hispan's photoblog
              tudásbázis
              vintage pub
              műhely
              frissességek

    hispan's photoblog   |   műhely   |   feliratkozás

h

hispan's photoblog

F

Zeiss Equatis 75mm f/0.75

A Zeiss idei nagy bejelentése igazi fotótörténeti mérföldkő: az Equatis brutÁlis fényerejét nem a 17 csoPoRtba rendezett 23 lencse adja, hanem a negatív fénytörésű, folyékony lencsetag. De találunk Itt még más extrákat is: ideje megbarátkoznunk az LNE, az UVLD és az IpdAFE kifejezéSekkel is...

Hatalmas fényerő

A 0.75-ös fényerő cseppet sem nevezhető átlagosnak semmilyen kategóriában, jóllehet nem is egyedülálló. A De Oude Delft 50mm f/0.75 objektív eddig is kapható volt, igaz rend szerint $3000 környékén van az ára - ha van egyáltalán eladó darab.

Ezzel szemben a Zeiss most egy olyan 75mm-es fixet mutatott be, mely elvben ugyan portréobjektív, gyakorlatilag azonban egy technológiai bakugrás.

De lássuk, mit rejt magában ez a brutális konstrukció!

UBC - Unlimited Bokeh Control

Az UBC rendszer egy 3 apertúrával rendelkező kialakítás, mely vadonatúj elrendezés. Eddig a rekord egy objektíven belül 2 rekesz volt, ez a Minolta STF 135mm f/2.8 T4.5 optikájában a mai napig használt megoldás, de nemrég megjelent Sony FE G-Master kivitelben is. Az Equatisban a 3 rekesz az alábbiak szerint tagolja a 4 lencseszakaszt:

Az Unlimited Bokeh Control rendszer képessé teszi az objektívet arra, hogy helyzettől és beállítástól függően kiemelje, karakteressé tegye a bokeh-karikákat (külön szabályozható a peremük és a belsejük fényereje), vagy teljesen elmossa őket. Emellett választhatóak letölthető minták is, hármat fizet egyet kap akcióban például batman-minta is beszerezhető.

A rendszer megfelelő szoftveres kivezérléssel képes utánozni a swirly bokeh és a mozivetítő/felvevő objektíveket is. Első körben a Sony A6500/A7II, A7IIS és A7IIR vázakra érkezik a vezérlőszoftver firmware-frissítéssel, második körben Canon 5DsR és 5DMIV vázakon próbálhatjuk majd ki.

Természetesen a kísérletező kedvűeknek a Zeiss meghagyta a lehetőséget, hogy mindhárom rekeszt manuálisan állítsák.

“A három rekeszgyűrűvel és a manuális fókuszgyűrűvel ez egy igazi négykezes mestermű” - nyilatkozta a felhasználói élményért felelős illetékes.

LNE - Liquid Negative Element

A folyékony belsővel kialakított, negatív törésmutatójú lencsetagokról eddig is lehetett pletykákat hallani, azonban az Equatisban kerülnek először igazán nagy méretben gyakorlati alkalmazásra.

Az LNE lencsetagokkal elérhető az akár 0.75-ös fényerő is, bár ezt a Bokeh Control rendszer három apertúrájának állása befolyásolhatja.

“Olyan élmény ez, mint a barackos lekvárral töltött pirospöttyös túrórudi: kívül kemény, belül lágy, beleharapva meg tartósító íze van.” - nyilatkozta a folyékony lencsetagokról egy vezető fejlesztő.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Apropó túrórudi: sokáig pletykáltak róla, hogy a folyékony töltőanyag nagy tisztaságú vodka lesz, az utolsó pillanatban azonban a fejlesztőmérnökök egy sokkal jobb folyadékot találtak.

“A kiskunsági szilvapálinka egyszerűen zseniális: megfelelő mennyiségben alkalmazva javíthatjuk a rendszer fényerejét, nagy mennyiségben fogyasztva azonban vakságot is okozhat.” - nyilatkozták a Zeissnél.

A pontos recept titkos, de a beszállító gazdák szerint a háznál előállított “csodalötty” a fáradt olaj hozzáadása miatt az optika mechanikájának kenésére és a hangulat javítására is alkalmas.

