hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Megmutatom a reumám:
Schneider-Kreuznach
Reomar 45mm f/2.8
adaptálás és teszt

Új nap, új triplet, újabb Leica M pancake születik


2024. február 19. • Horváth Krisztián

Az utóbbi idők egyik legjobb képminőséget produkáló három lencsés optikájába futottam bele a Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 személyében. Mivel ez nem egy cserélhető optikás gépről származik, ismét fúrós-faragós adaptálásba fogunk, aztán jöhet a terepteszt, ami téged is meg fog lepni.

Cikkünk alanya, ez az eddig számomra is ismeretlen Reomar objektív úgy került a radarra, hogy néha véletlenszerű kereséseket indítok eBayen mindenféle gyártók neveire. A Schneider-Kreuznach sok nagyító gépekbe szánt optikát is gyártott, ezért szoktam túrni a palettájukat. A Reomar azonban más: ez eredetileg Kodak Retinette gépeken foglalt helyet, és nem arra tervezték, hogy valaha valaki majd máson is használni akarja. Az én példányom egy vázról már lebontott darab volt viszonylag jó állapotban, hátsó csatlakozása azonban - a fentiek miatt - nem volt.

Ma azt fogjuk csinálni, hogy kap egy Leica M bajonettet, illetve kalibráljuk a fókuszát, hogy egy jó kis street lövöldözős objektív legyen belőle. Részletesen mutatom az egyébként nem bonyolult folyamatot, hogy ismételhesd otthon, illetve kiviszem az optikát a városba is, hogy megmutassa, miért érdemes vele törődni.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

De miért Leica M? Ennek több oka is van.

Így nézett ki a kis Reomar, amikor a postás meghozta a csomagot és kibontottam: a hátsó fele viszonylag pőre, ezzel kell majd többet dolgoznunk. Az első gyűrű a fókuszálásért felel, ez azonban nem forgott, így szét kellett bontani és újrakenni. Erről a fókuszkalibrálás kapcsán még lesz szó. Elég most annyi, hogy a távolság skála sajnos hiányzik róla, de ez a működését nem fogja érinteni.

Ami miatt szintén érdekes lehet ez az objektív, az a fura alakban záró rekesze, ami körről csillagra, majd négyzetre vált, ahogy szűkítjük. A teszt szekcióban mutatom majd, hogy ez milyen bokeh-karikákat eredményez.

Az adaptáláshoz arra lesz szükségünk, hogy egy vastagságában megfelelő áthidaló elemet találjunk az optika háza és egy Leica M bajonett közé. Utóbbinak egy M39 - Leica M adaptert fogok használni, amit könnyen és olcsón beszerezhetsz eBayről. Az áthidaló alkatrész praktikusan egy M39 közgyűrű szett 8mm-es darabja lesz, amin kis átalakításokat végzek majd. Ez sok adaptálásnál jól jön (ilyet használtam a MOM Budapest 1.8/50-es esetében is).

Mivel a Retinettek esetében nem a front blokkban volt a zár (általában ez bonyolítja a szerelést a hasonló konstrukcióknál, lásd nemrég a T-22 orosz pancake építést), így magát az optikát emiatt nem kell szétszerelni és módosítani, mivel csak a lencsék és a rekesz vannak benne, amik kellenek. A lencsetagokat egyébként műanyag leszorító gyűrűk fogják, amiket egyszerű kiszedni, így ha tisztítani kell az objektívet, az sem nagy probléma.

Az objektív hátulját jobban megvizsgálva látszik egy sima felület, ami majd jó lesz illesztéshez, azonban ebből a képen jelölt három dolog emelkedik ki. Az A1 és A2 csavarok és konzolok tartják a helyükön a rekeszgyűrűt, amit kézzel forgatunk, így ezekre szükségünk lesz a továbbiakban is. A B a rekeszállítás fizikai pöcke, ez kapcsolja össze a rekeszgyűrűt a lamellák mechanikájával, így ez is kelleni fog.

Az áthidaló konzolnak használt M39 menetes 8mm vastag közdarabból a jelölt helyeken kell anyagot kivenni, nagyjából az alábbiak szerint (úgyis ráméred pontosan a saját verziódra, ha csinálod majd). A jelölések követik az előző ábra A1, A2 és B helyeit.

