Hosszú évtizedeket túlélt vintage optika csodák akkor is szenvedhetnek betegségektől, ha a legnagyobb gondossággal vigyáztak rájuk. Ezek többsége anyagfáradásokhoz kapcsolható, mind amilyen például a lencsetagokat összeragasztó balzsamok fáradása vagy éppen a lencsetagok szélén használt festékek elváltozásai. Utóbbi maga a Schneideritis, mely nevét onnan kapta, hogy a Schneider objektívekben gyakrabban jelentkezik, de egyébként szinte bármilyen optikát érinthet.
Egy összetett lencserendszerben számtalan különböző alakú, típusú és funkciójú lencse van, ezekben pedig különböző módokon viselkedik a beérkező fény. Bizonyos tagok olyan szögekben kapják a belépő fénysugarakat, hogy azok a lencsék szélén visszatükröződhetnek. A rendszerben "kóválygó" felesleges fény nem kívánatos, hiszen flareket hoz létre és általában véve csökkenti a kontrasztot. Ezért ezeknek az elemeknek a szélét a gyártók matt fekete festéssel látták el, ami a szélekre érkező fénysugarakat elnyeli, és azok nem jutnak vissza az üvegbe. Ezért van az, hogy nem minden tag széle fekete, csak ahol ezt a fény útja indokolja.
Ez a bizonyos fekete festés számtalan alapanyagból készülhet (és készült is). A vele kapcsolatos fő követelmény az, hogy a lehető legtöbb fényt nyelje el, ezen kívül nem baj, ha tartós, és bírja az általában jellemző -25 - +50 fokos hőmérsékleti tartományt, meg a napsütésből érkező direkt UV sugárzást.
Vintage optikáknál gyakran előfordul ennek a fekete festésnek a leválása, ami vagy igen látványosan, darabokban történik, vagy pedig a Schneideritis nevű betegség keretei között. Előbbi, direkt leválás azért is gond, mert a festékdarabkák megjelennek a lencsék felületein, tehát közvetlenül szólnak bele a képalkotásba és átnézve az optikán is jelentős koszt eredményeznek. Ezzel szemben a Schneideritis, amit a következő képen is láthatsz, közvetett probléma.
Közvetett, ugyanis nem jelent a lencserendszerbe potyogó koszt: a fehér foltok nem a festék leválásából származnak. Éppen ezért optimális körülmények között nem érintik a rajzolatot. Egy schneideritises optikával lehet fotózni, és ha nincsenek direkt szembefények (vagy más olyan, speciális fények a lencserendszerben, amik nagy mértékben verődnek vissza bizonyos tagok oldaláról), akkor kvázi hibátlanul teszi a dolgát. A probléma az, hogy sok esetben a nem teljesen fekete felület visszaverődéseket, flareket és kontrasztvesztést okoz, emellett meg nem is szép.
Ebben a cikkben egy Schneideritis által gyakran sújtott optikát fogunk megjavítani. A Zeiss Flektogon 50mm f/4 P6-os (középformátumra) gyártott objektívet, különösen a kései, "redlabel" kivitelt sokszor érinti a jelenség. Elsőre talán nem is egyértelmű, hogy miről van itt szó, így diagnosztizálunk kicsit. A Schneideritis nem az optikai elemek tokozása belső felének a problémája, ami hamar kiderül, ha kiszereljük a problémás blokkot.
Jól látható, hogy a fehér pöttyök akkor is ott vannak, az üveg szabadon áll, így a probléma biztosan annak külső festésében lesz. A trükk azonban az, hogy ha ezt a festést kívülről vizsgáljuk, akkor semmi probléma sem látszik: nincsenek rajta apró "lyukak", teljesen intakt az egész.
Ezért az a megoldás, hogy az elöregedett festésre egy második, új réteget kenünk, nem vezet eredményre, hiszen a fehér pöttyöződés az üveg oldalának felülete és az eredeti festés között van. Utóbbit tehát el kell távolítani.
A legtöbb gyári festéket az aceton oldja, így óvatosan és alaposan le lehet vele törölni mindenhonnan (nagyobb mennyiség esetén be is lehet áztatni egy kis időre a nem ragasztott lencséket; ragasztottakat ne, mert az aceton a legtöbb üvegragasztót is oldja!).