UVLD - Ultra Very-Low Dispersion Element

Ultra-kis szórású lencsetagok eddig is léteztek, de ahogy arra a “very” is utal, ez tényleg nagyon-nagyon pici szórással rendelkezik az Equatisban.

Legjobban így lehetne szemléltetni, hogy a spektrum eltérő hullámhosszú, a helyes útról letérő részeit hogyan teszi helyre a szám szerint két UVLD lencse:

A cég marketingesei elárulták, hogy majdnem URRLD lett a technológia neve, hogy jobban utaljanak az új fejlesztés hatékonyságára: Ultra Really-Really-Low Dispersion Element. De ezt végül elvetették, mert a Microsoft Word minden marketinganyagban aláhúzta pirossal a szóismétlést.

ipdAFE - Integrated Phase-Detection Auto-Focus Element

A Zeiss Equatis 75mm f/0.75 egyik legnagyobb újítása a lencsére integrált fázisalapú autofókusz rendszer. A fejlesztés alapötlete az volt, hogy miért a lencserendszer végén, vagyis tulajdonképpen a szenzoron (vagy DSLR esetén a vázban valahol) helyezzük el az élesség-állításért felelős érzékelőket, mikor ide jut a legkevesebb fény?

“Mindenki tudja, milyen sötét van egy fényképezőben…” - nyilatkozta az egyik fejlesztőmérnök.

Éppen ezért a Zeiss géniuszai olyan vékony és gyakorlatilag átlátszó nyomtatott áramkört fejlesztettek, amit képesek voltak az Equatis első és második lencsetagja közé, a második optikai elemre felvinni. Az ipdAFE lencsetagra a Sony A7RII szenzorának 399 pontos fáziskereséses hálóját integrálták, YNOS elnevezéssel, ami ugye kizár minden szabadalmi vitát.

“Meghívtuk a Sony-sokat egy sörre… Aztán még egyre, és egy újabbra, amíg be nem rúgtak és el nem árulták, hogyan működik a dolog. Nekünk ne mondja senki, hogy nem fizettünk semmit a dologért! Japánban nagyon drága a sör!” - tette hozzá feszülten a Zeiss innovációs irodájának vezetője.

Az objektív így fix pontos, svenk-követő, közelítő-követő és jogkövető fókuszmóddal is rendelkezik minden rendszeren (utóbbin automatikusan kikockázza a hivatalos személyek, a nem-közszereplők és Habonyi Árpád arcát), mirrorless megoldásokon pedig arc- és aura-regisztrációval, valamint dekoltázs-követővel is bír.

Hogy mire jó mindez? Az objektív ennek segítségével nem csak pokoli gyorsan állít élesre, de képes ezt mindenféle váz nélkül is megtenni, önerőből. Mindössze arra van szükség, hogy vagy a bejonetten keresztül a megfelelő csatlakozótón áramot kapjon a rendszer egy 9 voltos kockaelemről, vagy erősen koncentráljunk a második lencsetagra.

Optikai felépítés

Az integrált fejlesztések után így néz ki az Equatis optikai felépítése:

A 23 lencsetagot 17 csoportban tartalmazó elrendezés egyedülálló, soha eddig kereskedelmi forgalomban nem volt még kapható.

!

Egyik neve elhallgatását kérő forrásunk így nyilatkozott róla: “Ezzel az optikai konstrukcióval igazából már a második világháború alatt is rendelkeztünk, csak nem volt időnk a sok nagyszerű objektív mellett foglalkozni vele. Aztán a szovjetek a háború után a gyárral és a friss kolbásszal együtt ellopták tőlünk, és az 1970-es évekig kerestek a tervekhez egy németül is értő tolmácsot. Mivel az egyetlen prototípusuk 3,7 tonnás lett és akárhogy rakták össze, tank vagy önjáró löveg jött ki belőle, feladták a fejlesztést, így a terv hosszú időre feledésbe ment.”

Az egyetlen megmaradt fotó a szovjetek Equatis-próbálkozásáról:

A cég illetékesei hozzátették még: “Egyedül azt sajnáljuk, hogy elfelejtettünk egy vörös karikát festeni az objektívre. Így sajnos kevésbé tűnik minőségi darabnak, és csak $78.000 körüli áron kerülhet a boltok polcaira.”

