Ebben a cikkben kivételesen nem optikákkal fogunk foglalkozni, hanem egy makró körfényt fogunk építeni házilag, olcsósítva, hatékonyan, boldogan.
Az egész sztori onnan indult, hogy amikor 50-es makrókkal dolgoztam, mindig idegesített, hogy sok helyzetben maga az objektív árnyékolta a témát. Márpedig ebben a műfajban a bőséges fény kulcsfontosságú, hiszen a tubusozás és/vagy rekeszelés miatt eleve kevés információ jut a szenzorra, így könnyen bajba kerülhet az ember érzékenység és záridők kérdésében.
Bár idővel váltottam 100-as makrókra, és ezekkel már kényelmes távolságban lehetett lenni a céltárgytól, az előtétezés és/vagy tubusozás miatt itt is bele lehetett csúszni abba a helyzetbe, hogy magának az optikának az eleje van útban.
Amikor a 2.8/100-as tripletet, a Pentacon AV100-ast építettem, abba kísérletképpen raktam integrált körfényt, és bár az optika maga nem igazi makró, a megoldás nagyon jó szolgálatot tett. Ekkor határoztam el, hogy építek egy univerzális és erős körfényt is.
A megvilágításnak a körfények esetében nem csak az egyenletessége, de a közelsége is igen fontos, ugyanis a fény fordított négyzetes törvény szerint terjed, vagyis a távolsággal fordított négyzetes arányban csökken az intenzitása. Az inverz terjedési törvény értelmében a kétszer messzebb levő fényforrásról már csak negyed annyi fény jut a tárgyra. Vagyis makró fotózásnál igen fontos, hogy a fényforrás lehetőleg igen közel legyen a céltárgyhoz.Ezen a ponton hozzátenném, hogy statikus, univerzális körfényeket lehet vásárolni is (ugyanúgy, ahogy körvakukat is), tehát magában a megoldásban semmi különleges nem lesz. Engem csak az motivált, hogy az egyedi példányhoz minden alkatrész volt otthon, és fillérekből összehoztam az egészet.
Kelleni fog majd:
Az volt a célom, hogy univerzális és hordozható fényt csináljak, így az áramellátást majd egy sima USB csatlakozó fedezi, ami beltérben bármilyen USB-s hálózati adapterről vagy számítógép csatlakozójáról is működik, kültéren pedig akármilyen USB-s teleppel hosszú órákig megy.
[X] hirdetés
A másik szempont az volt, hogy az optikába való beverés elkerülésével ugyan, de a fronthoz minél közelebbi és erősebb fényforrást készítsek, ami egyenletes is.
Ehhez kezdetben vettem egy 49mm-82mm step up ringet. A 49mm-es adat jött, hogy a Raynox DCR250-es előtétem menete 49mm, így alapvetően ebbe rögzíthető, de ahogy majd később látod, step-down karikákkal közvetlenül is felrakható makró obikra, például az 58mm-es front menettel rendelkező SMC Pentax-F 2.8/100 makrómra is.
Minél több LED-et tudsz egységnyi felületre elhelyezni, annál erősebb lesz a kapott fényforrás, így a 49-82mm-es bővítőkarikára két sorban ragasztottam fel a LED-szalagról levágott egységeket.
A LED-szalagot bármilyen LED-es boltból vagy webshopból olcsón beszerezheted. Én hideg fehér fényűt használtam. Azért praktikus ez a szalagos kivitel, mert az eredeti formátumból ollóval könnyen kivághatod a kis LED-eket, és öntapadós felükkel gyorsan és egyszerűen, szabályosan felhelyezhetőek két körben a gyűrűre. Nem igényel külön ragasztást a történet, csak arra vigyázz, hogy a LED-eknek számít a pozitív/negatív polaritás, így ügyelj rá (a sarkukban levő kis jelölés segítségével), hogy mindegyik azonos irányba nézzen.
