hispan's photoblog
              tudásbázis
              vintage pub
              frissességek

    hispan's photoblog   |   hozzászólás   |   feliratkozás

h

hispan's photoblog

F

db verzió:
RC.180912.0443.HU
variációk:
319


Jó ez az objektív a gépemre?

[KONVERTERKERESŐ KISOKOS]

Válassz vázat és optikát!

+=

Sony/Minolta A váz + M42 objektív

KOMPATIBILIS MF MR

M42 objektívek gond nélkül adaptálhatóak A-ra.

A kettő összekapcsolásához egy olyan konvertergyűrűre van szükség, ami 0,96mm bázistávolság-különbséget hidal át (ilyen vastagok ezek a gyűrűk az A bajonetten).

Az egyszerűbb gyűrűk fekete festett aluminium vagy magnézium megoldások, kisebb súlyú objektívekhez. Vannak aztán acél kivitelek is a több kilós M42-es telék illesztéséhez.

Minden anyagú A-M42 adapterből létezik chipes kivitelű változat, amire egy olyan apró elektronikai egységet ragasztottak, ami becsapja a váz fókuszrendszerét, eképpen az képessé válik a szokásos hang és villanás formájában is visszajelezni, ha szerinte élesre állították az adott fókuszponton a témát. Ez persze sosem pontos, és nem csak az elégtelen mennyiségű fény miatt lehetséges ez, hanem a shutter lag és a fókuszpontok eredendő pontatlansága miatt is. Így mielőtt chipes gyűrűt választasz, feltétlenül olvasd el ide kattintva a részletesebb tudnivalókat.

Bár a konvertergyűrűk kérdése ebben a párosításban általában egyszerű, egy apróság azért mégis akad itt, amit érdemes megemlíteni: bizonyos M42-es optikák végéből kilóg egy pici pöcök, mely a blendebeugrasztásért felel. Az egyszerűbb, régebbi M42-es optikákon a rekesz csak akkor reagál ténylegesen a rekeszgyűrűn beállított értékre, ha ez a pöcök be van nyomva, vagyis olyan konvertergyűrűre van szükségünk, mely ezt benyomja.

Nem minden konvertergyűrű ilyen, gyártanak ugyanis blendebeugrasztó kávával, és anélkül kivitelezett darabokat is. Az alábbi képen az első gyűrűnél az M42 menet végén megfigyelhetitek a kávát, a második adapternél viszont ez hiányzik.

Ez a pöcök-probléma jellemzően a régebbi Helios és Carl Zeiss Jena optikákat érinti - a későbbi M42-es lencséken már van A-M kapcsoló, amivel full manualba lehet tenni a blendevezérlést, és a blendelamellák mindig a kívánt értéken lesznek, a pöcök nélkül is.

A blendebeugrasztó káva még egy esetben okozhat gondot: ha az objektív hátsó kialakítása olyan, hogy ott az eredeti váz számára rekeszérték-visszajelző mechanika van (egy kilógó lapos kis kar formájában). Ez a kar súrolhatja a kávát, és beszorulhat az egész blendevezérlés. Ilyen objektív az SMC Takumar 1.4/50 is, melynél erre vigyázni kell, és vagy káva nélküli adaptert kíván, vagy le kell reszelnünk pár millimétert a kávából. A következő ábrán egy káva nélküli adapteren látható: itt lenne a probléma, ha az M42 menet végét káva szűkítené.

Ami a gyűrűmárkákat illeti, itt hatalmas a szórás, kezdve a noname kivitelektől a márkázott megoldásokig. Mindenkinek azt szoktam tanácsolni, hogy ha több kilós régi teléket akar gépére helyezni, akkor válasszon inkább acél kivitelt.

Bizonyos M42-es objektívek, például fényerős 50mm-esek hátsó lencsetagja túlnyúlhat a bajonett vonalán (végtelenbe fókuszálva). Ez azért gond, mert bizonyos A vázak tükre mozgás közben beleakadhat ezekbe. Tükörütközés jöhet létre, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a lendülő tükör hozzáér, súrlódik és meg is akadhat a hátsó lencsetagban (vagy annak kávájában). Jellemző ez például a Takumar 1.4/50-es illetve a régebbi Helios 44, 44-2, 44-3 objektívekre is. A tükörütközés nem jelent automatikusan gondot, de tény, hogy rosszabb esetben sérülhet (törhet, leválhat) a DSLR gép tükre, ezért óvatosan, és csak saját felelősségedre járj el.

Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!


Magyarázat a jelölésekhez

Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:

KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.

RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.

ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.

NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.

Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:

MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)

MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)

SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé

Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.

Átlátnád a csatateret?

Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.

           váz
  mirrorless tükrös
  (bt)
 
  1
  X
  EF-M
  E
  4/3
  NX
  M
  EF
  A
  PK
  F
optika
mirrorless
   C-mount 17,526 K K K K K NK NK NK NK NK NK
   Fuji X 17,7 EK S NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   Sony E 18 EK EK EK S EK NK NK NK NK NK NK
   M4/3 19,25 EK EK EK K S NK NK NK NK NK NK
   Pentax 110 (SLR) 27 EK K K K K NK NK NK NK NK NK
   Leica M 27,8 K K K K K EK S NK NK NK NK
   L39 28,8 K K K K K K K NK NK NK NK
   Contax G 29 EK K K K K EK EK NK NK NK NK
tükrös
   Konica AR 40,5 K K K K K K K NK NK NK NK
   Konica F 40,5 EK EK EK EK EK EK EK NK NK NK NK
   Canon FD (FL) 42 K K K K K K K RK RK NK RK
   Altix 42,5 EK EK K K K K K RK NK NK NK
   Minolta SR/MD/MC 43,5 K K K K K K K NK RK NK RK
   Canon EF 44 K K K K K K K S NK NK NK
   Sony/Minolta A 44,5 K K K K K K EK RK S NK RK
   Exakta 44,7 EK K K K K K K K EK RK NK
   M39 (SLR) 45,2 EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK
   M42 45,46 K K K K K K K K K K RK
   Pentax-K 45,46 K K K K K K K K RK S RK
   Contax/Yashica C/Y 45,5 K K K K K K K K RK EK RK
   Mamiya ZE 45,5 EK K K K K EK EK RK RK RK RK
   Olympus OM 46 K K K K K K K K RK NK RK
   Nikon F 46,5 K K K K K K K K RK RK S
   Arri PL 52 K K K K K K K K EK EK EK
   T2 55 K K K K K K K K K K K
   645/Phase One 63,3 EK K EK K K EK K K K K K

Érdekelnek a miértek is?

Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).


Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).



Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.



Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:


Share



Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:



Elmondhatod a magadét:

Ezek is tetszeni fognak:

Manuális lencse digitális vázon

Napjainkban nagy népszerűségnek örvend a régi manuális objektívek használata modern digitális vázakon. Egyre többen fognak bele a “vintage-mániába”, és előkeresik szüleik, nagyszüleik régi fotós felszerelését, hogy a lencséket kitisztítva felrakják azokat DSLR gépeikre. Azok pedig, akik nem családi örökség útján jutnak e régi üvegekhez, a használt piacokon keresik őket, ahol soha nem tapasztalt mennyiségben forognak ezek a szinte már muzeális, de kiválóan használható optikák. Tovább olvasom...

Távmérős esettanulmány: Sony A7 + Jupiter-3

A tükörmentes rendszerre történő átállásnak a váz technikai előnyein túl megvannak a maga rejtett boldogság-dimenziói is. Ezek között a megnövekedett kompatibilitás a leghasznosabb, mely két konkrét objektív-családdal kapcsolatban biztosan jelentkezik. Az egyik a Canon FD bajonettes tárháza, a másik pedig a távmérős, pl. L39 csatlakozású objektívek világa. Mindkét univerzum zárva marad a DSLR-ek előtt. "DSLR-ről szabadulva" hatalmas kíváncsisággal vetettem bele magamat első körben a távmérősök tengerébe, mégpedig nem is egy akármilyen optikával, a Jupiter-3-assal. Tovább olvasom...

Takumar, de melyik?

Super? S-M-C? SMC? 1.4/50 útmutató. Nagyjából két éve kezdődött a szerelem köztem és az 1.4/50-es Takumarok között. Szinte véletlen, hogy a legelső 1.4-es optikám egy SMC Takumar volt, és az elején bizony nem voltam jó szerető: próbára tettem az SMC-t és számtalan más fényerős 50mm-es lencsével is kísérleteztem, melyet a "nagy 50mm-es tesztben" dokumentáltunk is. Máig nem akadt azonban jobb 50-es a kezembe. Tovább olvasom...

További cikkek...

Köszönetnyilvánítás

Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5D MII, A7, A7II), sokat játszott analógokkal is, közben pedig rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.

Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

Horváth Krisztián C 2017 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2017. november 5.)