hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Az (eddigi) legkisebb adaptálásom:
Penti II Domiplan 3.5/30

Apró és mutatós half-frame optikát építünk és tesztelünk.


2025. augusztus 12. • Horváth Krisztián

Végletek közt csapongok, hiszen a több kilós vetítőoptika-adaptálások mellett imádom a miniatűr dolgokat is. Pontosan ilyen lesz a Domiplan 3.5/30 adaptálása, ami több szempontból is érdekes alanynak ígérkezik, ráadásul dizájnban sem kell szégyenkeznie.

Ezt az objektívet egy Pentacon Penti II arany színű masinával együtt szereztem egy zsibvásárban. Nem lehetett otthagyni, hiszen annyira mutatós volt a külseje! Az időtálló arany szín titka az, hogy a korszak többi hasonló árnyalatú megoldásához képest ezt a vázat nem festették, hanem anodizálták, így bár kevésbé fényes, sokkal tartósabb a színe (egyedül a feliratok kopnak, de ezt majd láthatod közelről). Jóllehet ebben a konkrét példányban a zár nem működik, tudtam, hogy nekem úgyis csak az optikai blokk az érdekes.

A gép maga egy igen kicsi és könnyű konstrukció, amit 1961-től kezdve 16 éven keresztül gyártottak. Beépített szelénes fénymérője, vakuportja és B idős 30-125 között variálható zárja van. Bár az adaptálásunkat nem érinti, azért elmondom, milyen érdekes ennek a gépnek a mechanikája: az exponáló gombot lenyomva lefut a záridő, és a gép oldalából egy igen hosszú gomb ugrik elő. Ezt kell benyomni, hogy újra felhúzzuk a zárat, illetve betekerjük a következő kockát. Meglepően praktikus és jól használható!


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Első látásra sejtettem a méretéből (aztán gyorsan ki is derült felnyitva), hogy ez nem egy fullframe filmes gép, hanem úgynevezett half-frame, azaz egy 36*24-es kocka felének méretére fotóz. Ez azért jó, mert egy 36-os tekercsre 72 kép fér, ugyanakkor természetesen a negatívok alapterülete kisebb, így rosszabb a minőségük és kisebb nagyítások is készíthetőek belőlük.

Hogy a fél-képkockára tervezett kis 3.5/30-as Meyer-Optik Domiplan objektív mekkora képkört tud ténylegesen lefedni, az a teszt részben kiderül, ugyanis eredeti célrendszerénél jóval nagyobb érzékelőre fog kerülni!

A masina összes többi kezelőszerve, vagyis a záridő, a rekeszérték és a fókusztávolság is az optikai blokk körül állítható. Nekünk ezek közül az utóbbi kettő, a fókusztáv és a rekeszérték lesz érdekes, hiszen ezeknek használhatóaknak kell maradniuk az adaptálás során is.



Domiplan 3.5/30 adaptálás

A feladat: a Domiplan 3.5/30-as optikát ellátni valami olyan csatlakozással, amivel modern digitális gépeken is használhatjuk közvetlenül vagy adapterekkel.

Az, hogy milyen csatlakozással tudunk dolgozni, a bázistávolság függvénye. A bázistávolság az optikai blokk és a filmsík vagy szenzor közötti távolság végtelen fókusz esetén. Ennél az optikánál ez nagyjából 27mm, vagyis (D)SLR gépekre nem lehet felhelyezni, mert nem tudna elég közel kerülni a filmhez vagy szenzorhoz.

A 27mm körüli táv azonban gyanúsan kényelmes megoldás Leica M bajonett esetén. Ezt a csatlakozást azért is szeretem, mert könnyen és kis méretű adapterekkel lehet feltenni korszerű MILC gépekre. A Leica M bajonett lehetőséget ad majd rá, hogy az egész adaptált optika hallatlanul picike maradhasson. A hátsó kupakja szinte nagyobb lesz, mint maga a szerkezet!

