Válassz vázat és optikát!
KOMPATIBILIS MF MR MAC
M42 objektívek gond nélkül adaptálhatóak Canon R-re.
A kettő összekapcsolásához - egyszerű matekozás után megállapíthatjuk, hogy - egy 25,46 mm vastag gyűrűre lesz szükségünk, melynek egyik vége RF-mount, másik vége M42. A történetben nincsen semmi csavar, vagyis csak egy: az M42 csavarmenete. Az RF-mount rögzítő pöcke a vázon van, így a konvertergyűrűben csak a megfelelő helyre mart lyukra van szükség.
Egy apróság azért mégis akad itt, amit érdemes megemlíteni: bizonyos M42-es optikák végéből kilóg egy pici pöcök, mely a blendebeugrasztásért felel. Az egyszerűbb, régebbi M42-es optikákon a rekesz csak akkor reagál ténylegesen a rekeszgyűrűn beállított értékre, ha ez a pöcök be van nyomva, vagyis olyan konvertergyűrűre van szükségünk, mely ezt benyomja. Nem minden konvertergyűrű ilyen, gyártanak ugyanis blendebeugrasztó kávával, és anélkül kivitelezett darabokat is. (A probléma jellemzően a régebbi Helios optikákat érinti - a későbbi M42-es lencséken már van A-M kapcsoló, amivel full manualba lehet tenni a blendevezérlést, és a blendelamellák mindig a kívánt értéken lesznek, a pöcök nélkül is).
A blendebeugrasztó káva még egy esetben okozhat gondot: ha az objektív hátsó kialakítása olyan, hogy ott az eredeti váz számára rekeszérték-visszajelző mechanika van (egy kilógó lapos kis kar formájában). Ez a kar súrolhatja a kávát, és beszorulhat az egész blendevezérlés. Ilyen objektív az SMC Takumar 1.4/50 is, melynél erre vigyázni kell, és vagy káva nélküli adaptert kíván, vagy le kell reszelnünk pár millimétert a kávából. A következő ábrán egy káva nélküli adapteren látható: itt lenne a probléma, ha az M42 menet végét káva szűkítené.
Ami a gyűrűmárkákat illeti, itt hatalmas a szórás, kezdve a noname kivitelektől a márkázott megoldásokig. Sok féle M42 - R gyűrű átment már a kezeim között, egyiknek sem volt gond a minőségével. Mivel ez egy igen bevett csatlakozás, a hozzá gyártott gyűrű mérete is stimmelni szokott (nincsen gond a menettel vagy a korrigált távolsággal).
A legtöbb konverter esetében az M42-es csavarmenet csatlakozója egy külön gyűrű a teljes egységen belül, amit három kis csavar fog oldalról. E csavarok megoldásához még imbuszkulcsot is mellékelnek néha. Ha kilazítjuk a csavarokat, akkor a belső gyűrűt úgy tudjuk forgatni, hogy a rá helyezett optikák felső (számozott) fele pont felülre essen, ahol kényelmesen láthatjuk. Ilyen módon ezek az adapterek finomhangolhatóak is.
Akad még itt makró adapter is a kettő közé, ami egy szabályozható vastagságú gyűrűt jelent. Ezzel távolabb vihetjük az M42 optikát az RF váztól, amivel elvész ugyan időlegesen a végtelen, de a közelpont is sokkal kisebb távolságra esik majd, így bármilyen objektívből kvázi-makrót csinálhatunk (tudjuk persze, hogy ez a leképezésen nem sokat változtat). Macro adaptert az eBay-en szerezhetsz:
Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!
Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:
KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.
RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.
ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.
NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.
Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:
MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)
AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)
MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)
AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)
SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé
MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé
TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé
Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.
Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.
Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).
Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).
Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2024. július 16.)