hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Egy jó Rodenstock:
Heligon 100mm építés és teszt

Nem hátrány, ha egy vetítőoptikát a látható fény tartományára terveztek.


2023. április 3. • frissítve: 2023. április 29. • Horváth Krisztián

Kis pontosítás: a legtöbb Rodenstock vetítő jó: jó arra, amire tervezték. Viszont a Heligonok többsége XR jelöléssel fut, vagyis a röntgen tartományra készítették őket. Persze lehet velük fotózni, csak olyan “festői” eredményeket kapunk, mint amilyet a 68mm-es kivitel tesztjében is láthattatok. A mai alanyunk azonban ehhez, és az eddig adaptált vetítőkhöz képest is egészen más.

De mi az a vetítőzés?

Tulajdonképpen nem más, mint régi vagy új vetítőgépek (diavetítők, filmvetítők) objektívjeit digitális gépekre adaptáljuk, ellátjuk őket a fókuszáláshoz szükséges mechanikával, és reméljük a legjobbakat. Ebben a dobozban a gombra kattintva láthatod az eddigi projekteket (cikkek vagy tesztalbumok) képi világuk szerint csoportosítva (jelezve azt is, kb. mekkora érzékelőt rajzolnak ki és milyen rendszerekkel kompatibilisek).
Mutasd őket!
tripletek / szappanbuborék bokeh
⦿ Leitz Wetzlar 200mm f/4 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LZK Edar 100mm f/2.8 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 150mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ T-3 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Triplet 5M 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Will-Wetzlar Maginon 85mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Wollensak-Rochester 80mm f/4 U.S.A. (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
háttércsavaró csodák / swirly bokeh
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi (crop / MILC)
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi v2 (crop / MILC)
⦿ 16KP 35mm f/1.2 Töcsi (crop / MILC)
⦿ IOR Bucuresti Supercin-2 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 35mm f/1.7 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.5 Kinga (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.8 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 9cm f/1.9 (GFX / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
krémes háttér / portré
⦿ 35KO 120mm f/2.1 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP OKP 1-100-1 100mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 120mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 140mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Elmarit-P 150mm f/2.8 (fullframe/GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Colorplan 90mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 85mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 120mm f/2.5 (fullframe vagy 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LOMO PO501-1 100mm f/2 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Meopta "Meometar" Meostigmat 50mm f/1 (crop / MILC)
⦿ OKP6-70-1 70mm f/1.8 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Rodenstock Heligon 100mm f/1.6 4401-333-824 (GFX / MILC)
⦿ Will-Wetzlar Zoom-Maginon 85-150mm (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
röntgenoptikák
⦿ Delft Rayxar 50mm f/0.75 (crop / MILC)
⦿ Meopta Stigmar 100mm f/1.5 (fullframe / MILC)
⦿ Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (fullframe / MILC)
Petzval-optikák
⦿ Petzval (magic lantern) 150mm f/3.2 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 10cm Serie III (fullframe és nagyobb / bármilyen MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm f/2 Serie IV (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
egyéb / speciális
⦿ vetítők képalkotási sajátosságai és kezelésük
összes tesztelt optika...

A nemes egyszerűséggel csak 4401-333-824 névvel futó Heligonra sem fényerőt, sem semmilyen más adatot nem írtak fel, így saccolnunk kell. Tippre (és más netes források alapján) kb. 1.6-os a legnagyobb elérhető blendenyílás, és ez már önmagában érdekes portréoptikává teheti, van azonban még két dolog, ami miatt foglalkozni kezdtem vele.

Az egyik az, hogy kiváló rajzolatot és kontrasztot ad, kifejezetten szép képi világgal. Erre számtalan példát mutatok majd az építési részt követő tesztsorozatokban, lehet kezdeni izgulni.

A másik, hogy fullframenél nagyobb szenzort is lefed, így ideális választás akár GFX-re adaptálni. Az adaptáláshoz még egy lényegi infó: hála annak, hogy nem röntgenoptika, a bázistávolsága is “normálisabb”, kb. 30mm, vagyis bármilyen MILC rendszerre kényelmesen felhelyezhető.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

De mi van a motorháztető alatt? Ilyet is ritkán írok, de elsőre pontosan nem tudtam megmondani, ugyanis a középső, nagy vastagságú optikai elem két ilyen vetítő esetén sem volt hajlandó kijönni a fém házból (van még mögötte egy kisebb lencse, emiatt hátulról sem lehet kinyomni), ezért csak egy töredékes ábrám lett.