Mint azt már megállapíthattad, a Penti II fényképezőgép nem cserélhető objektíves, így az optikai blokkot és kezelőszerveit is le kell bontanunk róla. Elsőre ez zavarba ejtő feladatnak tűnik, mert a gépházon gyakorlatilag nem látni csavart (még akkor sem, ha levesszük a hátulját). A trükk az, hogy a fókuszgyűrűt oldalról fogó négy rejtett kis hernyócsavart kell kicsavaroznunk, és alatta tárulnak fel a további bontáshoz szükséges részek.

A részteles folyamatot, illetve a teljes adaptálást egyszerűbb, ha videóban mutatom meg neked:

@hispansphotoblog #hispansphotoblog ♬ sonido original - MarleneKenobi

A felvételt elérheted Tiktokon, Youtubon, Facebookon és Instagramon is.

Röviden azért összefoglalom a lényeget: a kibontott optikai blokkot és kísérőgyűrűket az eredeti, géphez kapcsolódó áthidaló alkatrészen össze tudod állítani, majd pedig ezt az egészet kell egy Leica M - L39 adapterre tenned. Utóbbi feladathoz egyszerűen egy L39-es gépsapkát használok, aminek a közepébe megfelelő nagyságú lyukat fúrtam. A sapka és az optika közé jöhet porzáró ragasztás is, hogy a szerkezet jobban védje a szenzoraknát.

A végleges szerkezeten könnyen kalibrálható a tényleges, hard stoppos végtelen, hiszen a fókuszgyűrűt tetszőleges állásban lehet a négy kis hernyócsavarral a fókuszmechanika valódi végtelenjéhez illeszteni. Ezen kívül az L39 gépsapka és a Leica-M bajonett közé is kerülhet beállító alátét, amit én is alkalmaztam.

Mivel a dizájn miatt szerettem bele ebbe az optikába, ügyeltem arra, hogy az adaptáláshoz használt további alkatrészek is kövessék az arany/bronz árnyalatot. A kész darab így végül nem csak apró, de szép is lett. A belső felületeket, amik a filmsík/szenzor felé néznek, matt fekete festéssel láttam el, hogy a gépvázon belüli tükröződés minimalizáljam.

Illetve ahogy ígértem, apró is: egy Leica M hátsó kupak szinte vastagabb, mint a kész szerkezet. Az eredeti Penti II gép súlya is mindössze 260 gramm volt, így az épített optikánk teljes súlya sem haladja meg a 100 grammot - nem is érzed, ha a gépen van.

Kezelése egyszerű: az első gyűrűvel lehet fókuszálni (végtelen és kb. 0.5 méteres közelpont között - a közelpontot az építés során csökkentettem azzal, hogy a fókuszgyűrű tovább tekerhető az eredeti közelpontnál), az alatta levő gyűrűvel pedig lehet rekeszelni 3.5 és 22 között, ha szükséges. A gyakorlatban persze majd látod, hogy az optika többnyire végtelen állásban és 3.5-ön van, így sok vacakolást nem igényel, ha streetelésre használod.

!

Az építéshez használt Leica M - L39 adapternek van egy további előnye: az optika csatlakozása így kettő-az-egyben, hiszen az LM bajonettből kicsavarva egy sima L39-es optikát kapunk, amit akár L39 távmérős gépeken, akár L39 adapterekkel digitális MILC-eken is használhatunk (távolság-visszajelzésre szolgáló coupling mechanika persze nincsen benne, de ekkor is használhatjuk zónázó fókusszal, vagy simán csak f/8-on végtelenben).

Front menet filtereknek vagy kupakoknak nincsen, és gyárilag sem volt, szóval ezzel a hiányossággal együtt kell élned, azonban a front üveg igen kis mérete miatt szerencsére ez nem is jelent nagy gondot.



Domiplan 3.5/30 terepteszt

Kezdjük az egészet a lefedett képkör kérdésével, hiszen ez sok mindent meghatároz majd. Bár az objektívet a csatlakozása miatt akár GFX-re is felteheted, ahogy azt a poén kedvéért el is követtem, viszont ennek nincsen sok értelme...

