hispan's photoblog
              tudásbázis
              vintage pub
              frissességek

    hispan's photoblog   |   hozzászólás   |   feliratkozás

h

hispan's photoblog

F

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Avagy végre egy értelmes frontmod: MIR-1B 2.8/37

A frontlencsék megfordításának inkább csak divatja, mint értelme van - legalábbis ezt gondoltam eddig. Viszont most találkoztam egy olyan megoldással, ami kipróbálva is lélegzetelállító eredményekkel jár, és még használni is lehet valamire. Tartsatok velem, mutatom a hogyant és az eredményeket is.

Ácsi-ácsi: frontfordítás?

Jogos kérdés: szóval ha eddig még nem hallottál róla, akkor most elmondom: egyesek fogják a régi objektívek frontlencséit, és fordítva teszik őket a helyükre. Egyes olyan őrültek, mint én is. Ez a frontmod. Alapvetően ennek nem sok értelme van, mert egy több lencséből álló rendszer egy jól megtervezett, pontos paraméterekkel precízen beállított intakt valami. Abból a szempontból egy objektív és egy konnektor nagyon hasonló, hogy ha belenyúlkálsz, akkor szükségszerűen romlani fog mindkettő teljesítménye.

Eddig főleg Helios 44-es objektívek frontját forgattátok (és forgattattátok velem), aminek - megmondom őszintén - szerintem semmi létjogosultsága nincsen, mert az amúgy sem túl rózsás képminőség az alábbiak szerint totálisan szétesik (nem csak az élességet veszted el, de aurás, kontraszttalan képeket is kapsz):

Lássuk be, ez kuriózumnak elég kevés. Viszont a 44-es Helios filléres dolog, szóval nagy kárt nem tettél, a folyamat meg amúgy is reverzibilis. Szégyenkezésre semmi ok, fő a kísérletezés!

Node, kérem tisztelettel! Pár napja egy rettentően érdekes cikkel találkoztam a Vintage Pubban (ha még nem léptél be, szégyelld magad... kimaradsz mindenből). Ebben szerepelt egy MIR-1B 37mm f/2.8 objektív, aminek megfordították a frontlencséjét, és valami döbbenetes, hogy mit művelt ezek után a háttérben levő fényforrásokkal... Kirázott a hideg, és titeket is ki fog, ha odaérünk nemsokára.

Maga a MIR-1B egyébként nem egy ritka és drága objektív, idehaza 10.000 forint környékén lehet kapni, de ha nem akarsz utána járkálni, akkor vegyél egyet az eBay-en, kihozza a postás. Sima M42 vagy M39 a csatlakozása, így tükrös rendszerekre is jó. Kompakt kis szerkezet, tisztítottam/javítottam már párat, de frontfordítást eddig még nem csináltam vele. Na de majd most!

How-to: frontfordítás pár lépésben

Ne aggódjatok, nem lesz bonyolult. Az egészhez csupán egy menetkihajtóra lesz szükségetek, amit szintén beszerezhettek az eBay-en. Mielőtt elkezdjük, egy kis elmélet, mit is fogunk csinálni:

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy fogod a kihajtót és első körben kicsavarod a nameplate-et (ha neked olyan változatod lenne, aminél a nameplate-en nincsen szerszámhely, akkor ezzel az eszközzel tudod kicsavarni).

Ezek után ki tudod szedni a frontlencsét és óvatosan berakni fordított irányban.

Természetesen ügyelj arra, hogy a lencse mindkét felülete teljesen tiszta és pormentes legyen.

Ha a helyére tetted, akkor a nameplate-et visszahajtva rögzítsd.

Szerencsére itt nem kell alátétezni semmit, mert a fordított lencsetag immár befelé domború felülete nem ütközik össze semmilyen más üveggel és szépen illeszkedik az eredeti helyére. Készen is vagy az átalakítással. Gratulálok, van egy homorú frontlencsével rendelkező objektíved.

Most pedig irány játszani! :)

Tesztképek és videó

First of all nézzük meg, mit ad az optika közelponton (első kép) és végtelenbe fókuszálva (második kép).

Csodálatos! CS-O-D-Á-L-A-T-O-S! Tényleg felrobban a háttér! Ha csak ezért is, de már megérte szöszölni pár percet ezzel a csodával.

!

Maga a bokeh, illetve a háttérben levő fényforrások igen érdekes mintázatot vesznek fel középről a széle felé. A "dárdás" hatás csak egy szakaszon érvényesül, a képszélek felé finomabbá válik a "karikák" szélezése:

Íme még pár kép:

És csak hogy teljes legyen az öröm, íme egy rövid videó is "mozgás közben" a csodálatos fényekről:

Oké, azt el kell ismernem, hogy egyébiránt itt is szétesik a képminőség, de középen annyira azért még egyben marad, hogy egy-egy arcot még oda tudsz komponálni. Nem különösebben lesz éles, de szép.

