hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


db verzió:
RC.200906.0345.HU
variációk:
403


Jó ez az objektív a gépemre?

[KONVERTERKERESŐ KISOKOS]

Válassz vázat és optikát!

+=

Sony E váz + Nikon F objektív

KOMPATIBILIS AF AR MF MR SB MAC TS

Teljes fókuszúttal (akár AF-el is).

Két fő csoportja van a lehetséges adaptereknek, az elsőbe pedig azok a konverterek tartoznak, amik pusztán fizikai kapcsolatot létesítenek a váz és a lencse között. Itt azonban előjön az a probléma, hogy mi történik a blendevezérlő pöcökkel, melyet ha nem húzunk fel, a rekesz zárva van az objektívben (az egyszerűbb konvertergyűrűk biztosan nem fogják felhúzni). Ugyanígy gond, hogy Nikon AI G típusú optikákon csak elektronikusan mozdulna a blende, de azt ez az adapter nem tudja vezérelni.

Felmerül persze az autofókusz kérdése. Jelentem, a helyzet itt aránylag jónak mondható, az elektromos jelátvitelre képes adapterek ugyanis szépen tesztik a dolgukat NEX-en (a videó nem a legjobb, sajnos nem én csináltam):

Az ehhez szükséges Commlite adapter kb. 100.000 forint, vagyis jóval drágább, mint például a Canon EF autofókuszos adapterek. Van persze egyéb márka is, a Vello frissen megjelent adaptere például egészen bíztató, de sajnos ennek is 100.000 forint környékén van az ára (és ahogy fentebb jeleztem a sok Nikon F változatot, nos, ezek az adapterek sem támogatnak minden kivitelű optikát).

2016 végén jelentette be a Fotodiox a Fusion Smart Adaptert, ami egy további lehetséges megoldás AF-es adaptáláshoz. Az ára azonban ennek is elég magas. Valahogy az olcsó AF-es adapterek a Nikont elkerülik.

Mindent egybevetve tehát a régebbi és az újabb Nikon F (AI) optikákat is tudjuk használni (korlátozottan) E-bajonetten (itt fontos, hogy bár a régebbi Nikon objektívek mindig fullframe-ek /FX/, addig az újabbak között akadhatnak csak kisebb szenzort rajzoló /DX/ kivitelek is. Utóbbiak nem fogják az A7-esek 36*24-es szenzorát mindenhol lefedni vetített képpel).

További extra adaptertípus az F-NEX tilt-shift dönthető konverter, amivel bármilyen F objektívből pikk-pakk tilt-shiftes optikát varázsolhatunk. Vásárláshoz erre tessék:

Akad még itt makró adapter is a kettő közé, ami egy szabályozható vastagságú gyűrűt jelent. Ezzel távolabb vihetjük az F optikát a NEX váztól, amivel elvész ugyan időlegesen a végtelen, de a közelpont is sokkal kisebb távolságra esik majd, így bármilyen objektívből kvázi-makrót csinálhatunk (tudjuk persze, hogy ez a leképezésen nem sokat változtat). Macro adaptert az eBay-en szerezhetsz:

Végül itt vannak a speedbooster konverterek is, amik fullframe (FX) Nikon F objektívek vetített képét "nyomják össze" - némi minőségi kompromisszummal - az APS-C szenzoros NEX vázak (pl A6000, A6300, A6500) kisebb érzékelőjére:


Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!


Magyarázat a jelölésekhez

Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:

KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.

RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.

ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.

NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.

Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:

MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)

MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)

SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé

Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.

Átlátnád a csatateret?

Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.

           váz
  mirrorless tükrös
  (bt)
 
  Z
  1
  X
  EF-M
  E
  M4/3
  RF
  NX
  M
  EF
  A
  PK
  F
optika
mirrorless
   Nikon Z 16 K NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   C-mount 17,526 K K K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Fuji X 17,7 EK EK S NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   Sony E 18 RK EK EK EK S EK NK NK NK NK NK NK NK
   M4/3 19,25 K EK EK EK K S NK NK NK NK NK NK NK
   Canon RF (EOS R) 20 EK EK EK EK EK EK S NK NK NK NK NK NK
   Pentax 110 (SLR) 27 EK EK K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Leica M 27,8 K K K K K K K EK S NK NK NK NK
   L39 28,8 K K K K K K K K K NK NK NK NK
   Contax G 29 K EK K K K K K EK EK NK NK NK NK
tükrös
   Konica AR 40,5 K K K K K K K K K NK NK NK NK
   Konica F 40,5 EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK NK NK
   Canon FD (FL) 42 K K K K K K K K K RK RK NK RK
   Altix 42,5 K EK EK K K K K K K RK NK NK NK
   Minolta SR/MD/MC 43,5 K K K K K K K K K RK RK NK RK
   Canon EF 44 K K K K K K K K K S NK NK NK
   Sony/Minolta A 44,5 K K K K K K K K EK RK S NK RK
   Exakta 44,7 K EK K K K K K K K K EK RK NK
   M39 (SLR) 45,2 EK EK EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK
   M42 45,46 K K K K K K K K K K K K RK
   Pentax-K 45,46 K K K K K K K K K K RK S RK
   Contax/Yashica C/Y 45,5 K K K K K K K K K K RK EK RK
   Mamiya ZE 45,5 EK EK K K K K K EK EK RK RK RK RK
   Olympus OM 46 K K K K K K K K K K RK NK RK
   Nikon F 46,5 K K K K K K K K K K RK RK S
   Arri PL 52 K K K K K K K K K K EK EK EK
   T2 55 K K K K K K K K K K K K K
   645/Phase One 63,3 K EK K EK K K K EK K K K K K

Érdekelnek a miértek is?

Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).


Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).



Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

További tornagyakorlatok az elmének:


Így lesz a viewfinder Voigtländer Perkeo gép Vaskar 4.5/80 optikája tükrös Pentacon SIX kompatibilis

Az alig radioaktív Takumarok titokzatos esete

Mire jó az A-M kapcsoló és a presetes blendeállítás?

Gyújtótávolság, látószög és crop-faktor: hol az igazság?

50mm 1.2 vs. 1.4

Jó ez az objektív a gépemre?

Nikon vázak M42 és más manuális objektívekkel

Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

Manuális lencse digitális vázon

FULLFRAME vs. APS-C



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2017. november 5.)