hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


A nagy Hektor:
120mm f/2.5
adaptálás és teszt

Leitz vetítő, ami a profikkal versenyez.


2023. június 29. • Horváth Krisztián

A fényerős portréoptikák mezőnye 50mm felett költséges játékká tud válni, vannak azonban 85 és 150mm közé kiváló vetítőoptika-alternatívák, amik nem csak egyedi képi világukkal versenyeznek, de sokszor az abszolút képminőségük is kiváló. Korábban már olvashattál több Leitzről is a blogon, például egy 90mm-es Colorplanról, egy 85mm-es Hektorról és egy 200mm-es tripletről is (illetve készültek Elmaritok is, ezzel még adós vagyok), ma pedig a Hektornak érkezik egy nagyobb tesója.

De mi az a vetítőzés?

Tulajdonképpen nem más, mint régi vagy új vetítőgépek (diavetítők, filmvetítők) objektívjeit digitális gépekre adaptáljuk, ellátjuk őket a fókuszáláshoz szükséges mechanikával, és reméljük a legjobbakat. Ebben a dobozban a gombra kattintva láthatod az eddigi projekteket (cikkek vagy tesztalbumok) képi világuk szerint csoportosítva (jelezve azt is, kb. mekkora érzékelőt rajzolnak ki és milyen rendszerekkel kompatibilisek).
Mutasd őket!
tripletek / szappanbuborék bokeh
⦿ Leitz Wetzlar 200mm f/4 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LZK Edar 100mm f/2.8 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Pentacon AV 150mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ T-3 80mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Triplet 5M 100mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Will-Wetzlar Maginon 85mm f/2.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Wollensak-Rochester 80mm f/4 U.S.A. (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
háttércsavaró csodák / swirly bokeh
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi (crop / MILC)
⦿ 16KP 50mm f/1.2 Pöcsi v2 (crop / MILC)
⦿ 16KP 35mm f/1.2 Töcsi (crop / MILC)
⦿ IOR Bucuresti Supercin-2 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 35mm f/1.7 (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.5 Kinga (crop / MILC)
⦿ MOM Budapest 50mm f/1.8 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 50mm f/1.4 (crop / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 9cm f/1.9 (GFX / MILC)
⦿ Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
krémes háttér / portré
⦿ 35KO 120mm f/2.1 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP OKP 1-100-1 100mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 120mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ 35KP 140mm f/1.8 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Elmarit-P 150mm f/2.8 (fullframe/GFX / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Colorplan 90mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 85mm f/2.5 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Leitz Hektor 120mm f/2.5 (fullframe vagy 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ LOMO PO501-1 100mm f/2 (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Meopta "Meometar" Meostigmat 50mm f/1 (crop / MILC)
⦿ OKP6-70-1 70mm f/1.8 (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Rodenstock Heligon 100mm f/1.6 4401-333-824 (GFX / MILC)
⦿ Will-Wetzlar Zoom-Maginon 85-150mm (fullframe / bármilyen DSLR vagy MILC)
röntgenoptikák
⦿ Delft Rayxar 50mm f/0.75 (crop / MILC)
⦿ Meopta Stigmar 100mm f/1.5 (fullframe / MILC)
⦿ Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (fullframe / MILC)
Petzval-optikák
⦿ Petzval (magic lantern) 150mm f/3.2 (fullframe és 6*6 / bármilyen DSLR vagy MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 10cm Serie III (fullframe és nagyobb / bármilyen MILC)
⦿ Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm f/2 Serie IV (fullframe és nagyobb / bármilyen DSLR vagy MILC)
egyéb / speciális
⦿ vetítők képalkotási sajátosságai és kezelésük
összes tesztelt optika...

Rögtön mai szeánszunk lényegére térek, és mondom az okokat, amik miatt cikk született a 85-ös után és mellett a 120-as Hektorról is:

1) Eszeveszett szép a képe, amit a teszt szekcióban majd látni fogsz. Azt szoktam mondani, hogy alapvetően kétféle vetítőoptika van: az egyik csinál valamit a háttérrel, amit a hagyományos optikák nem tudnak (becsavarja, összebubizza, stb.), a másik meg nem csinál semmit a háttérrel (vagyis szép krémesre varázsolja, akár egy profi portréobjektív). Előbbieknek nyilván kompromisszumosabb a képminősége, utóbbiak azonban meglepően jók tudnak lenni. Mai alanyunk a "normális" verzió, vagyis a fényerős és drága kistelékkel versenyez, nem is akárhogyan.

