hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Branded content:
Leitz Elmarit-P 2.8/150
adaptálás és teszt (M42/GFX)

Kicsi, könnyű, mégis 150mm és GFX. Ez finom lesz!


2023. december 11. • Horváth Krisztián

Számos Leitz vetítő adaptálása után még mindig meg tudok lepődni (vagy lelkes vagyok, vagy pedig feledékeny). Mai alanyunkban nem csak a képminősége a nagy truváj, hanem az, hogy a 150mm-es gyújtótávolság és az akár GFX lefedettség ellenére az egészet meg lehet építeni szerény 67mm-es teljes átmérővel, univerzális M42 csatlakozással és mindössze kb. 360 gramm súllyal. Ez azon ritka esetek egyike, amikor szinte minden jóság egy helyen találkozik.

Amikor Leitz vetítőkhöz nyúl az ember, azért sejti, hogy kevés kivételtől eltekintve nagy csalódás nem fogja érni. Építettem/adaptáltam és beszámoltam már a blogon nektek a Colorplan 2.5/90mm-esről, a Hektor 2.8/85mm-esről, a Hektor 2.5/120mm-esről, és persze a hatalmas tripletről, a Wetzlar 4/200-asról is.

De mi az a vetítőzés?

Tulajdonképpen nem más, mint régi vagy új vetítőgépek (diavetítők, filmvetítők) objektívjeit digitális gépekre adaptáljuk, ellátjuk őket a fókuszáláshoz szükséges mechanikával, és reméljük a legjobbakat. Ebben a dobozban a gombra kattintva láthatod az eddigi projekteket (cikkek vagy tesztalbumok) képi világuk szerint csoportosítva (jelezve azt is, kb. mekkora érzékelőt rajzolnak ki és milyen rendszerekkel kompatibilisek).
Mutasd őket!
tripletek / szappanbuborék bokeh
⦿ Leitz Wetzlar 200mm f/4 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LZK Edar 100mm f/2.8 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 150mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ T-3 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Triplet 5M 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Will-Wetzlar Maginon 85mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Wollensak-Rochester 80mm f/4 U.S.A. (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
háttércsavaró csodák / swirly bokeh
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi (crop / MILC)
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi v2 (crop / MILC)
⦿ 16KP 35mm f/1.2 Töcsi (crop / MILC)
⦿ IOR Bucuresti Supercin-2 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 35mm f/1.7 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.5 Kinga (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.8 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 9cm f/1.9 (GFX / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
krémes háttér / portré
⦿ 35KO 120mm f/2.1 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP OKP 1-100-1 100mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 120mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 140mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Elmarit-P 150mm f/2.8 (fullframe/GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Colorplan 90mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 85mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 120mm f/2.5 (fullframe vagy 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LOMO PO501-1 100mm f/2 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Meopta "Meometar" Meostigmat 50mm f/1 (crop / MILC)
⦿ OKP6-70-1 70mm f/1.8 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Rodenstock Heligon 100mm f/1.6 4401-333-824 (GFX / MILC)
⦿ Will-Wetzlar Zoom-Maginon 85-150mm (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
röntgenoptikák
⦿ Delft Rayxar 50mm f/0.75 (crop / MILC)
⦿ Meopta Stigmar 100mm f/1.5 (fullframe / MILC)
⦿ Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (fullframe / MILC)
Petzval-optikák
⦿ Petzval (magic lantern) 150mm f/3.2 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 10cm Serie III (fullframe és nagyobb / bármilyen MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm f/2 Serie IV (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
egyéb / speciális
⦿ vetítők képalkotási sajátosságai és kezelésük
összes tesztelt optika...

Elmarit azonban még nem járt nálam. Éppen ezért vagy ennek ellenére egy szép őszi estén fél12 magasságában a Kazinczy utca valamelyik romos pincekocsmájában a nyirkos félhomály jótékony takarásában összefutottam egy Elmarit-P 2.8/150-essel. Az első pillantás sokszor csalóka: ez egy műanyag házba épített szerkezet, a Leitz vetítők későbbi korszakából. Persze az a fajta műanyag, aminek tapintásra érződik a származása, meg ha volt már dolgod ilyesmivel, akkor tudod, hogy a viszonylag fiatalabb Leitz vetítőoptikák igen kiváló coatingot is kaptak, szóval az este egy bizonyos pontján végül hazajött velem, aztán maradt is. Mostanáig.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Az optika természetes élőhelye többnyire egy Pradovit vetítő, de számtalan különálló darabot is lehet vadászni aukciós oldalakon, sokszor eredeti dobozban. Mivel ebben a kis csodában gyárilag sem rekesz, sem fókuszmechanika nincsen, a dolgunk most is az, hogy mindennapi körülmények között is kényelmesen és biztonságosan használható optikává alakítsuk. Ennek minimális kritériuma az, hogy helyesen beállított bázistávolság és valami könnyen használható csatlakozás mellett egy precíz fókuszmechanikát adjunk neki.

