hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


db verzió:
RC.200906.0345.HU
variációk:
403


Jó ez az objektív a gépemre?

[KONVERTERKERESŐ KISOKOS]

Válassz vázat és optikát!

+=

Sony E váz + Canon EF objektív

KOMPATIBILIS MF AF AR SB MAC TS

EF adapter E bajonettre, AF és elektronika nélkül.Ha nincsen szükségünk az elektronikára (vagyis lemondunk az autofókusz és a rekeszvezérlés, nomeg a stabilizátor kényelméről), akkor pár ezer forintos konvertergyűrűkkel összekapcsolhatjuk az E-mountot az EF-optikákkal (ezek csak a fizikai kapcsolatot biztosítják). Ilyen esetben tartsuk szem előtt, hogy tényleg nem lesz blendevezérlésünk, ami azért elég zavaró tud lenni.

Ha szeretnénk teljes képességeikkel használni a Canon objektívjeit, akkor olyan konvertergyűrűket kell keresnünk, melyek összekapcsolják nem csak fizikailag, de elektronikailag is a NEX vázat és az optikákat. Ez persze azt is jelenti, hogy kell a konvertergyűrűben lennie egy jelfordítónak is, mely a "Sony nyelvét" lefordítja a "Canon nyelvére". Örömmel jelentem, hogy sok-sok ilyen létezik.

A Fotga kb. 15-20.000 forintos megoldásától át a Viltrox és a Commlite 25-30.000 forintos, illetve a Techart 70.000-es kivitelén át a Metabones csúcs-adapteréig, mely 100.000 forint feletti árcédulával rendelkezik (és saját firmware-je is frissíthető), sokféle megoldásból válogathatunk.

A komolyabb kivitelek, mint amilyen például a Metabones adaptere, folyamatos firmware-frissítéssel rendelkeznek, így olyan új képességekre tesznek szert az idő előre haladtával, mint a fokozatmentes rekeszvezérlés, vagy plusz AF-módok támogatása.

Azoknak, akik munkára használják a felszerelésüket, megéri beruházni egy-egy komolyabb adapterbe, mert ezek támogatásban és tudásban is jobbak.

Autofókusz az A7-el és Canon lencsékkel

Elárulom, hogy itt nem csak a konvertergyűrű a fő szempont, bár biztos van teljesítménybeli különbség közöttük, a kulcs azonban részben a vázakban rejlik. Ugyanis a sima A7 és az A7II is hordozza a szenzorán mind a kontrasztos, mind pedig a fáziseltolásos fókuszrendszert, amiket működtetnek is saját Sony (FE) vagy natívan rájuk gyártott objektívekkel, harmadik féltől származó megoldásokkal azonban más a helyzet. Mindeddig (3.1-es firmware) a Sony A7 csak a kontrasztos rendszert hajlandó működtetni konverterekkel és Canon optikákkal, az A7II azonban beizzítja a fáziseltolásos megoldást is. Mondanom sem kell, hogy hatalmas a különbség a két rendszer között sebességben (aki váltogatott már a gépén a két fókuszmód között, az pontosan tudja, miről van szó).

Az alábbi videóban statikus témán végeztem egy rövid bemutatót EF 24-105 f/4L, EF 70-200 f/4L és EF 50 f/1.8 STM optikákkal, és jól látható, hogy az A7II kifogástalanul megbirkózik a Canon optikáival (a sima A7 szintén, csak sokkal lassabban).

Hogy mikor jön ki olyan firmware a sima A7-re is, ami életre kelti benne a pdAF-et más gyártók optikáival/konvertereivel, azt nem tudni, de petíció már van az ügyben.

A fenti három optikán kívül a Fotga adapterrel még Canonra gyártott Sigma 12-24-el, 1.8/50 II-vel, 1.4/50 USM-el és EF-S 18-55-el (non-IS) is próbáltam az AF-et, hibátlanul megy (utóbbi EF-S optikánál kb 28mm-től felfelé a vignettálás is megszűnik, kirajzolja a fullframe szenzort is).

Fontos tudnunk, hogy bár EF-S objektíveket is használhatunk a fenti konverterekkel, azok (pár kivételtől eltekintve, mint amilyen a fent említett 18-55-ös zoom egy bizonyos fókusztartománya) nem fogják a fullframe NEX-ek teljes szenzorát kirajzolni, ugyanis az általuk vetített képet kisebb (APS-C) szenzorra tervezték. Ilyen esetben érdemes bekapcsolni az A7-esek beépített CROP módját.

A Fotga fenti adapterén kívül a cikk megjelenése óta teszteltem a Viltrox III adaptert is, mely sokkal jobb anyagminőséggel és kompatibilitással rendelkezik. Erről ide kattintva külön tesztben olvashattok.

Sigma MC-11

Nemrég a Sigma is komoly lépést tett az E-bajonett felé: 15 fullframe és 4 APS-C, Canon EF-re gyártott objektívjéhez készített egy adaptert, az MC-11-est, mely teljes körűen támogatja őket NEX vázakon. Az eddig natívan E-bajonettre gyártott 4 Sigma objektív mellé így igen komoly hivatalos támogatás érkezett. A Sigma optikák árához képest a konverter kb. 75.000 forintos árcédulája jól belőttnek mondható (van ennél drágább és olcsóbb univerzális EF-NEX konverter is).

