Ha eddig nem ismerted Ingrid Schäfer történetét, az nem véletlen. A hölgy ugyanis nem létezik. Mi teremtettük Orsival egy fotózás erejéig. Portré fotós percek következnek.
Örömfotózással kapcsolatban legalább olyan sokan írtok nekem, mint a régi objektívekkel kapcsolatos értékmentő munka miatt. Ez nagyon jól esik, azonban én nem érzem magam profi fotósnak, így ebben a témakörben általában kevesebbet mesélek.
Ennek ellenére szerepelt már a tudásbázisban is több cikk arról, milyen egy TFCD portré fotózás, illetve konkrét alkalmakat is bemutattam az Életem hátterei, a Balkán Disney, a Pirosszka vagy éppen a Szürke színei című anyagokban (akik unatkoznak, azoknak pedig ott van a végteleségig nyomogatható TFCD poszt generátor). Ezekből is kiderülhetett, hogy nem vagyok teljesen normális.
Általában ugyanis úgy épül fel nálam egy-egy fotózás, hogy
Utóbbi az érdekesebb eset, mert ezekhez szeretek kidolgozni karaktert és háttértörténetet is. Miért fontos ez?
Áldozataim többnyire nem hivatásos modellek (és szintén többnyire azzal is megverte őket az ég, hogy közeli ismerőseim), de legyen szó akár lelkes amatőrökről (az amatőr itt nem pejoratív értelemben szerepel, ahogy az "amatőr fotós" kifejezés sem az) vagy profikról, mindenkinek segít belehelyezkedni a karakterbe vagy a helyzetbe, ha van hozzá sztori.
Lehet, hogy ez szakmai ártalom, mert civilben marketinggel és szövegírással is foglalkozom, így a képekhez nálam mindig kapcsolódik egy textuális réteg is. A tapasztalatom viszont az, hogy minden fotózás gördülékenyebb és szórakoztatóbb, ha közös értelmezési térben mozog a modell és a fotós (kivéve amikor csak azt mondom, hogy "Orsi, most legyél Orsi" - ezt aztán mindenki utálja).
Szóval jelen konkrét esetben, Ingrid Schäfer kisasszony kapcsán az történt, hogy előbb volt nálam szervizen egy Fotosnaiper szett a maga 300mm-es Tair optikájával és Zenit 12S vázával, és utána jött a keletnémet kémnő történetének ötlete. (Ezzel a Fotosnaiper felszereléssel fogsz még találkozni a jövőben a blogon egy másik cikkben, ezért érdemes feliratkoznod, ha nem akarsz lemaradni.)
Szívemnek eleve kedves a múltba helyezni fiktív karaktereket, hiszen anno történészként végeztem. A hidegháború pattanásig feszült légköre, Európa és különösen Berlin megosztottsága, speciális helyzete pedig a mai napig táptalaja az igaz (és kevésbé igaz) történeteknek. Ha még nem láttad, nézd meg például a Kémek hídját vagy a Good Bye Lenin!-t.
[X] hirdetés
A már megtörtént történelmi keretbe szuszakolt, de nyilvánvalóan hamis sztorik, adnak egyfajta fura étket az emberi agynak és képzeletnek: tudjuk, hogy fikciót látunk, ugyanakkor olyan eseményekre építik fel az egészet, amik valóban megtörténtek, így jól tudjuk őket kötni és könnyebben meg is jegyezzük őket. Ahogy nemsokára meglátod majd, Ingrid Schäfernek is egészen sok köze van Kádár Jánoshoz és Budapesthez, pedig sosem létezett.
Amit a sorozat technikai hátteréről tudnod érdemes: egy szeles, hideg novemberi napon mentünk ki a Margit híd budai oldalára, ahol a rakpart macskaköves miliője és a Duna illata (szaga?) sokat hozzáadott a projekthez. Mindkettőnk kezében hideg fém volt, ez pedig nem segítette a hőérzet emelkedését: Orsinál a Fotosnaiper szett, nálam pedig a nemrég debütált Proskar-w 89mm f/2 adaptált vetítőobjektív. A váz egy GFX 50S II-es volt, hű társam portréfotózásokon.
A most következő történetben keveredik majd fikció és igazság, valóság és képzelet, történelem és lázálmok. Hogy mi melyik kategóriába tartozik, azt neked kell eldöntened. Egy biztos: a képeken talán egy hóbagoly (németül Schneeeule) fedőnevű kémnő látható.
Ingrid szülei, Heinrich és Margarete Schäfer Berlin közelében éltek szerény körülmények között. Egyetlen lányuk már középiskolai évei alatt az NDK erős politikai nevelésének hatása alá került, majd nem sokkal később az elhárítás be is szervezte. Kiképzéséről keveset tudni, de a 70-es évek legelején már a Stasi hírszerző részlegének, a HVA-nak (Hauptverwaltung Aufklärung) külföldi ügynöke.
Ez utóbbit csak onnan tudjuk, hogy a Stasi iratainak egy része kalandos és máig tisztázatlan úton a német újraegyesítés során az Egyesült Államokba, a CIA-hoz került (lásd Rosenholz-dossziék).Teljes tevékenységére nézve kevés a pontos adat, de az alábbiakban összegyűjtöttem pár esetet, amikben majdnem biztosan közrejátszott.
