hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Leitz Hektor 2.5/85
adaptálás és teszt

Kicsi, könnyű, penge éles, könnyen adaptálható és fullframe.
Kell ennél több, ha egy vetítőobjektíről van szó?


2020. március 21. • Horváth Krisztián

Fontos: ez a cikk évekkel ezelőtt jelent meg először, és bár azóta minden bizonnyal frissült, tartalmazhat olyan információkat, amik mostanra elavultak.

A tavalyi év egyik legjobb vetítőoptikája, amit átépítettem objektívvé, nem meglepő módon a Leitz Colorplan 2.5/90-ese volt. A lenyűgözően szép képet viszonylag könnyű adaptálhatósággal párosította, és komolyabb portréoptikákkal is simán felvette a versenyt. Most a - nem sokkal - kisebb testvére, a 2.5/85-ös Hektor van terítéken.

Az izgalmas kalandvetítés alkalmával szokás szerint először megmutatom, hogyan tudod házilag adaptálni az optikát (vagyis hogyan tudsz belőle könnyen használható objektívet építeni a fényképeződre), aztán jöhet a tesztelés! Mivel vintage vonalon a jó 85mm-es fullframe portréoptikák elég ritkák és drágák, érdemes lesz ezentúl a Hektorra is gondolnod.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

De mi az a vetítőzés?

Tulajdonképpen nem más, mint régi vagy új vetítőgépek (diavetítők, filmvetítők) objektívjeit digitális gépekre adaptáljuk, ellátjuk őket a fókuszáláshoz szükséges mechanikával, és reméljük a legjobbakat. Ebben a dobozban a gombra kattintva láthatod az eddigi projekteket (cikkek vagy tesztalbumok) képi világuk szerint csoportosítva (jelezve azt is, kb. mekkora érzékelőt rajzolnak ki és milyen rendszerekkel kompatibilisek).
Mutasd őket!
tripletek / szappanbuborék bokeh
⦿ Leitz Wetzlar 200mm f/4 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LZK Edar 100mm f/2.8 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 150mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ T-3 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Triplet 5M 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Will-Wetzlar Maginon 85mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Wollensak-Rochester 80mm f/4 U.S.A. (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
háttércsavaró csodák / swirly bokeh
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi (crop / MILC)
⦿ 16KP 35mm f/1.2 Töcsi (crop / MILC)
⦿ IOR Bucuresti Supercin-2 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 35mm f/1.7 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.5 Kinga (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.8 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 9cm f/1.9 (GFX / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
krémes háttér / portré
⦿ 35KO 120mm f/2.1 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP OKP 1-100-1 100mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 120mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 140mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Elmarit-P 150mm f/2.8 (fullframe/GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Colorplan 90mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 85mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 120mm f/2.5 (fullframe vagy 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LOMO PO501-1 100mm f/2 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Meopta "Meometar" Meostigmat 50mm f/1 (crop / MILC)
⦿ OKP6-70-1 70mm f/1.8 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Rodenstock Heligon 100mm f/1.6 4401-333-824 (GFX / MILC)
⦿ Will-Wetzlar Zoom-Maginon 85-150mm (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
röntgenoptikák
⦿ Delft Rayxar 50mm f/0.75 (crop / MILC)
⦿ Meopta Stigmar 100mm f/1.5 (fullframe / MILC)
⦿ Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (fullframe / MILC)
Petzval-optikák
⦿ Petzval (magic lantern) 150mm f/3.2 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 10cm Serie III (fullframe és nagyobb / bármilyen MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm f/2 Serie IV (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
egyéb / speciális
⦿ vetítők képalkotási sajátosságai és kezelésük
összes tesztelt optika...

