hispan's photoblog
site version 10.2.3.5


Helios 44M-4 58mm f/2


formátum: fullframe • típus: fix/prime • gyújtótávolság: 58mm • max. fényerő: f/2 • rekeszlamellák száma: 6 • front filter: 52mm • fókusz típusa: manuális • közelpont: 0.5m • képlet: 6 lencse 4 tagban • csatlakozás: M42 • súly: 230g • származás: orosz


Amiért szeretni fogod: a különböző Helios 2/58 típusok (44, 44-2, 44-3, 44M, 44M-4, 44M-5, 44M-6, 44M-7) általában a belépőt jelentik a vintage optikák világába, és nagyon boldog perceket tudnak szerezni használóiknak. Olcsók és hazánkban korlátlan mennyiségben fellelhetőek, emellett viszonylag nagy fényerőt adnak, és szépen lehet velük portrézni is. Háttérkezelésük egyedi: erősen csavarnak és karakteresek a bokeh-karikák (a csavarás fullframe szenzoron jelentkezik erősebben). Fontos tudnod, hogy a típust a Zeiss Biotar 2/58-ról másolták, így optikailag (tehát képi világban) az összes Helios 44 objektív azonos (erről a nagy 50-es tesztben magad is meggyőződhetsz), különbség köztük csak mechanikai kivitelben, a rekeszlamellák számában és bevonatokban van. Legtöbbször M42 (ritkábban M39) csatlakozásúak, így könnyen adaptálhatóak digitális gépekre is (a 44, 44-2 és 44-3 presetes blendemechanikát kapott, így bármilyen adapter jó hozzájuk, ahogy a 44M-hez is, mivel ez az egyedüli A-M kapcsolós változat; a 44M-4, 44M-5, 44M-6 és 44M-7 kivitelek kávás adaptert igényelnek, mert csak automata rekeszmódot tudnak). Masszív, nehezen elpusztítható darabok, de cserébe nem is könnyűek. Front vagy hátsó lencséjüket könnyű megfordítani, ekkor álomszerű képi világot adnak.

Amiért nem fogod szeretni: a Helios optikák az olcsóbb orosz megoldásokhoz hasonlóan nyitva többnyire csak középen élesek, a széleken drasztikusan romlik a képminőség (ez kompozíciós megkötéseket is jelent). Szintén orosz sajátosság, hogy az ellenfényeket elég rosszul kezelik, könnyen veszítenek kontrasztot és csillannak be. A későbbi (5, 6, 7) változatokon jobb minőségű a coating, de általában igaz, hogy nagyobb a gyártási minőség szórása egy adott szérián belül darab és darab között, mint az egyes szériák között (a Heliosokat több gyárban is gyártották párhuzamosan, ezek jelöléseit megtalálod a nameplateken; egyesek szerint bizonyos gyárak termékei jobbak, mint másoké, például a Valdai gyártmányokat általában többre tartják, mint a KMZ-ket, de erre nincsen objektív bizonyíték). A Heliosok minden verziója szenved a gyenge orosz mechanikai minőségtől: a 44, 44-2 és 44-3 még klasszikus perselyes mechanikát kapott (erről bővebben a Helios 40-2 csapágyazásánál olvashatsz), a 44M, 44M-4, 44M-5, 44M-6 és 44M-7 már a korszak japán optikáit másoló duplameneteset, de utóbbiaknál sem sokkal jobb a helyzet. A 44, 44-2 és 44-3 változatok rekeszmechanikájuk felépítése miatt sokszor rendelkeznek olajos blendelamellákkal. A legtöbb kivitelnél jellemző probléma, hogy a hátranyúló hátsó lencsetag miatt bizonyos fullframe DSLR gépek tükre beleakadhat az objektívbe végtelen állásban (pl. 5D sorozat, 6D sorozat, stb.). A gyenge üveg- és bevonat-minőség miatt majdnem mindegyik darab frontján (és sokszor hátulján is) tisztítási mikrokarcokat vagy sérüléseket láthatsz).



Kapcsolódó tudásanyagok


Öreg 50-es nem vén 50-es

2015. október 15. | Horváth Krisztián | kb. 2,5 óra olvasási idő (90.000 karakter)
Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje.
Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel. Tovább a cikkre... Öreg öreg 50-es nem vén 50-es horváth krisztián hispan hispan's photoblog Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje. Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel. 50mm lens test próba összehasonlítás teszt verseny helios takumar 58mm smc super s-m-c 1.4 2 f/1.4 f/2 f/2.8 2.8 tessar chinon adapterezés canon fullframe 5dmii 5dm2 blende f/1.8 1.8 biotar pancolar pentacon porst color reflex multi coated mc coating auto rikenon olympus g.zuiko zuiko hasonló hasonlítás



Minden alkotó ember a szabadságot keresi

Amikor a 2010-es évek elején fényképezni kezdtem, valami ilyesmi vezérelt engem is. Fotós azóta se lettem, megmaradt ez szenvedélyes hobbinak, mégis talán tanulságos történetet mesélhetek arról, hogyan terjesztheted ki te is a kreativitásodat, ha kilépsz a tudásod, a megszokásaid és a felszerelésed komfortzónájából.
Az itt látható képek, de még inkább a cikkek, tesztek és tutorialok arról mesélnek neked, milyen utat jártam be, mióta először kamera került a kezembe, és hogyan találtam meg azt, ami igazán érdekel. Tovább...