hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Zeiss Equatis 75mm f/0.75


2017. április 1. • frissítve: 2017. november 5. • Horváth Krisztián

Fontos: ez a cikk évekkel ezelőtt jelent meg először, és bár azóta minden bizonnyal frissült, tartalmazhat olyan információkat, amik mostanra elavultak.

A Zeiss idei nagy bejelentése igazi fotótörténeti mérföldkő: az Equatis brutÁlis fényerejét nem a 17 csoPoRtba rendezett 23 lencse adja, hanem a negatív fénytörésű, folyékony lencsetag. De találunk Itt még más extrákat is: ideje megbarátkoznunk az LNE, az UVLD és az IpdAFE kifejezéSekkel is...



Hatalmas fényerő

A 0.75-ös fényerő cseppet sem nevezhető átlagosnak semmilyen kategóriában, jóllehet nem is egyedülálló. A De Oude Delft 50mm f/0.75 objektív eddig is kapható volt, igaz rend szerint $3000 környékén van az ára - ha van egyáltalán eladó darab.

Ezzel szemben a Zeiss most egy olyan 75mm-es fixet mutatott be, mely elvben ugyan portréobjektív, gyakorlatilag azonban egy technológiai bakugrás.

De lássuk, mit rejt magában ez a brutális konstrukció!



UBC - Unlimited Bokeh Control

Az UBC rendszer egy 3 apertúrával rendelkező kialakítás, mely vadonatúj elrendezés. Eddig a rekord egy objektíven belül 2 rekesz volt, ez a Minolta STF 135mm f/2.8 T4.5 optikájában a mai napig használt megoldás, de nemrég megjelent Sony FE G-Master kivitelben is. Az Equatisban a 3 rekesz az alábbiak szerint tagolja a 4 lencseszakaszt:

Az Unlimited Bokeh Control rendszer képessé teszi az objektívet arra, hogy helyzettől és beállítástól függően kiemelje, karakteressé tegye a bokeh-karikákat (külön szabályozható a peremük és a belsejük fényereje), vagy teljesen elmossa őket. Emellett választhatóak letölthető minták is, hármat fizet egyet kap akcióban például batman-minta is beszerezhető.

A rendszer megfelelő szoftveres kivezérléssel képes utánozni a swirly bokeh és a mozivetítő/felvevő objektíveket is. Első körben a Sony A6500/A7II, A7IIS és A7IIR vázakra érkezik a vezérlőszoftver firmware-frissítéssel, második körben Canon 5DsR és 5DMIV vázakon próbálhatjuk majd ki.

Természetesen a kísérletező kedvűeknek a Zeiss meghagyta a lehetőséget, hogy mindhárom rekeszt manuálisan állítsák.

“A három rekeszgyűrűvel és a manuális fókuszgyűrűvel ez egy igazi négykezes mestermű” - nyilatkozta a felhasználói élményért felelős illetékes.



LNE - Liquid Negative Element

A folyékony belsővel kialakított, negatív törésmutatójú lencsetagokról eddig is lehetett pletykákat hallani, azonban az Equatisban kerülnek először igazán nagy méretben gyakorlati alkalmazásra.

Az LNE lencsetagokkal elérhető az akár 0.75-ös fényerő is, bár ezt a Bokeh Control rendszer három apertúrájának állása befolyásolhatja.

“Olyan élmény ez, mint a barackos lekvárral töltött pirospöttyös túrórudi: kívül kemény, belül lágy, beleharapva meg tartósító íze van.” - nyilatkozta a folyékony lencsetagokról egy vezető fejlesztő.


Olvastad már a friss cikkeket a tudásbázisban?

Apropó túrórudi: sokáig pletykáltak róla, hogy a folyékony töltőanyag nagy tisztaságú vodka lesz, az utolsó pillanatban azonban a fejlesztőmérnökök egy sokkal jobb folyadékot találtak.

“A kiskunsági szilvapálinka egyszerűen zseniális: megfelelő mennyiségben alkalmazva javíthatjuk a rendszer fényerejét, nagy mennyiségben fogyasztva azonban vakságot is okozhat.” - nyilatkozták a Zeissnél.

A pontos recept titkos, de a beszállító gazdák szerint a háznál előállított “csodalötty” a fáradt olaj hozzáadása miatt az optika mechanikájának kenésére és a hangulat javítására is alkalmas.



UVLD - Ultra Very-Low Dispersion Element

Ultra-kis szórású lencsetagok eddig is léteztek, de ahogy arra a “very” is utal, ez tényleg nagyon-nagyon pici szórással rendelkezik az Equatisban.