További extrák

Mit ér egy optika, ha nem elég strapabíró a terepen? Éppen ennek a kérdésnek a jegyében alkották meg az Equatis házát olyan volfram-karbid ötvözetből, ami még a Föld légkörébe való belépést is kibírná (igaz, ekkora hőterhelésnél a cég nem vállalja, hogy a burkolaton levő Zeiss felirat is sértetlen marad).

Szintén fontos a fényellenző, mint a frontlencse első védelmi vonala. Az anyagtechnikai illetékestől megtudtuk, hogy “az Equatis napellenzőjét bezúzott, újrahasznosított Canon 6D vázakból készítjük. Ez a típus már bizonyította, hogy milyen jól törik, ha arról van szó, így ellenzőként való felhasználása ideális és környezetbarát megoldás.”

A hírt a Canon is üdvözölte, szóvivőjük megnyugvással fogadta, hogy ez a típusuk is megtalálta végre helyét a globális fotós táplálékláncban.

(A cikk anyagának lezárása után kaptuk az információt, miszerint a Kínai Jángjó cég is bejelentette 0.75/75mm-es megoldását Equu-i-atic névvel, 78 dolláros áron.)


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:


Share



TÁMOGATÁS

A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Természetesen a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a munkámat, ezekhez hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. A támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni:

Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a támogatók között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter


Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:



Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Orosz is, csavarós is, éjjellátó is: mit tud az igazán gyors Cyclop változat, érdemes-e beszerezned és hol a trükk az egészben?

Ez a sztori is az eBay-en kezdődött, amikor Helios és Cyclop optikákat böngésztem, gyűjtöttem a sorozatszámokat, mint szőke lány tavaszi réten a virágokat. Aztán hogy, hogy nem benne maradtam egy licitben, és már úton is volt Olaszországból egy 1.2/85-ös Cyclop-M1... Tovább olvasom...

Hispan 10 kedvenc objektívje

Rengeteg levelet kapok tőletek “mit ajánlanál?” témakörben. Köszönöm ezeket, szeretlek titeket. Jöjjön most egy hosszabb válasz a 10 kedvenc optikámmal.

Még a google is szólt nekem, hogy sokan keresnek a “hispan kedvenc objektívje” kifejezésre, így ideje volt összeállítanom nektek egy listát. Ez a gyűjtés azonban nem egyszerűen egy nyálcsorgatós dreamteam. Hosszú évek gyakorlati használati- és szerviztapasztalatait pakoltam össze, hogy életszagú és hasznos infókkal szolgálhassak. Akár eltévedtél a vintage világban, akár új ötleteket keresel, tarts velem! Tovább olvasom...

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Az nem létezik, hogy ha a kezem közé kerül egy 80-as Pancolar, ne írjak nektek egy gyorstesztet róla. Terülj-terülj asztalkám!

Nehéz kérdés a vintage 80mm kérdése, mert a legtöbb valamire való optika igen erős árazással rendelkezik. De miért? És mi a helyzet a legendás 80mm-es Pancolarral, ami ritka, mint a fehér holló? Terepteszt, szerelési és használati tapasztalatok, meg a szokásos desszert. Tovább olvasom...

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Három éve lógok neked ezzel a cikkel, de nem ok nélkül tartott ilyen sokáig. Miért lett ez a 30 éves portréobjektív az alapoptikám? Most kiderül.

Nagyon restellem a fent említett súlyos késedelmemet. Az egyetlen ok, amiért nem tudtam soha befejezni e sorokat, az, hogy a tesztalanyul szolgáló 85mm-es objektív letehetetlen darab, és hétről hétre megdobogtatja a szívemet. Most viszont ideje végre megosztanom veletek az örömöket, amiket eddig okozott nekem a Canon egyik legkivételesebb optikája, a türelmetekért cserébe pedig ez lesz az eddig megjelent leggazdagabban illusztrált cikk. Tovább olvasom...

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Néha tényleg nem a méret a lényeg. Igazán apró, mégis fullframe, cca. 70 éves és 100mm-es: ez az Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Ez a történet is úgy kezdődött, mint megannyi másik: beszélgettem Pap Gyulával a régi objektívekről, és egyszer csak nagyon hiányzott valami az életemből, amiről 5 perccel annak előtte még csak nem is tudtam. Gyertek velem és fotózzunk egy század közepi optikával! Tovább olvasom...

