formátum: fullframe • típus: fix/prime • gyújtótávolság: 58mm • max. fényerő: f/2 • rekeszlamellák száma: 8/13 • front filter: 49mm • fókusz típusa: manuális • közelpont: 0.5m • képlet: 6 lencse 4 tagban • csatlakozás: M39/M42 • súly: 230g • származás: orosz
Amiért szeretni fogod: a különböző Helios 2/58 típusok (44, 44-2, 44-3, 44M, 44M-4, 44M-5, 44M-6, 44M-7) általában a belépőt jelentik a vintage optikák világába, és nagyon boldog perceket tudnak szerezni használóiknak. Olcsók és hazánkban korlátlan mennyiségben fellelhetőek, emellett viszonylag nagy fényerőt adnak, és szépen lehet velük portrézni is. Háttérkezelésük egyedi: erősen csavarnak és karakteresek a bokeh-karikák (a csavarás fullframe szenzoron jelentkezik erősebben). Fontos tudnod, hogy a típust a Zeiss Biotar 2/58-ról másolták, így optikailag (tehát képi világban) az összes Helios 44 objektív azonos (erről a nagy 50-es tesztben magad is meggyőződhetsz), különbség köztük csak mechanikai kivitelben, a rekeszlamellák számában és bevonatokban van. Legtöbbször M42 (ritkábban M39) csatlakozásúak, így könnyen adaptálhatóak digitális gépekre is (a 44, 44-2 és 44-3 presetes blendemechanikát kapott, így bármilyen adapter jó hozzájuk, ahogy a 44M-hez is, mivel ez az egyedüli A-M kapcsolós változat; a 44M-4, 44M-5, 44M-6 és 44M-7 kivitelek kávás adaptert igényelnek, mert csak automata rekeszmódot tudnak). Masszív, nehezen elpusztítható darabok, de cserébe nem is könnyűek. Front vagy hátsó lencséjüket könnyű megfordítani, ekkor álomszerű képi világot adnak.
Amiért nem fogod szeretni: a Helios optikák az olcsóbb orosz megoldásokhoz hasonlóan nyitva többnyire csak középen élesek, a széleken drasztikusan romlik a képminőség (ez kompozíciós megkötéseket is jelent). Szintén orosz sajátosság, hogy az ellenfényeket elég rosszul kezelik, könnyen veszítenek kontrasztot és csillannak be. A későbbi (5, 6, 7) változatokon jobb minőségű a coating, de általában igaz, hogy nagyobb a gyártási minőség szórása egy adott szérián belül darab és darab között, mint az egyes szériák között (a Heliosokat több gyárban is gyártották párhuzamosan, ezek jelöléseit megtalálod a nameplateken; egyesek szerint bizonyos gyárak termékei jobbak, mint másoké, például a Valdai gyártmányokat általában többre tartják, mint a KMZ-ket, de erre nincsen objektív bizonyíték). A Heliosok minden verziója szenved a gyenge orosz mechanikai minőségtől: a 44, 44-2 és 44-3 még klasszikus perselyes mechanikát kapott (erről bővebben a Helios 40-2 csapágyazásánál olvashatsz), a 44M, 44M-4, 44M-5, 44M-6 és 44M-7 már a korszak japán optikáit másoló duplameneteset, de utóbbiaknál sem sokkal jobb a helyzet. A 44, 44-2 és 44-3 változatok rekeszmechanikájuk felépítése miatt sokszor rendelkeznek olajos blendelamellákkal. A legtöbb kivitelnél jellemző probléma, hogy a hátranyúló hátsó lencsetag miatt bizonyos fullframe DSLR gépek tükre beleakadhat az objektívbe végtelen állásban (pl. 5D sorozat, 6D sorozat, stb.). A gyenge üveg- és bevonat-minőség miatt majdnem mindegyik darab frontján (és sokszor hátulján is) tisztítási mikrokarcokat vagy sérüléseket láthatsz).