EZ EGY ARCHÍV OLDAL, 2017. 01. 01. ÓTA NEM FEJLESZTEM. A FRISS VERZIÓHOZ KATTINTS IDE.

alkotás

 

Nem vagyok profi fotós. Ennek megfelelően (vagy emiatt) az alkotás folyamata sokszor jobban érdekel, mint a végeredmény. Szeretem megosztani az időt és a folyamatot is másokkal akár itt, akár élőben.

   

A tilt-shift több, mint egy effekt

Budapest, 2013

Összeszedtem pár gondolatot a tilt-shift effekttel kapcsolatban. Te szoktál vele élni? Hogyan használod?

 
Fontos: ez az anyag 2013-ban jelent meg, és már nem frissül. Elavult információkat tartalmazhat. A tudásbázis friss cikkeihez kattints ide.

Mióta a Photoshop CS6-os kiadásába alapértelmezésben belekerült a tilt-shift opció, megszaporodott az ezzel a módszerrel manipulált képek száma. Természetesen az eljárás korábban is létezett, de a népek már csak olyanok, hogy követik a divatot. Bevallom: én személy szerint imádom, mert az olyan fotósoknak, akik hangulatokat akarnak visszaadni, és nem látványokat, csodálatos eszközt jelent. Úton-útfélen találkozhatunk hát vele, de mire is jó a tilt-shift?

Sokan úgy foglalják össze a tilt-shift lényegét, hogy “olyan lesz tőle a kép, mintha egy terepasztalt fotóztunk volna”, mintha “minden miniatűr lenne”. Tulajdonképpen a leírás jó, mert az eredmény tényleg nagyon hasonló. A fotóshoz közelebb levő és a tőle távolabb található tartományokat elhomályosítjuk (már-már természetellenesen rövid átmenettel), egy kis sávot pedig kijelölünk, ami az eredeti élességet fogja örökölni:

Ezzel egyedi atmoszférát kölcsönzünk képünknek: egyrészt kiemelünk egy olyan területet, ami sokkal információ-gazdagabb lesz, mint a többi (ezáltal pedig hangsúlyozzuk, hogy mit akarunk a képpel mondani), másrészt a színek további módosításával (elsősorban a kontraszt növelésével) tovább lehet finomítani a kompozíciót. Eddig tiszta sor, a problémák azonban itt kezdődnek.

Egy fotó nem hordozza a rajta található összes objektumok távolságadatait. Ennek megfelelően a képfeldolgozó programnak fogalma sincs arról, hogy adott részek milyen messze is estek a fényképezőtől, amikor a kép készült. Épp emiatt, amikor a tilt-shift effektet alkalmazzuk, a program azt egy 2D-s vásznon teszi, vagyis nem veszi figyelembe, hogy a fotó maga 3D-s tartalommal bír (hacsak nem egy sima falat vagy utat fotózunk, amiből nem emelkedik ki jelentősen semmi). Gyakorlatilag az történik, hogy azok a síkból kiemelkedő dolgok (villanyoszlopok, kerítések, szobrok, emberek, stb.), amiknek volt magasságuk a síkhoz (a távol-közel dimenzióhoz) képest, a messze-közel homályosítás miatt szintén beleesnek az elmosott zónába. A program egyszerűen nem érzékeli, hogy mik a valóságos distanciák.

A példán a Szabadság-hídról készült eredeti fotóm látható. Most csak a szemléltetés kedvéért manipuláljuk. Célunk legyen az, hogy a rakpart és a híd legyen éles, minden más mosott. A középső ábrán a beállításokat látjuk, a harmadikon pedig a végrehajtott effektet. Az eredmény önmagában borzasztó, hiszen a Photoshopnak elképzelése sem volt arról, hogy a két vámszedő-ház teteje éppen olyan közel volt hozzánk, mint az alapjaik, mivel azonban a tetők a mosott zónába estek, így elszenvedték az effektet. Ugyanez még hangsúlyosabban igaz a hídpillérek felső részére: azok éppen olyan közel vannak a kamerához, mint az úttest szintjén levő elemeik, az effekt azonban itt is pusztított.

       

Sokan sajnos kimerítik a tilt-shift használatát annyiban, hogy beállítják a zónahatárokat, és végrehajtják az effektet. Pedig a valódi munka itt kezdődik.

Anélkül, hogy a részletekben nagyon belemennék, a legegyszerűbb módszer az effekt által elmosott, de egyébként közel eső objektumok visszaélesítésére az, ha a tilt-shift alkalmazása előtt lemásoljuk az eredeti layerünket. Az egyik rétegen alkalmazzuk az effektet a kívánt beállításokkal, majd legfelülre tesszük, és az opacity-jét 50% környékére állítjuk (vagy tartalomtól függően annyira, hogy az eredeti layer félig látszódjon). Még mindig a tilt-shift layer-en radírt, vagy valamilyen kijelölő eszközt fogunk, és az élesnek szánt részeket - az 50%-os átlátszóságon keresztül, az eredeti, élesen hagyott layer segítségével - kijelöljük és kitöröljük.

A képeken lépésről lépésre: az elsőn az éles layer, rajta az 50%-os átlátszóságú tilt-shift layerrel; a középső képen a tilt-shift layeren kijelölt, törlendő rész, a harmadik képen pedig a már törölt rész, visszarakva a tilt-shift layer opacity-jét 100%-ra.

       

Természetesen a tilt-shift mosása során az éles objektumok is “elkenődnek”, vagyis szennyezik a saját (eredeti) területükön kívüli pixeleket is. Ez főleg akkor jelentkezik, ha valamilyen sötét objektumot mos világos héttérbe a program (vagy pont fordítva), majd miután újra kivágtuk az éles részeket, egyfajta “árnyékot” kapnak maguk köré, a mosott layerről. Ilyen esetekben ezt a furcsa, homályos glóriát is érdemes leretusálni. A képen retusálás előtt és után látható a “szellem”.

Ott, ahol nincs szükség tökéletesen éles kijelölésre, egyszerű radírral is dolgozhatunk. Mindig nézzük meg kétszer az éles és mosott rész találkozását: sokszor szükség van egy kis átmenet beiktatására, kiigazításokra, hogy ne legyen természetellenes a látvány. Az, hogy mit választunk végül élesnek és mit hagyunk homályosítva, rajtunk áll. Általános szabály azonban, hogy a kép akkor lesz koherens, ha következetesen haladunk: ha egy kb. 100 méterre levő dolog éles lesz, akkor egy másik, tőle a képen távol eső, de tőlünk egyébként szintén kb. 100 méterre levő dolgot is érdemes visszaélesíteni. Az ábrákon a sima tilt-shift effekttel készült kép, és az utólag korrigált munka:

   

A nagyon szűkre vett élesség-elmosódottság határ - távolság tekintetében - a vámszedő házikók és az egyetem épülete közé esik, ennek megfelelően ami előtte van, az éles, ami utána, az homályos.

A módszer igen idő-igényes, ezt nem tagadom, de sokkal érdekesebb és zavarba ejtőbb eredményt lehet így létrehozni, mintha csak az alap effektet használtuk volna.

.

Horváth Krisztián - hispan – C 2004 - 2013 – Minden jog fenntartva

Az oldalon található munkák saját készítésűek, továbbközlésükhöz engedély kell.

Ajánlott minimum böngésző: Internet Explorer 8 vagy Mozilla Firefox 3 vagy Google Chrome 3.

e-mail   |   facebook

   

Az oldal betöltése 0.004017 másodpercet vett igénybe.   |   544,448 lapletöltés   |   log   |   lapinfó