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Internal Focus - titkok egy legendás optika mélyéről, plusz egy kis útmutatás: így tisztíts belső fókuszos objektíveket.

Üdvözöllek ismét a blog szerelőműhelyében, ahol ez alkalommal egy igazi ínyencség, egy Canon nFD 2.8/300-as kerül terítékre. Nagy baja nincsen, azonban egy kis portalanítás ráfér. Eredetileg nem akartam erről cikket írni, de egy külföldi fórumon közölték velem, hogy "ez nem fog sikerülni", ilyenkor pedig a szakmai alázat vita helyett bizonyítást kíván. Tovább olvasom...

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

Ér-e háromszor annyit a Zeiss kortalan ötvenese, mint egy azonos fényerejű Takumar? Milyen a rajza, de leginkább: milyen érzés vele dolgozni?

Bevallom nektek őszintén, nincs kétségem afelől, hogy a legtöbb Zeiss optika igazán kiváló. Olvashattatok cikket a blogon egy 135-ösről és egy 200-asról is, ami önmagában is jelzi, hogy említésre méltó darabok származtak az idők során a gyártótól. De vajon a C/Y bajonettes 50mm-es 1.4-es tényleg annyival jobb, mint a nála harmadával olcsóbb kortársai? Teljesítményt veszel, vagy brandet? Lássuk! Tovább olvasom...

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Mit lehet kezdeni ezzel a viszonylag fiatal vintage dinoszaurusszal?

Vajon lehet-e, van-e értelme 200mm-en portrézni? És ha igen, emellett mire jó még a keletnémetek egyik legendája, a 200mm-es 2.8-as CZJ MC Electric Sonnar? Ennek jártunk utána egy fotózás erejéig, amiből bőséges képanyag és tapasztalat áramlik most felétek. Úúúúgy szeretek mesélni nektek! Vajon lehet-e, van-e értelme 200mm-en portrézni? És ha igen, emellett mire jó még a 200mm-es 2.8-as CZJ MC Electric Sonnar? Ennek jártunk utána egy fotózás erejéig, amiből bőséges képanyag és tapasztalat áramlik most felétek. Úúúúgy szeretek ilyeneket mesélni! Tovább olvasom...

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Prémium portréoptika aprópénzért

A legszebb gyerekek szerelemből születnek, legalábbis azt mondják. Nem tudom, hogy a Zeiss mérnökei mennyire szerették a kis Zebrájukat, de az biztos, hogy igen tehetséges apróságot teremtettek, aki még nagypapa-korában is simán az asztal alá issza a fiatalokat. Ennek okán szeretnék nektek beszámolni arról, hogy uram-atyám de bitang jó ez a Zeiss 3.5/135! Ha tényleg fillérekből akarsz egy pokoli jó 135mm-est, akkor megérkeztél. Tovább olvasom...

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Egy napra nyakunkba vesszük Prágát és kiderül, sikerült-e megtalálni az ideális utazózoom-ot.

Az egész történet onnan indul, hogy 99%-ban fixekkel dolgozok, de ha ráveszem magamat az utazásra, nem vagyok hajlandó egy optikánál többet cipelni. Városnézéshez pedig limitált, ha egyetlen gyutávot kell választanom. Keressünk hát egy olyan vintage zoom-ot, ami esélyes lehet a feladat megoldására! Tovább olvasom...

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Mire képes egy vintage sebességhuszár 40 éves korában, és megéri-e az árát? Plusz a szokásos agymenések.

Ezer éve nem volt a blogon típusteszt, ennek oka pedig prózai: ritkán fog meg annyira egy optika, hogy önálló cikket kapjon (vagy éppen túlságosan is megfog, és akkor sose tudom befejezni a róla szóló cikket). A Porst 1.8/135 azonban szinte azonnal belopta magát a szívembe, és sorozatban majdnem minden fotózásomon használtam, mióta kézhez kaptam. Jöjjön hát a tudás- és képorgia. Tovább olvasom...

Cyclop vs. Helios 40-2

Rántsuk le a leplet a városi legendáról: melyik 1.5/85-ös óriással lehet fotózni? Melyikért érdemes súlyos pénzeket kiadni?

Örök kérdés, hogy megúszhatod-e "olcsósítva" a Helios 40-2 85mm f/1.5 beszerzését egy Cyclop változattal? A választ megtalálod a cikkben, szokás szerint számtalan tesztképpel, gyakorlati tapasztalatokkal és néhány érdekes adalékkal. Tovább olvasom...