Természetesen az alkotott kép karaktere szinte kizárólag centeres kompozíciókat tesz lehetővé (és biztos ez is hozzájárul az elég határozott képi világhoz, amiket így csinálhatsz).

Zárszó

Megéri-e pénzt szánni egy MIR-1B beszerzésére és utána időt tölteni a front megfordításával? Naná, hogy igen! Ha csak egy objektív lesz idén, aminek megfordítod a frontlencséjét, akkor az a MIR 37mm-es változata legyen, mert bár csak középre tudsz komponálni, de amit ettől kifelé csinál, az hihetetlen.

Ugye azt sose felejted el, hogy az eszköz mindig csak eszköz marad? Egyetlen objektív vagy fényképező sem fog csodát tenni a szépérzékeddel, a kreativitásoddal vagy a képességeiddel, de megfelelő alázattal és türelemmel végigjárva az utat hozzásegíthetnek téged csodálatos képekhez. :)


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:


Share



Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:



Elmondhatod a magadét:

Ezek is tetszeni fognak:


Vetítőoptikából valódi objektív

Hatalmas fényerő egyedi képi világgal - házilag. Hogyan készíthetsz régi vetítőoptikából valóban használható objektívet, és egyáltalán miért tennél ilyen őrültséget? Flexre és tesztképekre fel! Tovább olvasom...

Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

Lássuk a medvét: mivel nézel szembe, ha vetítőoptikát használsz? Összeszedtem neked hat pontban, hogy milyen képalkotási sajátosságokra számíthatsz, ha a mostanában divatossá váló projector lensek közül egyet-egyet a gépedre teszel. Az elbűvölő képi világgal operáló üvegeknek természetesen vannak árnyoldalai is, ezek közül viszont sokat az előnyödre fordíthatsz! Tovább olvasom...

Takumar, de melyik?

Super? S-M-C? SMC? 1.4/50 útmutató. Nagyjából két éve kezdődött a szerelem köztem és az 1.4/50-es Takumarok között. Szinte véletlen, hogy a legelső 1.4-es optikám egy SMC Takumar volt, és az elején bizony nem voltam jó szerető: próbára tettem az SMC-t és számtalan más fényerős 50mm-es lencsével is kísérleteztem, melyet a "nagy 50mm-es tesztben" dokumentáltunk is. Máig nem akadt azonban jobb 50-es a kezembe. Igen ám, de 1.4/50-es Takumarból M42 csatlakozással legalább három féle forog gyakorta a használt piacokon (és vannak még ritkább változatok is, minderről lentebb részletesen). Mivel ezeket a lencséket szervizelem is, sokan kérdezték tőlem, hogy vajon melyik a legjobb változat? Melyiket miért érdemes megvenni, és tényleg jobb-e az SMC, mint a Super? És mi a helyzet a legendás 8-assal? Tovább olvasom...

Távmérős esettanulmány

Sony A7 + Jupiter-3: házasság 60 év korkülönbséggel. A tükörmentes rendszerre történő átállásnak a váz technikai előnyein túl megvannak a maga rejtett bolsogság-dimenziói is. Ezek között a megnövekedett kompatibilitás a leghasznosabb, mely két konkrét objektív-családdal kapcsolatban biztosan jelentkezik. Az egyik a Canon FD bajonettes tárháza, a másik pedig a távmérős, pl. L39 csatlakozású objektívek világa. Mindkét univerzum zárva marad a DSLR-ek előtt (az FD a végtelen fókusz elvesztésének kompromisszumával még csak-csak használható, de az L39 semmiképpen sem). Tovább olvasom...

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Nem könnyű és nem mindennapi, de biztosan igen érdekes kalandra hívlak: több évtizedes üvegeket fogunk (újra)ragasztani! Teher alatt nő a pálma: nem aranyozta be a napomat, amikor egy javításra kapott CZJ Tele-Ennalyt 400mm-es objektív 12cm széles, két darabból összeragasztott frontlencséje a kezemben pattant ketté. Viszont ez kiváló lehetőség arra, hogy megmutassam nektek a vintage objektív javítás határterületét, ahol már csak az UV-fényre keményedő ragasztó jár... Tovább olvasom...

További cikkek...

Köszönetnyilvánítás

A kész anyag előzetes áttekintését és véleményezését köszönöm Benedek Lampertnek. A szakmai tanácsokat és segítséget köszönöm Pap Gyulának! A gyakorlati alkalmazás rögös útján Hegyi Júlia Lily kísért el, köszönöm neki a türelmet és kitartást. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5D MII, A7, A7II), sokat játszott analógokkal is, közben pedig rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.

Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

Horváth Krisztián C 2017 (eredeti megjelenés: 2017. december 15., utolsó módosítás: 2017. december 15.)