Az első kérdés persze, hogy honnan szerezz egy Hektort. Könnyű lenne kinyerni egy hektoriter vízből, de sajnos a szétválasztás hidegfúziót igényelne (igaz viszont, hogy a végén melléktermékként csak egy liter víz maradna, tehát az eljárás környezetbarát lenne - az ilyen ötletekből látszik, hogy ezek a cikkek nincsenek rendesen hektorálva). Sokkal egyszerűbb, ha rendelsz egyet az eBayről. Vadászhatsz persze olyan Leitz vetítőgépekre is, amikben ez az optika volt gyárilag. Konkrétan például ilyenekre, én ebből csavartam ki az üveget:

Mivel ez egy 36*24-es diákat vetítő gépezet volt, abban a kényelmes helyzetben vagyunk, hogy az átépített optika rajzolni fogja a fullframe szenzorunkat. Ezt elsőre nem mondanád meg róla, ugyanis a Hektor igen apró és könnyű darab. Itt van róla egy fotó, amin semmit se tettem mellé méretaránynak, így el kell képzelned, mennyire pici:

Adaptálás előtt érdemes megnézned, hogy nem koszos-e a kicsike. Ha igen, félelmetesen egyszerűen tisztítható: a tubus ketté tekerhető. A vastagabb rész lecsavarása után 4 lencse fog kijönni 3 tagban, a 3 tag között egy-egy elválasztó gyűrűvel. Összesen tehát nincsen túl sok lencsefelület, ami koszosodhat.

Az adaptált optika később is szétszedhető lesz, így ha utóbb koszolna el, azon se aggódj egy percet se.



Hektor 2.5/85 adaptálás

Az objektív átépítéséhez először ki kell mérned a bázistávolságát. Itt erre nem térek ki külön, mert számtalan korábbi vetítős cikkemben volt szó az egyszerű eljárásról (ide kattintva tallózhatod őket).

A bázistávolság az a távolság, amennyire legalább meg kell közelítenie az optikának a szenzort ahhoz, hogy a végtelenig el tudjon fókuszálni. Ha a bázistávolság túl kicsi adott optika esetén, és például DSLR gépekben nem tudod a tükör miatt elég közel vinni az objektívet a szenzorhoz, akkor csak korlátozott távolságra tudsz majd elfókuszálni.

A Hektor esetében az a szerencsés helyzet áll fenn, hogy mindenféle fúrás vagy faragás nélkül is tudjuk majd használni, azaz - hatalmas szomorúságomra - a flex ma pihenni fog.

Mikre lesz szükséged az adaptáláshoz?

A 36-90mm-es úton járó helikoid helyett (ami majd a fókuszálást biztosítja simán és könnyen) természetesen választhatsz rövidebbet is. Elég például egy 17-31mm-es változat is. Ebben az esetben a közelpontod lesz nagyobb, vagyis nem fogsz tudni olyan közelre fókuszálni.

A 36-90mm-es helikoiddal az átépített Hektor semi-macro, vagy helyesebben close-focus optikává változik, hiszen a frontlencséjétől 20 cm távolságban levő dolgokat is élesre lehet vele állítani. (Ez persze nem igazi makró, mert ettől még a leképezési aránya meg sem közelíti egy gyári makró objektív képességeit.)

A fém napellenző azért 40.5mm-es, és nem 42mm (ahogy majd látod, ez egyszerűbb lenne), mert a 42mm nem szabványos szűrőméret, ezért 42mm-es ellenzőket általában nem is találni.

Ha mindent beszereztél, kezdhetjük is!

Mivel a bázistávolság megengedi, ezt az optikát sima M42 csatlakozással készítettem el, mert így a legtöbb régi és új fényképezőre is egyszerűen feltehető lesz.

Az alkatrészek összeállításának sorrendje a következő:

Az egyik műanyag gyűrűt, ami távtartóként szolgál, vágd el és vegyél ki belőle egy akkora darabot, hogy a gyűrű összenyomható legyen és beleférjen a helikoid aljába. A gyűrű vastagsága akkora legyen, hogy kitöltse a helyet a vetítő tubusa és a helikoid belső fala között. Ezt először ragaszd be a helikoidba.

A másik műanyag gyűrűnek szintén a vetítő házát kell magába foglalnia. Magassága 4mm legyen. Ezt ragaszd rá a vetítő vékonyabb részére, a vastagabb rész alá.


