hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Jutalom a nap végén:
Pentacon AV 2.4/60
adaptálás és teszt

Pentacon AV, de nem az, amire számítottál...


2024. szeptember 17. • Horváth Krisztián

Nem röhög: a címen kívül a tartalomnak is komoly köze lesz a Kőbányaihoz, de mielőtt leszürcsöljük a virtuális sörhabot, körüljárjuk kicsit a dolgokat. Az a helyzet ugyanis, hogy cikkem alanya, a 2.4/60-as Pentacon AV vetítőobjektív teljesen megtévesztett: elhitette magáról, hogy testvéreihez hasonlóan ez is egy triplet, és így is mutattam be az érkezéséről készült videóban. Nagyobbat azonban nem is tévedhettem volna...

Amit a Pentacon AV vetítőkről tudnod érdemes: a blogon járt már a klasszikus 2.8/80-as, a 2.8/100-as, és a 2.8/150-es is. Ezeket főleg azért kedvelik a fotózás világának békés népei, mert triplet rendszerűek, azaz három független lencsetaggal dolgoznak. Képesek leutánozni a manapság aranyáron kapható 2.8/100-as MOG Trioplanok képét, ezért ha olcsón szeretnél szappanbuborékos bokeh-karikákat, akkor egy ilyet érdemes szerezned és adaptálnod.

De mi az a vetítőzés, és mik voltak eddig?
LÁSSUK!
Tulajdonképpen nem más, mint régi vagy új vetítőgépek (diavetítők, filmvetítők) objektívjeit digitális gépekre adaptáljuk, ellátjuk őket a fókuszáláshoz szükséges mechanikával, és reméljük a legjobbakat. Ebben a dobozban a gombra kattintva láthatod az eddigi projekteket (cikkek vagy tesztalbumok) képi világuk szerint csoportosítva (jelezve azt is, kb. mekkora érzékelőt rajzolnak ki és milyen rendszerekkel kompatibilisek).

tripletek / szappanbuborék bokeh
háttércsavaró csodák / swirly bokeh
krémes háttér / portré
röntgenoptikák
Petzval-optikák
egyéb / speciális


Az optikáról pár szót

A 2.4/60-as verzióról sokáig nem is tudtam. Szokásos eBayes kutakodásaim során akadtam egy dobozos példányra. Mind a fényereje, mind pedig a gyújtótávolsága furcsa volt, ezért azt tettem, amit bárki tenne: megrendeltem.

Külseje alapján joggal számítottam rá, hogy ez is egy műanyag házas triplet, amit diavetítő gépekben használtak, így arra gondoltam, hogy egyszerű lesz adaptálni. A helyzet azonban kicsit másképp alakult...


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Egyrészt optikai képlete alapján ez nem triplet: “hagyományos” első és hátsó lencsecsoportot tartalmaz, amik önálló blokkokban kitekerhetőek az optika házából, és 1-2-2-1, azaz 6 lencsét 4 tagban tartalmazó felépítéssel rendelkeznek. Ez a Pentacon AV-k világában rendhagyó.

Másrészt a házazás sem műanyag, bármennyire is annak tűnik: az egész az utolsó centiig fémből van. Ez okozott később némi fejtörést, ugyanis a külső átmérője 54mm körül van, vagyis ezt csak jó nagy mechanikába és méretes házba lehetett volna adaptálni, amit a lencserendszer mérete nem indokolt. De ne szaladjunk ennyire előre...



A feladat

Ha fényképezni szeretnénk az objektívvel, akkor nincsen más dolgunk, mint adni neki egy precíz fókuszmechanikát és egy olyan csatlakozást, amivel fel tudjuk helyezni modern MILC vagy DSLR gépekre is.

Fókuszhelicoidokból jellemzően 42, 52 és 65mm belső átmérős példányokat lehet emberi áron beszerezni. Hogy melyikre van szükség, azt többnyire az adaptálandó objektív házának mérete határozza meg. Az 54mm külső átmérővel bíró 2.4/60-as Pentacon látszólag csak a 65-ös mechanikába férne bele, ilyen széles optikát viszont nem akartam építeni, ezért úgy döntöttem, hogy a fém házazásból lemarok kívülről pár millimétert, hogy az 52-es mechanikába is beférjen.

A házazásnak nem csak a széléből martam le, hanem az elejéből és a végéből is. Tettem ezt azért, hogy a hátsó lencsecsoport bele tudjon süllyedni egy M42-es csatlakozás kb. 40mm-es belső átmérőjébe. Méréseim alapján ugyanis az M42 csatlakozás tűnt a leginkább elérhetőnek. Ezt szeretem, mert egyszerű, univerzális és szinte minden digitális rendszerre adaptálható.