2) Fullframe mellett kirajzolja a GFX-et is, ami ismét csak extra pont, ugyanis ha igaz, hogy az 50mm feletti fényerős fullframe drága, akkor ez pláne így van nagyobb szenzorok esetén. Különösen zsebbe nyúlós a dolog akkor, ha olyasmit akarunk GFX-re rakni, ami saroktól sarokig szép képet is ad, nem csak lefedi "valahogyan".

3) A 120-as Hektor könnyen adaptálható és lehet standard M42 menetes, így széles körben örülhetnek neki mindazok, akik a vintage világ árkos-bokros mezőin kergetik a fotonokat.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?



Leitz Hektor 120mm f/2.5 adaptálás

Csapjunk is a lecsóba, egyenesen a közepébe. Azoknak, akik még nem vetítőztek és/vagy adaptáltak: a vetítőoptikák vetítőgépekből kiszedett optikai rendszerek, amik sem rekesszel, sem fókuszmechanikával, sem pedig szabványos csatlakozással nem rendelkeznek. Előbbi nem is fog kelleni (blendét ritkán építek a vetítőkbe, rekeszelve ugyanis elvesztik egyedi képi jellemzőiket), fókuszmechanikára és valamilyen használható csatlakozásra azonban szükségünk lesz. Emellett nem árt, ha a vetítőoptika kap egy erős és szép házazást is, ami fényellenzőként is működik, meg kiélheti rajta az ember a kreativitását (ami ma lesz bőven).

Bár a 120-as Hektor sokkal ritkább madár, mint a 85-ös 2.5 és 2.8 verziók, adaptálni azonban nem nehezebb. A 4 lencsét 3 tagban tartalmazó képlet ugyanis a fém ház elejében található, így szükség esetén lehet belőle vágni hátul.

Az igazság azonban az, hogy fűrészelgetni nem nagyon kell, ugyanis még az eredeti házzal is bőven kijön az M42 bázistávolság, sőt, ez akár még Nikonra is adaptálhatóvá teszi.

Amikor M42 csatlakozást választok egy vetítő átépítéséhez, két dolgot veszek figyelembe. Az egyik, hogy a ház és/vagy optikai rendszer megengedje az M42 szabvány bázistávolságát (45.46mm), hiszen ez univerzális jóság, másrészt ezen kicsivel túl is tudjam állítani a fókuszt (kb. 2mm-el), mert így tuti, hogy lencse nélküli Nikon adapterekkel is kompatibilis lesz az optika, ami jó hír Nikon F bajonettes sorstársainknak.

A másik, hogy az M42 csatlakozás belső átmérője elég széles-e ahhoz, hogy ne csak fullframe, de GFX esetében se árnyékoljon a szenzor sarkaiba. Mivel ez 42mm legnagyobb lyukátmérőt jelent, egy fullframe szenzor átlója pedig kb. pont ennyi, itt tuti nincs gond, a GFX szenzor képátlója azonban kb. 55mm. A hátsó lencsetag bajonettől vett távolságától és az optikai rendszer jellegétől függ, hogy fog-e a 42mm átmérő árnyékolni, vagy sem. A Wetzlar 200mm-es triplet esetében például olyan messze volt a hátsó lencsetag a bajonettől (20cm) és olyan szélesek voltak az optikai rendszer elemei, hogy az M42 csatlakozás már vignettálta volna a vetített képet, ezért ott közvetlenül GFX bajonettet használtam. A 120-as Hektor azonban megengedi az M42 csatlakozást, amivel működni fog mind fullframe, mind pedig GFX vázakon.


