hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Filmes kalandok:
vásárfia Welta Weltax

Befűzünk egy Portra 160-ast és felrakunk egy ND1000 filtert.


2024. november 14. • Horváth Krisztián

Ez a cikk nagyon hasonló lesz a korábban már látott Zeiss Ikon tudásanyaghoz, ahol szintén egy sok évtizedes viewfinder gépet keltettem életre és teszteltem. Ma azzal spékelem meg a dolgot, hogy nappali fényességnél próbálok hosszúexpós fotókat csinálni, illetve az egészet elmesélem videóban is!

Magát a kis Welta Weltax gépet egy zsibvásárban szereztem, és az volt vele a célom, hogy átalakítsam az optikai blokkját GFX-re, hiszen a rajta lévő Zeiss Tessar T 75mm f/3.5 parádés állapotban van.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Aztán az alaposabb feltárás során kiderült, hogy maga a gép is szinte minden tekintetben hibátlan, azaz megy például a zárja és rajta az összes záridő, meg nem ereszti a fényt a kihuzata sem. Így kár lett volna elbontani, ezért arra gondoltam, hogy készítek vele egy kísérleti sorozatot! Az alábbi videóban megtudhatsz minden fontosat, ha pedig olvasni szeretnél, a videó után jönnek a részletek a masináról, illetve a sorozat 15 képének bemutatása is, mindannyiunk okulására:


@hispansphotoblog #photography #analogphotography #hispansphotoblog #magyartiktok #budapest ♬ original sound - hispan

A videót elérheted TikTokon, YouTubon, Facebookon és Instagramon is.



Mit érdemes tudnod a Welta Weltax masináról?

A Weltax a Welta által gyártott harmonika kihuzatos, nyitható-csukható fényképezőgép, amely 6×6 vagy 6×45 méretű kockákat tud készíteni 120-as filmre. Az eredeti, 1938-ban bemutatott modell tekerőgombja a fényképezőgép alján van, ezt később a háború után, amikor 1947-ben újraindult a gyártás megváltoztatták, és a tekerőgombot a kereső melletti felső panelre került. Ez a példány is ilyen.

A fényképezőgép a 120-as film ellenére meglehetősen kicsi, különösen összecsukott állapotban. A keresője a tetején található, és ad némi segítséget a komponáláshoz (erre majd visszatérünk), viszont mivel ez egy viewfinder gép, sem a tárgytávolság meghatározásában nem ad segédletet, sem pedig a fénymérésben vagy más funkciókban.

Az évek alatt a gépet többféle zár és objektív kombinációjával is készítették. Ez a konkrét darab Prontor-S zárszerkezettel, 1 és 1/250 mp közötti zársebességgel, valamint B üzemmóddal büszkélkedhet. Ennél fontosabb azonban az optikája, ami egy Carl Zeiss Jena Tessar T 3,5/75, ráadásul nagyon szép állapotban (még bevonatsérülése sem nagyon van).



Hogyan használhatod a Welta Weltaxot?

Pár rövid sor az alkatrészeiről és funkcióiról:

Az összecsukott gépet a váz alján lévő kis karral lehet kinyitni. Ha jól működik a mechanika, akkor ez nem igényel kézi rásegítést. Összecsukásnál a front blokkot nyomod befelé a vázba. Az egész mechanika nagyon precíz, hiszen minden alkalommal a pontos optika-filmsík távolságot kell felvennie, illetve stabilan áll kinyitott és becsukott állapotban is.

A keresője, ahogy már volt róla szó, csak egy kis segítség ahhoz, mit láthat éppen az objektív, de nincsen tényleges kapcsolatban a felvétel elkészítésével, hiszen ez egy viewfinder konstrukció. Van rajta viszont a parallaxis-hiba kompenzálásához és a képméret váltásához is egy-egy kis kapcsoló.

A képméret meghatározását a film befűzése előtt tehetjük meg a 6*6-os képmezőt szűkítő 645-ös keret behelyezésével vagy kiszedésével.

A film befűzése egyszerű, a 120-as rollfilm egyik orsóról tekeredik a másikra, az orsókat tartó kis fél-hengerek kifordíthatóak.

