Ahhoz képest, hogy a világ vetítőoptika-tortájából mekkora szeletet szakít ki a magyar vonatkozású felhozatal, aránytalanul sokat láthatsz belőle a blogon. Ez ugyanis szám szerint a negyedik MOM Budapest témájú cikk, így álszakmai szénlapátolásom hevesen fűti a nemzettudat izzó kazánját. Szívesen.
Nem csak egyszerű adaptálásról lesz szó, azaz nem csupán annyi történik, hogy fotózásra alkalmassá varázsolunk egy régi vetítőgép-optikát, hanem igazán egyedi házat is kap majd. A 2.1/120-as Kipronar képzőművészeti lánchegységek csúcsait támadó kivitele után ismét egy steampunk stílusú housing következik.
Ha a korábbi anyagokban nem olvastál még a Magyar Optikai Művekről, ebben a blokkban van lehetőséged rá.De mik a történeti előzmények a Magyar Optikai Művek gyakran sepert, dolgos gyárudvaráról? Érkezett már a blogra a Csörsz utcából 1.7/35-ös apró vetítőoptika, illetve két ötvenes, egy 1.5/50-es Kinga és egy 1.8/50-es swirly bokeh csoda, utóbbi minden más általam ismert képletnél erősebben tekeri a hátteret APS-C érzékelőméreten. Ezt azért teheti meg, mert a valódi célrendszere a 16mm-es film volt, tehát jóval apróbb képkör, mint akár a crop-szenzor vagy a fullframe. Így a kis szenzor nem vág le érdekes részeket a képkör széléről (arrafelé erősödik a csavarás), mert az eleve nagyon pici.
A kis képkör mai alanyunkra is igaz (szintén 16mm-es filmhez tervezték). A szerényen csak MOM Budapest 80mm 1.7 gravírozással érkező vetítőoptika első pillantásra és próbára úgy tűnhet, hogy szintén csak APS-C képkörrel bír. Az olyan gyakorlott vetítőzőt azonban, mint amilyen te is vagy, ez nem tévesztheti meg! Tubusának átalakításával alkalmassá tesszük akár GFX érzékelőméretre is. A Harry Potter fanok szeme hiába csillant most fel: varázslat nem lesz, csak egy érdekes trükköt mutatok nemsokára.
Ha a különböző régi fényképező-rendszerek vetített képköreiről, azok mai szenzorokon történő működéséről informálódnál, ide kattintva elérheted az interaktív segédeszközt.A mindössze négy lencsét három tagban tartalmazó optikai képlet egy igen karcsú és kicsi fém tokozásban várta a szebb időket. Később még említést teszek róla, de sajnos sem a bevonatok, sem maga az üveg nem volt tip-top állapotban, azonban egy ilyen ritka objektívet akkor is adaptál az ember, ha nem tökéletes az állapota. Ez egyszerűen erkölcsi kötelesség!
Összesen három éve van tudomásom a típusról, viszont létező példányt még soha nem is láttam. Volt egyszer egy árverés a Soosnál, ahol elkelt egy viharvert példány, viszont ezen kívül még fotó sem nagyon volt róla sehol a neten. Egy lelkes olvasónál aztán felbukkant egy, megalkudtunk rá, és nagy elánnal álltam neki a méregetésnek.
Három dolgot kell tudni egy vetítőobjektív adaptálása előtt:
Nézzük meg először az első és az utolsó kérdést, ha már említettem őket. Ezeket a "falhoz tartós" teszttel lehet megvizsgálni: az optikát hátuljával a fal vagy tenyered felé közelítesz, és megnézed, milyen távolságban ad éles képet a végtelenben lévő (itt jellemzően 10-20 méternél is távolabbi) tárgyakról, illetve mekkora képkört vetít.
A vetített kép távolsága kb. 45mm, így az M42 csatlakozás mellett döntöttem, mert ez elég univerzális, valamint a kb. 40mm-es belső körátmérőjén kényelmesen átfér majd az optika eredeti tubusának karcsú hátulja.
