Sokszor elmegyünk a régi fényképezők beépített objektívjei mellett, hiszen ezeket csak komolyabb átalakítás után lehet digitális (vagy más filmes) gépekre adaptálni. Sok közülük azonban kiváló képeket és élményeket rejteget. Most is egy ilyet fogunk felfedezni, illetve videóban mutatom meg az átépítést és a teszt eredményét.
Cikkünk alanya, a Voigtländer Color-Skopar 50mm f/3.5 egy lelkes olvasótól érkezett a blogra (instagramon láthattál is róla egy posztot). Eredetileg egy Voigtlander Vito BL masinán foglalt helyet, és ez a korábbi, 3.5-ös fényerejű verzió. Később ugyanezzel a kivitellel, ugyanezzel a Prontor zárral készült belőle f/2.8-as változat is.
A kézhez kapott példány még az alaplemezén volt, vagyis a rekesszel, fókusszal és zárral felszerelt front blokkot egyben szedték le a fényképezőről, és így élte saját életét egészen addig, míg be nem futott hozzám.
Az adaptálás pontos folyamatát az alábbi videóban fogom neked megmutatni. Elöljáróban annyit kell tudnod, hogy a feladat a felesleges részek eltávolítása és egy olyan bajonett felszerelése, amivel digitális vázakra is fel lehet majd tenni az optikát. A két legnagyobb felesleges rész az alaplemez és a zár lamellái valamint maga a zárszerkezet.
Bár nem sokon múlik, hogy akár M42 csavarmenetre is adaptálni lehessen az optikát (így menne tükörreflexes gépeken is), a Leica M bajonett most mégis elegánsabb és csábítóbb volt. Igaz, így "csak" MILC-ekre lehet majd feltenni, viszont cserébe a Techart AF-es adaptereivel akár autófókuszossá is varázsolható.
@hispansphotoblog #photography #hispansphotoblog #magyartiktok ♬ original sound - hispan
A videót elérheted TikTokon, YouTubon, Facebookon és Instagramon is.
Az egész történetből azt emelném még ki külön, hogy az ilyen jellegű optikákkal (pl. a nemrég bemutatott Welta Weltax gép 3.5/75-ös Tessarja vagy a korábban P6-ra adaptált szintén Voigtländer Vaskar 4.5/80-asa) szemben itt nem csak a lencserendszer egy-egy eleme (jellemzően a frontja) mozog előre-hátra fókuszálás közben, hanem az egész blokk, mégpedig egyben. Ennek az a jótékony következménye lesz, hogy a képminőség az egész fókusztávolságon egyenletesen jó, nem romlik a közelpont felé.
Az építős videóban már láthattad, hogy mire képes az objektív, és kommentárt is fűztem a képekhez, így itt most csak a galériát mutatom, illetve pár gondolat a teljesítményről:
[X] hirdetés
Legközelebb ha vásárban jársz vagy ócskásnál, és beépített optikával rendelkező fényképezőt látsz, hozd el bátran. Egy kis kézügyességgel és pár egyszerű alkatrésszel könnyen lehet belőle használható objektívet csinálni.
Ha van egy ilyen optikád, de technikai problémád akadt vele vagy adaptálnád, támadj meg a szerelőműhelyben.
Ha tapasztalataidat vagy képeidet osztanád meg velünk, vár a Vintage Pub virtuális kocsmájának lelkes közössége.
A fény legyen veletek!
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
A kép cikkanyagának összeállításában és véleményezésében köszönöm a kitartó segítséget Urbán Balázsnak és Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2024. november 23., utolsó módosítás: 2024. november 23.)