A megdolgozott ház immár kompatibilis volt a terveimmel, amik az alábbi alkatrészeket igénylik, ha te is építenél egy ilyen csodát:


[X] hirdetés

Nem nehéz, ugye? A “basic” változathoz tehát csak arra van szükség, hogy a vetítőoptikát egy 52-67mm step up gyűrű belső felébe rögzítsd (ügyelve a helyes bázistávolságra és az optikai tengelyre a precíz képsík miatt), majd pedig a kész alkatrészt belecsavard a 25-55mm-es végállások között közlekedő fókuszmechanikába. Ennek M42 végét bármilyen M42 adapterrel bármilyen digitális vázra felteheted.

Van egy használható objektíved, azonban nyilvánvaló, hogy az igazán elvetemültek itt nem állhatnak meg. Volt már a blogon fa borítású és üveg házazású vetítőoptika, ideje egy sörösdoboznak is!

Sokáig kutakodtam a megfelelő márka/design után, míg egy áldásos pillanatban belém csapott a felismerés: ehhez a projekthez Kőbányait kell használni! Egyrészt a jutalom a nap végén annyira tökéletes szlogen, hogy keresve sem lehet jobbat találni, másrészt állandó modellem, Zsófi kedvenc söre is ez, így kiürítettünk pár darabot, szigorúan csak az alkatrészek előállítása végett.

Mivel ezek már visszaváltós kivitelek voltak, vesztettünk sokszor 50 forintot. Komoly áldozat!

A választott doboznak aztán levágtam a felső részét, belülről pedig megerősítettem ipari ragasztóval, mert maga az alu doboz nem bírná sokáig a fotózásokkal járó strapát. A ragasztásnak belül egy 55mm-es fém fényellenző adott formát (és további stabilitást).

A tetejének peremét finoman elcsiszoltam, hogy leessen a záró rész, majd utóbbinak a helyére egy 55-52mm step down ring került, hogy egy standard 52mm-es menetet kapjak kupakok és más eszközök illesztéséhez. A kiszedett dobozfelsőt beragasztottam egy 52mm-es szűrőbe, így rácsavarható és teljesen autentikus kupak is létrejött az optikához.

A végén az első-belső és hátsó-belső részek matt fekete festést kaptak, hogy mindennemű visszatükröződés és felesleges becsillanás eliminálva legyen a szerkezeten belül.

A szerkezet két részben moduláris: az M42 menetre konvertált optikai blokk a design házazással könnyen lecsavarható a 25-55-ös mechanikáról akár tisztításhoz, akár cseréhez (az objektív mindkét blokkja kicsavarható külön elölről és hátulról). A 25-55 mechanika cserélhető akár vastagabb, 36-90mm-es verzióra is, ha az ember makrózni akar az objektívvel.

!

Nem állítom, hogy nem ment el feleslegesen sok idő a design kialakítására, és joggal mondhatjátok, hogy az optika műszaki értékét ez nem növeli, viszont aligha tagadható tény, hogy az élvezeti faktort az egekbe emeli!

Lehet rajta izgulni, hogy a következő adaptálás milyen speciális külsővel fog majd csatlakozni az elmebajos alakulathoz...



Terepteszt

Ahogy korábban említettem, az objektív standard M42 véget kapott, így bármilyen M42 adapteren vagy régi M42-es vázon is kiválóan működik. Lehetne vele akár filmre is fotózni ezzel a csodálatos kis Spotmaticcal, ha milliomos lennék.

Sokkal érdekesebb azonban, hogy az objektív lefedi képpel a 36*24-nél nagyobb, 44*33-as GFX szenzort is, így a tesztképek mindegyike vágatlan GFX lesz egy GFX 50S II vázzal. A képeken csak görbéket és színeket módosítottam, más beavatkozás a képi világba nem történt.

Először adózzunk egy pillanatra a figyelemre méltó rajzolat előtt. Középen egészen elképesztően szépen rajzol az 50 megapixel ellenére is, és azt kell mondjam, hogy a sarkok felé is keveset esik a teljesítmény (különösen ha számításba veszed, hogy itt a "sarok" már jóval egy fullframe kocka képén kívül esik).

Ez a Pentacon AV vetítő tehát köszönőviszonyban sincsen a tripletes tesók maszatolásával. A rajzolata éles, karakteres és a lehetőségekhez képest kontrasztos is.

Ami a saroksötétedést illeti, abból tapasztalható egy kevés, de megint csak hozzá kell tenni, hogy a tervezettnél nagyobb képkört veszünk igénybe, így ha ugyanezeket a mutatókat fullframere nézed, akkor azt mondhatjuk, hogy egészen minimális a saroksötétedés (a sárga téglalap jelöli a fullframe kockát a GFX-hez képest):

Ezzel az építéssel a közelpont kényelmesen alacsony, 0,5 méteren belül esik, de ez az adat csak a használt mechanika munkaútjától függ, tetszés szerint csökkenthető.

Bár a körülmények nem voltak kifejezettel ellenfényesek, a szokásoshoz képest a kontrasztvesztés és a kromatikus aberráció is egészen elhanyagolható.