Nézd csak a vetített képkör méretét egy 44*33-as középformátumú szenzoron:

Igazából még a fullframet sem fedi le, pedig kicsit reménykedtem benne. A half-frame kockaméret (24*18mm) viszont nagyon közel esik az APS-C mérethez (kb. 24*16mm), így egy croppos gépet, vagy egy fullframet APS-C vázat crop módban szépen kiszolgál. Nézd csak:

Éppen ezért a tesztképek minden esetben kb. APS-C méretre vannak croppolva utómunka során, és többnyire egy A7II-es Sony vázon készültek. Ha esetleg izgatná a fantáziádat, hogy mondjuk egy GFX 50mp-es (pixelsűrűségben egy fullframe 33mp-esnek megfelelő) szenzort is felbont-e, akkor elárulom: igen. A tesztképek közé rejtettem ilyen fotókat is szép számmal!

Ezzel az egész croppos kérdéssel nem kell persze foglalkoznod, ha APS-C szenzoros MILC-re teszed az objektívet egy Leica M adapterrel, például valamilyen A6000 szériás Sonyra, valamilyen X mountos Fujifilmre, vagy croppos Canon/Nikon MILC-ekre. Apropó Leica M adapterek:

Ilyen adapterekből létezik makrós kivitel is, ami egy nagyon lapos helikoid. Ez képes növelni a saját vastagságát, így értékes centimétereket lehet nyerni a közelpont felé, bármilyen felhelyezett optika esetén.

APS-C érzékelő-méreten a képszögünk egy kb. 42mm-es fullframe ekvivalens optika képszögének felel meg. De ezt már kisakkoztad magadtól is...


[X] hirdetés

Milyen a rajzolat? Ezen meg fogsz lepődni, középen legalábbis biztosan. Az alábbi tesztsoron f/3.5 - 4 - 5.6 - 8 - 11 értékekkel láthatsz fotókat:

Az érdekes és egyben szomorú igazság az, hogy középen igazából már teljesen nyitva is patika a rajzolat, a szélek felé azonban taknyolni kezd, és ez... hát... nem nagyon javul sokat. Pedig ezek a hasznos képkör részét képező kockák, tehát APS-C méretűek. Sebaj, ez nem a "saroktól sarokig éles" kategória, de három ilyen pöttöm lencsétől az ember ne is ezt várja, hanem karaktert.

Tanulság: használat közben többnyire f/8-on tartottam a rekeszt, ha nem kellett kifejezett nagy mélységéletlenség. Ez nem a rajznak tett jót elsősorban, hanem a szélesebb DOF miatt fókuszálni is könnyebb volt így, ez pedig utcai lövöldözés közben hasznos.

Bár a 3.5-ös fényerő a kis szenzormérettel kombinálva jól jelzi, hogy ez az objektív nem a háttérmosás csodája, azért a csökkentett (kb. 0.5 méteres) közelpontot használva előcsalogatható a bokeh:

Az optika torzítása meglepően csekély, saját tervezett képméretén belül egészen jól tartja a párhuzamosokat, illetve egyenletes a torzulás, tehát jól korrigálható. A középponton áthaladó sugárirányú vonalak pedig - természetesen - teljesen egyenesek.

Amiben biztosan kompromisszumos az objektív, az a direkt szembefények kezelése, ugyanis ha rosszul kap napot vagy erős lámpát, akkor egy szivárványhártyához hasonló körkörös flaret állít elő pillanatok alatt. Ennek főleg ahhoz van köze, hogy az optikai képlet mindössze három tagos, és nincsen semmilyen fényellenző az objektív elején. Itt olyan szép a flare, hogy egy teljes GFX képkockát mutatok, mert szinte egy emberi szem szivárványhártyáját látod.


[X] hirdetés

Biztos tudtad, hogy egy streetes téma még streetesebbé válik, ha fekete-fehérbe teszed. Sőt: sok fotós szerint bármilyen kép sokkal inkább jó, ha fekete-fehérben van. Lehet, hogy ez valamilyen rejtett, egyetemes törvény?