[X] hirdetés

Az optika eredeti házazása mondja meg, hogy milyen átmérőjű fókuszáló helikoidot tudunk használni. A hátsó-külső átmérő itt kevesebb volt, mint 52mm, ezért egy M52-M42 36-90mm helikoidot választottam. A 36-90mm a legkisebb és legnagyobb távolságot jelenti, amit be lehet állítani rajta, és minél nagyobb az eltérés, annál távolabb tudjuk vinni a szenzortól/filmtől az optikai blokkot, tehát annál kisebb lesz a közelpontunk.

Az adaptáláshoz szigorúan véve ezen kívül csak egy távtartó elemre lesz szükség, ami a helikoid és az optikai blokk között teremt kapcsolatot és a helyes képsík és bázistáv beállításában segít. Ez lehet akármilyen műanyag vagy fém karika. Én az optikát eredetileg tartalmazó vetítőgépből bontottam ki a feladathoz egy gyűrűt.

Ha flancolnál kicsit, akkor használhatsz még valamilyen 67mm-es step-up gyűrűt is, amit a helikoid tetejére tudsz rögzíteni csavarozással és/vagy epoxyval, és ebbe már csavarhatsz 67mm-es fém napellenzőket (több ilyennek az összekapcsolásához kelleni fog 72-67mm step down karika is).

Ha minden összeállt, akkor hátul-belül és elöl-belül is érdemes minden olyan részt kifesteni matt fekete festékkel, ami visszaverhet külső vagy belső fényt. Ezzel nagyban javítható a kontraszt és bizonyos esetekben a szembefényekkel sújtott teljesítmény is.

Apropó flancolás: a képen látható alkatrészek egyrészt ezüst színűre lettek alakítva (gyárilag csak feketében kaphatóak), másrészt agylövésem lett és úgy voltam vele, csináljunk valami olyan házazást, ami még nem volt. Így számtalan bontott csavar segítségével kreáltam a Hektornak egy ilyen kis sünis házat:

Az igen hosszú fókuszmechanikának köszönhetően a közelpont a 120mm-es gyutáv ellenére mindössze kb. 50 cm, ami hosszabb portréoptikák esetében a szokásos 1 méter fele, így nem nagyon van olyan helyzet, amikor ne tudnál élesre állítani.

Az univerzális M42 csatlakozásnak hála az optika akár még filmes gépeken is használható (M42 csatlakozásúakon, vagy bármi olyanon, amire lehet M42-t adaptálni, például Canon FD vagy Pentax K). Mivel blendevezérlés nincsen, ezért a belső fénymérések és az automata/félautomata módok is működnek.

Digitális szenzorokkal sem lesz probléma: ahogy már említettem, standard M42 adaptereken át kapaszkodik bármilyen mirrorless vagy DSLR (akár még Nikon F is) rendszerbe.

Az optika teljes súlya átlagos, 600 gramm, kívülről teljesen fém házazású, hátul M42 kupakkal, elöl 72mm-es kupakokkal, szűrőkkel vagy további ellenzőkkel támadható.



Leitz Hektor 120mm f/2.5 terepteszt

Vittem frissen sült Hektorunkat két fotózásra is, mindkét esetben egy GFX 50S II váz volt mögötte manuális M42 adapterrel. A képeken minimális portré retus mellett csak a színekhez és a görbékhez nyúltam, így gyakorlatilag mentesek a vágástól, a vignett vagy a CA szűrésétől is, illetve bármilyen más módosítástól.


[X] hirdetés

Az eddigiek alapján már sejtheted, hogy nem kelt csalódást: képe igen kontrasztos, rajza a képmező javán kiváló, de a sarkokban is nagyon szép. Vignettálás alig van, és a szembefényekhez is barátilag áll.

A legérdekesebb, hogy még hordótorzítása is alig van, így ha valamiért egyenes vonalak kerülnek a háttérbe, azoknak a korrigálásával sem nagyon kell bajlódni.

Ha keresünk, találunk némi CA-t, de ezt is csak kifejezetten erre hajlamosító feltételek közepette, ráadásul átlagban annyit, amennyit a legtöbb 135mm körüli optika nyitva produkál, így vetítő létére nagy dicséretet érdemel a 120-as Hektor.

