hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Makró körfény házilag

Legyen közel és legyen erős, mert a fényből sosem elég.


2021. június 10. • Horváth Krisztián

Ebben a cikkben kivételesen nem optikákkal fogunk foglalkozni, hanem egy makró körfényt fogunk építeni házilag, olcsósítva, hatékonyan, boldogan.

Az egész sztori onnan indult, hogy amikor 50-es makrókkal dolgoztam, mindig idegesített, hogy sok helyzetben maga az objektív árnyékolta a témát. Márpedig ebben a műfajban a bőséges fény kulcsfontosságú, hiszen a tubusozás és/vagy rekeszelés miatt eleve kevés információ jut a szenzorra, így könnyen bajba kerülhet az ember érzékenység és záridők kérdésében.

Bár idővel váltottam 100-as makrókra, és ezekkel már kényelmes távolságban lehetett lenni a céltárgytól, az előtétezés és/vagy tubusozás miatt itt is bele lehetett csúszni abba a helyzetbe, hogy magának az optikának az eleje van útban.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Amikor a 2.8/100-as tripletet, a Pentacon AV100-ast építettem, abba kísérletképpen raktam integrált körfényt, és bár az optika maga nem igazi makró, a megoldás nagyon jó szolgálatot tett. Ekkor határoztam el, hogy építek egy univerzális és erős körfényt is.

A megvilágításnak a körfények esetében nem csak az egyenletessége, de a közelsége is igen fontos, ugyanis a fény fordított négyzetes törvény szerint terjed, vagyis a távolsággal fordított négyzetes arányban csökken az intenzitása. Az inverz terjedési törvény értelmében a kétszer messzebb levő fényforrásról már csak negyed annyi fény jut a tárgyra. Vagyis makró fotózásnál igen fontos, hogy a fényforrás lehetőleg igen közel legyen a céltárgyhoz.

Ezen a ponton hozzátenném, hogy statikus, univerzális körfényeket lehet vásárolni is (ugyanúgy, ahogy körvakukat is), tehát magában a megoldásban semmi különleges nem lesz. Engem csak az motivált, hogy az egyedi példányhoz minden alkatrész volt otthon, és fillérekből összehoztam az egészet.

Kelleni fog majd:

Az volt a célom, hogy univerzális és hordozható fényt csináljak, így az áramellátást majd egy sima USB csatlakozó fedezi, ami beltérben bármilyen USB-s hálózati adapterről vagy számítógép csatlakozójáról is működik, kültéren pedig akármilyen USB-s teleppel hosszú órákig megy.


[X] hirdetés

A másik szempont az volt, hogy az optikába való beverés elkerülésével ugyan, de a fronthoz minél közelebbi és erősebb fényforrást készítsek, ami egyenletes is.

Ehhez kezdetben vettem egy 49mm-82mm step up ringet. A 49mm-es adat jött, hogy a Raynox DCR250-es előtétem menete 49mm, így alapvetően ebbe rögzíthető, de ahogy majd később látod, step-down karikákkal közvetlenül is felrakható makró obikra, például az 58mm-es front menettel rendelkező SMC Pentax-F 2.8/100 makrómra is.

Minél több LED-et tudsz egységnyi felületre elhelyezni, annál erősebb lesz a kapott fényforrás, így a 49-82mm-es bővítőkarikára két sorban ragasztottam fel a LED-szalagról levágott egységeket.

A LED-szalagot bármilyen LED-es boltból vagy webshopból olcsón beszerezheted. Én hideg fehér fényűt használtam. Azért praktikus ez a szalagos kivitel, mert az eredeti formátumból ollóval könnyen kivághatod a kis LED-eket, és öntapadós felükkel gyorsan és egyszerűen, szabályosan felhelyezhetőek két körben a gyűrűre. Nem igényel külön ragasztást a történet, csak arra vigyázz, hogy a LED-eknek számít a pozitív/negatív polaritás, így ügyelj rá (a sarkukban levő kis jelölés segítségével), hogy mindegyik azonos irányba nézzen.

Ha a LED-eket felragasztottad a gyűrűre, akkor csak össze kell őket forrasztanod párhuzamos kapcsolással. Ehhez itt az elhelyezkedésük miatt értelemszerűen 2-2 drótkarikára volt szükség, némi forrasztóón és egy forrasztópáka kíséretében.