De lehet-e vele portrézni? Nem csak lehet, kell is!

Amit a 44*33-as szenzoron képi világként látsz, az felszorozva kb. egy 48mm f/2-es fullframe optika produktumának felel meg. A közelítés persze torzít, és a 60mm-es gyutáv mindig 60mm marad, de a nagyobb szenzor miatt más képszöget kapunk (szélesebbet).

Mivel nem bődületesen nagy fényerőről beszélünk, a digitális segédletekkel együtt nagyon könnyű élesre állítani, öröm az optikával dolgozni.

Sajnos most csak egy rövidebb Római partos tesztkörre volt idő, aminek a végén természetesen szisszentettünk egy Kőbányait!



Summa summarum

A Pentacon AV60-as gyutávját és fényerejét tekintve nem tűnik speciálisnak vagy érdekesnek. Különlegességét inkább az adja, hogy a Pentacon vetítők sorában ez nem klasszikus triplet, emellett a rajzolata kiemelkedően szép, és lefedi képpel a fullframe vagy annál nagyobb GFX szenzort is. Adaptálása nem bonyolult és megoldható MILC gépek mellett tükörreflexesekre is.

Az optika árát nehéz belőni, 20.000 és 60.000 forint között is láttam már példányokat. Az adaptálás anyagköltsége kb. 20.000 forint, így (ha az időt és energiát nem számoljuk) egész olcsón használható optikát lehet belőle építeni.

Ha van egy ilyen objektíved, de technikai problémád akadt vele vagy adaptálni szeretnéd, támadj meg a szerelőműhelyben.

Ha tapasztalataidat vagy képeidet osztanád meg velünk, vár a Vintage Pub virtuális kocsmájának lelkes közössége.

A fény és a Pentacon legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További vetítőoptikás őrületek:


Bazi nagy Zeiss lagzi: Kipronar 2.2/165 adaptálás és teszt

From Japan: Proskar-w 2/89 építés és teszt

Direkt kicsi: LOMO Lenkinap OKC 1-35-1 2/35 építés és teszt

Jutalom a nap végén: Pentacon AV 2.4/60 adaptálás és teszt

Fából vaskarika: LOMO PO503-1 2/120 adaptálás és teszt

Steampunk hazai: MOM Budapest 1.7/80 építés és teszt

Csípős M42 Pöcsi

Moziból fényképezőre: (Petzval) Zeiss Ikon Kinostar 10cm adaptálás és teszt

Branded content: Leitz Elmarit-P 2.8/150 adaptálás és teszt (M42/GFX)

Hetvenes szovjet nyolcvanból, húszas házzal: OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Steampunk időutazó: Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 adaptálás és teszt

A nagy Hektor: 120mm f/2.5 adaptálás és teszt

Termetes triplet: Leitz Wetzlar 200mm adaptálás és teszt

Made in Hungary: MOM Budapest 1.8/50 építés és teszt

Egy jó Rodenstock: Heligon 100mm építés és teszt

Fiatal Petzval: Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm serie IV adaptálás és teszt

Festőművész: Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (építés és teszt)

Pofonegyszerű trioplanpótló szer: T-3 triplet (építés és teszt)

Meopta Stigmar XX 1.5/100 adaptálás és teszt

A tornasor közepe: LOMO 2/100 építés és teszt

Német örvény: Zeiss Kipronar 1.4/50 adaptálás és teszt

Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

Magyar csavar: MOM Budapest KINGA 1.5/50 adaptálás és teszt

Hazai vonatkozás: MOM Budapest 1.7/35 vetítő építés és teszt

Leitz Hektor 85mm f/2.5 adaptálás és teszt

Leitz Colorplan 90mm f/2.5 adaptálás és teszt

Gyöngyszem keletről: OKP 1-100-1 1.8/100 vetítőoptika adaptálás és teszt

Átlát a szitán: Rayxar 0.75/50 röntgenoptika adaptálás és teszt

Az orosz Trioplan: Triplet-5M 2.8/100 építés és teszt

Az óriásvetítő: 35KP 140mm f/1.8 építés és teszt

Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2in1 portré&makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

Okos megoldás kis szenzorra: KP16 1.2/35 „Töcsi” vetítőoptika (átalakítás + teszt)

Nehézsúlyú vetítőobjektív: Meometar 50mm f/1 E-mount

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Vetítőoptikából valódi objektív (RO-109-1A)


Vannak még itt további érdekességek is:


Ingrid Schäfer kalandjai egy Fotosnaiperrel Budapesten

Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kép cikkanyagának összeállításában és véleményezésében köszönöm a kitartó segítséget Eszternek és Tóth Gábor Szabolcsnak. A nyersanyag előálltásában köszönöm Zsófi segítségét. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2025 (eredeti megjelenés: 2024. szeptember 17., utolsó módosítás: 2024. szeptember 17.)