hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Házi palacsinta:
Canon 40mm f/1.9
építés és teszt

Építsünk kompakt kamerából apró és fényerős objektívet!


2023. március 2. • Horváth Krisztián

Volt egyszer a Canonnak egy legendás csúcskompaktja, az AF35ML, amin csücsült egy nagyon érdekes objektív, a 40mm f/1.9. Bár szerepel rajta egy piros karika, azért ez nem az L-es kategória, viszont egyszerűen és gyorsan építhetünk belőle egy apró pancake objektívet Leica M bajonettel, bármilyen mirrorlessre. Így fog kinézni a végeredmény:

A dolognak lesznek jó és rossz oldalai. A jó oldalon van az, hogy az optikánk megépítése egyszerű, gyors és olcsó, és cserébe kapni fogunk egy kis közelpontú, fényerős, ám méretét tekintve igencsak lapos objektívet, kvázi palacsintát. Ezt aztán különösebb lelkifurdalás nélkül vihetjük streetelni meg nyaralni, és miközben szuper képeket készíthetünk vele, nem kell aggódnunk miatta.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

A rossz oldal az lesz, hogy az AF35ML felépítéséből adódóan nincsen külön rekeszünk (az eredeti kamerában a rekesz és a zár lamellái egy és ugyanaz, és azok nyitásának mértékével és hosszával szabályozta a gép a rekeszértéket és a záridőt; a maga nemében zseniális megoldás, ám megvan az a hátránya, hogy az adaptált optikánkban nem lesz rekesz), így a képminőség a széleken erősen kompromisszumos lesz. Szóltam előre.

Ha sietsz, és videóban néznéd meg az összeállítás lépéseit, pattanj erre a tiktok videóra:

@hispansphotoblog palacsinta optika házilag #hispansphotoblog #canon #photography #magyartiktok ♬ original sound - hispan

Mivel az AF35ML egy piszok jó kis filmes kompakt, manapság sem olcsóak a működő darabok. Cirka nettó 100 dollártól indul a történet, vagyis egy játszós projekthez nem biztos, hogy ez a legjobb. Én is kb. 2 éve vártam egy olyan hibás darabra, amit emberi áron odaadtak. Végül persze az eBay kitartó görgetése és a türelem mindig meghozza a gyümölcsét, így meg is érkezett hozzám az Óperencián túlról a kérdéses darab, ami elektronikailag már kukás volt:


[X] hirdetés

Objektívjének adaptálása csak elsőre tűnik problémásnak, mégpedig az AF miatt: ezen a kamerán egyáltalán nincsen manuális fókusz, így az a megoldás biztosan nem működik majd, hogy a gyári "fókuszmechanikát" használjuk fel.

Első nekifutásra az sem világos, hogy az autofókusz IF (internal focus - egy vagy több szabadon mozgó tag a lencserendszeren belül) vagy hagyományos rendszerű (az egész optikai blokk mozog előre-hátra a képsíkhoz képest). Ez egyelőre legyen izgalom tárgya.

Azzal kezdjük az adaptálást, hogy az optikai blokkot ki kell szabadítani a gépből. Ehhez bontsd le a masina külsejét (számtalan csavar lesz majd útban, kellemes csavarhúzást).

Kozmetikai okokból legyél olyan jó, és a front takaró blokkot valahogy egyben szedd le (letörés helyett). Ez főleg azért lenne fontos, mert ez az elem tartja az objektív front takaróját, ami szép is, meg fogadja a 49mm-es kupakokat vagy szűrőket, szóval kelleni fog.

Ha lejött a front takaró, akkor arról külön le tudod pattintani az említett nameplate darabot:

Ennek a hátulján lesznek kapaszkodó pöckök, amik nekünk már nem kellenek. Szorgalmasan csiszold le őket, ilyenről ilyenre:

Ha kész, tedd félre. Nagyszerű, a szépészeti szekció kiteljesedéséért máris megtettél mindent. Vissza a képalkotáshoz. A vázat addig bontod, amíg a fókusz-rekesz-zár-optikai blokk így egyben el nem válik a többitől:

Ennek a hátulján van a már említett rekesz+zár blokk, amire nem lesz szükségünk. Operáld le bátran!

Közeledünk! Most már csak annyi a feladat, hogy a maradékból a pici optikai blokkot bontsd ki. Itt már elárulom: szerencsére nincsen IF, egyben van az egész, mindössze egy kiálló műanyag darabot kell levágnod az optikai blokk házáról:

A blokk annyira apró, hogy itt van mellette egy százas, és szinte össze lehet őket téveszteni:

Összesen 5 lencsét tartalmaz 5 független tagban. A hátsó két lencsét egy-egy gyűrű fogja a házban, az első három pedig egymást nyomja a helyére. Az optikai blokk elején a gyűrű lepattintható, így jön ki a front után a következő 2 lencsetag. Ha kell, tisztítsd ki az optikát. A lepattintott gyűrűt ne tedd vissza, kellen fog.

Jöhet a Leica M bajonett és a fókuszáláshoz szükséges helikoid. A bajonett egy Leica M - M39 adapter lesz, a helikoid pedig egy M39-M42 12-19mm kivitel (időt spórolok neked: ez a legkisebb megoldás, amivel adaptálni lehet az optikát Leica M bajonettre). Az adaptert csavard fel a helikoidra, ezzel más dolog nem is lesz.


