hispan's photoblog
              tudásbázis
              vintage pub
              műhely
              frissességek

    hispan's photoblog   |   műhely   |   feliratkozás

h

hispan's photoblog

F

db verzió:
RC.191002.0329.HU
variációk:
360


Jó ez az objektív a gépemre?

[KONVERTERKERESŐ KISOKOS]

Válassz vázat és optikát!

+=

Sony E váz + Canon EF objektív

KOMPATIBILIS MF AF AR SB MAC TS

EF adapter E bajonettre, AF és elektronika nélkül.Ha nincsen szükségünk az elektronikára (vagyis lemondunk az autofókusz és a rekeszvezérlés, nomeg a stabilizátor kényelméről), akkor pár ezer forintos konvertergyűrűkkel összekapcsolhatjuk az E-mountot az EF-optikákkal (ezek csak a fizikai kapcsolatot biztosítják). Ilyen esetben tartsuk szem előtt, hogy tényleg nem lesz blendevezérlésünk, ami azért elég zavaró tud lenni.

Ha szeretnénk teljes képességeikkel használni a Canon objektívjeit, akkor olyan konvertergyűrűket kell keresnünk, melyek összekapcsolják nem csak fizikailag, de elektronikailag is a NEX vázat és az optikákat. Ez persze azt is jelenti, hogy kell a konvertergyűrűben lennie egy jelfordítónak is, mely a "Sony nyelvét" lefordítja a "Canon nyelvére". Örömmel jelentem, hogy sok-sok ilyen létezik.

A Fotga kb. 15-20.000 forintos megoldásától át a Viltrox és a Commlite 25-30.000 forintos, illetve a Techart 70.000-es kivitelén át a Metabones csúcs-adapteréig, mely 100.000 forint feletti árcédulával rendelkezik (és saját firmware-je is frissíthető), sokféle megoldásból válogathatunk.

A komolyabb kivitelek, mint amilyen például a Metabones adaptere, folyamatos firmware-frissítéssel rendelkeznek, így olyan új képességekre tesznek szert az idő előre haladtával, mint a fokozatmentes rekeszvezérlés, vagy plusz AF-módok támogatása.

Azoknak, akik munkára használják a felszerelésüket, megéri beruházni egy-egy komolyabb adapterbe, mert ezek támogatásban és tudásban is jobbak.

Autofókusz az A7-el és Canon lencsékkel

Elárulom, hogy itt nem csak a konvertergyűrű a fő szempont, bár biztos van teljesítménybeli különbség közöttük, a kulcs azonban részben a vázakban rejlik. Ugyanis a sima A7 és az A7II is hordozza a szenzorán mind a kontrasztos, mind pedig a fáziseltolásos fókuszrendszert, amiket működtetnek is saját Sony (FE) vagy natívan rájuk gyártott objektívekkel, harmadik féltől származó megoldásokkal azonban más a helyzet. Mindeddig (3.1-es firmware) a Sony A7 csak a kontrasztos rendszert hajlandó működtetni konverterekkel és Canon optikákkal, az A7II azonban beizzítja a fáziseltolásos megoldást is. Mondanom sem kell, hogy hatalmas a különbség a két rendszer között sebességben (aki váltogatott már a gépén a két fókuszmód között, az pontosan tudja, miről van szó).

Az alábbi videóban statikus témán végeztem egy rövid bemutatót EF 24-105 f/4L, EF 70-200 f/4L és EF 50 f/1.8 STM optikákkal, és jól látható, hogy az A7II kifogástalanul megbirkózik a Canon optikáival (a sima A7 szintén, csak sokkal lassabban).

Hogy mikor jön ki olyan firmware a sima A7-re is, ami életre kelti benne a pdAF-et más gyártók optikáival/konvertereivel, azt nem tudni, de petíció már van az ügyben.

