hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


db verzió:
RC.200906.0345.HU
variációk:
403


Jó ez az objektív a gépemre?

[KONVERTERKERESŐ KISOKOS]

Válassz vázat és optikát!

+=

Sony/Minolta A váz + M39 objektív

ELVILEG KOMPATIBILIS

Bázistávolság szempontjából semmi akadálya a felhelyezésnek, de...

Szerepelt egy M/L39 megnevezés is az adatbázisban, ami valójában az L39 távmérős megoldás egyik alternatív neve. Hogy az élet ne legyen egyszerű, a szovjetek az M39 megnevezést nem csak a távmérős, de egy SLR rendszerre is alkalmazták, mégpedig egy 39 mm széles csavarmenetes csatlakozásra, aminek 45,2 mm volt a bázistávolsága. Ez nagyban hasonlít az M42-re, és számos korai Helios optika (példának okáért a Helios 44 2/58) megjelent M42 és M39 (SLR) kivitelben is.

Manapság a fő félreértés az elnevezésen túl leginkább onnan ered, hogy az eBay-en árulnak M39-M42 konvertereket, melyek tulajdonképpen igen vékony, kívül-belül menetes gyűrűk. Ezek a 39 mm-es menetre csavarva azt 42 mm szélessé teszik, így téve lehetővé, hogy M42-es menetbe csavarhassuk az M39 optikát. Igen ám, de a szemfüleseknek feltűntehett, hogy az M39 bázistávolsága kisebb, mint az M42-é (45,2 mm és 45,46 mm, vagyis 0,26 mm negatív eltérés).

A differencia kicsinek tűnhet, ám aki járatos a manuális optikák világában, és szenvedett már a végtelenbe fókuszálás problémájával, pontosan tudja, hogy éppen ez a - távolságskála végén jelentkező - pár század milliméter a döntő, amikor az igen távoli tárgyakat/tájat kell élesre állítani.

Gyakorlati tapasztalat: egy M39-es 44-es ezüst Helios-t csavartam fel M39-M42 konverterrel az M42-es filmes gépre, és mivel az M42 bázistáv nagyobb, mint az M39, a Duna partjáról éppen hogy nem lehetett élesre állítani a túlpartot (igazából egy 50-58mm-es optikánál a végtelen kb. 10 méter után kezdődik, szóval nem is kell a dologhoz a Duna szélessége: már 8-9 méteren jelentkezik ez az idegesítő kis probléma).

Legyen ez örök tanulság mindenkinek: az egyszerű M39-M42 gyűrűk - az eltérő bázistávolság miatt - önmagukban nem használhatóak a két rendszer közti átjárás biztosítására. (Így tehát az M42-A konverterbe e gyűrű segítségével felcsavart M39 optika nem fog végtelent adni).

Tisztességes M39-A adaptert sehol sem találtam az interneten (M39-re mindenhol az L39 távmérős adaptert adja ki). Megoldás lehetne viszont a problémára, ha vennénk egy egyszerű M42-A adaptert és egy M39-M42 karikát, majd az A adapterből nagyon egyenletesen lecsiszolnánk 0,26 mm-t. Utána belecsavarnánk az M39-M42 adaptert, ami így máris "süllyesztve" van 0,26 mm-el, vagyis az ebbe csavart M39 optikával lenne végtelenünk.

A gond csak annyi, hogy az M42 adapter A vázakon 0,96mm-t kompenzál (ilyen vastag az A bajonett felett), így a 0,26mm-es csiszolás után már csak 0,7mm vastag lenne. Kevés a hely, és bár a dolog nem kivitelezhetetlen, nagy precizitást követel.

FONTOS!

Az M39 megjelölés az esetek többségében távmérős optikákat jelöl (ezeknek lehet még a neve L39, LTM vagy LSM). Ezek a klasszikus Leica Screw Mount-ot takarják, vagyis a csavarmenetes távmérős optikák régi standard csatlakozását. Orosz barátaink bolondítottak a képbe azzal, hogy készítettek tükörreflexes gépekre szánt objektíveket is M39 csatlakozással (ezekről szól ez a szócikk). Ezeken a vég bár fizikai tulajdonságaiban (menet átmérője, emelkedése) azonos a távmérőssel, természetesen az objektív optikailag különbözik attól (teljesen más a bázistávolság).

Hibát találtál ebben a variációban, vagy kiegészítő információd van? Ne legyél rest, oszd meg velem és az olvasókkal üzenetben a blogon vagy küldj róla egy e-mailt. Hálás köszönet!


Magyarázat a jelölésekhez

Kompatibilitás szempontjából az alábbi négy fő kategóriát különböztetem meg:

KOMPATIBILIS - ahol ezt a jelölést látod, ott az objektívet ténylegesen a vázra tudod helyezni megfelelő konverterrel, és a közelponttól a végtelenig élesre is tudsz vele állítani (sőt az esetek javában a rekesz is állítható). Ilyen módon teljes értékűen tudod használni. Azokban az esetekben, ahol van AF-lehetőség, külön megjegyzem.