További változatos városi képcsokrunk következik a témában:



Summa summarum

Ez az optika elsősorban akkor fog téged érdekelni, ha szeretsz koccra csapott végtelennel, f/8-on egy kis géppel és egy nagyon lapos objektívvel streetelni. Kifejezetten szeretni fogod, ha eleve APS-C szenzoros géped van. Megépíteni nem bonyolult, de a nagyon apró alkatrészek és kis vastagságok miatt nagy precizitást és odafigyelést követel a művelet. A bekerülési költség cserébe nem drága, hiszen ilyen kis Pentacon Penti II masinákat már 15-25.000 forint között is találhatsz az eBayen.

!

Ha érdekel még olyan adaptálás, aminél a minél kisebb méret volt a lényeg, akkor javaslom neked a Lenkinap OKC-1-35-1 2/35mm anyagot, amiben nem arany, hanem piros színű az optika.

Ha van egy ilyen optikád, de technikai problémád akadt vele vagy adaptálni szeretnéd, támadj meg vele a szerelőműhelyben.

Ha tapasztalataidat vagy képeidet osztanád meg velünk, vár a Vintage Pub virtuális kocsmájának lelkes közössége.

A fény legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


A másik palacsinta: Canon 38mm f/2.8 építés és teszt

Tokina AT-X SD 100-300mm f/4 teszt

Az (eddigi) legkisebb adaptálásom: Penti II Domiplan 3.5/30

A legnagyobb tele a világon: SMC Pentax-M Reflex 2000mm f/13.5 teszt

Egy másik legendás Takumar: 6X7 105mm f/2.4 teszt

Skeleton amber: Zeiss Tessar 75mm f/3.5 adaptálás és teszt

Az utolsó kisteléd: Canon nFD 2/135

Filmes kalandok: vásárfia Welta Weltax

Franciázunk: Angenieux DEM 2.3/180 APO teszt

Megéri cipelni: Tamron 4.5/70-350 teszt

Tamron AdatpAll-2 kisokos

Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

Zoom nem csak középformátumra: SMC Pentax-A 645 80-160mm

Feljelentés ismeretlen tettes ellen: APO-Sonnar 2/135

A Nikonos Helios esete (81H ügyek)

Tetős teszt: S-M-C Takumar 6*7 4/300

Valószínűleg a legolcsóbb nagylátó GFX-re: Super Paragon 2.8/35 teszt

Házi palacsinta: Canon 40mm f/1.9 építés és teszt

Kerekecske-gombocska: Canon nFD 2.8/15 Fisheye teszt

Neked is lehet egy LOMO tripleted

A legjobb vintage zoom? Canon nFD 80-200mm f/4L teszt

In memoriam Vivitar T4

Dream Lens: Canon 50mm f/0.95 LTM (RF) szerviz és teszt

SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt

Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt

Vázsapkányi öröm: Funleader 18mm f/8 kupakobjektív teszt

Aranyközép: Super-Takumar 2.5/135 gyorsteszt

9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast

DKL kisokos és Schneider-Kreuznach Retina-Tele-Xenar 4/135mm teszt

Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt

A manuál jelene: Irix 45mm f/1.4 teszt

Egy jó orosz objektív: Zenitar-M 50mm f/1.7 teszt

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film)

Best buy? Tokina AT-X SD 80-200mm f/2.8 teszt

(Majdnem) rekorder: Soligor 135mm f/1.5 teszt

Az orosz portrészörnyeteg: Helios 40-2 1.5/85

101 tesztkép (és vélemény): Konica Hexanon 1.8/40

Tamron SP 180mm f/2.5 IF: legenda gyorsteszten

Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Hispan 10 kedvenc objektívje

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Cyclop vs. Helios 40-2

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Takumar, de melyik?

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt


Vannak még itt további érdekességek is:


Fotósként ezeket a dolgokat szeretem az ügyfelekben

Ingrid Schäfer kalandjai egy Fotosnaiperrel Budapesten

Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kép cikkanyagának összeállításában és véleményezésében köszönöm a kitartó segítséget Szabó Csillának, Urbán Balázsnak és Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II) és sokat játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "gyűjtő és szerelő" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összeszedte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2025 (eredeti megjelenés: 2025. augusztus 12., utolsó módosítás: 2025. augusztus 12.)