss Sonnar tényleg abszolút bajnok? Két okból készítettem ezt az anyagot. Egyrészt eredetileg csak azt akartam megmutatni, mik a különbségek a híres Zeiss Sonnar 3.5/135 és a Jupiter-37A orosz másolata között. Sokszor a Jupitert jobbnak mondják a híres Sonnarnal (amiről már cikket is olvashattál a blogon), így ennek a végére akartam járni. Ez az összehasonlítás dúsult fel aztán egy Takumarral, aminek 3.5/135 változata messze alulértékelt darab a mezőnyben, végül aztán sorban érkeztek az objektívek, és ahogyan az lenni szokott, nem volt megállás. zeiss carl jena 3.5 f/3.5 jupiter olympus om zuiko tele kistele fix prime portré összehasonlítás verseny teszt takumar smc s-m-c nikon nikkor minolta pentax pentax-m canon nfd fuji photo ebc fujinon fujinon-t ellenző napellenző beépített

Időutazás:
5 fotós hír 2030-ból

2021. augusztus 6. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (20.000 karakter)
Stewieval beizzítottuk az időgépet, előre utaztunk 9 évet és felcsaptunk pár fotós oldalt, hogy megnézzük, mire számíthatunk a fotózás jövőjében.
Fake news? Működő varázsgömb? Igazi időutazás? Nem árulhatom el. De ha kilenc év múlva megnyitod ezt a cikket, kiderül, mi vált belőle valósággá. Tovább a cikkre... Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból Stewieval beizzítottuk az időgépet, előre utaztunk 9 évet és felcsaptunk pár fotós oldalt, hogy megnézzük, mire számíthatunk a fotózás jövőjében. Fake news? Működő varázsgömb? Igazi időutazás? Nem árulhatom el. De ha kilenc év múlva megnyitod ezt a cikket, kiderül, mi vált belőle valósággá. time travel hispan horváth krisztián vintage canon nikon sony pentax global shutter local shutter pps raw pps-raw pps-arw hispan's photoblog

Bubicsászár:
Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2019. március 3. | Horváth Krisztián | kb. 12 perc olvasási idő (24.000 karakter)
Kötelező kör a kistesók után a Pentacon vetítő nagyágyújának, a 150mm-es változatnak is a megismerése. Adaptálás és teszt, rengeteg szappanbuborék-bokehkarikával.
Ha követitek a blog tudásanyagait, találkozhattatok már a Pentacon vetítőcsaládjának két változatával, a klasszikus AV 2.8/80-assal és a kicsit ritkább AV 2.8/100-assal is, melyek tagadhatatlanul méltó ellenfelei bármelyik szappanbuborékos Trioplannak. Ma azonban még egy ezeknél is ritkább és szebb bokehval rendelkező változatról lesz szó, a 150mm-es óriásról. Tovább a cikkre... Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt horváth krisztián hispan hispan's photoblog Kötelező kör a kistesók után a Pentacon vetítő nagyágyújának, a 150mm-es változatnak is a megismerése. Adaptálás és teszt, rengeteg szappanbuborék-bokehkarikával. Ha követitek a blog tudásanyagait, találkozhattatok már a Pentacon vetítőcsaládjának két változatával, a klasszikus AV 2.8/80-assal és a kicsit ritkább AV 2.8/100-assal is, melyek tagadhatatlanul méltó ellenfelei bármelyik szappanbuborékos Trioplannak. Ma azonban még egy ezeknél is ritkább és szebb bokehval rendelkező változatról lesz szó, a 150mm-es óriásról. vetítő vetítőobjektív vetítőzés német adaptált adaptálás projektor projektorobjektív épített átépítés helikoid fókusz manuál manuális bubi buborék soapbubble szappanbuborék bokeh pentacon AV 2.8 f/2.8 triplet trioplan objektív teszt fullframe 150 150mm AV150

Portré + makró
vetítőobjektív körfénnyel:
Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

2018. szeptember 15. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (26.000 karakter)
Hogyan adaptáld tükrös vagy mirrorless vázadra a Pentacon 100mm-es vetítőjét, hogyan építs bele saját körvilágítást, és mire lesz mindez jó?
Imádom azokat a tudásanyagokat, amikben nem csak tesztelünk, de építünk is valamit: a Pentacon AV 80-as cikk után sorra kerül a 100mm-es testvére is, amit kétfunkciósra fogunk megcsinálni (makró + portré egyben), és kap egy extrát is. Nem csak mirrorless, de akár Nikon vagy Canon gépre is megmutatom az átépítés módját, és természetesen jön az életszagú próba is. Kalandra fel! Tovább a cikkre... Portré + makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt macro horváth krisztián hispan hispan's photoblog Hogyan adaptáld tükrös vagy mirrorless vázadra a Pentacon 100mm-es vetítőjét, hogyan építs bele saját körvilágítást, és mire lesz mindez jó? Imádom azokat a tudásanyagokat, amikben nem csak tesztelünk, de építünk is valamit: a Pentacon AV 80-as cikk után sorra kerül a 100mm-es testvére is, amit kétfunkciósra fogunk megcsinálni (makró + portré egyben), és kap egy extrát is. Nem csak mirrorless, de akár Nikon vagy Canon gépre is megmutatom az átépítés módját, és természetesen jön az életszagú próba is. Kalandra fel! vetítő vetítőobjektív vetítőzés német adaptált adaptálás projektor projektorobjektív épített átépítés helikoid fókusz manuál manuális bubi buborék soapbubble szappanbuborék bokeh pentacon AV 2.8 f/2.8 triplet trioplan objektív teszt fullframe AV100 100 100mm

