Válassz vázat és optikát!
ELVILEG KOMPATIBILIS
Bázistávolság szempontjából papíron kivitelezhető lenne.
A Canon EOS-M rendszer vázmélysége 18mm, a Canon EOS R pedig 20mm-es értékkel bír, így lenne közöttük 2mm az optika javára, ennyi hely azonban kevés ahhoz, hogy a két bajonett egymásba illeszkedjen, így konverter sem létezik kettejük közé. Ezen kívül jelenleg az elektromos jelfordítás sem megoldott.
Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!
Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:
KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.
RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.
ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.
NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.
Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:
MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)
AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)
MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)
AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)
SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé
MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé
TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé
Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.
Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.
váz | |||||||||||||||
mirrorless | tükrös | ||||||||||||||
(bt) |
1 |
X |
EF-M |
E |
4/3 |
RF |
NX |
M |
EF |
A |
PK |
F |
|||
optika |
|||||||||||||||
mirrorless |
C-mount | 17,526 | K | K | K | K | K | EK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | |
Fuji X | 17,7 | EK | S | NK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | ||
Sony E | 18 | EK | EK | EK | S | EK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | ||
M4/3 | 19,25 | EK | EK | EK | K | S | NK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | ||
Canon RF (EOS R) | 20 | EK | EK | EK | EK | EK | S | NK | NK | NK | NK | NK | NK | ||
Pentax 110 (SLR) | 27 | EK | K | K | K | K | EK | NK | NK | NK | NK | NK | NK | ||
Leica M | 27,8 | K | K | K | K | K | K | EK | S | NK | NK | NK | NK | ||
L39 | 28,8 | K | K | K | K | K | K | K | K | NK | NK | NK | NK | ||
Contax G | 29 | EK | K | K | K | K | K | EK | EK | NK | NK | NK | NK | ||
tükrös |
Konica AR | 40,5 | K | K | K | K | K | K | K | K | NK | NK | NK | NK | |
Konica F | 40,5 | EK | EK | EK | EK | EK | EK | EK | EK | NK | NK | NK | NK | ||
Canon FD (FL) | 42 | K | K | K | K | K | K | K | K | RK | RK | NK | RK | ||
Altix | 42,5 | EK | EK | K | K | K | K | K | K | RK | NK | NK | NK | ||
Minolta SR/MD/MC | 43,5 | K | K | K | K | K | K | K | K | RK | RK | NK | RK | ||
Canon EF | 44 | K | K | K | K | K | K | K | K | S | NK | NK | NK | ||
Sony/Minolta A | 44,5 | K | K | K | K | K | K | K | EK | RK | S | NK | RK | ||
Exakta | 44,7 | EK | K | K | K | K | K | K | K | K | EK | RK | NK | ||
M39 (SLR) | 45,2 | EK | EK | EK | EK | EK | EK | EK | EK | EK | EK | NK | NK | ||
M42 | 45,46 | K | K | K | K | K | K | K | K | K | K | K | RK | ||
Pentax-K | 45,46 | K | K | K | K | K | K | K | K | K | RK | S | RK | ||
Contax/Yashica C/Y | 45,5 | K | K | K | K | K | K | K | K | K | RK | EK | RK | ||
Mamiya ZE | 45,5 | EK | K | K | K | K | K | EK | EK | RK | RK | RK | RK | ||
Olympus OM | 46 | K | K | K | K | K | K | K | K | K | RK | NK | RK | ||
Nikon F | 46,5 | K | K | K | K | K | K | K | K | K | RK | RK | S | ||
Arri PL | 52 | K | K | K | K | K | K | K | K | K | EK | EK | EK | ||
T2 | 55 | K | K | K | K | K | K | K | K | K | K | K | K | ||
645/Phase One | 63,3 | EK | K | EK | K | K | K | EK | K | K | K | K | K |
Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).
Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).
Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.
Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. A támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni:
Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs
Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.
Mit is jelent az, hogy egy objektív 80mm-es? Milyen hatással van ez a látószögére és a gólyák vándorlására? Bevallom, bűnös vagyok, mert eddig hanyagul használtam én is e téma fogalmait, de most rendezem számlám az univerzum felé. Tovább olvasom...
Praktikus kérdés fogalmazódik meg az emberben az 50mm-esek maximális, még értelmes fényerejével kapcsolatban: elég az 1.4, vagy jobb, ha van 1.2? Utóbbi megéri az árát? Szubjektív gondolatok, plusz SMC Pentax 1.2/50 vs. SMC Takumar 1.4/50 miniháború meglepetés vendéggel. Tovább olvasom...