A vetített képkör elsőre kicsinek, APS-C méretnél nem nagyobbnak tűnt, ez azonban csalóka, mert a leghátsó lencsetag nagyon mélyen ül a házban. Gyanítottam, hogy itt már maga a hátsó csőszakasz árnyékolja be a képkört, ezért az eredeti házazás végéből szétszerelés után levágtam kb. 2 centit. Az első lencseblokk egyébként elölről, a hátsó pedig hátulról viszonylag könnyen kibontható.
A vágás után elvesztettem az eredeti leszorító gyűrű menetét, ezért a leszorító elemnek oldalról fúrtam három kis lyukat, és azokat ettől kezdve három csavar tartja a helyén, a hátsó lencseblokkal egyetemben. Megérte az átalakítás? Igen! Láss csodát: az eredeti képkörnél jóval nagyobb bukkant elő: akkora, hogy az még a GFX-et is lefedi. Erre jellemzően egyébként akkor számíthatsz, ha az objektíved gyújtótávolsága 50-60mm felett van (minél hosszabb, annál nagyobb szokott lenni a tényleges képkör, de ez a konkrét optikai képlettől is függ).
Sietve hozzáteszem, hogy a "vetített képkör" alatt most nagyvonalúan azt a területet értem, ahova egy objektív egyáltalán juttat fényt. Ez nem egyezik meg azzal a területtel, ahol elfogadható a képminősége. Az objektíveket úgy tervezik, hogy a célrendszer érzékelőjének az átlójával megegyező átmérőjű képkörben hozzák a gyári adatokat (jelen esetben ez mindössze 12,7mm, a tesztre használt szenzornak meg majd 55mm lesz az átlója), viszont ettől még lehet nagyobb az a terület, ahol van vetített kép. Ezeken az "extra" területeken viszont már semmilyen garancia sincsen a képminőségre. Cserébe kaphatunk egyedi képi effekteket, mint erősen csavarodó háttér vagy jelentősen görbülő képsík, amik kreatív portréknál kifejezetten jól tudnak jönni.A második kérdésre (tubusátmérő?) adandó válasz már a konkrét építéshez kapcsolódik, amit mutatok képen:
A "minimális" csomaghoz, azaz egy működő optika megépítéséhez szükséged lesz:
Az összeállítás igen egyszerű: az M42-es helikoidba, ami a fókuszmechanikánk lesz, belecsavarod a 42mm-52mm step-up gyűrűt, utóbbiba beletekered az 52mm fém fényellenzőt, abba pedig az 58mm-62mm step-up karikát. Az utolsó, felső step-upba csavarozással és/vagy epoxyval rögzíted a vetítőoptika fém házát. Ezzel gyakorlatilag van is egy működő optikád, amit - ha pontosan mértél mindent - tudsz használni végtelentől közelpontig bárminek a lefotózására.
A "fullos" csomaghoz én további fényellenzőket csavartam egymásba emelkedő sorrendben. Ezek úgynevezett dizájnos kialakításúak. Dizájn forever. És ha már dizájn: tetszik nekem ez a steampunk csiricsáré dolog, ezért ez is ilyen lett.
A festés itt nem csak a szokásos bronz-réz rétegekkel és azok visszakoptatásával történt, hanem egy réteg rosegoldot is csempésztem a szendvicsbe, ezért az optika színe kicsit más lett, mint a Kipronaré.
Az eredeti optika súlya igen kicsit, és a házazása sem sokat dobott rajta (az egész együtt mindössze 400 g), ezért a konstrukció "tövében" levő fókuszmechanika sem okoz súlyelosztási gondolat vagy orrnehéz érzetet.
A négy egymásba csavart fényellenző persze gyakorlati célt is szolgál: a tesztnél majd látod, hogy az optika egyébként is érzékeny a becsillanó fényekre, ezért a házazásban mélyre kerülő belépő lencsetag majd meghálálja a dolgot.
A végső szerkezet kis méretű és igen könnyű. A spéci ellenzők rendszere nagyon egyedi megjelenést ad neki. Mondhatjuk: feltűnő!
A csatlakozás standard M42, azaz bármilyen M42 adapterrel működik, azonban a hátsó tag tokozása némiképpen hátranyúlik az M42 csavarmenet hátsó vonalán, így fullframe DSLR gépeken a tükörütközés veszélye fennáll. Na de ki használ ma már olyat?