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

A Zeiss idei nagy bejelentése igazi fotótörténeti mérföldkő: az Equatis brutÁlis fényerejét nem a 17 csoPoRtba rendezett 23 lencse adja, hanem a negatív fénytörésű, folyékony lencsetag. De találunk Itt még más extrákat is: ideje megbarátkoznunk az LNE, az UVLD és az IpdAFE kifejezéSekkel is... Tovább olvasom...

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Nem vagyok én a zoom-ok esküdt ellensége, csak vintage kategóriában sokkal több a prime megoldás. Viszont éppen ezért keltette fel az érdeklődésemet pár hónapja a Vivitar különleges optikája, ami fix (és jó) fényerővel kínált egy igen sokat használt és népszerű átfogást. Nem menekülhetett a teszttől, most pedig nektek is megmutatom, mire képes egy '70-es években gyártott zoom. Tovább olvasom...

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Olyan csoda megtisztulásának és rövid tesztelésének sztoriját mutatom most be nektek, amilyenhez és amekkorához fogható eddig még nem járt a blogon soha. Egy valódi fehér bálna, egy igazi Moby Dick fogja a következőkben a hullámokat kelteni közel és elsősorban távol az éterben. Mindenki kapaszkodjon, ki ne essen a csónakból: 800 és 1600mm-en is tüzelni fogunk! Tovább olvasom...

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Igazi legenda a tesztpadon: megéri-e a valódi swirly bokeh monster a vaskos árcéduláját?

Vannak objektívek, amikből sok van, másokból kevesebb, egyesek meg ritkák. És vannak optikák, amikről a legtöbben csak hallottak, vagy még csak nem is tudnak róluk. Aktuális tesztalanyunk is az utóbbi kategóriába tartozik. Ha egy számítógépes játékban megszerezhető item lenne, nem egyszerűen azt mondanánk rá, hogy uncommon, hanem azt, hogy rare, sőt epic. Hogy ehhez képest mennyire jó, és hogy megéri-e az igazán vaskos árcéduláját, az nemsokára kiderül. Tovább olvasom...

Takumar, de melyik?

Super? S-M-C? SMC? 1.4/50 útmutató.

Nagyjából két éve kezdődött a szerelem köztem és az 1.4/50-es Takumarok között. Szinte véletlen, hogy a legelső 1.4-es optikám egy SMC Takumar volt, és az elején bizony nem voltam jó szerető: próbára tettem az SMC-t és számtalan más fényerős 50mm-es lencsével is kísérleteztem, melyet a nagy 50mm-es tesztben dokumentáltunk is. Máig nem akadt azonban jobb 50-es a kezembe. Tovább olvasom...

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Sony A7(II) + Jupiter-3: boldog házasság 60 év korkülönbséggel.

A tükörmentes rendszerre történő átállásnak a váz technikai előnyein túl megvannak a maga rejtett boldogság-dimenziói is. Ezek között a megnövekedett kompatibilitás a leghasznosabb, mely két konkrét objektív-családdal kapcsolatban biztosan jelentkezik. Az egyik a Canon FD bajonettes tárháza, a másik pedig a távmérős, pl. L39 csatlakozású objektívek világa. Tovább olvasom...

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Ismerd meg az elmúlt évtizedek legjobb 50mm-es vintage optikáit és tudd meg, hogyan használhatod ezeket modern digitális fényképeződön.

Miért készítettük ezt a tesztet? Mert szeretjük az antik objektíveket, és mert nehezen békülünk meg a gondolattal, hogy a Canon 1.4/50-es optikája 2.8-ig nem igazán ad olyan képminőséget, amit mi elvárnánk tőle. Szeretnénk megmutatni azoknak, akik eddig még nem találkoztak a tesztben szereplő optikákkal, hogy van élet a manapság is kapható “rendszer” és “third-party” optikákon túl, és évtizedek lencsetermése vár arra, hogy modern digitális gépeken használjuk őket, mégpedig igen jó eredményekkel, igen kedvező árakon. Tovább olvasom...

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt

Mire képes egy évtizedekkel ezelőtt gyártott halszem-objektív digitális vázakon?