[KONVERTERKERESŐ KISOKOS] Tovább olvasom...
Kompatibilitási tények és tévhitek, avagy miért nem szereti a Nikon a régi manuális objektíveket, és mit tehetsz ez ellen? Tovább olvasom...
Részletes kompatibilitási kisokos a Sony mirrorless rendszeréhez. Tovább olvasom...
Hogyan használjak régi manuális lencséket digitális gépeken? Tovább olvasom...
Tényleg a méret a lényeg? Mekkora szenzor kell nekem? Gyakorlati tanácsok, részletes tesztképek és összehasonlítás, hogy könnyebb legyen a döntés. Tovább olvasom...
Hogyan készíthetsz egyszerűen és gyorsan látványos robbantott ábrákat? Tovább olvasom...
Egy elfeledett hercegnő kreatív TFCD fotózása. Tovább olvasom...
Nem voltál még portréfotózáson? Akkor olvass bele egy beszélgetésbe, amiből minden kérdésedre választ kaphatsz a témáról (nem csak modellként). Tovább olvasom...
Hét elfogadható és egy pocsék fotó története, avagy: hogyan fotózz 120-as rollfilmre egy évszázados fényképezővel. Tovább olvasom...
Az író e ponton bevallja, hogy sokszor (s mentség nélkül álljon itt: nem csak lázálmaiban) történetek jelennek meg a fejében, hiába csak pillanatképeket akar látni. Álljon hát itt egy ilyen szilánkszövevény, Kodak T-Max400-assal elbeszélve. Tovább olvasom...
Hol van, hova tart és mivé lesz a mirrorless forradalom? Miért váltottam A7III-ra? A7II vs. A7III. Provokatív gondolatok és desszertnek sajttorta. Tovább olvasom...
Rég elfeledett kisfilmes rendszer Japánból, mely a műanyag erejével ötvözi a minőséget. Tovább olvasom...
Időutazás elfeledett technikai megoldásokkal, képtelen és képes elképzelésekkel és sok minden mással, amivel az évtizedek során az emberek képesek voltak fényképezni. Tovább olvasom...
Tudom, hogy izgatja a fantáziádat a kérdés: miért radioaktívak egyes objektívek? Vajon ez veszélyes? Szándékos vagy lekváros? Nő vagy csökken a sugárzás az idők során? Pokoli sebességű időutazásra invitállak a válaszokért. Tovább olvasom...
Van egy hármas aranyszabály, amit csak egyszer kell megértened ahhoz, hogy átlásd fényképeződ (vagy telefonod) működését. Utána sokkal könnyebb lesz a fotózás, ígérem. Tovább olvasom...
Haláltusájának utolsó óráiban készítettünk már pár posztapokaliptikus fotót a teljesen kifosztott, évek óta üresen álló Olimpia Hotelről, a Normafa csúfságáról. Tovább olvasom...
Avagy mi áll a “hamis” L-es objektívek hátterében? Mekkora bűn a csalás? Milyen hatással van ránk, ha csalunk? És jobb lesz az objektív képe a rá festett vörös karikától? Tovább olvasom...
Egyszer volt, hol nem volt, a fényerős üvegek hegyén is túl, de még a messzi-messzi galaxis határán belül... Tovább olvasom...
Mivel ad többet a Viltrox legújabb adaptere, mint a kategória többi versenyzője? Tovább olvasom...
Ne hagyd, hogy kedved szegjék a közösségi média fals visszajelzései. Legyél te is örömfotós! Tovább olvasom...
Milyet, hogyan, hol, mennyiért és mikor? Kisokos vintage-optikák beszerzéséhez, 10 hasznos tippel. Tovább olvasom...
Hova vezet bennünket az egyre több lencsetag, és miért adnak sokszor a régebbi optikák életszerűbb képeket? Tovább olvasom...
(FRISSÍTVE A7II TAPASZTALATOKKAL!) Avagy a manuálozók álma, egy szelet XXI. század Tovább olvasom...
Milyen képek lapulhatnak egy évtizedek óta rejtőző, előhívatlan 35mm-es tekercsen? Vajon sikerült megmenteni őket, vagy győz az enyészet? Tovább olvasom...
Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com
A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.
Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.
A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...
hispan's photoblog C 2011-2019 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2017. november 5.)
Elmondhatod a magadét: