hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Pofonegyszerű trioplanpótló szer:
T-3 triplet
(építés és teszt)

5 perc alatt összerakod és jöhetnek a szappanbuborékok.


2022. június 27. • Horváth Krisztián

Mióta eredeti Trioplant tényleg csak befektetésnek éri meg venni, megszaporodtak az alternatív triplet megoldások. A szerencse az, hogy a triplet lencserendszer önmagában nagyon egyszerű és könnyen előállítható, így számtalan kivitelt tudok neked hozni. A mai egy újabb, nagyon hasznos darab lesz.

Hogy a csodálatos, kör alakú, szappanbuborék-jellegű bokeh-karika tenger tetszik-e neked, az ízlés kérdése, de néhanapján mindenki vágyik rá. Erre persze nem szabad komoly összegeket áldozni, és mióta az eredeti MOG Trioplan 2.8/100-asok ára elszabadult (e sorok írásának pillanatában 2-300.000 Ft), nem is nagyon lehet. Vannak viszont alternatív megoldások. A vetítőoptikák világában olvashattál már a blogon a Pentacon/Diaplan 2.8/80, 2.8/100 és 2.8/150 optikákról is orosz vonalról pedig a Triplet-5M 2.8/100-asról. Ma ismét motherrussia egyik termékével fogunk operálni (amit a történelmi igazságosság nem létező, de elképzelt eszméjének jegyében egyébként pont Ukrajnából rendeltem).

De mi az a vetítőzés?

Tulajdonképpen nem más, mint régi vagy új vetítőgépek (diavetítők, filmvetítők) objektívjeit digitális gépekre adaptáljuk, ellátjuk őket a fókuszáláshoz szükséges mechanikával, és reméljük a legjobbakat. Ebben a dobozban a gombra kattintva láthatod az eddigi projekteket (cikkek vagy tesztalbumok) képi világuk szerint csoportosítva (jelezve azt is, kb. mekkora érzékelőt rajzolnak ki és milyen rendszerekkel kompatibilisek).
Mutasd őket!
tripletek / szappanbuborék bokeh
⦿ Leitz Wetzlar 200mm f/4 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LZK Edar 100mm f/2.8 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 150mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ T-3 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Triplet 5M 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Will-Wetzlar Maginon 85mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Wollensak-Rochester 80mm f/4 U.S.A. (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
háttércsavaró csodák / swirly bokeh
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi (crop / MILC)
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi v2 (crop / MILC)
⦿ 16KP 35mm f/1.2 Töcsi (crop / MILC)
⦿ IOR Bucuresti Supercin-2 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 35mm f/1.7 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.5 Kinga (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.8 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 9cm f/1.9 (GFX / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
krémes háttér / portré
⦿ 35KO 120mm f/2.1 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP OKP 1-100-1 100mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 120mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 140mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Elmarit-P 150mm f/2.8 (fullframe/GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Colorplan 90mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 85mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 120mm f/2.5 (fullframe vagy 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LOMO PO501-1 100mm f/2 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Meopta "Meometar" Meostigmat 50mm f/1 (crop / MILC)
⦿ OKP6-70-1 70mm f/1.8 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Rodenstock Heligon 100mm f/1.6 4401-333-824 (GFX / MILC)
⦿ Will-Wetzlar Zoom-Maginon 85-150mm (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
röntgenoptikák
⦿ Delft Rayxar 50mm f/0.75 (crop / MILC)
⦿ Meopta Stigmar 100mm f/1.5 (fullframe / MILC)
⦿ Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (fullframe / MILC)
Petzval-optikák
⦿ Petzval (magic lantern) 150mm f/3.2 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 10cm Serie III (fullframe és nagyobb / bármilyen MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm f/2 Serie IV (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
egyéb / speciális
⦿ vetítők képalkotási sajátosságai és kezelésük
összes tesztelt optika...

A T-3 nevű triplet a nevén kívül csak egy sorozatszámot és egy 2.8/80 jelölést tartalmaz, tehát papíron azonos a 2.8/80-as Pentaconnal. De akkor miért érdekes nekünk?

A Diaplan/Pentacon vetítők között elég nagy a gyártási és minőségi szórás. Bár a többségből jó kis karikagyáros építhető, sokszor nem csak a házuk, de a lencséik is műanyagból vannak. Ezzel szemben a T-3 nagyon pici, teljesen fém és üveg, így adaptálhatóság és minőség szempontjából is kecsegtető, és még olcsó is.