[X] hirdetés

A 40.5mm-es napellenzőt szintén ragaszd bele a helikoid M42 felső menetébe. Ha az előző ragasztások megszáradtak, csúsztasd be a vetítőt a helikoidba, és ellenőrizd, hogy elér-e végtelenig a fókuszod (ha nem, akkor a vetítőn levő gyűrű magasságából vegyél vissza). Ha minden stimmel, akkor ragaszd be a vetítőt a napellenzővel kiegészített helikoidba, és gyakorlatilag készen is vagy. Ha elég precízek voltak a távtartó gyűrűid, minden vízszintesen fekszik egymáson, és hibátlan a képsík.

Mivel a 40.5mm-es napellenző felső része egy 52mm-es, már szabványos menet, oda könnyen becsavarhatsz egy további, 52mm-es napellenzőt, így tökéletesen védekezhetsz a flarek ellen. Így jártam el a Colorplannal is anno:

Ahogy korábban említettem, ha a lencserendszerrel a későbbiekben bármi gond lenne, elöről egyszerűen kicsavarható és tisztítható. A művelet megkönnyítése érdekében a Hektor eredeti házának vastagabb, lecsavarható részébe két szerszámhelyet is vágtam a menetkihajtó számára:

Mivel a megépített objektív standard M42 menettel rendelkezik, és bázistávolsága is az M42 rendszeré, így akár régi filmes vázakon is használhatod majd:

Szerinted gondolta volna valaha ez a kis Hektor, hogy egyszer majd nem csak kivetíti, de el is készítheti a fotókat?



Terepteszt és boldogság

A Hektorral egyszerűen elindulhatsz mindenhova, hiszen ahogy említettem, igen könnyű és kicsi. Átépítve (a 36-90mm-es helikoiddal) a tömege mindössze 235 gramm. Öröm használni, a fókuszmechanika pedig könnyen mozgatja a kicsi optikát. Átmérőre sem nagy, így kényelmes a fogása.

!

Az igazi kérdés persze mindig az, hogy elég-e a 2.5-ös fényerő a háttér mosásához? A portré szekciónál erre lesz egy második válasz is, de az első az, hogy - akárcsak a Colorplan esetében - igen, ha a tárgytávolságot 2 méteren belül vagy annak környékén tudod tartani. Hogy ez sikerül-e, az attól függ, hogy mekkora a téma és a szenzorod, így a fullframe itt is előnyben van.

Íme pár példa arra, hogy 2 méter körüli és alatti tárgytávolságoknál milyen szépen kezeli az optika a hátteret:

És ha már szóba került a portré: nos, a Hektor ott sem fog csalódást okozni. Nagyobb testvéréhez hasonlóan kiváló portréoptika, amit ezen a gyutávon nagyon költséghatékonyan megszerezhetsz és összerakhatsz.

Zsuzsival jártunk egyet még az apokalipszis előtt a városban. A képeken szinte alig van szerkesztés, így ha azt vesszük, rajzolatra és kontrasztra is nagyon meggyőző:

És ha már rajzolat: az egyik komoly eltérés a Colorplanhoz képest itt van: a Hektor a sarkokban bizony gyengébben teljesít, mint a nagytesó. Nem tragikus, de egyértelműen veszít a rajzolatából, így a témát érdemes a kép középső harmadában tartanod.

A másik terület, ahol a Hektor kicsit gyengébben muzsikál (és ennek egyértelműen köze van a kevesebb lencsetaghoz) a szembefények kezelése. Sajnos a Colorplannál gyorsabban veszít kontrasztot ilyen helyzetekben.

Mivel rekeszelni nem lehet, az alapjáraton fellépő kromatikus aberrációval is érdemes megbarátkozni. Jóllehet ez nem túl nagy sávokat érint, és utómunkával kezelhető, ha keressük, a megfelelő szituációkban határozottan előbukkan.