Ha nem tudsz elég sok fogyasztót a körbe kapcsolni, akkor megeshet, hogy a standard USB kiállás túl erős áramot ad, ami a LED-eket tönkre is teheti (de mindenképpen nagyon felforrósítja). Ilyen esetben az áramkörbe kell iktatnod egy megfelelő erősségű ellenállást is.

Ha a forrasztás kész, akkor az USB kábel után kell nyúlnod, aminek kibontva a fekete és piros drótja hordozza majd a szükséges tápfeszültséget. A step-up karika külső felére reszelj egy, a kábellel megegyező átmérőjű rést, amiben az el fog férni, a fekete-piros kábeleket pedig forraszd hozzá a két LED-gyűrű drótjaihoz.

Ezen a ponton ha bedugod az USB-t, már világítanak a LED-ek, így tesztelheted az egyes forrasztásokat és tudsz korrigálni, ha valamelyik nem működne.

Ha minden LED üzemel, akkor a karika belsejébe ragassz egy gyűrű alakú szigetelőszalag-karikát, majd a LED-eket öntsd be kikevert epoxyval.

A ragasztóban szép számmal lesznek légbuborékok, de ennek nincsen jelentősége, mert csak segítenek abban, hogy a fény kicsit szórtabb legyen.

Száradás után az epoxy atombiztosan tartja a LED-eket és a kábelt is. Kiszedheted a ragasztó elfolyását meggátoló szigetelőszalagot, és dremel vagy más kis csiszoló eszköz segítségével a megkeményedett ragasztó egyenetlenségeit lecsiszolhatod.

Ezen a ponton 2-3 réteg matt fekete festékkel kell kifestened a karika belsejét, hogy az optikába ne jusson direkt fény, mert az nem tenne túl jót a képeknek.

A lecsiszolt felületű epoxyt igazából így is hagyhatod, de én esztétikai okokból vékony réteg fehér akril festéket vittem fel rá.

A mű elkészült, immár felcsavarhatod a Raynox előtétedre vagy közvetlenül a makró objektívedre is. Ehhez a korábban már említett szűkítő karikára is szükséged lehet.

Mennyit nyersz vele? Egyszerűen szólva ami a körfény nélkül az említett SMC Pentax-F 2.8/100 + Raynox DCR 250 kombinációval ISO1000 érzékenységgel f/8 rekeszen 1/15 záridő volt, az a körfénnyel együtt 1/250, vagyis látványos a javulás (egészen pontosan 4 fényérték). Ez már el tudja dönteni, hogy szabadtéren, állvány nélkül kitartható-e a téma (persze makrózásnál a stacking miatt ritkán dolgozik az ember kézből, így ez tényleg inkább a téma bevilágítottsága miatt hasznos kiegészítő).

!

Az eszköz kicsi és könnyű, mindössze a kábeljére kell figyelni makrózás közben, ezen kívül azonban ütésálló és nem foglal nagy helyet sem. Cserébe közvetlen közelről világítja meg a makrózni kívánt céltárgyat minden irányból, egyenletesen, nagyban egyszerűsítve a munkánkat.

Ha hasonló ötleteid vagy megoldásaid vannak, oszd meg velünk a Vintage Pub csoportban. Ha tudok segíteni a szerelésben, keress bátran a blog szerelőműhelyében.

A fény és a makró legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További szerelős tartalmak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

T-22 menni street pancake

Irix 4/11 GFX mod

Szervizkör: Canon nFD 100mm f/2

Schneideritis: a meg nem értett szépség

Kodak Retina ″félobjektíves″ univerzális adapter

Pentacon SIX (P6) / Kiev-88 (K88) - Fujifilm GFX adapter házilag

Univerzális Contax/Kiev C/K adapter házilag (Leica/GFX/bármi)

Így készülnek a félbevágott objektív-szobrok

Makró körfény házilag

Polírpercek: Alumínium vintage optikák felújítása

Zeiss Ikon Contaflex-NEX adapter házilag (+Zeiss Pantar 4/75 teszt)

Három objektív hiba olyan közelről, ahogy még sosem láttad

Praktina - NEX univerzális adapter házilag

Egyedi fényképező markolat fából, házilag

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

A csapágyazott Helios 40-2 története

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Retekobi újjászületése

Altix-NEX konverter házilag

És most beszéljünk az objektív-gombáról!

További cikkek a tudásbázisban...

A cikk véleményezésében köszönöm Tóth Gábor Szabolcs, Benedek Lampertés Kóró Anna segítségét. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2021. június 10., utolsó módosítás: 2021. június 10.)