hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Valószínűleg a legolcsóbb
nagylátó GFX-re:
Super Paragon 2.8/35 teszt

Így értékelődik fel valami, ha változnak a játékszabályok.


2023. április 15. • Horváth Krisztián

"Fontold meg jól, mit kezdesz; válaszd meg az eszközöket okosságod szerint;" - mondta vala Kölcsey. Minden bizonnyal az Auto Super Paragon PMC 35mm f/2.8 optikára gondolt, ami évtizedekig bújt meg az eBay meg a lomisok polcain és megannyi olcsó társához hasonlóan a tucat-harmincötösök táborát erősíti, van azonban egy dolog, ami miatt most érdekessé vált.

A Fujifilm GFX 50S II vázról netre pottyantott cikkemben volt egy hosszú lista arról, mi mennyire rajzolja ki a fullframenél kicsit nagyobb szenzort. Általában igaz, hogy a hosszabb optikáknak nagyobb a rajzolt képkörük, mint a széleslátóknak (másképp mondva: folyamatosabb az átmenet a képkör szélén, így több lehetőség van vignettálós kompromisszumokra). Ezért volt meglepő, hogy a Super-Paragon 2.8/35 nyitva is egészen jól megbirkózott a 44*33mm-es szenzorral.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Ez a tény teszi érdekessé az amúgy első ránézésre nem különösebben különleges optikát. Néhány tény róla: olcsó, vintage, manuális.

Bővebben: a teljesen fém házazás végig üveg lencséket rejt (számukról és kialakításukról nem találtam infót). A rekesz a C/Y és az FD kivitelen is auto/manual módot is tud, utóbbinál lehetőség van a beugrasztó pöcök kiakasztására is. Ezeken kívül még M42 illesztésbe futottam bele, de valószínűleg többféle kivitellel is piacra került, így pedig sok rendszerre felhelyezhető.

A legkisebb rekeszérték f/16, a kezdő fényerő f/2.8. A fókuszgyűrű rövid úton jut el végtelentől 0.6m-es közelpontig, így kényelmesen használható. A front 52-es ellenzőket és szűrőket fogad. És ha már front: az “újabb” optikai sémának köszönhetően a belépő pupilla kisebb, így az objektív kevésbé érzékeny a szembefényekre, ezért jobban kezeli a becsillanásokat és kontrasztosabb is. Ez a fő előnye a korai nagylátókhoz képest a későbbieknek.

A PMC a coatingot jelöli: Paragon Multi Coating. Kicsit olyan, mintha én gyártanék obikat, és a Cosina gyárában éppen gépen levő coating eljárást licencelném, mert olcsó és rá lehet írni az obira: HMC, Hispan Multi Coating. Szóval nincsen benne nagy tudomány, de van, és teszi a dolgát. Apropó gyártás: a netes infók szerint a Paragon név a Cimko (Cima Kogaku) egyik brandje volt, az előállítás pedig a sajátjuk.


[X] hirdetés

A 35mm-es gyutáv azt jelenti, hogy 62 fokos látószöget kapunk egy fullframe szenzoron. GFX-en ez 1.25-ös crop faktorral számolva olyan, mintha fullframen lenne egy kb. 28mm-es f/2.5-ös optikád 75 fokos látószöggel. Az átszámolás persze kicsit sarkít, mert a fullframe képaránya 3:2, a GFX meg 4:3, tehát az átlók nem teljesen azonos arányokat fednek, de így már el tudod képzelni, milyen lesz egy 35-ös optika a Fuji nagyobb szenzorán.

De kirajzolja-e a nagyobb szenzort? Nos, itt jön az érdekes rész: igen is (különben mi a csigapörköltről szólna ez a cikk?) meg nem is. Igen, mert teljesen lefedi képpel, meg nem, mert nyitott rekesszel a sarkok erősen kompromisszumosak. Itt jön az olcsóság “ára”: ahhoz, hogy a Super Paragontól jó képminőséget kapj a teljes 44*33mm-es szenzoron, egészen f/11-ig kell rekeszelned (már f/8 sem rossz, de javul még 11-en). A következő három képen f/2.8, f/5.6 és f/11 értékeken látod a rajzolatot:

Mondhatnám úgy is: az optika GFX módváltója a rekeszgyűrűn van, és f/11 értéket kell hozzá beállítani.

Felmerülhet benned a kérdés: egy ilyen másodvonalas, olcsó 35-ös hogyan rajzolhat ekkorát? A válasz egyszerű: egy optikai rendszer képét kétféleképpen lehet javítani a szélek felé: vagy adott vetített képkörön belül hozom ki a maximumot több taggal a rajzolatból, vagy eleve kicsit nagyobb rajzolt képkört tervezek, amitől kicsit ugyan nagyobbak lesznek bizonyos tagok átmérői meg a teljes optika súlya, de cserébe a nagyobb képkörben ténylegesen érzékelt kisebb terület (itt fullframe), szebb rajzzal fog bírni. Nem is gondolnád, milyen sok vintage optikát terveztek a második módszer szerint!

Utóbbi kategóriába esik a Super Paragon 35-öse is, ami nekünk így utólag jó, hiszen lehet használni fullframenél nagyobb szenzoron is, a maga megkötéseivel.