A fenti három optikán kívül a Fotga adapterrel még Canonra gyártott Sigma 12-24-el, 1.8/50 II-vel, 1.4/50 USM-el és EF-S 18-55-el (non-IS) is próbáltam az AF-et, hibátlanul megy (utóbbi EF-S optikánál kb 28mm-től felfelé a vignettálás is megszűnik, kirajzolja a fullframe szenzort is).

Fontos tudnunk, hogy bár EF-S objektíveket is használhatunk a fenti konverterekkel, azok (pár kivételtől eltekintve, mint amilyen a fent említett 18-55-ös zoom egy bizonyos fókusztartománya) nem fogják a fullframe NEX-ek teljes szenzorát kirajzolni, ugyanis az általuk vetített képet kisebb (APS-C) szenzorra tervezték. Ilyen esetben érdemes bekapcsolni az A7-esek beépített CROP módját.

A Fotga fenti adapterén kívül a cikk megjelenése óta teszteltem a Viltrox III adaptert is, mely sokkal jobb anyagminőséggel és kompatibilitással rendelkezik. Erről ide kattintva külön tesztben olvashattok.

Sigma MC-11

Nemrég a Sigma is komoly lépést tett az E-bajonett felé: 15 fullframe és 4 APS-C, Canon EF-re gyártott objektívjéhez készített egy adaptert, az MC-11-est, mely teljes körűen támogatja őket NEX vázakon. Az eddig natívan E-bajonettre gyártott 4 Sigma objektív mellé így igen komoly hivatalos támogatás érkezett. A Sigma optikák árához képest a konverter kb. 75.000 forintos árcédulája jól belőttnek mondható (van ennél drágább és olcsóbb univerzális EF-NEX konverter is).

A megoldás a gyártó ígérete szerint FF és APS-C vázakon is működik a megfelelő optikákkal. Csatlakoztatás után az eredeti objektív-firmware-t felülírja a konverter, így kapcsolva össze a Sony váz elektronikáját, lefordítva annak utasításait az EF-es objektív "nyelvére". Magának a konverternek is updatelhető a programja, így a frissítésekkel újabb Sigma objektívekkel is kompatibilis lesz (a kompatibilitást egy rajta található LED is visszajelzi).

Az MC-11 persze nem csak a Sigma ART és egyéb lencséit fogadhatja, hanem bármilyen EF bajonettes objektívet. Ezek használatáról vegyesek a tapasztalatok, hiszen a gyártó kifejezetten a saját megoldásainak támogatását tartotta szem előtt (nem univerzális adaptert akartak építeni). Ennek ellenére például az EF 70-200 f/4L vagy az EF 70-200 f/2.8L non-IS páratlanul gyorsan teszi a dolgát a Sigma adapterével. Sigma optikákkal és az MC-11-essel ide kattintva találhatsz egy hosszabb tesztet.

További extra adaptertípus az EF-NEX tilt-shift dönthető konverter, amivel bármilyen EF objektívből pikk-pakk tiltshiftes optikát varázsolhatunk. Vásárláshoz erre tessék:

Akad még itt makró adapter is a kettő közé, ami egy szabályozható vastagságú gyűrűt jelent. Ezzel távolabb vihetjük az EF optikát a NEX váztól, amivel elvész ugyan időlegesen a végtelen, de a közelpont is sokkal kisebb távolságra esik majd, így bármilyen objektívből kvázi-makrót csinálhatunk (tudjuk persze, hogy ez a leképezésen nem sokat változtat). Macro adaptert az eBay-en szerezhetsz:

Végül itt vannak a speedbooster konverterek is, amik fullframe EF objektívek vetített képét "nyomják össze" - némi minőségi kompromisszummal - az APS-C szenzoros NEX vázak (pl A6000, A6300, A6500) kisebb érzékelőjére. Ezek léteznek AF-es és manuális kivitelben is:


Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!


Magyarázat a jelölésekhez

Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:

KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.

RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.

ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.

NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.

Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:

MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)

MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)

SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé

Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.

Átlátnád a csatateret?

Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.

           váz
  mirrorless tükrös
  (bt)
 
  1
  X
  EF-M
  E
  4/3
  RF
  NX
  M
  EF
  A
  PK
  F
optika
mirrorless
   C-mount 17,526 K K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Fuji X 17,7 EK S NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   Sony E 18 EK EK EK S EK NK NK NK NK NK NK NK
   M4/3 19,25 EK EK EK K S NK NK NK NK NK NK NK
   Canon RF (EOS R) 20 EK EK EK EK EK S NK NK NK NK NK NK
   Pentax 110 (SLR) 27 EK K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Leica M 27,8 K K K K K K EK S NK NK NK NK
   L39 28,8 K K K K K K K K NK NK NK NK
   Contax G 29 EK K K K K K EK EK NK NK NK NK
tükrös
   Konica AR 40,5 K K K K K K K K NK NK NK NK
   Konica F 40,5 EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK NK NK
   Canon FD (FL) 42 K K K K K K K K RK RK NK RK
   Altix 42,5 EK EK K K K K K K RK NK NK NK
   Minolta SR/MD/MC 43,5 K K K K K K K K RK RK NK RK
   Canon EF 44 K K K K K K K K S NK NK NK
   Sony/Minolta A 44,5 K K K K K K K EK RK S NK RK
   Exakta 44,7 EK K K K K K K K K EK RK NK
   M39 (SLR) 45,2 EK EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK
   M42 45,46 K K K K K K K K K K K RK
   Pentax-K 45,46 K K K K K K K K K RK S RK
   Contax/Yashica C/Y 45,5 K K K K K K K K K RK EK RK
   Mamiya ZE 45,5 EK K K K K K EK EK RK RK RK RK
   Olympus OM 46 K K K K K K K K K RK NK RK
   Nikon F 46,5 K K K K K K K K K RK RK S
   Arri PL 52 K K K K K K K K K EK EK EK
   T2 55 K K K K K K K K K K K K
   645/Phase One 63,3 EK K EK K K K EK K K K K K

Érdekelnek a miértek is?

Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).


Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).



Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.



Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:


Share



Hasznos tudást kaptál?

Legyél te is a vintage univerzum hőse! A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Viszont a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a régi objektívek megmentését és bemutatását célzó munkámat, hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. A támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni:

Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a hősök között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László, Keserű Gergő, Keresztes László Péter, Somogyi László, Rácz András, Szántó Sándor, Zubán Gergely, Erhardt Balázs


Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:



Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

További tornagyakorlatok az elmének:


Gyújtótávolság, látószög és crop-faktor: hol az igazság?

Mit is jelent az, hogy egy objektív 80mm-es? Milyen hatással van ez a látószögére és a gólyák vándorlására? Bevallom, bűnös vagyok, mert eddig hanyagul használtam én is e téma fogalmait, de most rendezem számlám az univerzum felé. Tovább olvasom...

50mm 1.2 vs. 1.4

Praktikus kérdés fogalmazódik meg az emberben az 50mm-esek maximális, még értelmes fényerejével kapcsolatban: elég az 1.4, vagy jobb, ha van 1.2? Utóbbi megéri az árát? Szubjektív gondolatok, plusz SMC Pentax 1.2/50 vs. SMC Takumar 1.4/50 miniháború meglepetés vendéggel. Tovább olvasom...

Jó ez az objektív a gépemre?

[KONVERTERKERESŐ KISOKOS] Tovább olvasom...

Nikon vázak M42 és más manuális objektívekkel

Kompatibilitási tények és tévhitek, avagy miért nem szereti a Nikon a régi manuális objektíveket, és mit tehetsz ez ellen? Tovább olvasom...

Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

Részletes kompatibilitási kisokos a Sony mirrorless rendszeréhez. Tovább olvasom...

Manuális lencse digitális vázon

Hogyan használjak régi manuális lencséket digitális gépeken? Tovább olvasom...

FULLFRAME vs. APS-C

Tényleg a méret a lényeg? Mekkora szenzor kell nekem? Gyakorlati tanácsok, részletes tesztképek és összehasonlítás, hogy könnyebb legyen a döntés. Tovább olvasom...