[X] hirdetés

Az optikai blokkot (és az eredeti nameplatet) össze kell valahogy kapcsolni a helikoiddal, ehhez pedig mindössze egy utángyártott műanyag M42 vázsapkát kell vételezed.

A sapka tetejét csiszold el, a közepére pedig egy akkora lyukat vágj, amekkora az optikai blokk front gyűrűjének átmérője (ez az, amit leszedtél korábban és nem tetted vissza az optikai blokkra).

A kivágott kupakba ragaszd bele epoxival az optikai blokk tartógyűrűjét. A képsík beállítása itt fontos: legyenek tökéletes párhuzamban.

A kész alkatrészünk elejére ragaszd fel a korábban félretett eredeti nameplatet, majd ha minden megszáradt, akkor az eredeti tartógyűrűbe visszapattinthatod az optikai blokkot. Belülről érdemes matt fekete festéssel átmenni az alkatrészeken, hogy a fényzárás és a tükröződések problémáját is megoldd.

A nagy finálé nem más, mint hogy a kész blokkot beletekered az M42 menetével a helikoid felső, M42-es végébe. Ha pontosan dolgoztál, akkor ez az összeállítás kiadja a végtelent. Ha túlmegy rajta, akkor a blokkunk és a helikoid, illetve a helikoid és a Leica M adapter közé is tudsz alátéteket tenni, így pontosan beállítható a végtelen pozíciója a helikoid végpontjához.

A kész optika kicsi, könnyű, strapabíró és még jól is néz ki.

!

De mihez lehet vele kezdeni? Hozok pár tesztképet. Ezek mindegyike fullframe 40mm f/1.9, belenyúlás csak a színekbe van. (GFX 50S II vázon készültek, 35mm crop módban.)

Az első és nyilvánvaló dolog, amin essünk túl: a sarkok sötétek és nem a legjobb a rajzolatuk: valószínűleg az AF35ML váz is csak akkor használta az optikát maximális rekesznyíláson, ha nem volt elég fény, viszont mivel az adaptált optikát rekeszelni nem lehet, így nekünk ilyen módon nincs lehetőségünk a szélek rajzának javítására.

Mondjuk úgy, hogy ez "olyan nagyon turista retró feeling", ha mindenképpen végtelenben akarod használni tájképezésre. Vagy ahogy manapság divatos: Lomo életérzés.

Van viszont egy csomó helyzet, amikor a sarkok rajzolata nem fontos. Ilyen a portré is. Portré! Több lelkesedéssel: portréééé! Szóval, itt az 1.9/40 meglepően jó képi világot ad nekünk, és ez máris újra feljogosítja az "olcsó utazó optika, amivel az őrületbe kergetheted a párodat a Naplás tónál" kategóriában a dobogós helyezésre:

A rajz középen nagyon szép, kontrasztos a kép, plusz igen kicsi közelpontot kapsz (kb. 20-25cm), szóval a távmérős jellegű optikák problematikus 1 méteres legkisebb fókusztávja itt nem fog téged limitálni semmiben.

Még pár kép a naplementés Kossuth térről:

Illetve pár csoda a Naplás-tó környékéről:

Ha APS-C-re teszed az objektívet, akkor kapsz egy kb. 60mm f/2.5 fullframe ekvivalens objektívet, ahol élvezheted a képminőség javát adó képközepet. Ez is egy megfontolandó opció, mert a kisebb MILC-ekkel ez igazi utazó vagy street optika lehet.

Ha kérdésed maradt, szereléssel, javítással kapcsolatban keress a nap 24 órájában a műhelyben.

A fény és a Canon legyen veletek!

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

Zoom nem csak középformátumra: SMC Pentax-A 645 80-160mm

Feljelentés ismeretlen tettes ellen: APO-Sonnar 2/135

A Nikonos Helios esete (81H ügyek)

Tetős teszt: S-M-C Takumar 6*7 4/300

Valószínűleg a legolcsóbb nagylátó GFX-re: Super Paragon 2.8/35 teszt

Házi palacsinta: Canon 40mm f/1.9 építés és teszt

Kerekecske-gombocska: Canon nFD 2.8/15 Fisheye teszt

Neked is lehet egy LOMO tripleted

A legjobb vintage zoom? Canon nFD 80-200mm f/4L teszt

In memoriam Vivitar T4

Dream Lens: Canon 50mm f/0.95 LTM (RF) szerviz és teszt

SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt

Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt

Vázsapkányi öröm: Funleader 18mm f/8 kupakobjektív teszt

Aranyközép: Super-Takumar 2.5/135 gyorsteszt

9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast

DKL kisokos és Schneider-Kreuznach Retina-Tele-Xenar 4/135mm teszt

Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt

A manuál jelene: Irix 45mm f/1.4 teszt

Egy jó orosz objektív: Zenitar-M 50mm f/1.7 teszt

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film)

Best buy? Tokina AT-X SD 80-200mm f/2.8 teszt

(Majdnem) rekorder: Soligor 135mm f/1.5 teszt

Az orosz portrészörnyeteg: Helios 40-2 1.5/85

101 tesztkép (és vélemény): Konica Hexanon 1.8/40

Tamron SP 180mm f/2.5 IF: legenda gyorsteszten

Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Hispan 10 kedvenc objektívje

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Cyclop vs. Helios 40-2

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Takumar, de melyik?

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2023. március 2., utolsó módosítás: 2023. március 2.)