A fenti bemarások lehetővé teszik, hogy az optika hátsó felének belső, sima gyűrűjét és a konzolt összeragaszd. Természetesen használhatsz csavarozást is, ehhez előfúrhatsz csavarhelyeket, azonban ez jelen esetben teljesen felesleges, mert az alkatrészek súlya minimális. Epoxyt azért is érdemes használni, mert ez egyből por- és nedvességzárt kapcsolódást hoz létre. Ragasztás előtt a felületeket érdemes kicsit felcsiszolni és alkohollal áttörölni.

Arra vigyázz ragasztáskor, hogy felesleges anyag ne szivárogjon be a szerkezetbe, mert a ragasztandó felületek mellett közvetlenül van a rekeszgyűrű (és az összekapcsoló kiállás), ezeknek pedig szabadon kell mozogniuk akkor, ha szeretnél rekeszelhető optikát kapni. Száradás alatt érdemes többször is ellenőrizni, hogy a rekeszgyűrű szabadon forog-e, és változtatja-e a rekeszlamellák helyzetét.

Ha a közdarab vastagságát helyesen választottad meg, akkor száradás után az M39 menetes végére fel is csavarhatod az M39 - Leica M adaptert, és készen is vagy. Ha kell, akkor alátétgyűrűkkel lehet pontosítani a beállítást, a tökéletes fókusz kalibrációt azonban nem itt, hanem az objektív elején végezzük majd el. Hátul már csak annyi dolgod, hogy a belső részeket matt feketére fested, hogy visszatükröződés ne keletkezzen a szenzor és a fényes felületek között.

Azt mondanom sem kell, hogy az adaptált optikáról a Leica M bajonettet lecsavarva kapsz egy M39 menetes LTM távmérős objektívet is, amit ha akarsz, M39-es gépeken vagy adaptereken is használhatsz.


[X] hirdetés

Apropó fókusz: az nagyon hasonló elven működik a már említett T-22 optikához: csak az első lencsetag változtatja a távolságát, vagyis nem a teljes lencserendszer mozog előre-hátra. Az első tag egy menetes tokozásban van, amit teljesen ki is csavarhatsz tisztításhoz vagy kenéshez. Úgy lehet hozzáférni, hogy az objektív legelején levő fókuszgyűrű oldalán meglazítod a három kis hernyócsavart (ezek a távolságskála alatt vannak), majd a fókuszgyűrűt előrefelé leemeled

Ha már adaptáltad az objektívet, és a bázistávolság nagyjából stimmel, pontosan kalibrálhatod is, hogy a végtelen ténylegesen ütközésnél legyen. Ennek módja egyszerű: a front lencsetagot tokozásával együtt belecsavarod a menetébe, majd gépre rakod az optikát és élesre állítasz végtelenben. Ha ez megvan, óvatosan ráilleszted a fókuszgyűrűt a front blokkra úgy, hogy a végtelen végponton álljon, és meghúzod az oldalán a három pici hernyócsavart. A végtelen és a közelpont ütközését a D1 és D2 kiállások között szabadon mozgó C csavar adja, tehát a belső rész állása tetszőleges: könnyen beállíthatod a valódi végtelenhez.

Ha a fókusztávolságok stimmelnek, tulajdonképpen készen is vagy. Az objektív alapesetben kb. 1 méteres közelponttal dolgozik, ami nem túl jó érték. Ezen annyival tudsz segíteni, hogy olyan adaptert használsz, ami beépített helikoiddal rendelkezik, és tovább tudja távolítani a teljes optikai blokkot a szenzortól. Ezzel a megoldással kb. 30 centire jön le a közelpont, de a helikoidos adaptert akár fókuszmechanikaként is használhatod, ha kényelmesebb.

Mehetünk játszani! A felvételeket Sony A7II masinán készítettem, fullframe szenzorra, croppolva nincsenek. A képi világhoz nem nyúltam, csak színeket és görbéket állítottam, minden más az objektív érdeme vagy bűne. Ahol nem jelzem külön, ott f/2.8 volt a rekeszérték.