A filmtovábbítás egy mechanikus tekerő karral megy. A forgatás mértékét a kockamérettől függően a hátsó kis nyitható-zárható keresőablakban lévő, a filmtekercs hátuljára nyomtatott számok határozzák meg.

A központi zár a gép első blokkján található meg, itt lehet a záridőket illetve a B időt beállítani, valamint itt kell a zárat felhúzni is; T idő sajnos nincsen rajta.

A rekesz szintén a front blokkban van, a záridő alatt lehet beállítani az értékét. Belül egy 10 lamellás csodát nyit és zár, közvetlenül a zárlamellák mögött.

Az exponálás a gép tetején lévő kis gombbal lehetséges, de a zár tud önkioldó-visszaszámláló funkciót is. Bizonyos esetekben a kihuzatos rész kinyitása után a mechanikus kapcsolat pöcke a zár elsütője alá kerül, így hiába nyomjuk a gép tetején a gombot, nem indul el a zár. Ilyenkor csak összecsukod és kinyitod a gépet újra, és már meg is oldódott a probléma.

A fókuszálás mechanikus, az optika elején található meg, végtelentől nagyjából 1 méterig lehetséges; a tárgytávolságot külső méréssel kell megállapítanod.

A fénymérés szintén külső eszközzel történhet, hiszen a vázban nincsen fénymérő.

Röviden ennyit kell tudnod a gép működéséről, most pedig vigyük terepre!



Terepteszt

Az volt az eredeti ötletem, hogy hosszú expós nappali fotókat készítek, ezekhez pedig egy ND1000 filtert használtam. Mivel nincs a gép elején szűrőmenet, ezt szigszalaggal ragasztottam fel az optika elejére ott, ahol szükség volt rá. A 120-as tekercsre 645-ös képméretből 15 darab fért el, ezeket mutatom meg sorban, és mindegyiknél írok is egy kicsit a háttérről meg a beállításokról.

A filmtekercs egy Kodak Portra 160-as volt, a hívást a Cafe Analognak köszönöm. A scanneken igazítások és színkorrekciók történtek.

Parlament hajnalban: hosszú expozíciós kép ND filterrel, ND1000, 60sec f/5.6 beállításokkal. Itt jó lett volna, ha csatlakoztatható távkioldó a géphez, mert a 60 másodperc alatt nagyon picit be is mozdult. Utálok korán kelni, továbbra is.

Villamosmegálló este: hosszú expozíciós kép a szerelvény és az autók suhanásával. Itt már nem kellett az ND filter, elég sötét volt, így simán csak 8sec, f/8 beállításokkal jött ki a végeredmény.

Futár a hídon: ez csak a kompozíció miatt tetszett meg. A beállítások 1/250, f/11 voltak, kézből lőttem.

Portré Eszterről: itt nagyon pontosan lemértem a tárgytávolságot, és sikerült is élesen kiexponálni a felvételt, ami nagy öröm volt, mert közelponthoz igen közel jártunk. A beállítások 1/25, f/3.5 voltak, a viszonylag hosszabb záridő miatt állvány kellett.

Az óriáskerék mozgása: hosszú expozíciós felvétel nappal, ND1000, 20sec, f/22 filterrel és beállításokkal készült. Itt szerencsére nem mozdult be az állványon lévő masina, így szép éles lett minden.

Jómagam a fák alatt: teszteltem az önkioldót. Kb. 20 másodpercem volt a gomb megnyomásától számítva a helyemre futni és beállni. A beállítások 1/250, f/6.3 voltak, a zár pedig jó hangosan kattant, szóval még ilyen távolságból is hallottam, amikor elkészült a felvétel.

Parlament este: hosszú expozíciós felvétel, amihez a sötétben már nem kellett az ND szűrő. A beállítások 20sec, f/11 voltak. Sajnos a híd kicsit mindig remeg, így ez is lehetne csöppet élesebb.

Lombkorona alulról: az volt az ötletem, hogy az ágak nem mozdulnak, de a levelek igen, azonban sajnos a szél nem fújt eléggé, hogy rendesen megmozgassa a leveleket, így ezt majd megpróbálom újra. A beállítások ND1000, 20sec, f/8 voltak.

!