Az új házazásért előre is elnézést kérek: egy kedves marketinges kollégám cinkelt azzal, hogy milyen sok optikát építettem már, de egyik sem eléggé marketinges kinézetű. Szóval a brand management sötét vizein evezve itt majd erős kereskedelmi hátszéllel fogok operálni, már ami a megjelenést illeti. Meg azért, mert ilyen még nem volt (és egyszer legyen minden meg minden is).



Adaptálás és más földi örömök

Mielőtt az építésbe vágunk, és miután már megcsömörlöttél attól a rengeteg vetítőoptikától, amikkel bombázni szoktalak, megállunk itt, és röviden összefoglalom, hogy ezt a darabot miért érte meg adaptálni:

Ha ez felkeltette az érdeklődésedet, akkor mondom, mi kell majd neked az építéshez, utána mutatom a hogyant:

Minden alkatrész könnyen beszerezhető eBayen. A 25-55mm utat bejáró helikoid helyett természetesen használhatsz hosszabbat is (van 36-90mm verzió), ekkor kisebb közelpontot tudsz elérni (ha a 25-55-el kivitelezhető kb. 80 centi nem lenne elég egy 150-es optikának).

!

Az egész építésben annyi a trükk, hogy a vetítő front része nem fér át a 67mm-es fém ellenzők belsején. Viszont csak emiatt nem akartam szélesebb házat építeni, ha már a mechanika lehet a karcsú, M52 kivitel. Ezért lecsavartam a vetítő elején a műanyag védőgyűrűt. Egy másik gyűrűn át ez tartja a helyén a front lencsét, ezért az kiesne, ha így hagynám. Szóval a második, alsó gyűrűt oldalról három kis csavar beillesztésével fixáltam. Mindezt a lépést kihagyhatod, ha szélesebb házazásba építed az optikát.

Az optika műanyag házának hátsó fele simán belefér az M42-M52 helikoidba, ezzel tehát csak annyi a dolgunk, hogy lecsiszolunk a hátsó, az utolsó üveg tagon túllógó kávából annyit, amennyi ahhoz kell, hogy a helikodban süllyedve a vetítő fókusza elérje a végtelent. Az ilyen optikai blokkok úgy fókuszálnak, hogy a bázistávolsághoz közeledve (a szenzor/film felé tolva) érik el az egyre távolabbi fókusztávot, majd egy ponton a végtelent, illetve a szenzortól/filmtől távolodva fókuszálnak egyre közelebb. Magyarán az optika által vetített kép távolsága mondja meg, milyen csatlakozások jönnek szóba.

Ha elég nagy a vetített kép távolsága, akkor lehet adaptálni SLR/DSLR rendszerekre is, ha meg nem, akkor marad a mirrorless. Az Elmarit-P 2.8/150 esetén a vetített kép távolsága bőven megengedi az M42 rendszer vázmélységét, ez pedig elég univerzális csatlakozás, szeretem használni.

Az M42 csavarmenet esetén persze azt is fontolóra kell venni, hogy a kb. 40mm-es belső bajonett átmérő nem árnyékolja-e be a vetített képet akkor, ha fullframe szenzornál nagyobbra tesszük fel. Erre a kérdésre nem egyértelmű a válasz, mert attól is függ, hol van az M42 csatlakozás szűkületéhez képest a hátsó lencsetag. Ha nagyon messze van tőle, árnyékolhat a 40mm-es lyuk széle, de az Elmarit-P esetén igen közel esik hozzá, ezért bátran lehet M42 csatlakozással adaptálni akkor is, ha sötétedés/vignettálás nélküli képet akarunk kapni mondjuk GFX szenzoron. Ezt építés előtt teszteltem.

Az építéshez használt alkatrészek gyárilag feketék, azonban menet közben ezeket kémiai és mechanikus úton megszabadítottam az eredeti festésüktől, ezért látod a végleges darabot ezüst/alu színben.