RÉSZBEN KOMPATIBILIS - e jelölés olyan helyzeteket fed, amikor a bázistávolság vagy más körülmény nem engedné meg a felhelyezést, de valamilyen módszerrel (például lencsés adapterrel) a helyzet kompromisszumokkal ugyan, de valamennyire orvosolható.

ELVILEG KOMPATIBILIS - az ezzel a jelöléssel ellátott párosításoknál a bázistávolság megengedni a felhelyezést és a végtelen fókuszt, de még nem találtam olyan konvertergyűrűt, amivel ez valóban lehetséges lenne, vagy más okból nincsen sok értelme az összeállításnak.

NEM KOMPATIBILIS - e jelölés arra utal, hogy az objektívet - annak nem megfelelő bázistávolsága miatt - nem tudod az adott rendszerre feltenni, vagy nem lesz vele a teljes fókuszúton élességállítási lehetőséged (nem tudsz a végtelenben is élesre állítani). Bár sok optika felrakható különféle konverterekkel olyan vázakra is, ahol amúgy nem adnak végtelent, ezt nem tekintem valós kompatibilitásnak.

Az elvileg, részben és teljesen kompatibilis variációknál az alábbi jelöléseket láthatod még:

MF - manuális fókuszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AF - autofókusz lehetősége (váz által vezérelt AF, elektromos vagy mechanikus úton)

MR - manuális rekeszállítás (az objektíven, annak saját gyűrűjével)

AR - automata rekeszállítás (vázról vezérelt, elektromos vagy mechanikus úton)

SB - speedbooster (focal reducer) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

MAC - makró (változtatható vastagságú) adapter lehetősége az objektív és a váz közé

TS - tilt-shift (vagy más dönthető) mechanika lehetősége az objektív és a váz közé

Ha részletesebben is érdekel, hogy egy-egy objektív-gép páros esetében mitől függ a kompatibilitás, a bázistávolságról kell olvasnod például ebben a cikkben.

Átlátnád a csatateret?

Ha a fenti váz-objektív választót kevésnek érzed, itt átláthatod az adatbázis tartalmát. A jelöléseknél a fenti 5 lehetőséget követtem, úgy mint K (kompatibilis), RK (részben kompatibilis), EK (elvileg kompatibilis), NK (nem kompatibilis) és S (saját rendszere). A rendszerek itt a bázistávolságuk szerint szortírozva jelennek meg, nem pedig ABC sorrendben.

           váz
  mirrorless tükrös
  (bt)
 
  Z
  1
  X
  EF-M
  E
  M4/3
  RF
  NX
  M
  EF
  A
  PK
  F
optika
mirrorless
   Nikon Z 16 K NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   C-mount 17,526 K K K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Fuji X 17,7 EK EK S NK NK NK NK NK NK NK NK NK NK
   Sony E 18 RK EK EK EK S EK NK NK NK NK NK NK NK
   M4/3 19,25 K EK EK EK K S NK NK NK NK NK NK NK
   Canon RF (EOS R) 20 EK EK EK EK EK EK S NK NK NK NK NK NK
   Pentax 110 (SLR) 27 EK EK K K K K EK NK NK NK NK NK NK
   Leica M 27,8 K K K K K K K EK S NK NK NK NK
   L39 28,8 K K K K K K K K K NK NK NK NK
   Contax G 29 K EK K K K K K EK EK NK NK NK NK
tükrös
   Konica AR 40,5 K K K K K K K K K NK NK NK NK
   Konica F 40,5 EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK NK NK
   Canon FD (FL) 42 K K K K K K K K K RK RK NK RK
   Altix 42,5 K EK EK K K K K K K RK NK NK NK
   Minolta SR/MD/MC 43,5 K K K K K K K K K RK RK NK RK
   Canon EF 44 K K K K K K K K K S NK NK NK
   Sony/Minolta A 44,5 K K K K K K K K EK RK S NK RK
   Exakta 44,7 K EK K K K K K K K K EK RK NK
   M39 (SLR) 45,2 EK EK EK EK EK EK EK EK EK EK EK NK NK
   M42 45,46 K K K K K K K K K K K K RK
   Pentax-K 45,46 K K K K K K K K K K RK S RK
   Contax/Yashica C/Y 45,5 K K K K K K K K K K RK EK RK
   Mamiya ZE 45,5 EK EK K K K K K EK EK RK RK RK RK
   Olympus OM 46 K K K K K K K K K K RK NK RK
   Nikon F 46,5 K K K K K K K K K K RK RK S
   Arri PL 52 K K K K K K K K K K EK EK EK
   T2 55 K K K K K K K K K K K K K
   645/Phase One 63,3 K EK K EK K K K EK K K K K K

Érdekelnek a miértek is?