Később ezen az oldalon találtam egy képet a dobozáról, illetve az optikai sémájáról, ami ezek szerint egy módosított Ernostar. Abban nem vagyok biztos, hogy az ábra pontosan a kérdéses Heligonról készült, ezért kezeljétek fenntartásokkal, de nagyon valószínű, hogy az elrendezés ehhez hasonló:



Barkácspercek

Az átépítés használható objektívvé közepesen nehéz kategória. Attól függően, hogy mire adaptálod, szükséged lesz hozzá egy végbajonettre, egy távtartó elemre, egy 25-55mm M65-ös helicoidra (ez természetesen lehet hosszabb vagy rövidebb is, az elvárt legkisebb fókusztávolság függvényében), egy 52-58mm step-up ringre, illetve ha szeretnéd házazni az optika elejét is, akkor egy 58-82mm step-up gyűrűre és két darab 82mm-es fém fényellenzőre, meg közéjük egy 86-82mm step down gyűrűre. (Ha kisebb szenzorra építed az optikát és így kisebb az érzékelt képszög, akkor használhatsz több/hosszabb ellenzőt is, hiszen nem fognak vignettálni - erre még visszatérek a teszt részben.)

A képeken ezüst színű alkatrészeket látsz, de ez ne tévesszen meg: gyárilag a többségük fekete, az átalakítás részemről csak design célokat szolgált.


[X] hirdetés

Az M65-ös helicoid hátsó felére tekered a távtartó elemet (a képen piros műbőrrel borított gyűrű, egyébként egy 8mm vastag M65-M65 tube), aminek a vastagsága attól függ, hogy milyen rendszerre dolgozol (ezzel állatod be a pontos bázistávolságot). A távtartóra jön a végbajonett, ami jelen esetben GFX - M65 adapter, de értelemszerűen ez is a célrendszertől függő alkatrész.

Az 58-82mm step-up gyűrűre tekered rá hátra az 52-58mm-es gyűrűt, ebbe tudod rögzíteni magát az optikai blokkot (hátulról ütközésig belemegy a gyűrűbe). A gyári blokkon nem kell módosítást végezned. A rögzítéshez fúrhatsz 90 fokonként három csavarhelyet oldalt az 52-58 step-upon, de az epoxis módszer is tökéletes lehet (vagy az időjárás-állósághoz mindkettő egyszerre). Az ábrán a harmadik gyűrű (fekete műanyag közvetlenül az optika után) csak távtartó elem, segít beállítani a végső és pontos bázistávolságot.

Az eljegyzésen átesett optikai blokk hátsó szekcióját érdemes matt fekete festékkel kifesteni, ezzel elkerülendő minden felesleges visszatükröződést és becsillanást. Sose feledd, hogy a szenzorok felülete sokkal fényesebb a filmhez képest, így maga a szenzor is okozhat kellemetlen hibákat, ha van olyasmi az objektív belső szerkezetében, amit visszatükrözhet.

A gyűrűkkel felszerelt optikai blokk csavarokkal fog csatlakozni a helikoidhoz, mégpedig a korábbi adaptálós cikkekben már bemutatott módon: a 82mm-es step up gyűrűre három lyukat kell fúrnod oda, ahol a helicoid tetején levő három kis csavar van. Utóbbiakat ki kell szedned, és kicsit hosszabbakkal helyettesíteni, amik immár nem csak a helicoidot tartják össze, de hozzáfogják a 82mm-es step-up gyűrűt (és a hozzá kapcsolódó kisebb gyűrűt és az optikai blokkot is). A jobb időjárás-állóság okán a helikoid teteje és a 82-es gyűrű közé kerülhet egy gumi tömítő réteg vagy vékonyan epoxi.

A fentiekkel igazából kész a fényzárt, használható optika. Ha pontosan dolgoztál, akkor megvan a helyes végtelen (bázistáv-beállítás) és a pontos képsík is.