Vannak még itt további érdekességek is:


Robbantott ábra kisokos

Hogyan készíthetsz egyszerűen és gyorsan látványos robbantott ábrákat? Tovább olvasom...

Balkán Disney

Egy elfeledett hercegnő kreatív TFCD fotózása. Tovább olvasom...

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

Nem voltál még portréfotózáson? Akkor olvass bele egy beszélgetésbe, amiből minden kérdésedre választ kaphatsz a témáról (nem csak modellként). Tovább olvasom...

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

Hét elfogadható és egy pocsék fotó története, avagy: hogyan fotózz 120-as rollfilmre egy évszázados fényképezővel. Tovább olvasom...

A szürke színei

Az író e ponton bevallja, hogy sokszor (s mentség nélkül álljon itt: nem csak lázálmaiban) történetek jelennek meg a fejében, hiába csak pillanatképeket akar látni. Álljon hát itt egy ilyen szilánkszövevény, Kodak T-Max400-assal elbeszélve. Tovább olvasom...

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

Hol van, hova tart és mivé lesz a mirrorless forradalom? Miért váltottam A7III-ra? A7II vs. A7III. Provokatív gondolatok és desszertnek sajttorta. Tovább olvasom...

In memoriam Mamiya ZE

Rég elfeledett kisfilmes rendszer Japánból, mely a műanyag erejével ötvözi a minőséget. Tovább olvasom...

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Időutazás elfeledett technikai megoldásokkal, képtelen és képes elképzelésekkel és sok minden mással, amivel az évtizedek során az emberek képesek voltak fényképezni. Tovább olvasom...

Miért radioaktív az objektívem?

Tudom, hogy izgatja a fantáziádat a kérdés: miért radioaktívak egyes objektívek? Vajon ez veszélyes? Szándékos vagy lekváros? Nő vagy csökken a sugárzás az idők során? Pokoli sebességű időutazásra invitállak a válaszokért. Tovább olvasom...

Kezdő fotós kisokos

Van egy hármas aranyszabály, amit csak egyszer kell megértened ahhoz, hogy átlásd fényképeződ (vagy telefonod) működését. Utána sokkal könnyebb lesz a fotózás, ígérem. Tovább olvasom...

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

Haláltusájának utolsó óráiban készítettünk már pár posztapokaliptikus fotót a teljesen kifosztott, évek óta üresen álló Olimpia Hotelről, a Normafa csúfságáról. Tovább olvasom...

A kamu vörös karika pszichológiája

Avagy mi áll a “hamis” L-es objektívek hátterében? Mekkora bűn a csalás? Milyen hatással van ránk, ha csalunk? És jobb lesz az objektív képe a rá festett vörös karikától? Tovább olvasom...

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Egyszer volt, hol nem volt, a fényerős üvegek hegyén is túl, de még a messzi-messzi galaxis határán belül... Tovább olvasom...

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

Mivel ad többet a Viltrox legújabb adaptere, mint a kategória többi versenyzője? Tovább olvasom...

A boldog fotós lájk nélkül él

Ne hagyd, hogy kedved szegjék a közösségi média fals visszajelzései. Legyél te is örömfotós! Tovább olvasom...

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Milyet, hogyan, hol, mennyiért és mikor? Kisokos vintage-optikák beszerzéséhez, 10 hasznos tippel. Tovább olvasom...

Mi a gond a modern objektívekkel?

Hova vezet bennünket az egyre több lencsetag, és miért adnak sokszor a régebbi optikák életszerűbb képeket? Tovább olvasom...

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

(FRISSÍTVE A7II TAPASZTALATOKKAL!) Avagy a manuálozók álma, egy szelet XXI. század Tovább olvasom...

35mm történelem

Milyen képek lapulhatnak egy évtizedek óta rejtőző, előhívatlan 35mm-es tekercsen? Vajon sikerült megmenteni őket, vagy győz az enyészet? Tovább olvasom...

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.

Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2019 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2017. november 5.)