Válassz vázat és optikát!
KOMPATIBILIS MF MR AF AR
A bajonettes objektívek adaptálására több lehetőségünk is van NEX vázak esetén.
Mivel ez elektromos jelátvitellel is rendelkező csatlakozás, így kétféle konverter is létezik hozzá: az egyik támogatja az AF-et, a másik pedig nem. Az egyszerű mechanikus konverterek 4-5.000 forint közötti áron mozognak az eBay-en, így nem egy komoly befektetés a felkészülés erre a csatlakozásra.
A Sony maga is kínál konvertert A rendszerű korábbi objektívjeihez. A Sony LA-EA4 jelöléssel futó érdekes darab tartalmaz egy tükröt és egy fókuszaknát, így elég viccesen néz ki az E-mount-on, cserébe azonban az Alpha és MAXXUM AF optikákat autofókusszal használhatjuk majd NEX vázon; az elérhető fókuszmódok: AF-C, AF-A, AF-S, DMF, manuális.
Ennek a megoldásnak az ára már elég magas, hivatalosan 350 dollár, ami kicsit több, mint 100.000 forint. (De tegyük hozzá azt is: a LA-EA4-ben van fókuszmotor, mely meghajtja a motor nélküli Maxxum optikákat is.)
Van viszont olcsóbb kivitel is, a LA-EA3 jelzésű adapter, melyben nincsen tükör (így értelem szerűen pdAF fókuszakna sem). Ezt a kivitelt a Sony azokhoz a vázakhoz ajánlja, amiknek a szenzorán van integrált pdAF rendszer (például az A7-esek, A6300). E gyűrű segítségével az A bajonettes optika (SAM/SSM kivitelek is) és a váz saját fókuszrendszere között létrejön a kommunikáció és hibátlanul működik a fókuszálás (igaz, csak AF-C, AF-S és manuális módban). Előnye a tükrös változathoz képest, hogy a bejutó fényt nem csökkenti (a tükös kb 1/2 stop értékben sajnos megteszi ezt). Az ára £169, vagyis kb. 67.000 forint. Hát ez sem sokkal olcsóbb.
Az az igazság, hogy egy pdAF-rendszerrel rendelkező mirrorless gépből nem sok értelme van tükrös vázat csinálni csak azért, hogy legyen még pluszban pár fókuszpontunk a szenzoron kívül. Persze lehet, hogy az LA-EA4 konverter sokkal gyorsabb. Ki tudja?
Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!
Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:
KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.
RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.
ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.
NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.
Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:
MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)
AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)
MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)
AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)
SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé
MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé
TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé
Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.
Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.
Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).
Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).
Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. Az egyszeri támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni, vagy lehetsz folyamatos támogató is:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs, Kovács Attila, Magyar Antal, Szabó József, Máté Gyula, Boros András, Vaszkun Gábor, Erhardt Balázs, Kirner Richard, Tímea Bokodi, Káposztás Viktória, Bóka Zsuzsa, Hargitay Zoltán, Koncz Benő, Zubán Gergely, Josef Tiglezan, Gábor Balázs, Papp György, Bakos Béla, Mészáros Tamás, Kiss Péter Kálmán, Markus Holopainen, Szommer Tomi, Juhász George
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.
Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2024. július 16.)