A megoldás a gyártó ígérete szerint FF és APS-C vázakon is működik a megfelelő optikákkal. Csatlakoztatás után az eredeti objektív-firmware-t felülírja a konverter, így kapcsolva össze a Sony váz elektronikáját, lefordítva annak utasításait az EF-es objektív "nyelvére". Magának a konverternek is updatelhető a programja, így a frissítésekkel újabb Sigma objektívekkel is kompatibilis lesz (a kompatibilitást egy rajta található LED is visszajelzi).

Az MC-11 persze nem csak a Sigma ART és egyéb lencséit fogadhatja, hanem bármilyen EF bajonettes objektívet. Ezek használatáról vegyesek a tapasztalatok, hiszen a gyártó kifejezetten a saját megoldásainak támogatását tartotta szem előtt (nem univerzális adaptert akartak építeni). Ennek ellenére például az EF 70-200 f/4L vagy az EF 70-200 f/2.8L non-IS páratlanul gyorsan teszi a dolgát a Sigma adapterével. Sigma optikákkal és az MC-11-essel ide kattintva találhatsz egy hosszabb tesztet.

További extra adaptertípus az EF-NEX tilt-shift dönthető konverter, amivel bármilyen EF objektívből pikk-pakk tiltshiftes optikát varázsolhatunk. Vásárláshoz erre tessék:

Akad még itt makró adapter is a kettő közé, ami egy szabályozható vastagságú gyűrűt jelent. Ezzel távolabb vihetjük az EF optikát a NEX váztól, amivel elvész ugyan időlegesen a végtelen, de a közelpont is sokkal kisebb távolságra esik majd, így bármilyen objektívből kvázi-makrót csinálhatunk (tudjuk persze, hogy ez a leképezésen nem sokat változtat). Macro adaptert az eBay-en szerezhetsz:

Végül itt vannak a speedbooster konverterek is, amik fullframe EF objektívek vetített képét "nyomják össze" - némi minőségi kompromisszummal - az APS-C szenzoros NEX vázak (pl A6000, A6300, A6500) kisebb érzékelőjére. Ezek léteznek AF-es és manuális kivitelben is:


Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!


Magyarázat a jelölésekhez

Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:

KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.

RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.

ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.

NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.

Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:

MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)

MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)

SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé

Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.

Átlátnád a csatateret?

Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.

           váz
  mirrorless tükrös
  (bt)
 
  Z
  1
  X
  EF-M
  E
  M4/3
  RF
  NX
  M
  EF
  A
  PK
  F
optika
mirrorless
   Nikon Z 16 K NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   C-mount 17,526 K K K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Fuji X 17,7 EK EK S NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   Sony E 18 RK EK EK EK S EK NK NK NK NK NK NK NK
   M4/3 19,25 K EK EK EK K S NK NK NK NK NK NK NK
   Canon RF (EOS R) 20 EK EK EK EK EK EK S NK NK NK NK NK NK
   Pentax 110 (SLR) 27 EK EK K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Leica M 27,8 K K K K K K K EK S NK NK NK NK
   L39 28,8 K K K K K K K K K NK NK NK NK
   Contax G 29 K EK K K K K K EK EK NK NK NK NK
tükrös
   Konica AR 40,5 K K K K K K K K K NK NK NK NK
   Konica F 40,5 EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK NK NK
   Canon FD (FL) 42 K K K K K K K K K RK RK NK RK
   Altix 42,5 K EK EK K K K K K K RK NK NK NK
   Minolta SR/MD/MC 43,5 K K K K K K K K K RK RK NK RK
   Canon EF 44 K K K K K K K K K S NK NK NK
   Sony/Minolta A 44,5 K K K K K K K K EK RK S NK RK
   Exakta 44,7 K EK K K K K K K K K EK RK NK
   M39 (SLR) 45,2 EK EK EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK
   M42 45,46 K K K K K K K K K K K K RK
   Pentax-K 45,46 K K K K K K K K K K RK S RK
   Contax/Yashica C/Y 45,5 K K K K K K K K K K RK EK RK
   Mamiya ZE 45,5 EK EK K K K K K EK EK RK RK RK RK
   Olympus OM 46 K K K K K K K K K K RK NK RK
   Nikon F 46,5 K K K K K K K K K K RK RK S
   Arri PL 52 K K K K K K K K K K EK EK EK
   T2 55 K K K K K K K K K K K K K
   645/Phase One 63,3 K EK K EK K K K EK K K K K K

Érdekelnek a miértek is?

Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).


Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).



Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

További tornagyakorlatok az elmének:


Így lesz a viewfinder Voigtländer Perkeo gép Vaskar 4.5/80 optikája tükrös Pentacon SIX kompatibilis

Az alig radioaktív Takumarok titokzatos esete

Mire jó az A-M kapcsoló és a presetes blendeállítás?

Gyújtótávolság, látószög és crop-faktor: hol az igazság?

50mm 1.2 vs. 1.4

Jó ez az objektív a gépemre?

Nikon vázak M42 és más manuális objektívekkel

Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

Manuális lencse digitális vázon

FULLFRAME vs. APS-C



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2017. november 5.)