A 85mm sem fullframen, sem APS-C-n nem lesz a kedvenc turistatávod, pláne a sarkok gyengébb teljesítménye miatt, de hoztam azért nektek pár ilyen fotót is a városból:

Ha az első részben látott hosszabb úton járó, 36-90mm-es mechanikával építed át az optikát, a közelpont közgyűrűzés nélkül is pár-tíz centire jön le, aminek hála akár ilyen képeket is készíthetsz:

A bokeh-t csak egy képen tudom valamennyire szemléltetni, mert a vírushelyzet miatt most nincsenek nagy esti járkálások a városban. A karikák a szélek felé laposodnak, de semmilyen swirly jelleget nem öltenek, egészen szokványosak:



Summa summarum

Az nem kérdés, hogy a Hektor egy imádnivaló kis optika, ami számos előnnyel rendelkezik. Lefedi a fullframe szenzorodat, könnyen adaptálható, elég nagy a bázistávolsága tükörreflexes rendszerekhez is, csodás a képe és gyújtótávolsága miatt szuper alternatívát kínál a 85mm-es portréoptikák viszonylag szűk és drága piacán.

Az ára sem vészes, jóllehet az utóbbi időben elég nagy szórás tapasztalható benne. 1-2 éve még 5-10.000 forintért lehetett venni őket, manapság már inkább jellemző a 20.000 forinttól induló, és egyre emelkedő árcédula. (Ezért lehet érdemes inkább olyan Leitz vetítőkre vadászni, amikben ez az objektív van, mert azok néha nevetséges áron találnak gazdára például az eBay-en.)

Az átépítés további anyag-, munka- és időköltséget jelent, de ezekkel együtt is az erősen javasolt kategóriába esik. Ha találkoztok eggyel, ne hagyjátok ott!

Ha lenne ilyen optikátok, de nem akartok időt vagy energiát szánni az átépítésére, a szerelőműhelyben nyugodtan kérjétek a segítségemet, állok rendelkezésetekre.

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További vetítőoptikás őrületek:


Moziból fényképezőre: (Petzval) Zeiss Ikon Kinostar 10cm adaptálás és teszt

Branded content: Leitz Elmarit-P 2.8/150 adaptálás és teszt (M42/GFX)

Hetvenes szovjet nyolcvanból, húszas házzal: OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Steampunk időutazó: Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 adaptálás és teszt

A nagy Hektor: 120mm f/2.5 adaptálás és teszt

Termetes triplet: Leitz Wetzlar 200mm adaptálás és teszt

Made in Hungary: MOM Budapest 1.8/50 építés és teszt

Egy jó Rodenstock: Heligon 100mm építés és teszt

Fiatal Petzval: Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm serie IV adaptálás és teszt

Festőművész: Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (építés és teszt)

Pofonegyszerű trioplanpótló szer: T-3 triplet (építés és teszt)

Meopta Stigmar XX 1.5/100 adaptálás és teszt

A tornasor közepe: LOMO 2/100 építés és teszt

Német örvény: Zeiss Kipronar 1.4/50 adaptálás és teszt

Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

Magyar csavar: MOM Budapest KINGA 1.5/50 adaptálás és teszt

Hazai vonatkozás: MOM Budapest 1.7/35 vetítő építés és teszt

Leitz Hektor 85mm f/2.5 adaptálás és teszt

Leitz Colorplan 90mm f/2.5 adaptálás és teszt

Gyöngyszem keletről: OKP 1-100-1 1.8/100 vetítőoptika adaptálás és teszt

Átlát a szitán: Rayxar 0.75/50 röntgenoptika adaptálás és teszt

Az orosz Trioplan: Triplet-5M 2.8/100 építés és teszt

Az óriásvetítő: 35KP 140mm f/1.8 építés és teszt

Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2in1 portré&makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

Okos megoldás kis szenzorra: KP16 1.2/35 „Töcsi” vetítőoptika (átalakítás + teszt)

Nehézsúlyú vetítőobjektív: Meometar 50mm f/1 E-mount

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Vetítőoptikából valódi objektív (RO-109-1A)

További cikkek a tudásbázisban...

A cikk összeállításában és véleményezésében köszönöm Papp Dóra, Tóth Gábor Szabolcs és Benedek Lampert segítségét. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2020. március 21., utolsó módosítás: 2020. március 21.)