Valamikor a 70-es évek első felében beépült a BND-be és annak pullachi központjából ellopta a nyugatnémet hírszerzés vezetőjének irodai papucsát (később ezt használták az eltussolt un. ABBA-gyilkosságokban Gerhard Wessel ellen kreált bizonyítékként, lásd: “svéd popzene nyomait találták a papucsok által hagyott véres lábnyomokban”);
Gerhard Wessel a BND, vagyis a nyugatnémet hírszerző szerv vezetője volt 1968 és 78 között. Irodája Pullachban volt, arról azonban nem tudunk biztosat, hogy szerette-e az ABBA zenéjét. Az sem tisztázott, hogy az ABBA tagja, Agnetha Fältskog valóban nyugatnémet ügynök volt-e. Ha igen, akkor az együttes első nagy sikere, az 1973-ban megjelent Ring Ring című szám talán rejtett utalás a titkos telefonbeszélgetésekre, amiket Fältskog és Wessel folytatott papucs ügyben.Jelen sorozat témájához már sokkal erősebben kapcsolódik, hogy Schäfer a 70-es években bizonyíthatóan járt Budapesten, ahol a KGB megbízásából készített aktualizált aktát Kádár Jánosról “gyalog a bástyában” címmel (ennek képanyag-összeállítása közben készült ez a sorozat róla a magyar fővárosban), később pedig sikeresen csempészett szovjet gyártmányú, 1,2 kilós mikrochipet Kádár egyik cigarettájába, melyet azonban a Magyar Népköztársaság vezetője gyanútlanul és nyom nélkül elszívott.
Felmerülhet a jogos kérdés, hogy miképpen sikerült a lehallgató chipet véletlenül elszívnia Kádárnak, azonban ne feledjük, hogy kedvenc márkája, a Munkás cigaretta szűrő nélküli volt. Egyes elméletek szerint később, 2007-ben azért lopta el Kádár koponyáját az FSB, mert a chip a keringésével az agyába került, amit aztán eltemettek, azonban azon fontos információk voltak.A híres-hírhedt kémnő járt a tengeren túl is. Egyik speciális feladatában az imperialista hatalom megbuktatása érdekében részt vett a McDonald’s hamburger receptjének kicserélésében: a terv szerint a megduplázott kalóriatartalomtól a hadra fogható amerikai férfiak elhíznak és így csökken a jenki haderő létszáma.
Bár maga az akció sikerült, az eredeti terv később megbukott, hiszen az elhízás azóta is közkedvelt sport az USA-ban. Ugyanitt véletlenül a Lenin-mauzóleumban használt balzsamozó anyag receptúrája is belekerült a McDonald's receptgyűjteményébe, ezért azóta a gyorsétterem termékei egyáltalán nem tudnak megromlani.A vietnami háborúban elsősorban neki volt köszönhető, hogy a déli erők egyszer sem tudták elfoglalni a kommunista hatalom központját, Hanoit. Ingrid a “pinnnadel” hadművelet során keletnémet gyártmányú, a tervgazdaság részeként véletlenül 300.000.000-s darabszámban készített rajzszögeket szórt szét a város körül, amikben a déli erők mindannyiszor elakadtak.
Szintén kevesen tudják, de John Lennon háborúellenes száma, a Give Peace a Chance valójában rejtett utalás erre, a dalszöveg kéziratán ugyanis egyértelműen Give Pinnna' a Chance szerepel. Ezért gyanítják többen is, hogy Schäfer játszotta az életben Yoko Ono szereplét. A név visszafelé olvasva onookoy, ami féllábon állva, csücsörített ajkakkal, navaho tájszólásban kiejtve, pár betűt kicserélve "schneeeule"-nak hangzik. Hóbagoly pedig Schäfer fedőneve volt. Véletlen lenne? Akárhogy is, a pinnnadel akció sikeres volt.Karácsony közeledtével arról se feledkezzük meg, hogy a keletnémet szolgálatok szövevényes világában fülesbaglyot vélhetően rokoni szálak fűzték Hans Gruberhez. Így talán az sem a valóságtól elrugaszkodott vélemény, hogy a Nakatomi Plaza elleni merénylet érdemi szerzőjének is tartják a kémnőt.
Sorsa máig tisztázatlan. A német egyesítés után az említett iratköteget leszámítva aktái nagyrészt eltűntek. A septiben megsemmisített (vagy megsemmisíteni próbált, ezért részben csak kézzel összetépett) anyagot a mai napig igyekeznek digitálisan rekonstruálni, így várható, hogy újabb források bukkannak majd fel. Addig is pár népszerű lehetőség:
Aki látja, fotózza le!
Ha és amennyiben szeretnél magadról ilyen vagy ennél kevésbé lökött portrésorozatot, ne tétlenkedj, és keress meg itt.
A fény és a kémek legyenek veletek!
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
A kép cikkanyagának összeállításában és véleményezésében köszönöm a kitartó segítséget Orsinak, Urbán Balázsnak és Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2025 (eredeti megjelenés: 2024. december 19., utolsó módosítás: 2024. december 19.)