Amennyiben tovább akarod csinosítani frissen elkészült kedvencedet, a 82mm-es gyűrű szabad felső menetébe csavarhatsz egy vagy több 82mm-es fém fényellenzőt (a képen kettőt látsz, őket egy pirosra átfújt 86-82mm-es step-down gyűrű és egy acélból készült, szintén pirosra fújt logo elem fogja össze). Ezek óvják az optikai blokkot, emellett fényellenzőként és standard 86mm-es front menetként is szolgálnak szűrőknek és kupakoknak.

A fenti módszerrel egy jó fogású, kényelmesen használható optikát kapsz, ami enyhén orrnehéz, a fókuszmechanika pedig az optikai blokk hátsó szekciójához esik. A 25-55mm-es helicoiddal a fókuszút végtelentől 1m-es közelpontig alakul, ami jó érték ezen a gyutávon, de természetesen hosszabb mechanikával és/vagy utólag beiktatott macro tubokkal tovább csökkenthető.

Készítettem egy másik példányból egy Sony-E bajonettes verziót (ezen igazából cserélhető a végbajonett, így lehet Nikon Z, Canon RF, Fujifilm X, MFT, Sigma L, stb. is).

Mivel itt a hátsó illesztésnél elég az M42 menetszélesség (fullframen ez nem árnyékol be, GFX-en már megtenné), ez a legkisebb házazás (szélességre), amivel megépíthető az optika. A hosszabb M52-M42 36-90mm helikoiddal a közelpont 50cm-ig jön le.



Játszótér

A tereptesztet egy Fujifilm GFX 50S II vázon végeztem. Művünk szépen kirajzolja a nagyobb szenzort, így sem fullframen, sem APS-C-n nem lesz gondja. GFX-en egy kb. 80mm f/1.4 fullframe ekvivalens optika képét kapod, APS-C-n pedig kb. 150mm f/2 fullframe ekvivalenst. (A gyutáv a valóságban természetesen soha nem változik, csak az érzékelt képszög.)


[X] hirdetés

Azt azért érdemes észben tartani, hogy az optika súlya kereken 1 kg, ami a 820 grammos GFX vázzal együtt már majdnem 2 kg, szóval karra kell gyúrni.

A képek nagyrészt vágatlanok, beállítás csak színek tekintetében történt, minimális portré retussal. A háttér és minden más képi/atmoszférikus elem pontosan olyan, amilyet az optika saját erejéből tud produkálni. CA és vignett sincsen szűrve.

Azonnal jól látszik, hogy vignettálás alig van, a kép nagyon kontrasztos, a rajzolat pedig a képmező nagyobb részén kiváló (szépen kirajzolja a GFX váz 50 megapixeles szenzorát, ez pedig pixelnagyságban és sűrűségben kb. egy A7IV gép 33 megapixeles képérzékelője tulajdonságainak felel meg /a Sony szenzora előtt mások a rétegek, így lehetnek eltérések a teljesítményben/).

Az egyetlen olyan leképezési hiba, ami azonnal szemet szúr, a direkt és erős szembefényben tapasztalható erős szivárvány ív. Ezt tudod csökkenteni, ha addig teszel fényellenzőket az optikára, amíg azok nem vignettálnak (ez az eltérő érzékelt képszögek miatt más nagyságot jelent GFX-en, fullframen és APS-C-n), de a GFX esetében nem tudod teljesen kivédeni a jelenséget. Használhatod persze képi elemként, ahogy Orsi fenti sorozatában tettem. Elvégre a fotózás egy kreatív sport, a vetítőoptikázás meg aztán pláne komfortzónán kívüli dolog.

!

Készítettünk egy fekete-fehér sorozatot is Orsival (ő egy másik Orsi, ne keresd a hasonlóságot), itt pedig az utómunka során a görbézéssel sikerült még jobban rájátszani a lágy háttérkezelésre és a téma-háttér(/előtér) finom átmenetére.

Mivel már tisztában voltam az erős szivárvány flare jelenségével, itt azt tudatosan kerültem. Nem került a képmezőbe direkt szembefény, mert míg egy eleve lilás-rózsaszínes sorozatnál (lásd előző) jól tud állni a képeknek, egy FF téma esetén már vigyázni kell vele.