Legjobban így lehetne szemléltetni, hogy a spektrum eltérő hullámhosszú, a helyes útról letérő részeit hogyan teszi helyre a szám szerint két UVLD lencse:

A cég marketingesei elárulták, hogy majdnem URRLD lett a technológia neve, hogy jobban utaljanak az új fejlesztés hatékonyságára: Ultra Really-Really-Low Dispersion Element. De ezt végül elvetették, mert a Microsoft Word minden marketinganyagban aláhúzta pirossal a szóismétlést.



ipdAFE - Integrated Phase-Detection Auto-Focus Element

A Zeiss Equatis 75mm f/0.75 egyik legnagyobb újítása a lencsére integrált fázisalapú autofókusz rendszer. A fejlesztés alapötlete az volt, hogy miért a lencserendszer végén, vagyis tulajdonképpen a szenzoron (vagy DSLR esetén a vázban valahol) helyezzük el az élesség-állításért felelős érzékelőket, mikor ide jut a legkevesebb fény?

“Mindenki tudja, milyen sötét van egy fényképezőben…” - nyilatkozta az egyik fejlesztőmérnök.

Éppen ezért a Zeiss géniuszai olyan vékony és gyakorlatilag átlátszó nyomtatott áramkört fejlesztettek, amit képesek voltak az Equatis első és második lencsetagja közé, a második optikai elemre felvinni. Az ipdAFE lencsetagra a Sony A7RII szenzorának 399 pontos fáziskereséses hálóját integrálták, YNOS elnevezéssel, ami ugye kizár minden szabadalmi vitát.

“Meghívtuk a Sony-sokat egy sörre… Aztán még egyre, és egy újabbra, amíg be nem rúgtak és el nem árulták, hogyan működik a dolog. Nekünk ne mondja senki, hogy nem fizettünk semmit a dologért! Japánban nagyon drága a sör!” - tette hozzá feszülten a Zeiss innovációs irodájának vezetője.


[X] hirdetés

Az objektív így fix pontos, svenk-követő, közelítő-követő és jogkövető fókuszmóddal is rendelkezik minden rendszeren (utóbbin automatikusan kikockázza a hivatalos személyek, a nem-közszereplők és Habonyi Árpád arcát), mirrorless megoldásokon pedig arc- és aura-regisztrációval, valamint dekoltázs-követővel is bír.

Hogy mire jó mindez? Az objektív ennek segítségével nem csak pokoli gyorsan állít élesre, de képes ezt mindenféle váz nélkül is megtenni, önerőből. Mindössze arra van szükség, hogy vagy a bejonetten keresztül a megfelelő csatlakozótón áramot kapjon a rendszer egy 9 voltos kockaelemről, vagy erősen koncentráljunk a második lencsetagra.



Optikai felépítés

Az integrált fejlesztések után így néz ki az Equatis optikai felépítése:

A 23 lencsetagot 17 csoportban tartalmazó elrendezés egyedülálló, soha eddig kereskedelmi forgalomban nem volt még kapható.

!

Egyik neve elhallgatását kérő forrásunk így nyilatkozott róla: “Ezzel az optikai konstrukcióval igazából már a második világháború alatt is rendelkeztünk, csak nem volt időnk a sok nagyszerű objektív mellett foglalkozni vele. Aztán a szovjetek a háború után a gyárral és a friss kolbásszal együtt ellopták tőlünk, és az 1970-es évekig kerestek a tervekhez egy németül is értő tolmácsot. Mivel az egyetlen prototípusuk 3,7 tonnás lett és akárhogy rakták össze, tank vagy önjáró löveg jött ki belőle, feladták a fejlesztést, így a terv hosszú időre feledésbe ment.”

Az egyetlen megmaradt fotó a szovjetek Equatis-próbálkozásáról:

A cég illetékesei hozzátették még: “Egyedül azt sajnáljuk, hogy elfelejtettünk egy vörös karikát festeni az objektívre. Így sajnos kevésbé tűnik minőségi darabnak, és csak $78.000 körüli áron kerülhet a boltok polcaira.”



További extrák

Mit ér egy optika, ha nem elég strapabíró a terepen? Éppen ennek a kérdésnek a jegyében alkották meg az Equatis házát olyan volfram-karbid ötvözetből, ami még a Föld légkörébe való belépést is kibírná (igaz, ekkora hőterhelésnél a cég nem vállalja, hogy a burkolaton levő Zeiss felirat is sértetlen marad).