Persze érzem én, hogy ettől még fáj az f/11 optimum, ezért vígasztallak kicsit: egy 35mm-es (itt 28) nagylátó optika esetén egyébként sem a háttérmosás a lényeg, hanem inkább a teljes képmezőn jó rajzolat, így az f/11 nem akkora tragédia, két okból sem: egyrészt ezen az értéken gyakorlatilag nincs vignettálás (ez azért szintén fontos része az optikai teljesítménynek), másrészt ISO-val bírni fogod, ha GFX-re pakolod. Szóval nincs min sírni.

Elvittem az optikát egy hosszú sétára a VIII. kerület szívébe, mely gyorsabban alakul át, mint a fotózás világa: évtizedeket átugorva adják át a helyüket a régi bérházak a vadonatúj irodáknak, a Corvin-negyed környékére pedig évről évre rá sem lehet ismerni. Izgalmas utcák várnak itt mindenkit. Aki követ tiktokon, szokás szerint már korábban belefuthatott a dologba:


@hispansphotoblog józsefváros tours egy budget 35mm-es optikával #hispansphotoblog #photography #budapest #józsefváros ♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs - Skittlegirl Sound

!

A Semmelweis egyetem metróállomás körüli tömbjein jól látható, hogy a mostantól alapértelmezettnek tekintett f/11 értéken nem csak vignettálás nincsen, de a torzítás is minimális. Simogatja az ember retináját az ilyesmi:

A városnak ebben a részében nem kell sokat menni a magas épületekig: a Szigony utca paneljei már messziről látszanak, nem úgy, mint az optikánk: nem csak méretét tekintve kicsi, de súlya is elhanyagolható a vázhoz képest, ezért kényelmes sétálós megoldás, és feltűnést sem kelt).

Az Üllői út "túloldala" sem kevésbé érdekes, az utóbbi években itt is számtalan új ház épült és radikálisan megváltozott az utcakép.

Szerencsére a hagyományos homlokzatok egy részét, főleg a ma is divatos tégla megoldásokat mentik és felújítják, így nem minden lesz az enyészeté.

Utunkat Molnár Ferenc és a Pál utcai fiúk hangulatában fejezzük be: bár a grund helyén ma lakóház áll, a regény hangulata és a fiúk szobra is megtalálható erre (egy másik, a regényhez kapcsolódó szobor a füvészkertben lapul, keressétek egy medencében).



Summa summarum

Az Auto Super Paragon PMC 35mm f/2.8 kellemes meglepetés: nagyon olcsón tudsz szerezni egy GFX-en 28mm-es fullframe látószöget adó nagylátót, ami kis fényerőn ugyan, de nagyon szép képet produkál, kicsi, könnyű és egyszerűen használható. Ugyanezen okokból egyébként fullframre is éppen annyira ajánlott, mint nagyobb szenzoros GFX-re.

Van neki 24 és 28mm-es testvére is, amiket szintén fogok tesztelni, ha egyszer találkozok velük. Nincs rá garancia, hogy azok is jól dolgoznak együtt GFX-el, hiszen más lencserendszer, de majd kiderül, ha beborul.

Ha van hasonló tapasztalatod, vagy csak mesélnél, várunk szeretettel a Vintage Pub virtuális fotós kocsmájában.

Szervizzel, javítással, átalakítással kapcsolatban keress bátran a szerelőműhelyben.

A fény és a Paragon legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

Zoom nem csak középformátumra: SMC Pentax-A 645 80-160mm

Feljelentés ismeretlen tettes ellen: APO-Sonnar 2/135

A Nikonos Helios esete (81H ügyek)

Tetős teszt: S-M-C Takumar 6*7 4/300

Valószínűleg a legolcsóbb nagylátó GFX-re: Super Paragon 2.8/35 teszt

Házi palacsinta: Canon 40mm f/1.9 építés és teszt

Kerekecske-gombocska: Canon nFD 2.8/15 Fisheye teszt

Neked is lehet egy LOMO tripleted

A legjobb vintage zoom? Canon nFD 80-200mm f/4L teszt

In memoriam Vivitar T4

Dream Lens: Canon 50mm f/0.95 LTM (RF) szerviz és teszt

SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt

Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt

Vázsapkányi öröm: Funleader 18mm f/8 kupakobjektív teszt

Aranyközép: Super-Takumar 2.5/135 gyorsteszt

9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast

DKL kisokos és Schneider-Kreuznach Retina-Tele-Xenar 4/135mm teszt

Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt

A manuál jelene: Irix 45mm f/1.4 teszt

Egy jó orosz objektív: Zenitar-M 50mm f/1.7 teszt

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film)

Best buy? Tokina AT-X SD 80-200mm f/2.8 teszt

(Majdnem) rekorder: Soligor 135mm f/1.5 teszt

Az orosz portrészörnyeteg: Helios 40-2 1.5/85

101 tesztkép (és vélemény): Konica Hexanon 1.8/40

Tamron SP 180mm f/2.5 IF: legenda gyorsteszten

Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Hispan 10 kedvenc objektívje

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Cyclop vs. Helios 40-2

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Takumar, de melyik?

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kész anyag áttekintését és kritikáit köszönöm Lampert Benedeknek és Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. április 15., utolsó módosítás: 2023. április 15.)