Ezeken a csodás, fehér hátteres, mindenféle viszonyítási alapot mellőző képeken pont jól látszik, milyen apró. Ja, nem. Szóval leírom.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

A ház elülső, szélesebb része mindössze kb. 40mm átmérőjű, és egy kis biztosító csavar kioldása után letekerhető, a három lencse pedig kiszedhető. Ezt meg fogjuk tudni tenni az adaptálás után is, így a kb. 5cm hosszú szerkezet könnyen tisztítható marad.

Nem rendelkezik saját fókuszmechanikával és szűrőmenettel sem, így az átalakítás során mindkettőt kapni fog. Az adaptálás maga pedig pofon egyszerű lesz, mindössze öt dolog kell hozzá.

Először is szerezz egy T-3 tripletet. Ehhez rendelj egy standard 17-31mm M42-M42 helikoidot (ez lesz majd a fókuszmechanikánk), egy M42 közgyűrű sor legnagyobb (30mm) darabját, egy M39-M42 konverterkarikát és egy 40.5mm-52mm step-up ringet.

Az összeillesztéshez sem vágni, sem fúrni nem kell majd semmit, pusztán egy kis epoxyra lesz szülséged.

Első lépésben tedd rá a step-up ringet az optika elejére (átfér rajta), majd mögé az M39-M42 konverterkarikát. Ezekhez kell majd az epoxy, mert a T-3 háza pont annyival keskenyebb, hogy szépen átesik a gyűrűkön. A ragasztást úgy végezd el, hogy a T-3 házának eleje a step-up ring első-belső felületével legyen egy síkban. Az M39-M42 gyűrű pedig hozzáér a step-up belső, menetes végéhez.

A 30mm-es macro tubeot csak tekerd bele az M42-M42 helikoidba. A meneteik tökéletesen illeszkedni fognak.

Ha az epoxy száradás kész, akkor a ragasztott felületeket érdemes matt fekete festékkel lefestened, hogy a fényszivárgást és a belső visszaverődéseket biztosan elkerülhesd. Ezt követően a ragasztott részt az M39-M42 menet segítségével egyszerűen beletekered a mechanikába már betekert 30mm-es közgyűrűbe ütközésig, és készen is vagy!

Ugye, hogy milyen egyszerű volt? Rádadásul utólag könnyen szétszedhető, tisztítható és fém az egész háza, mindössze 144 grammos teljes tömeggel. Az 52mm-es standard front filter menetbe szűrőket, ellenzőt és természetesen kupakot is könnyen tehetsz. Tapasztalataim szerint fullframen vignettálás nélkül elbír egy laposabb 52mm-es, és egy abba csavart hosszabb 58mm-es ellenzőt.

Az én példányom a fenti megoldással standard M42 menetet és bázistávolságot is kapott, illetve minimálisan túl is megy a végtelenen, így Nikon F bajonettre is felcsavarható, és lencsés adapter nélkül is megy. Emellett természetesen akármilyen analóg M42 vázon, és adaptálva bármilyen digitális gépen is hibátlanul fog működni.


[X] hirdetés

Mielőtt a te megoldásodat összeragasztod, ellenőrizd le, hogy eléri-e a végtelent a fókusza, és ha nem, akkor a 30mm-es cső helyett válassz picit rövidebbet.

A standard M42 vég miatt a 60cm közelpont olcsó M42 közgyűrűkkel tetszőlegesen csökkenthető, így könnyű makrózni is az optikával.



T-3 triplet teszt

A tesztképeket egy A7III-as fullframe szenzorán vettem fel, crop egyiken sincsen. Minimális hozzáadott kontrasztot tartalmazhatnak, de más szerkesztés nincsen rajtuk.

Ahogyan az a kis triplettől elvárható, szépen és jó minőségben hozza a szélek felé is csak minimálisan torzuló, éles peremű, szappanbuborék-szerű bokeh karikákat, amiket pontszerű fényforrásokból a legkönnyebb előcsalni.

A karikák nagysága természetesen a tárgytávtól is függ, ez ideális esetben 1 és 3 méter közé eszik.

A T-3 triplet rajzolata jó, legalábbis a tripletek között. Egy 3/3 lencsés optikától nyilván nem érdemes csodát várni, de korrekt és kontrasztos a kép a teljes képmezőn. Még a külső harmadban is szép a rajz, csak a sarkok felé kendődik jelentősebben.