Használati tapasztalatként még megemlíthető, hogy a nagy fényerő és a manuális fókusz igényel némi gyakorlatot, de összességében kényelmesen és jól bűvölhető az objektív, különösen a ma már természetesnek tekinthető fókuszsegédekkel (élőképbe nagyítás és/vagy élkiemelés).



Summa summarum

Mindent egybevetve biztos, hogy ez a Rodenstock vetítő állandó eleme lesz a középformátumot is lefedő vetítőim sorának, emellett komoly fegyvertényt jelent akkor is, ha portréra van szükség. A 100mm-es gyutáv viszonylag ritkább kategória a vintage világban, ráadásul igazán jó fényerővel csak a Nikon Nikkor Ai-S 1.8/105 illetve a Canon nFD 2/100 jönnek szóba, előbbinek azonban elég lágy a képe nyitva, utóbbit pedig csillagászati árakon adják.

Apropó árak: a büdzsé úgy néz ki, hogy (nehezen tippelhető elem jön) a vetítő ára jellemzően 80-120.000 forint között mozog, az építéshez szükséges alkatrészek értéke pedig a GFX kivitel esetében kb. 35-40.000 forint (ez lehet kevesebb kisebb szenzoros MILC-ekre adaptálásnál és/vagy más házazás esetén). Borsos számla, és ebben természetesen még nincsen benne az építésre szánt idő és energia.

A másik kisebb bökkenő a típussal kapcsolatban az, hogy nagyon ritkán bukkan fel eladó példány és nehéz kiszűrni az XR változatok közül, hiszen azok is Heligon jelöléssel futnak. Sokszor és sokat kell túrni az eBay-t, mire talál az ember megfelelő példányt.

Ha maradt kérdésed a típussal kapcsolatban, esetleg vele készült képeket mutatnál, várunk szeretettel a Vintage Pub virtuális kocsmájában.

Adaptálással, szereléssel kapcsolatban fordulj hozzám bátran a szerelőműhelyben.

A fény és a Rodenstock legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További vetítőoptikás őrületek:


Csípős M42 Pöcsi

Moziból fényképezőre: (Petzval) Zeiss Ikon Kinostar 10cm adaptálás és teszt

Branded content: Leitz Elmarit-P 2.8/150 adaptálás és teszt (M42/GFX)

Hetvenes szovjet nyolcvanból, húszas házzal: OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Steampunk időutazó: Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 adaptálás és teszt

A nagy Hektor: 120mm f/2.5 adaptálás és teszt

Termetes triplet: Leitz Wetzlar 200mm adaptálás és teszt

Made in Hungary: MOM Budapest 1.8/50 építés és teszt

Egy jó Rodenstock: Heligon 100mm építés és teszt

Fiatal Petzval: Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm serie IV adaptálás és teszt

Festőművész: Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (építés és teszt)

Pofonegyszerű trioplanpótló szer: T-3 triplet (építés és teszt)

Meopta Stigmar XX 1.5/100 adaptálás és teszt

A tornasor közepe: LOMO 2/100 építés és teszt

Német örvény: Zeiss Kipronar 1.4/50 adaptálás és teszt

Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

Magyar csavar: MOM Budapest KINGA 1.5/50 adaptálás és teszt

Hazai vonatkozás: MOM Budapest 1.7/35 vetítő építés és teszt

Leitz Hektor 85mm f/2.5 adaptálás és teszt

Leitz Colorplan 90mm f/2.5 adaptálás és teszt

Gyöngyszem keletről: OKP 1-100-1 1.8/100 vetítőoptika adaptálás és teszt

Átlát a szitán: Rayxar 0.75/50 röntgenoptika adaptálás és teszt

Az orosz Trioplan: Triplet-5M 2.8/100 építés és teszt

Az óriásvetítő: 35KP 140mm f/1.8 építés és teszt

Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2in1 portré&makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

Okos megoldás kis szenzorra: KP16 1.2/35 „Töcsi” vetítőoptika (átalakítás + teszt)

Nehézsúlyú vetítőobjektív: Meometar 50mm f/1 E-mount

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Vetítőoptikából valódi objektív (RO-109-1A)



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. április 1., utolsó módosítás: 2023. április 29.)