Létezik egy speciális típusa az objektíveknek, mely talán a legjobban megosztja a fotósokat, egy részüket a rajongói, másik felüket a homlokráncolós táborba tömörítve. Ez a típus a halszem-objektív. Számomra mindig is kedves volt a megoldás, hiszen képi világa egyedi, így számtalan olyan ötlet kivitelezésére ad lehetőséget, amit hagyományos objektívekkel nem készíthetünk el. Tovább olvasom...



Vannak még itt további érdekességek is:


Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

Nem voltál még portréfotózáson? Akkor olvass bele egy beszélgetésbe, amiből minden kérdésedre választ kaphatsz a témáról (nem csak modellként). Tovább olvasom...

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

Hét elfogadható és egy pocsék fotó története, avagy: hogyan fotózz 120-as rollfilmre egy évszázados fényképezővel. Tovább olvasom...

A szürke színei

Az író e ponton bevallja, hogy sokszor (s mentség nélkül álljon itt: nem csak lázálmaiban) történetek jelennek meg a fejében, hiába csak pillanatképeket akar látni. Álljon hát itt egy ilyen szilánkszövevény, Kodak T-Max400-assal elbeszélve. Tovább olvasom...

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

Hol van, hova tart és mivé lesz a mirrorless forradalom? Miért váltottam A7III-ra? A7II vs. A7III. Provokatív gondolatok és desszertnek sajttorta. Tovább olvasom...

In memoriam Mamiya ZE

Rég elfeledett kisfilmes rendszer Japánból, mely a műanyag erejével ötvözi a minőséget. Tovább olvasom...

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Időutazás elfeledett technikai megoldásokkal, képtelen és képes elképzelésekkel és sok minden mással, amivel az évtizedek során az emberek képesek voltak fényképezni. Tovább olvasom...

Miért radioaktív az objektívem?

Tudom, hogy izgatja a fantáziádat a kérdés: miért radioaktívak egyes objektívek? Vajon ez veszélyes? Szándékos vagy lekváros? Nő vagy csökken a sugárzás az idők során? Pokoli sebességű időutazásra invitállak a válaszokért. Tovább olvasom...

Kezdő fotós kisokos

Van egy hármas aranyszabály, amit csak egyszer kell megértened ahhoz, hogy átlásd fényképeződ (vagy telefonod) működését. Utána sokkal könnyebb lesz a fotózás, ígérem. Tovább olvasom...

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

Haláltusájának utolsó óráiban készítettünk már pár posztapokaliptikus fotót a teljesen kifosztott, évek óta üresen álló Olimpia Hotelről, a Normafa csúfságáról. Tovább olvasom...

A kamu vörös karika pszichológiája

Avagy mi áll a “hamis” L-es objektívek hátterében? Mekkora bűn a csalás? Milyen hatással van ránk, ha csalunk? És jobb lesz az objektív képe a rá festett vörös karikától? Tovább olvasom...

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Egyszer volt, hol nem volt, a fényerős üvegek hegyén is túl, de még a messzi-messzi galaxis határán belül... Tovább olvasom...

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

Mivel ad többet a Viltrox legújabb adaptere, mint a kategória többi versenyzője? Tovább olvasom...

A boldog fotós lájk nélkül él

Ne hagyd, hogy kedved szegjék a közösségi média fals visszajelzései. Legyél te is örömfotós! Tovább olvasom...

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Milyet, hogyan, hol, mennyiért és mikor? Kisokos vintage-optikák beszerzéséhez, 10 hasznos tippel. Tovább olvasom...

Mi a gond a modern objektívekkel?

Hova vezet bennünket az egyre több lencsetag, és miért adnak sokszor a régebbi optikák életszerűbb képeket? Tovább olvasom...

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

(FRISSÍTVE A7II TAPASZTALATOKKAL!) Avagy a manuálozók álma, egy szelet XXI. század Tovább olvasom...

35mm történelem

Milyen képek lapulhatnak egy évtizedek óta rejtőző, előhívatlan 35mm-es tekercsen? Vajon sikerült megmenteni őket, vagy győz az enyészet? Tovább olvasom...

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

Köszönöm április 1. kitalálójának a lehetőséget, bárki is volt az! A borítókép eredetijének forrása.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.

Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2019 (eredeti megjelenés: 2017. április 1., utolsó módosítás: 2017. november 5.)