A minimálisan használható szetthez nem kell mást tenned, mint a vetítő műanyag házát az 52-67mm gyűrűbe rögzíteni némi epoxyval, precízen (távolság és képsík tekintetében is nagyon pontosan). Az én esetemben még közdarabra sem volt szükség, mert pontosan összeillettek.

A ragasztást elölről-hátulról érdemes matt fekete festéssel ellátni a tükröződések és fényszivárgások kizárásához. Ebben a megoldásban az a nagyon jó, hogy a vetítő így már rendelkezik egy 52mm-es menettel, amit a helikoidba tudsz csavarni, vagy ha kell, akkor egyszerűen kivenni onnan. Ha a helikoidba illesztett optikát most egy standard M42 adapterrel felteszed a kamerádra, már tudsz vele fotózni.


[X] hirdetés

Itt persze nem kell megállni. A teljes házazáshoz megteheted, hogy 67mm-es fém ellenzőket csavarsz a step up külső, 67mm-es felébe.

Szám szerint négyet használtam, mert ezek fényellenzőként is működnek és ennyi még GFX-es képkörön sem vignettál. Az egyes hoodokat 72-67mm step down gyűrűkkel tudod egymáshoz illeszteni (az én kivitelemben közvetlenül kerültek összeillesztésre, ezért nem látsz step downokat).

A nagyon mélyen ülő front lencse nagyban hozzájárul majd ahhoz is, hogy az optika milyen kontrasztos képet ad és milyen jól kezeli a kósza fényeket, de ne szaladjunk ennyire előre.

Ezzel a megoldással nem csak a fényellenzés és a fizikai védelem kérdését oldod meg, de standard 72mm-es kupakokat vagy szűrőket is tudsz majd használni az optikához. Meg így ki is néz valahogy a teljesen fém házazású objektív.

Az egész konstrukcióban az a nagyon praktikus, hogy meneteken át darabjaira tudod szedni. Ez akkor jön jól, ha a vetítőt esetleg tisztítanod kellene, vagy el kell döntened egy himalájai csúcstámadás során, hogy mi az a két deka, amit már végképp nem tudsz magaddal vinni.

Az eredeti optikai blokk és az épített házazás tömege is igen kicsi, mindössze 360 gramm, így a szerkezet tövébe kerülő fókuszmechanika kényelmes, fényképezőre rakva nem orrnehéz.



Teszt és még több földi öröm

A tesztképeket minden esetben egy GFX 50S II vázon vettem fel. Itt nagyobb az érzékelt képszög, mint fullframen, ezért a képi világ nagyjából egy 2.2/120-as fullframe optika képének felel meg. A fotókon a képek karakteréhez nem nyúltam, vágás szinte egyiken sincsen, csak a színek és a görbék lettek beállítva.

Azt mondtam a cikk elején, hogy a rajzolat csodás. Nem hazudtam. Gyakorlatilag saroktól sarokig megkapod (nagyobb szenzoron is) egy korszerű optika rajzát (mivel rekesz nincsen benne, mindenhol "nyitva", 2.8-as értékkel látod a fotókat).

A gyutáv és a fényerő predesztinálja, hogy ez egy kiváló portréoptika, amihez nem csak a penge rajz, hanem a krémes háttérkezelés is hozzájárul. Pont az a sweet spot az elmosás és a részletesség között, amit egy modern objektív hátterétől is elvárnál.

Ez valóban egy GFX-et lefedő lencserendszer: a vignettálás végtelenben látszik, közelebb fókuszálva azonban minimális, így kompromisszumok nélkül tudod használni (fullframen vagy annál kisebb szenzoron a helyzet a crop miatt ennél már csak jobb lesz).

Az összesen 20mm-es távon előre-hátra közlekedő mechanika nagyon gyorsan és kényelmesen mozgatja a fókuszt: elég gyors ahhoz, hogy könnyen eltaláld a témát, de stabil és egyenletes annyira, hogy a viszonylag nagy fényerő mellett is pontosan be tudd állítani a tárgytávot.

Mondjuk csak én vagyok olyan elvetemült, hogy kutyát is manuálissal fotózok. Viszont ehhez ma már minden mirrorless rendszer nagyszerű digitális segédleteket ad, így ha hozzászoktál a manuális fókuszhoz, ez az optika jó barátod lesz. Meg nem hátrány, ha meg van tanítva az ebnek, hogy hogyan kell egy helyben ülni.