Szépen mutatnak egymás mellett az 1.8/50-es kistesóval. Utóbbit a bázistávja miatt "csak" Leica M bajonettel tudtam megépíteni, így az csak MILC gépeken működik.
Mehetünk a tereptesztre?
A képeket minden esetben egy Fujifilm GFX 50S II vázon készítettem, crop pedig nincsen, vagy csak minimális mértékben van rajtuk. Főleg a színekkel játszottam, az optika képi karakteréhez nem nyúltam sehol. GFX szenzoron egy kb. 64mm f/1.5 fullframe optika képi világát adja vissza a MOM vetítő.
Említettem fentebb, hogy sajnos az optikai elemek állapota nem tökéletes mikrokarcok és bevonati hibák is vannak rajtuk szép számmal. Mindez valószínűleg nem segít az optikai teljesítmény javításában, de minket nem is akadályozhat semmiben!
Közepesen értelmetlen kérdés a nettó képminőségről diskurzust folytatni olyan szituációban, amikor egy kb 10*7mm-es képkockára tervezett optikát 44x33mm-es szenzoron használunk. Ami általában elmondható a hasonló rendszerű vetítőkről: ellenfényben kontrasztot veszítenek, a sarkok felé szétesik MINDEN, a képsík görbült, a szélek sötétednek és brutális a kromatikus aberráció. Azt hiszem, talán egyetlen leképezési hibát sem hagytam ki. De kit érdekel?
Ami a lényeg: az optika képe elbűvölő! A háttércsavarás nagyon erős, a gyújtótávolság ideális portréhoz, az élesség pedig középen éppen annyira van meg, amennyire kell. Ehhez számold hozzá, hogy ezek 50mp-es szenzoron készültek, az üvegek állapota pedig távolról sem ideális.
Mint a legtöbb ilyen karakterisztikával rendelkező vetítő esetében, úgy itt is igaz, hogy a képességei miatt a középre komponálás erősen ajánlott!
Ahhoz képest, hogy az eredeti feladata szerint 16mm-es filmmel dolgozik, szerintem rekorder abban, hogy milyen nagy a valódi képkör. Hogy ezt szemléltessem, íme a cikk eleji ábra újra, fotókra vetítve:
Ha ügyesen komponálunk és nem kap teli szembefény az obi, akkor csodásan teszi a dolgát.
Ahogy az lenni szokott, a feladatra teljesen alkalmatlan optikával is elindul néha az ember, és csinál például turistafotókat a várból. Erre inkább vigyetek egy saroktól sarokig éles objektívet, de a nyilvánvaló széli hibáktól eltekintve megvan ezeknek is a maga hangulata (ez a sorozat A7II-vel készült, tehát fullframe képkockákat látsz).
Persze az efféle "szélmaszatolás" utómunkával is elérhető (például NIK Analog Exef-ben a Bokeh és a Zoom & Rotate Blur részben), azonban ha nem akarsz egy fél életet képek szerkesztésével tölteni, kiváló eszköz egy eleve "dreamy" vetítőoptika, ami üzembiztosan hozza az álomszerű hatásokat.
[X] hirdetés
Ez az a vetítőoptika, amit ritkasága miatt akkor sem hagysz ott a bolhapiacon, ha 500 forintnál többet kérnek érte. Az ára persze belőhetetlen, az adaptálása azonban - csak az alkatrészeket nézve - kb. 20-30.000 forintból megvan, és nem igényel komolyabb fémmunkát.
Ha lapul a fiókodban bármilyen érdekes MOM optika, ne habozz, és támadj meg vele a szerelőműhelyben.
Ha tapasztalataidat vagy képeidet osztanád meg velünk, vár a Vintage Pub virtuális kocsmájának lelkes közössége.
A fény és a MOM legyen veletek!
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
A kép cikkanyagának összeállításában köszönöm a kitartó segítséget Zsuzsinak, Anettnek, Zokninak és Samunak. A cikk véleményezésében köszönöm Tóth Gábor Szabolcs segítségét. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2024. június 26., utolsó módosítás: 2024. június 26.)