Filléres buborékgyáros házilag:
Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

2018. április 1. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (17.000 karakter)
Készítsd el te is párezer forintból a “Trioplangyilkos” szappanbuborék-gyáros Pentacon AV 2.8/80-as vetítőobjektív Canonra vagy Nikonra alakítását.
Olyan vetítőoptikából fogunk most olcsó objektívet varázsolni, ami Canon EF-re vagy Nikon F-re is jó, és nem szükségesek hozzá drága szerszámok. Eddig ugyanis a blogon áltakított optikák jó része komoly mókolást igényelt és csak mirrorless-re volt jó. Jogos az igény, hogy csináljunk valamit tükrösökre is. Tovább a cikkre... Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re horváth krisztián hispan hispan's photoblog Készítsd el te is párezer forintból a “Trioplangyilkos” szappanbuborék-gyáros Pentacon AV 2.8/80-as vetítőobjektív Canonra vagy Nikonra alakítását. Olyan vetítőoptikából fogunk most olcsó objektívet varázsolni, ami Canon EF-re vagy Nikon F-re is jó, és nem szükségesek hozzá drága szerszámok. Eddig ugyanis a blogon áltakított optikák jó része komoly mókolást igényelt és csak mirrorless-re volt jó. Jogos az igény, hogy csináljunk valamit tükrösökre is. vetítő vetítőobjektív vetítőzés német adaptált adaptálás projektor projektorobjektív épített átépítés helikoid fókusz manuál manuális bubi buborék soapbubble szappanbuborék bokeh pentacon AV 2.8 f/2.8 triplet trioplan objektív teszt fullframe 80 85 85mm 80mm AV80

Nikon vázak M42
és más manuális objektívekkel

2016. október 22. | Horváth Krisztián | kb. fél óra olvasási idő (22.500 karakter)
Kompatibilitási tények és tévhitek.
Komolyan mondom, én nem akartam ezt a cikket megírni, több okból sem. Egyrészt nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy passzióból vagy valamilyen gyermekkori sérelem okán vagyok a Nikon ellensége, mert nem. Másrészt ami itt most következik, az nagyrészt szerepelt már a nagy 50mm-es teszt how-to részében, illetve egy másik, kifejezetten régi manuálisok kompatibilitásával és használatával foglakozó cikkben is. Ennek ellenére minden héten felbukkan egy erre vonatkozó kérdés valamelyik Facebook-os fotós csoportban és megszületik rá ugyanaz az 50 komment. Most lesz egy 51. is, mert sokan és sok helyen kértétek, hogy hegyezzük ki mindezt Nikonra. Fussunk neki! Tovább a cikkre... Nikon vázak M42 és más manuális objektívekkel horváth krisztián hispan hispan's photoblog Kompatibilitási tények és tévhitek. Komolyan mondom, én nem akartam ezt a cikket megírni, több okból sem. Egyrészt nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy passzióból vagy valamilyen gyermekkori sérelem okán vagyok a Nikon ellensége, mert nem. Másrészt ami itt most következik, az nagyrészt szerepelt már a nagy 50mm-es teszt how-to részében, illetve egy másik, kifejezetten régi manuálisok kompatibilitásával és használatával foglakozó cikkben is. Ennek ellenére minden héten felbukkan egy erre vonatkozó kérdés valamelyik Facebook-os fotós csoportban és megszületik rá ugyanaz az 50 komment. Most lesz egy 51. is, mert sokan és sok helyen kértétek, hogy hegyezzük ki mindezt Nikonra. Fussunk neki! nikon nikon-f bajonett mount f m42 screw lencsés adapter gyűrű módszer ötlet tutorial eset esettanulmány miért bázistávolság flange focal distance vázmélység végtelen fókusz adaptálás vintage


a gyártó optikái


6mm f/2.8

Nikon Nikkor Fisheye

50mm f/1.4

Nikon Nikkor-S.C Auto F

85mm f/1.8

Nikon Nikkor-H Auto F

35-70mm f/3.3-4.5

Nikon Nikkor AF

105mm f/2.8

Nikon Micro-NIKKOR Ai-S



kapcsolódó werk&gear tartalmak



további gyártók

Minden alkotó ember a szabadságot keresi

Amikor a 2010-es évek elején fényképezni kezdtem, valami ilyesmi vezérelt engem is. Fotós azóta se lettem, megmaradt ez szenvedélyes hobbinak, mégis talán tanulságos történetet mesélhetek arról, hogyan terjesztheted ki te is a kreativitásodat, ha kilépsz a tudásod, a megszokásaid és a felszerelésed komfortzónájából.
Az itt látható képek, de még inkább a cikkek, tesztek és tutorialok arról mesélnek neked, milyen utat jártam be, mióta először kamera került a kezembe, és hogyan találtam meg azt, ami igazán érdekel. Tovább...