hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


db verzió:
RC.200906.0345.HU
variációk:
403


Jó ez az objektív a gépemre?

[KONVERTERKERESŐ KISOKOS]

Válassz vázat és optikát!

+=

Sony/Minolta A váz + M42 objektív

KOMPATIBILIS MF MR

M42 objektívek gond nélkül adaptálhatóak A-ra.

A kettő összekapcsolásához egy olyan konvertergyűrűre van szükség, ami 0,96mm bázistávolság-különbséget hidal át (ilyen vastagok ezek a gyűrűk az A bajonetten).

Az egyszerűbb gyűrűk fekete festett aluminium vagy magnézium megoldások, kisebb súlyú objektívekhez. Vannak aztán acél kivitelek is a több kilós M42-es telék illesztéséhez.

Minden anyagú A-M42 adapterből létezik chipes kivitelű változat, amire egy olyan apró elektronikai egységet ragasztottak, ami becsapja a váz fókuszrendszerét, eképpen az képessé válik a szokásos hang és villanás formájában is visszajelezni, ha szerinte élesre állították az adott fókuszponton a témát. Ez persze sosem pontos, és nem csak az elégtelen mennyiségű fény miatt lehetséges ez, hanem a shutter lag és a fókuszpontok eredendő pontatlansága miatt is. Így mielőtt chipes gyűrűt választasz, feltétlenül olvasd el ide kattintva a részletesebb tudnivalókat.

Bár a konvertergyűrűk kérdése ebben a párosításban általában egyszerű, egy apróság azért mégis akad itt, amit érdemes megemlíteni: bizonyos M42-es optikák végéből kilóg egy pici pöcök, mely a blendebeugrasztásért felel. Az egyszerűbb, régebbi M42-es optikákon a rekesz csak akkor reagál ténylegesen a rekeszgyűrűn beállított értékre, ha ez a pöcök be van nyomva, vagyis olyan konvertergyűrűre van szükségünk, mely ezt benyomja.

Nem minden konvertergyűrű ilyen, gyártanak ugyanis blendebeugrasztó kávával, és anélkül kivitelezett darabokat is. Az alábbi képen az első gyűrűnél az M42 menet végén megfigyelhetitek a kávát, a második adapternél viszont ez hiányzik.

Ez a pöcök-probléma jellemzően a régebbi Helios és Carl Zeiss Jena optikákat érinti - a későbbi M42-es lencséken már van A-M kapcsoló, amivel full manualba lehet tenni a blendevezérlést, és a blendelamellák mindig a kívánt értéken lesznek, a pöcök nélkül is.

A blendebeugrasztó káva még egy esetben okozhat gondot: ha az objektív hátsó kialakítása olyan, hogy ott az eredeti váz számára rekeszérték-visszajelző mechanika van (egy kilógó lapos kis kar formájában). Ez a kar súrolhatja a kávát, és beszorulhat az egész blendevezérlés. Ilyen objektív az SMC Takumar 1.4/50 is, melynél erre vigyázni kell, és vagy káva nélküli adaptert kíván, vagy le kell reszelnünk pár millimétert a kávából. A következő ábrán egy káva nélküli adapteren látható: itt lenne a probléma, ha az M42 menet végét káva szűkítené.

Ami a gyűrűmárkákat illeti, itt hatalmas a szórás, kezdve a noname kivitelektől a márkázott megoldásokig. Mindenkinek azt szoktam tanácsolni, hogy ha több kilós régi teléket akar gépére helyezni, akkor válasszon inkább acél kivitelt.

Bizonyos M42-es objektívek, például fényerős 50mm-esek hátsó lencsetagja túlnyúlhat a bajonett vonalán (végtelenbe fókuszálva). Ez azért gond, mert bizonyos A vázak tükre mozgás közben beleakadhat ezekbe. Tükörütközés jöhet létre, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a lendülő tükör hozzáér, súrlódik és meg is akadhat a hátsó lencsetagban (vagy annak kávájában). Jellemző ez például a Takumar 1.4/50-es illetve a régebbi Helios 44, 44-2, 44-3 objektívekre is. A tükörütközés nem jelent automatikusan gondot, de tény, hogy rosszabb esetben sérülhet (törhet, leválhat) a DSLR gép tükre, ezért óvatosan, és csak saját felelősségedre járj el.

Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!


Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:

KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.

RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.

ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.

NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.

Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:

MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)

MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)

SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé

Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.

Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.

váz
tükrös
mirrorless
optika
mirrorless
tükrös
Nikon Z
C-mount
Fujifilm X
Sony E
M4/3 (MFT)
Canon RF (EOS R)
Fujifilm GFX
Pentax 110 (SLR)
Leica M
L39
Contax G
Konica AR
Konica F
Canon FD (FL)
Altix
Minolta SR/MC/MD
Canon EF
Sony/Minolta A
Exakta
M39 (SLR)
M42
Pentax K
Contax/Yashica C/Y
Mamiya ZE
Olympus OM
Nikon F
Arri PL
T2
Mamiya 645 / Phase One
Pentax 645
Pentacon Six P6
Nikon Z  
Nikon 1  
Fujifilm X  
Canon EF-M  
Sony E  
M4/3  
Canon RF  
Fujifilm GFX  
Samsung NX  
Leica M  
Canon EF  
Sony/Minolta A  
Pentax K  
Nikon F  
bázistávolság  
16
17.526
17.7
18
19.25
20
26.7
27
27.8
28.8
29
40.5
40.5
42
42.5
43.5
44
44.5
44.7
45.2
45.46
45.46
45.5
45.5
46
46.5
52
55
63.3
70.87
74.1

Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).


Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).



Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


További tornagyakorlatok az elmének:


Így lesz a viewfinder Voigtländer Perkeo gép Vaskar 4.5/80 optikája tükrös Pentacon SIX kompatibilis

Az alig radioaktív Takumarok titokzatos esete

Mire jó az A-M kapcsoló és a presetes blendeállítás?

Gyújtótávolság, látószög és crop-faktor: hol az igazság?

50mm 1.2 vs. 1.4

Jó ez az objektív a gépemre?

Nikon vázak M42 és más manuális objektívekkel

Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

Manuális lencse digitális vázon

FULLFRAME vs. APS-C



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2024. július 16.)