hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Schneideritis:
a meg nem értett szépség

Az objektívben megjelenő fehér pöttyök nem mindig gombát jelentenek...


2023. május 11. • Horváth Krisztián

Hosszú évtizedeket túlélt vintage optika csodák akkor is szenvedhetnek betegségektől, ha a legnagyobb gondossággal vigyáztak rájuk. Ezek többsége anyagfáradásokhoz kapcsolható, mind amilyen például a lencsetagokat összeragasztó balzsamok fáradása vagy éppen a lencsetagok szélén használt festékek elváltozásai. Utóbbi maga a Schneideritis, mely nevét onnan kapta, hogy a Schneider objektívekben gyakrabban jelentkezik, de egyébként szinte bármilyen optikát érinthet.

Egy összetett lencserendszerben számtalan különböző alakú, típusú és funkciójú lencse van, ezekben pedig különböző módokon viselkedik a beérkező fény. Bizonyos tagok olyan szögekben kapják a belépő fénysugarakat, hogy azok a lencsék szélén visszatükröződhetnek. A rendszerben "kóválygó" felesleges fény nem kívánatos, hiszen flareket hoz létre és általában véve csökkenti a kontrasztot. Ezért ezeknek az elemeknek a szélét a gyártók matt fekete festéssel látták el, ami a szélekre érkező fénysugarakat elnyeli, és azok nem jutnak vissza az üvegbe. Ezért van az, hogy nem minden tag széle fekete, csak ahol ezt a fény útja indokolja.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Ez a bizonyos fekete festés számtalan alapanyagból készülhet (és készült is). A vele kapcsolatos fő követelmény az, hogy a lehető legtöbb fényt nyelje el, ezen kívül nem baj, ha tartós, és bírja az általában jellemző -25 - +50 fokos hőmérsékleti tartományt, meg a napsütésből érkező direkt UV sugárzást.

Vintage optikáknál gyakran előfordul ennek a fekete festésnek a leválása, ami vagy igen látványosan, darabokban történik, vagy pedig a Schneideritis nevű betegség keretei között. Előbbi, direkt leválás azért is gond, mert a festékdarabkák megjelennek a lencsék felületein, tehát közvetlenül szólnak bele a képalkotásba és átnézve az optikán is jelentős koszt eredményeznek. Ezzel szemben a Schneideritis, amit a következő képen is láthatsz, közvetett probléma.

Közvetett, ugyanis nem jelent a lencserendszerbe potyogó koszt: a fehér foltok nem a festék leválásából származnak. Éppen ezért optimális körülmények között nem érintik a rajzolatot. Egy schneideritises optikával lehet fotózni, és ha nincsenek direkt szembefények (vagy más olyan, speciális fények a lencserendszerben, amik nagy mértékben verődnek vissza bizonyos tagok oldaláról), akkor kvázi hibátlanul teszi a dolgát. A probléma az, hogy sok esetben a nem teljesen fekete felület visszaverődéseket, flareket és kontrasztvesztést okoz, emellett meg nem is szép.

Ebben a cikkben egy Schneideritis által gyakran sújtott optikát fogunk megjavítani. A Zeiss Flektogon 50mm f/4 P6-os (középformátumra) gyártott objektívet, különösen a kései, "redlabel" kivitelt sokszor érinti a jelenség. Elsőre talán nem is egyértelmű, hogy miről van itt szó, így diagnosztizálunk kicsit. A Schneideritis nem az optikai elemek tokozása belső felének a problémája, ami hamar kiderül, ha kiszereljük a problémás blokkot.

Jól látható, hogy a fehér pöttyök akkor is ott vannak, az üveg szabadon áll, így a probléma biztosan annak külső festésében lesz. A trükk azonban az, hogy ha ezt a festést kívülről vizsgáljuk, akkor semmi probléma sem látszik: nincsenek rajta apró "lyukak", teljesen intakt az egész.

Ezért az a megoldás, hogy az elöregedett festésre egy második, új réteget kenünk, nem vezet eredményre, hiszen a fehér pöttyöződés az üveg oldalának felülete és az eredeti festés között van. Utóbbit tehát el kell távolítani.

A legtöbb gyári festéket az aceton oldja, így óvatosan és alaposan le lehet vele törölni mindenhonnan (nagyobb mennyiség esetén be is lehet áztatni egy kis időre a nem ragasztott lencséket; ragasztottakat ne, mert az aceton a legtöbb üvegragasztót is oldja!).

Fontos: az aceton az esetek 99,9%-ban nem károsítja a lencsék felületein levő bevonatokat, hiszen azokat nem egyszerűen kémiai úton vitték fel, hanem legtöbbször rájuk égették. Ennek ellenére sok objektív típus bevonata eleve nagyon gyenge minőségű vagy kényes, így az aceton, vagy maga az óvatos törlés is károsíthatja. Jellemzően ilyen egy sor orosz optika, a Minolta széria türkiz bevonatai vagy sok "olcsósított" keletnémet Pentacon. Így mindig óvatosan járj el.

Vannak olyan fekete festéses eljárások, amiket nem lehet vegyszeres úton eltávolítani, például újabb, EF rendszerű Canon optikák egyes részeiről. Ezekből is járt már pár a szerelőműhelyben, és a szélükön levő, mechanikai sérülést szenvedett eredeti festést nem sikerült semmilyen módon eltávolítani (vélhetően rá van égetve a lencsetag szélére).


[X] hirdetés

A festés hiánya világosan mutatja, hogy az optika így nem maradhat. Ezt azért írom, mert sok esetben kontár munka történik, és látni olyan "felújított, leszervizelt" optikákat, amikről a schneideritises festést egyszerűen letörölték, majd a tagot visszarakták a tokozásába (mely látszólag fekete). A probléma ezzel az, hogy a visszaverődéseket az üveg szélének felületén kell és lehet a leghatékonyabban megállítani, így az új festés nem hiányozhat.

Mivel érdemes felvinni az új réteget? Korábban említettem pár szempontot, ezek pedig a friss festékre is igazak. A legjobban a matt fekete modellfesték vált be az évek alatt, hiszen ez tartós, bírja az UV sugárzást és a hőingadozást is, nem töredezik és kellően "sötét" (=elég fényt nyel el), ráadásul nem kerül egy vagyonba. Léteznek ennél durvább fekete festékek is, amik fényelnyelő képessége közelít az elméleti maximumhoz. A következő kép nem CGI, hanem igazi fotó:

Az egyik ilyen a Vantablack, amivel néha feketére festenek egy-egy autót, ami szinte eltűnik, azonban ezek drágák és nem is tartósak (mivel ez igaz lehet a képen látható kocsira, is, pontosítok: a festésre gondoltam). Szóval maradjunk az elérhető verziónál:

A festést érdemes úgy végezni, hogy az optikai tagot egy stabil, forgatható és nem csúszós felületre helyezzük, így nem fogunk semmit összemaszatolni és munka közben könnyen tudjuk mozgatni a tagot. Ha kilógsz kicsit az eredeti festés vonalából, ne aggódj, mindjárt visszatérünk erre.

Munka közben törekedjünk az egyenletes fedésre. A modellfestékeket általában hígítani kell az eredeti feladatukhoz, itt azonban erre nincsen szükség, és sok esetben már egyetlen rétegben is elég fedést adnak. Arra vigyázz, hogy kettő vagy több réteg esetén a festék rétegvastagsága már olyan nagy lehet, hogy a nagyon precízen esztergált eredeti helyére/tokozásába az üveg tag nem fér bele, vagy csak erővel tudod belenyomni, és utána igen nehéz onnan kiszedni. Így csak annyit használj, amennyi ahhoz kell, hogy átlátszatlan fekete réteget kapj.

A festés teljes száradása után jöhet az igazítás, vagyis a festék letörlés onnan, ahova az nem kell. Ilyen részek jellemzően az üveg szélek peremei. Mivel a makettfestéket is oldja az aceton (vagy a saját oldószere), óvatosan és precízen vissza tudod törölni addig a vonalig, ameddig kell. Bizonyos speciális esetekben maszkolni is szükséges lehet, de mivel a festés vonala többnyire követi a lencsetag valamilyen éles határvonalát is, erre ritkán van szükség.

A visszatörlés után a felületeken maradhatnak vegyszernyomok, hiszen az aceton magában is nyommal szárad, pláne festékmaradványokkal. Ezeket azonban már könnyen el tudod távolítani a szokásos módon, 50 vagy 90%-os alkohollal, ami a festést sem oldja, így nagyon könnyű a dolgod.

Az új festést kapott optikai elembe szemből belenézve immár nyomát sem látod a Schneideritisnek.

Az optika összeszerelésénél ügyelj rá, hogy a festés ne sérüljön sehol. Ha valahol "lekarcolod", akkor az az optikába szemből belenézve látszani fog.

A különbség a régi és az új helyzet között igen látványos tud lenni, és jelentősen javíthatja a teljesítmény mellett az optika esztétikai képét is:

!

Köszönöm, hogy velem tartottál. Ha teheted, ments meg te is egy vintage optikát, vagy keress meg ezzel kapcsolatban a szerelőműhelyben.

A Vintage Pub közössége a nap 24 órájában vár, hogy megoszthasd velünk élményeidet.

A pöttymentes festések és a fény legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További szerelős tartalmak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

T-22 menni street pancake

Irix 4/11 GFX mod

Szervizkör: Canon nFD 100mm f/2

Schneideritis: a meg nem értett szépség

Kodak Retina ″félobjektíves″ univerzális adapter

Pentacon SIX (P6) / Kiev-88 (K88) - Fujifilm GFX adapter házilag

Univerzális Contax/Kiev C/K adapter házilag (Leica/GFX/bármi)

Így készülnek a félbevágott objektív-szobrok

Makró körfény házilag

Polírpercek: Alumínium vintage optikák felújítása

Zeiss Ikon Contaflex-NEX adapter házilag (+Zeiss Pantar 4/75 teszt)

Három objektív hiba olyan közelről, ahogy még sosem láttad

Praktina - NEX univerzális adapter házilag

Egyedi fényképező markolat fából, házilag

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

A csapágyazott Helios 40-2 története

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Retekobi újjászületése

Altix-NEX konverter házilag

És most beszéljünk az objektív-gombáról!



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. május 11., utolsó módosítás: 2023. május 11.)