Fontos: az aceton az esetek 99,9%-ban nem károsítja a lencsék felületein levő bevonatokat, hiszen azokat nem egyszerűen kémiai úton vitték fel, hanem legtöbbször rájuk égették. Ennek ellenére sok objektív típus bevonata eleve nagyon gyenge minőségű vagy kényes, így az aceton, vagy maga az óvatos törlés is károsíthatja. Jellemzően ilyen egy sor orosz optika, a Minolta széria türkiz bevonatai vagy sok "olcsósított" keletnémet Pentacon. Így mindig óvatosan járj el.Vannak olyan fekete festéses eljárások, amiket nem lehet vegyszeres úton eltávolítani, például újabb, EF rendszerű Canon optikák egyes részeiről. Ezekből is járt már pár a szerelőműhelyben, és a szélükön levő, mechanikai sérülést szenvedett eredeti festést nem sikerült semmilyen módon eltávolítani (vélhetően rá van égetve a lencsetag szélére).
[X] hirdetés
A festés hiánya világosan mutatja, hogy az optika így nem maradhat. Ezt azért írom, mert sok esetben kontár munka történik, és látni olyan "felújított, leszervizelt" optikákat, amikről a schneideritises festést egyszerűen letörölték, majd a tagot visszarakták a tokozásába (mely látszólag fekete). A probléma ezzel az, hogy a visszaverődéseket az üveg szélének felületén kell és lehet a leghatékonyabban megállítani, így az új festés nem hiányozhat.
Mivel érdemes felvinni az új réteget? Korábban említettem pár szempontot, ezek pedig a friss festékre is igazak. A legjobban a matt fekete modellfesték vált be az évek alatt, hiszen ez tartós, bírja az UV sugárzást és a hőingadozást is, nem töredezik és kellően "sötét" (=elég fényt nyel el), ráadásul nem kerül egy vagyonba. Léteznek ennél durvább fekete festékek is, amik fényelnyelő képessége közelít az elméleti maximumhoz. A következő kép nem CGI, hanem igazi fotó:
Az egyik ilyen a Vantablack, amivel néha feketére festenek egy-egy autót, ami szinte eltűnik, azonban ezek drágák és nem is tartósak (mivel ez igaz lehet a képen látható kocsira, is, pontosítok: a festésre gondoltam). Szóval maradjunk az elérhető verziónál:
A festést érdemes úgy végezni, hogy az optikai tagot egy stabil, forgatható és nem csúszós felületre helyezzük, így nem fogunk semmit összemaszatolni és munka közben könnyen tudjuk mozgatni a tagot. Ha kilógsz kicsit az eredeti festés vonalából, ne aggódj, mindjárt visszatérünk erre.
Munka közben törekedjünk az egyenletes fedésre. A modellfestékeket általában hígítani kell az eredeti feladatukhoz, itt azonban erre nincsen szükség, és sok esetben már egyetlen rétegben is elég fedést adnak. Arra vigyázz, hogy kettő vagy több réteg esetén a festék rétegvastagsága már olyan nagy lehet, hogy a nagyon precízen esztergált eredeti helyére/tokozásába az üveg tag nem fér bele, vagy csak erővel tudod belenyomni, és utána igen nehéz onnan kiszedni. Így csak annyit használj, amennyi ahhoz kell, hogy átlátszatlan fekete réteget kapj.
A festés teljes száradása után jöhet az igazítás, vagyis a festék letörlés onnan, ahova az nem kell. Ilyen részek jellemzően az üveg szélek peremei. Mivel a makettfestéket is oldja az aceton (vagy a saját oldószere), óvatosan és precízen vissza tudod törölni addig a vonalig, ameddig kell. Bizonyos speciális esetekben maszkolni is szükséges lehet, de mivel a festés vonala többnyire követi a lencsetag valamilyen éles határvonalát is, erre ritkán van szükség.
A visszatörlés után a felületeken maradhatnak vegyszernyomok, hiszen az aceton magában is nyommal szárad, pláne festékmaradványokkal. Ezeket azonban már könnyen el tudod távolítani a szokásos módon, 50 vagy 90%-os alkohollal, ami a festést sem oldja, így nagyon könnyű a dolgod.
Az új festést kapott optikai elembe szemből belenézve immár nyomát sem látod a Schneideritisnek.
Az optika összeszerelésénél ügyelj rá, hogy a festés ne sérüljön sehol. Ha valahol "lekarcolod", akkor az az optikába szemből belenézve látszani fog.
A különbség a régi és az új helyzet között igen látványos tud lenni, és jelentősen javíthatja a teljesítmény mellett az optika esztétikai képét is:
Köszönöm, hogy velem tartottál. Ha teheted, ments meg te is egy vintage optikát, vagy keress meg ezzel kapcsolatban a szerelőműhelyben.
A Vintage Pub közössége a nap 24 órájában vár, hogy megoszthasd velünk élményeidet.
A pöttymentes festések és a fény legyenek veletek!
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2025 (eredeti megjelenés: 2023. május 11., utolsó módosítás: 2023. május 11.)