A háttér kellően elmosott ahhoz, hogy portrén ne zavarjon, ugyanakkor be tudja csempészni a szép kis gitárpengetőket, ha kell. Minimális mértékű csavarás tapasztalható rajta.



Summa summarum

A legtöbb Colorplan és Hektor vetítőhöz hasonlóan a 120-as Hektor is megéri az adaptálás fáradalmait és/vagy költségeit, mert egy igazán szép rajzú optika, ráadásul a bázistávolsága megengedi a viszonylag univerzális M42 csatlakozást, és akár fullframenél nagyobb, GFX szenzort is kirajzol.

A 120mm-es Hektor ritkább madár, mint a kisebb tesója, de sokszor felbukkan eBayen (magában vagy vetítőgépben) és nem kerül egy vagyonba. A szükséges alkatrészekkel együtt kb. 50-80.000 forintos költséggel érdemes tervezni (nem számolva az időt/energiát).

A Leitz vetítők világának felfedezése nem marad itt abba. Teszteltem már a 120mm-es Elmaritot (szintén kiváló), illetve lesz adaptált 150mm-es Elmarit is (érdemes feliratkozni, hogy le ne maradj).

!

Ha maradt kérdésed a típussal kapcsolatban, esetleg vele készült képeket mutatnál, várunk szeretettel a Vintage Pub virtuális kocsmájában.

Adaptálással, szereléssel kapcsolatban fordulj hozzám bátran a szerelőműhelyben.

A fény és a Leitz legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További vetítőoptikás őrületek:


Csípős M42 Pöcsi

Moziból fényképezőre: (Petzval) Zeiss Ikon Kinostar 10cm adaptálás és teszt

Branded content: Leitz Elmarit-P 2.8/150 adaptálás és teszt (M42/GFX)

Hetvenes szovjet nyolcvanból, húszas házzal: OKP6-70-1 1.8/80 építés és teszt

Steampunk időutazó: Zeiss Kipronar 12cm f/2.1 adaptálás és teszt

A nagy Hektor: 120mm f/2.5 adaptálás és teszt

Termetes triplet: Leitz Wetzlar 200mm adaptálás és teszt

Made in Hungary: MOM Budapest 1.8/50 építés és teszt

Egy jó Rodenstock: Heligon 100mm építés és teszt

Fiatal Petzval: Zeiss Ikon Kinostar 12,5cm serie IV adaptálás és teszt

Festőművész: Rodenstock XR-Heligon 68mm f/1.1 (építés és teszt)

Pofonegyszerű trioplanpótló szer: T-3 triplet (építés és teszt)

Meopta Stigmar XX 1.5/100 adaptálás és teszt

A tornasor közepe: LOMO 2/100 építés és teszt

Német örvény: Zeiss Kipronar 1.4/50 adaptálás és teszt

Középformátumú triplet: Edar 2.8/100 adaptálás és teszt

Magyar csavar: MOM Budapest KINGA 1.5/50 adaptálás és teszt

Hazai vonatkozás: MOM Budapest 1.7/35 vetítő építés és teszt

Leitz Hektor 85mm f/2.5 adaptálás és teszt

Leitz Colorplan 90mm f/2.5 adaptálás és teszt

Gyöngyszem keletről: OKP 1-100-1 1.8/100 vetítőoptika adaptálás és teszt

Átlát a szitán: Rayxar 0.75/50 röntgenoptika adaptálás és teszt

Az orosz Trioplan: Triplet-5M 2.8/100 építés és teszt

Az óriásvetítő: 35KP 140mm f/1.8 építés és teszt

Bubicsászár: Pentacon AV 2.8/150 építés és teszt

2in1 portré&makró vetítőobjektív körfénnyel: Pentacon AV 2.8/100 építés + teszt

Filléres buborékgyáros házilag: Pentacon AV 2.8/80 építése Canon EF-re

Okos megoldás kis szenzorra: KP16 1.2/35 „Töcsi” vetítőoptika (átalakítás + teszt)

Nehézsúlyú vetítőobjektív: Meometar 50mm f/1 E-mount

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Vetítőoptikából valódi objektív (RO-109-1A)



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. június 29., utolsó módosítás: 2023. június 29.)