Kell még valami ahhoz, hogy bátran mondhassuk: korszerű optikákkal is felveszi a versenyt, ez pedig az ellenfények kiváló kezelése. A legtöbb vetítő (és a legtöbb régi és/vagy fényerős optika) szenved a szembefények esetén bekövetkező teljesítményvesztéstől, az Elmarit-P azonban - a lehetőségekhez képest - kiválóan teljesít. Még direkt backlight esetén sem térdel le teljesen: marad rajz és kontraszt is. Ezeken a képeken a képmezőben és azon kívül is látható a nap, így érzékelheted, mit tud az optika ilyen körülmények között.

A vetítőket érintő másik jellemző probléma a kromatikus aberráció, azonban a tesztkörök alatt ebből sem sikerült túl sokat előidéznem. Úgy mondanám, hogy van ennél jobb meg rosszabb vetítő is a témában, azonban egy átlagos orosz projektorlencséhez képest biztosan fényévekkel jobban teljesít.

Ha kedveled a 135mm-es vagy hosszabb objektíveket, akkor az Elmarit-P 2.8/150-es képi világa nagyon be fog jönni. Hoztam egy csokor tesztképet a végére a típussal való kalandozásokból:



Summa summarum

Akár fullframere, akár GFX-re keresel egy viszonylag hosszabb portréoptikát, ami a korszerű üvegek képével is vetekedik, az Elmarit-P 2.8/150 kiváló megoldás lehet. Az csak hab a tortán, hogy nem súlyos és viszonylag könnyen adaptálható.

A földi örömöket tovább fokozza, hogy elég könnyen beszerezhető és nem is drága: a cikk írásának pillanatában jellemzően 25-50.000 forint közötti áron vesztegetik. Az alkatrészek költsége is nagyságrendileg ennyi, így ha a befektetett időt és energiát nem nézzük, akkor 100.000 forint alatt létrehozható egy kényelmesen használható példány. Ez különösen a GFX-esek körében teszi majd népszerűvé.

!

Építéssel, adaptálással, szervizeléssel és más vetítős vagy vintage optikás kérdésekkel kapcsolatban ne legyél rest zaklatni a szerelőműhelyben.

Ha maradt kérdésed, várunk szeretettel a Vintage Pub virtuális kocsmájában, ahol a típussal kapcsolatos tapasztalataidat, képeidet is megoszthatod.

A fény és a Leitz legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További vetítőoptikás őrületek:


Csípős M42 Pöcsi

Moziból fényképezőre: (Petzval) Zeiss Ikon Kinostar 10cm adaptálás és teszt

Branded content: Leitz Elmarit-P 2.8/150 adaptálás és teszt (M42/GFX)

Hetvenes szovjet nyolcvanból, húszas házzal: OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Steampunk időutazó: Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 adaptálás és teszt

A nagy Hektor: 120mm f/2.5 adaptálás és teszt

Termetes triplet: Leitz Wetzlar 200mm adaptálás és teszt

Made in Hungary: MOM Budapest 1.8/50 építés és teszt

Egy jó Rodenstock: Heligon 100mm építés és teszt

Fiatal Petzval: Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm serie IV adaptálás és teszt

Festőművész: Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (építés és teszt)

Pofonegyszerű trioplanpótló szer: T-3 triplet (építés és teszt)

Meopta Stigmar XX 1.5/100 adaptálás és teszt

A tornasor közepe: LOMO 2/100 építés és teszt

Német örvény: Zeiss Kipronar 1.4/50 adaptálás és teszt

Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

Magyar csavar: MOM Budapest KINGA 1.5/50 adaptálás és teszt

Hazai vonatkozás: MOM Budapest 1.7/35 vetítő építés és teszt

Leitz Hektor 85mm f/2.5 adaptálás és teszt

Leitz Colorplan 90mm f/2.5 adaptálás és teszt

Gyöngyszem keletről: OKP 1-100-1 1.8/100 vetítőoptika adaptálás és teszt

Átlát a szitán: Rayxar 0.75/50 röntgenoptika adaptálás és teszt

Az orosz Trioplan: Triplet-5M 2.8/100 építés és teszt

Az óriásvetítő: 35KP 140mm f/1.8 építés és teszt

Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2in1 portré&makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

Okos megoldás kis szenzorra: KP16 1.2/35 „Töcsi” vetítőoptika (átalakítás + teszt)

Nehézsúlyú vetítőobjektív: Meometar 50mm f/1 E-mount

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Vetítőoptikából valódi objektív (RO-109-1A)



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A képek elkészítésében nyújtott segítséget köszönöm Mirának és Samunak. A kész szöveg kritikáját köszönöm Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. december 11., utolsó módosítás: 2023. december 11.)