A végtelent könnyen eléri, illetve ahogy az építős részben láthattad, van benne további tartalék, így M42-nél kicsit hosszabb bázistávú rendszerekre is építhető.

A 60 centis közelpont a 80mm-es gyutávhoz társuló látószöggel kényelmessé teszi kisebb objektumok lefotózásához is. A rajzolat nem romlik közelebbre fókuszálva sem.

Plusz 3 centi közgyűrűvel már a bogarak nagyságrendjében vagyunk:


[X] hirdetés

Mivel a tripletek rajza kicsit soft, azaz nem feltétlenül penge élesek, portréra is optimálisak. Megfelelő háttérrel nagyon szép kompozíciókat lehet kigozni belőle még a viszonylag szegény 2.8-as fényerő ellenére is.

Mivel a fókuszmechanika új és könnyen jár, a DOF pedig nem vészesen kicsi mozgó objektumok követése/elkapása sem lehetetlen.

A műsor végére még pár random tesztkép:

!


Summa summarum

Ha olcsó, otthon is könnyen megvalósítható tripletet keresel buborékozni vagy makrózni, akkor a T-3 egy kiváló és minőségi alternatívát nyújthat a sokszor vegyes kivitelű Pentaconokkal szemben. Fém háza ellére könnyű adaptálni, kompakt és jól használható objektív lesz belőle.

Az előállításának ára sem vészes. A T-3 triplet kb. 10.000 forint, az 17-31mm M42-M42 helikoid kb. 12.000 forint, az M42 közgyűrű sor, az M39-M42 konverterkarika és a 40.5mm-52mm step-up ring pedig összesen kb. 8.000 forint, így a teljes anyagköltség kb. 30.000 forint, amire jön még a ragasztó, a festék, illetve az építési idő díja.

Ha csak egy tripletet építesz ma, legyen az a T-3! Ha nem szeretnél az építésével bajódni, keress nyugodtan a szerelőműhelyben, és segítek!

A fény és a tripletek legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További vetítőoptikás őrületek:


Csípős M42 Pöcsi

Moziból fényképezőre: (Petzval) Zeiss Ikon Kinostar 10cm adaptálás és teszt

Branded content: Leitz Elmarit-P 2.8/150 adaptálás és teszt (M42/GFX)

Hetvenes szovjet nyolcvanból, húszas házzal: OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Steampunk időutazó: Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 adaptálás és teszt

A nagy Hektor: 120mm f/2.5 adaptálás és teszt

Termetes triplet: Leitz Wetzlar 200mm adaptálás és teszt

Made in Hungary: MOM Budapest 1.8/50 építés és teszt

Egy jó Rodenstock: Heligon 100mm építés és teszt

Fiatal Petzval: Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm serie IV adaptálás és teszt

Festőművész: Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (építés és teszt)

Pofonegyszerű trioplanpótló szer: T-3 triplet (építés és teszt)

Meopta Stigmar XX 1.5/100 adaptálás és teszt

A tornasor közepe: LOMO 2/100 építés és teszt

Német örvény: Zeiss Kipronar 1.4/50 adaptálás és teszt

Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

Magyar csavar: MOM Budapest KINGA 1.5/50 adaptálás és teszt

Hazai vonatkozás: MOM Budapest 1.7/35 vetítő építés és teszt

Leitz Hektor 85mm f/2.5 adaptálás és teszt

Leitz Colorplan 90mm f/2.5 adaptálás és teszt

Gyöngyszem keletről: OKP 1-100-1 1.8/100 vetítőoptika adaptálás és teszt

Átlát a szitán: Rayxar 0.75/50 röntgenoptika adaptálás és teszt

Az orosz Trioplan: Triplet-5M 2.8/100 építés és teszt

Az óriásvetítő: 35KP 140mm f/1.8 építés és teszt

Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2in1 portré&makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

Okos megoldás kis szenzorra: KP16 1.2/35 „Töcsi” vetítőoptika (átalakítás + teszt)

Nehézsúlyú vetítőobjektív: Meometar 50mm f/1 E-mount

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Vetítőoptikából valódi objektív (RO-109-1A)



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kész anyag áttekintését és kritikáit köszönöm Kóró Annának, Lampert Benedeknek és Tóth Gábor Szabolcsnak. A fotós anyag összeállításában köszönöm a segítséget Baráth Adélnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2022. június 27., utolsó módosítás: 2022. június 27.)