Égbolt lombkerettel, csak mert szép volt, meg mert első kocka. A beállítások 1/100, f/8 voltak. Azt figyeltem meg, hogy ha filmre fotózok, sokkal jobban észreveszem ezeket képi lehetőségeket. Vajon miért?

Zászlók a szélben: hosszú expozíció nappal, ND1000, 5sec, f/8 beállításokkal.

Eszter a fák alatt: ez afféle "szellemfotó" lenne, mert a hosszú expozíciós kép készítésének felénél megkértem Esztert, hogy sétáljon ki a képből (nem lett tökéletes a fénymérés, ezért ezt is ismétlem majd). A beállítások ND1000, 60sec, f/11 voltak.

Dupla expozíció: a második felvételnél kicsit világos lett a háttér, és a kivágások sem hibátlanok. A rekeszérték f/3.5 volt mindkét fotónál. Legközelebb jobb lesz.

Fa lombkerettel: itt is csak a kompozíció tetszett meg. A beállítások 1/25, f/5.6 voltak, így állványt használtam.

Tekercs végi szelfi: ez megmutatja, hogy tükrös kép esetén nem a filmsík és a tükör távolságát kell beállítani, hanem annak kétszeresét (szóval ezt elrontottam). A beállítások 1sec, f/3.5 voltak.

Tájkép a budai hegyekből: a tekercs utolsó kockája valahonnan a Kecske-hegyről, 1/250, f/8 beállításokkal, kézből.


[X] hirdetés



Summa summarum

Filmre fotózni mindig jó móka, néha pedig igen olcsón lehet ehhez hasonló filmes gépeket kifogni. Az állapot és a pontos működés persze mindig kérdéses, de kockázat nélkül nincs győzelem.

Ha van egy ilyen géped, de technikai problémád akadt vele, támadj meg vele a szerelőműhelyben.

Ha tapasztalataidat vagy képeidet osztanád meg velünk, vár a Vintage Pub virtuális kocsmájának lelkes közössége.

A fény legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


Filmes kalandok: vásárfia Welta Weltax

Franciázunk: Angenieux DEM 2.3/180 APO teszt

Megéri cipelni: Tamron 4.5/70-350 teszt

Tamron AdatpAll-2 kisokos

Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

Zoom nem csak középformátumra: SMC Pentax-A 645 80-160mm

Feljelentés ismeretlen tettes ellen: APO-Sonnar 2/135

A Nikonos Helios esete (81H ügyek)

Tetős teszt: S-M-C Takumar 6*7 4/300

Valószínűleg a legolcsóbb nagylátó GFX-re: Super Paragon 2.8/35 teszt

Házi palacsinta: Canon 40mm f/1.9 építés és teszt

Kerekecske-gombocska: Canon nFD 2.8/15 Fisheye teszt

Neked is lehet egy LOMO tripleted

A legjobb vintage zoom? Canon nFD 80-200mm f/4L teszt

In memoriam Vivitar T4

Dream Lens: Canon 50mm f/0.95 LTM (RF) szerviz és teszt

SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt

Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt

Vázsapkányi öröm: Funleader 18mm f/8 kupakobjektív teszt

Aranyközép: Super-Takumar 2.5/135 gyorsteszt

9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast

DKL kisokos és Schneider-Kreuznach Retina-Tele-Xenar 4/135mm teszt

Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt

A manuál jelene: Irix 45mm f/1.4 teszt

Egy jó orosz objektív: Zenitar-M 50mm f/1.7 teszt

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film)

Best buy? Tokina AT-X SD 80-200mm f/2.8 teszt

(Majdnem) rekorder: Soligor 135mm f/1.5 teszt

Az orosz portrészörnyeteg: Helios 40-2 1.5/85

101 tesztkép (és vélemény): Konica Hexanon 1.8/40

Tamron SP 180mm f/2.5 IF: legenda gyorsteszten

Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Hispan 10 kedvenc objektívje

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Cyclop vs. Helios 40-2

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Takumar, de melyik?

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt


Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kép cikkanyagának összeállításában és véleményezésében köszönöm a kitartó segítséget Eszternek, Urbán Balázsnak és Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2024. november 14., utolsó módosítás: 2024. november 14.)