Szintén fontos a fényellenző, mint a frontlencse első védelmi vonala. Az anyagtechnikai illetékestől megtudtuk, hogy “az Equatis napellenzőjét bezúzott, újrahasznosított Canon 6D vázakból készítjük. Ez a típus már bizonyította, hogy milyen jól törik, ha arról van szó, így ellenzőként való felhasználása ideális és környezetbarát megoldás.”

A hírt a Canon is üdvözölte, szóvivőjük megnyugvással fogadta, hogy ez a típusuk is megtalálta végre helyét a globális fotós táplálékláncban.

(A cikk anyagának lezárása után kaptuk az információt, miszerint a Kínai Jángjó cég is bejelentette 0.75/75mm-es megoldását Equu-i-atic névvel, 78 dolláros áron.)

Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

Ezek a típustesztek is tetszeni fognak:


Megmutatom a reumám: Schneider-Kreuznach Reomar 45mm f/2.8 adaptálás és teszt

Zoom nem csak középformátumra: SMC Pentax-A 645 80-160mm

Feljelentés ismeretlen tettes ellen: APO-Sonnar 2/135

A Nikonos Helios esete (81H ügyek)

Tetős teszt: S-M-C Takumar 6*7 4/300

Valószínűleg a legolcsóbb nagylátó GFX-re: Super Paragon 2.8/35 teszt

Házi palacsinta: Canon 40mm f/1.9 építés és teszt

Kerekecske-gombocska: Canon nFD 2.8/15 Fisheye teszt

Neked is lehet egy LOMO tripleted

A legjobb vintage zoom? Canon nFD 80-200mm f/4L teszt

In memoriam Vivitar T4

Dream Lens: Canon 50mm f/0.95 LTM (RF) szerviz és teszt

SMC Pentax 24mm f/2.8 gyorsteszt

Tourist dessert: SMC Pentax-M 2.8/40 pancake teszt

Vázsapkányi öröm: Funleader 18mm f/8 kupakobjektív teszt

Aranyközép: Super-Takumar 2.5/135 gyorsteszt

9 Pentax optika, amitől dobsz egy hátast

DKL kisokos és Schneider-Kreuznach Retina-Tele-Xenar 4/135mm teszt

Mítoszdöntögető 3.5/135mm-es teszt

A manuál jelene: Irix 45mm f/1.4 teszt

Egy jó orosz objektív: Zenitar-M 50mm f/1.7 teszt

Szupergyors középformátumú objektív házilag, fillérekből (Pentatar 1.8/120 P6)

Nyári kalandok a világ legkisebb tükörreflexes rendszerével: Pentax 110 teszt (digi/film)

Best buy? Tokina AT-X SD 80-200mm f/2.8 teszt

(Majdnem) rekorder: Soligor 135mm f/1.5 teszt

Az orosz portrészörnyeteg: Helios 40-2 1.5/85

101 tesztkép (és vélemény): Konica Hexanon 1.8/40

Tamron SP 180mm f/2.5 IF: legenda gyorsteszten

Éjjellátó napvilágon: Cyclop-M1 85mm f/1.2 gyorsteszt

Hispan 10 kedvenc objektívje

Veszélyeztetett faj: CZJ DDR Pancolar MC 80mm f/1.8 gyorsteszt

Régi adósság: Canon nFD 1.2/85L teszt

Fullframe apróság: Argus Tele-Sandmar 100mm f/4.5

Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Carl Zeiss Planar 1.4/50 T* gyorsteszt

A keletnémetek büszkesége: CZJ Sonnar 2.8/200

Zeiss Sonnar 3.5/135 Zebra - Prémium portréoptika aprópénzért

Turista mód-ON: Vivitar Series 1 28-105mm f/2.8-3.8 gyalogteszt

Kistelés-portrés kalandok: Porst 1.8/135mm teszt

Cyclop vs. Helios 40-2

Teszten járt itt 2017 bombája: Zeiss Equatis 75mm f/0.75

Egy zoom mind felett?: Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt

Canon FD 800mm f/5.6L - Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény

Drágaságom, ritkaságom: Biotar 75mm f/1.5 M42 teszt

Takumar, de melyik?

Távmérős esettanulmány: Jupiter 3 1.5/50

Öreg 50-es nem vén 50-es | vintage optikák tesztje

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

Köszönöm április 1. kitalálójának a lehetőséget, bárki is volt az! A borítókép eredetijének forrása.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2017. április 1., utolsó módosítás: 2017. november 5.)