Ha a vintage optikák és modern digitális vázak használatának általános vonatkozásairól szeretnél olvasni, javaslom a kifejezetten erről szóló cikket, amiben számtalan más kérdésre is kitérünk, amire itt nem volt hely és idő (például a chipes AF-visszaigazolásos konverterek miértjére és értelmére, a lencsés adapterek képalkotására és minőségrontására, a rekeszelésre manuális optikákkal, a fókuszálás finomságaira és még sok minden másra).


Ha kifejezetten a Sony NEX rendszer kompatibilitására vagy kíváncsi, arról is született egy külön tematikus munka, amiben az adott rendszerek párosításáról bővebben is olvashatsz, még szélesebb képanyaggal körítve (ezen cikk tartalmát részben jelen oldalon is megtalálod, ha kiválasztod a Sony E vázhoz a megfelelő objektívet).



Ha vintage objektív vásárlásán töröd a fejedet, de még nem tudod, hol és hogyan vágj bele, illetve mire vigyázz, akkor ez a cikk fog neked sokat segíteni. Nem csak az eBay-es licitálás és vásárlás témakörében kaphatsz tippeket, de a külföldi szállításról, vámról, valamint maguknak az objektíveknek a karbantartásáról (gombásodás, sárgásodás, ütődött szűrőmenet, por a lencsék között, olajos blendék, stb.) is olvashatsz.


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:




Közösködünk?

Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:


Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

További tornagyakorlatok az elmének:


Így lesz a viewfinder Voigtländer Perkeo gép Vaskar 4.5/80 optikája tükrös Pentacon SIX kompatibilis

Az alig radioaktív Takumarok titokzatos esete

Mire jó az A-M kapcsoló és a presetes blendeállítás?

Gyújtótávolság, látószög és crop-faktor: hol az igazság?

50mm 1.2 vs. 1.4

Jó ez az objektív a gépemre?

Nikon vázak M42 és más manuális objektívekkel

Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

Manuális lencse digitális vázon

FULLFRAME vs. APS-C



Vannak még itt további érdekességek is:


Kodacolor VR 100: fellelt tekercs új és régi képekkel

Nikon extravaganza

Szubjektív: így váltottam Sony fullframeről Fuji középformátumra

Kiszínezett történelem: Terra Nova 1910-1913 (Scott antarktiszi expedíciója)

A gép alkot, az ember pihen

Ezek a leképezési hibák rontják el a napodat

Miért emelkednek ilyen meredeken a vintage optika árak?

Hol romlott el a Facebook?

Canon érdekességek és könyvajánló, Bob Shell nyomán

Életem hátterei (TFCD fotózás)

Így tehetsz színessé régi fekete-fehér fényképeket

Évértékelő @2021

TFCD poszt generátor

Lejárt tekercs: Konica FS-1 + Hexanon 1.2/57 + VX200 film

10 kérdés, 10 válasz. 10 éves a hispan’s photoblog

Szabad-e világító sirályt fotózni?

Időutazás: 5 fotós hír 2030-ból

Ilyen volt a fotós OKJ (+all-in-one tétel)

Te is fertőzött lehetsz: támad a vintázs-kór

Így készült a forgó Parlament

A legöregebb objektív, amivel valaha fotóztam (Petzval kaland)

Hogyan készül a minibolygó (és a csőpanoráma?)

Gangvadászati kisokos

Évértékelő @2020

Hogyan állj pont szembe a Parlamenttel?

Milyen objektívvel fotózzak portrét?

Miért működnek az objektívek?

Ezért imádod a vintage objektíveket

Évértékelő @2019

Hogyan és miért válassz (egy) analóg/vintage rendszert magadnak?

Robbantott ábra kisokos

Balkán Disney

Képzelt beszélgetés egy TFCD/portré fotózás előtt, alatt és után

8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

A szürke színei

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

In memoriam Mamiya ZE

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Miért radioaktív az objektívem?

Kezdő fotós kisokos

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

A kamu vörös karika pszichológiája

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

A boldog fotós lájk nélkül él

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Mi a gond a modern objektívekkel?

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

35mm történelem

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

Az oldal kódolásában nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak. Külön köszönet a tesztelésért és a rengeteg hasznos tippért és meglátásért Pap Gyulának. Hálás köszönet azoknak, akik vállalták a béta-teszter szerepét: Fáber Marcell, Tóth Gábor Szabolcs. A borítókép eredetijének forrása: Nikkor.com

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik. Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III, GFX 50S II), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorlesst és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását. 2021-ben okleveles fotográfus lett, legyen ez akár jó, akár rossz dolog.

Manuális objektívekkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2024 (eredeti megjelenés: 2017. január 9., utolsó módosítás: 2017. november 5.)