Ha a LED-eket felragasztottad a gyűrűre, akkor csak össze kell őket forrasztanod párhuzamos kapcsolással. Ehhez itt az elhelyezkedésük miatt értelemszerűen 2-2 drótkarikára volt szükség, némi forrasztóón és egy forrasztópáka kíséretében.
Ha nem tudsz elég sok fogyasztót a körbe kapcsolni, akkor megeshet, hogy a standard USB kiállás túl erős áramot ad, ami a LED-eket tönkre is teheti (de mindenképpen nagyon felforrósítja). Ilyen esetben az áramkörbe kell iktatnod egy megfelelő erősségű ellenállást is.
Ha a forrasztás kész, akkor az USB kábel után kell nyúlnod, aminek kibontva a fekete és piros drótja hordozza majd a szükséges tápfeszültséget. A step-up karika külső felére reszelj egy, a kábellel megegyező átmérőjű rést, amiben az el fog férni, a fekete-piros kábeleket pedig forraszd hozzá a két LED-gyűrű drótjaihoz.
Ezen a ponton ha bedugod az USB-t, már világítanak a LED-ek, így tesztelheted az egyes forrasztásokat és tudsz korrigálni, ha valamelyik nem működne.
Ha minden LED üzemel, akkor a karika belsejébe ragassz egy gyűrű alakú szigetelőszalag-karikát, majd a LED-eket öntsd be kikevert epoxyval.
A ragasztóban szép számmal lesznek légbuborékok, de ennek nincsen jelentősége, mert csak segítenek abban, hogy a fény kicsit szórtabb legyen.
Száradás után az epoxy atombiztosan tartja a LED-eket és a kábelt is. Kiszedheted a ragasztó elfolyását meggátoló szigetelőszalagot, és dremel vagy más kis csiszoló eszköz segítségével a megkeményedett ragasztó egyenetlenségeit lecsiszolhatod.
Ezen a ponton 2-3 réteg matt fekete festékkel kell kifestened a karika belsejét, hogy az optikába ne jusson direkt fény, mert az nem tenne túl jót a képeknek.
A lecsiszolt felületű epoxyt igazából így is hagyhatod, de én esztétikai okokból vékony réteg fehér akril festéket vittem fel rá.
A mű elkészült, immár felcsavarhatod a Raynox előtétedre vagy közvetlenül a makró objektívedre is. Ehhez a korábban már említett szűkítő karikára is szükséged lehet.
Mennyit nyersz vele? Egyszerűen szólva ami a körfény nélkül az említett SMC Pentax-F 2.8/100 + Raynox DCR 250 kombinációval ISO1000 érzékenységgel f/8 rekeszen 1/15 záridő volt, az a körfénnyel együtt 1/250, vagyis látványos a javulás (egészen pontosan 4 fényérték). Ez már el tudja dönteni, hogy szabadtéren, állvány nélkül kitartható-e a téma (persze makrózásnál a stacking miatt ritkán dolgozik az ember kézből, így ez tényleg inkább a téma bevilágítottsága miatt hasznos kiegészítő).
Az eszköz kicsi és könnyű, mindössze a kábeljére kell figyelni makrózás közben, ezen kívül azonban ütésálló és nem foglal nagy helyet sem. Cserébe közvetlen közelről világítja meg a makrózni kívánt céltárgyat minden irányból, egyenletesen, nagyban egyszerűsítve a munkánkat.
Ha hasonló ötleteid vagy megoldásaid vannak, oszd meg velünk a Vintage Pub csoportban. Ha tudok segíteni a szerelésben, keress bátran a blog szerelőműhelyében.
A fény és a makró legyen veletek!
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
A cikk véleményezésében köszönöm Tóth Gábor Szabolcs, Benedek Lampertés Kóró Anna segítségét. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2025 (eredeti megjelenés: 2021. június 10., utolsó módosítás: 2021. június 10.)