Az első meglepetést le is lövöm: ezekhez a három független lencsét tartalmazó, 50mm körüli optikákhoz képminőség szempontjából nem szokott nagy reményeket fűzni az ember, a Reomarnak azonban meglepően szép a rajzolata, és nem csak középen. Alább egymás után f/2.8, f/5.6 és f/11 tesztképek:

Ahogy láthatod, igazából már nyitva is meglepően tiszta a rajzolat a széleken is, de ahogy rekeszelsz, ez tovább javul. 2.8-ról 5.6-ra zárva a lamellákat igazából a kontraszt javul egy nagyot, 11-re pedig a saroksötétedés, de valójában 2.8-on is minden szép és jó. Oké: a saroksötétedés nem jó, az kifejezetten erős. Mondanám, hogy vintázs karakterjegy, de azért ez szerencsére nem általános igazság.

Az ilyen jellegű objektívek másik problémája a kis kontraszt illetve a szembefények esetén jelentkező kontrasztvesztés szokott lenni. Ez a Reomart amennyire lehet, elkerüli: a képe kontrasztos és tiszta, és a direkt szembefények esetén jelentkező flarek is teljesen kezelhetőek.

A közelpont kérdése az említett makrós adapterrel hamar megoldódik, és ami még jobb hír, hogy a rajzolat közelre fókuszálva sem esik szét: ugyanolyan karakteres és tiszta marad, mint nagyobb tárgytávolságok esetén.

A Reomarral nagyon könnyű és élvezetes fotózni. A rekeszgyűrű és a fókuszgyűrű távol vannak egymástól, így nem nyúlsz bele véletlen, igaz, a rekesz kattanás nélkül és viszonylag könnyen forog. Helyesen kalibrált fókusz esetén a végtelen éppen végponton van, így gyorsan tudunk vele dolgozni.

Lássuk a bokeh csodáját: ahogy az a rekesz alakjából is látszik, a lamellákat szűkítve a normál kör alakról előbb egy négy hegyű csillagot, majd egy szabályos téglalapot kapunk. Persze ehhez megfelelő fényforrások, kellően nagy háttértávolság és megfelelően kicsit tárgytáv is szükségeltetik:

A kis tömeg és méret miatt ez tényleg az a kategória, amit szinte meg sem érzel a fényképezőn, ezen kívül feltűnésmentesen lehet vele kattingatni.

A T-22-eshez meg a többi hasonló, de csak f/4-es optikához képest a 2.8 komoly fegyvertény, és (egy jó szenzorstabival megtámogatva) ISO 800-1600 környékén is megengedi az esti felvételeket, ami még bőven kényelmes zaj szempontjából is.

A végére még egy pár tesztkép, öröm és boldogság:



Summa summarum

Egy ilyen Reomar optika gépről bontva vagy géppel együtt sem kerül túl sokba és viszonylag sok elérhető belőle. Az adaptálása sem drága, csak némi kézügyesség kell hozzá. Ha szereted a se nem 35, se nem 50mm optikákat, érdemes egyet szerezni és átalakítani.

!

Ha maradt kérdésed, várunk szeretettel a Vintage Pub virtuális kocsmájában.

Szervizeléssel, adaptálással, régi optikákkal kapcsolatban fordulj hozzám bátran a szerelőműhelyben.

A fény és a tripletek legyenek veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További szerelős tartalmak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

T-22 menni street pancake

Irix 4/11 GFX mod

Szervizkör: Canon nFD 100mm f/2

Schneideritis: a meg nem értett szépség

Kodak Retina ″félobjektíves″ univerzális adapter

Pentacon SIX (P6) / Kiev-88 (K88) - Fujifilm GFX adapter házilag

Univerzális Contax/Kiev C/K adapter házilag (Leica/GFX/bármi)

Így készülnek a félbevágott objektív-szobrok

Makró körfény házilag

Polírpercek: Alumínium vintage optikák felújítása

Zeiss Ikon Contaflex-NEX adapter házilag (+Zeiss Pantar 4/75 teszt)

Három objektív hiba olyan közelről, ahogy még sosem láttad

Praktina - NEX univerzális adapter házilag

Egyedi fényképező markolat fából, házilag

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

A csapágyazott Helios 40-2 története

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Retekobi újjászületése

Altix-NEX konverter házilag

És most beszéljünk az objektív-gombáról!



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A mintaképek elkészítésében köszönöm Orsi segítségét. Én őszintén csodálom, hogy ilyenek után még szóba áll velem. A kész szöveg kritikáját köszönöm Tóth Gábor Szabolcsnak. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2024. február 19., utolsó módosítás: 2024. február 19.)