EZ EGY ARCHÍV OLDAL, 2017. 01. 01. ÓTA NEM FEJLESZTEM. A FRISS VERZIÓHOZ KATTINTS IDE.

cikkek

 

A fotózás a kreatív folyamaton túl technikai kérdés is, ezért érzem fontosnak, hogy ezzel kapcsolatban is hozzak valamit. Az alábbi cikkekben főleg régi manuális optikák modern digitális gépeken történő használatáról olvashatsz.

   

Retekobi újjászületése

Budapest, 2016

Egy csodálatos karácsonyi történet, mely reményt adhat más nehéz sorsú optikáknak is arra, hogy szépen rendbe teszed majd mindet.

 

Időről időre találkozol koszos, gombás, elsőre használhatatlannak tűnő objektívekkel? Ne hagyd őket az út szélén! Sokan és sokszor kéritek, ezért ismét egy "tisztítós cikket" mutatok. Íme egy Minolta MC Rokkor 3.5/50 Macro kalandos útja. Páciensünk egy kicsi, könnyű makro-objektív, amit több mint 20 éven át gyártott a Minolta MC és MD csatlakozással (mindkettő SR bajonett). Önmagában 1:2 leképezéssel bír, de készítettek hozzá egy gyári tubust is, amivel 1:1-re változik ez az arány. Az én példányom erősen áron alul érkezett, és az eladó nem is rejtette véka alá, hogy elég pocsék állapotban van. De ismertek, szenvedélyesen vetem rá magam a hasonló darabokra, hogy újra a legszebb arcukat mutassák.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Így készül a brenizer

(bokeh) panoráma

Budapest, 2016

Látványos fotók lehetetlenül kicsi mélységélességgel.

 

A brenizer megoldás nem új dolog, sokak előtt mégis rejtély a módszer mibenléte. Időről időre előkerül különböző fotós csoportokban és mindenki megpróbálkozik vele, változó sikerrel. Az elmúlt hónapokban többen is kértétek, így most megmutatom nektek, hogy én hogyan készítem a brenizereket. A képek felvételétől az összeillesztésen és utómunkázáson át pár hasznos tippig mindent megtalálhattok itt a brenizerek történetéről, értelméről, rengeteg mintaképpel illusztrálva.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Drágaságom, ritkaságom

Biotar 75mm f/1.5 teszt

Budapest, 2016

Legendás portréobjektív a tesztpadon.

 

Vannak objektívek, amikből sok van, másokból kevesebb, egyesek meg ritkák. És vannak optikák, amikről a legtöbben csak hallottak, vagy még csak nem is tudnak róluk. Aktuális tesztalanyunk is az utóbbi kategóriába tartozik. Ha egy számítógépes játékban megszerezhető item lenne, nem egyszerűen azt mondanánk rá, hogy uncommon, hanem azt, hogy rare, sőt epic. Hogy ehhez képest mennyire jó, és hogy megéri-e az igazán vaskos árcéduláját, az nemsokára kiderül.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Nikon vázak

M42 és más manuális objektívekkel

Budapest, 2016

Kompatibilitási tények és tévhitek.

 

Komolyan mondom, én nem akartam ezt a cikket megírni, több okból sem. Egyrészt nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy passzióból vagy valamilyen gyermekkori sérelem okán vagyok a Nikon ellensége, mert nem. Másrészt ami itt most következik, az nagyrészt szerepelt már a nagy 50mm-es teszt how-to részében, illetve egy másik, kifejezetten régi manuálisok kompatibilitásával és használatával foglakozó cikkben is. Ennek ellenére minden héten felbukkan egy erre vonatkozó kérdés valamelyik Facebook-os fotós csoportban és megszületik rá ugyanaz az 50 komment. Most lesz egy 51. is, mert sokan és sok helyen kértétek, hogy hegyezzük ki mindezt Nikonra. Fussunk neki!

TOVÁBB OLVASOM >>>

Viltrox EF-NEX III

gyorsteszt

Budapest, 2016

Mivel ad többet a Viltrox legújabb adaptere, mint a kategória többi versenyzöje?

 

Következzen egy igen rövid szösszenet a Viltrox legújabb EF-NEX adapteréről, a III verzióról. Azért érdemel ez az apróság külön bejegyzést, mert megold néhány olyan kérdést, amit a hasonló árkategóriás (mondjuk ki: olcsó) adapterek korábban nem tudtak, illetve amikre csak a két jóval drágább konverter, a Sigma MC-11 és a Metabones voltak képesek. 8 EF optikával nézheted meg, hogy mire képes AF-S és AF-C módban különböző mérési beállításokkal. Az is kiderül, hogy vajon sikerült-e fejleszteni a videó-stabilitását.

TOVÁBB OLVASOM >>>

A boldog fotós

lájk nélkül él

Budapest, 2016

Ne hagyd, hogy kedved szegjék a közösségi média fals visszajelzései. Legyél te is örömfotós!

 

Tőlem merőben szokatlan téma következik most. Nem a képek előállításáról, nem az azokhoz használt felszerelésről vagy módszerekről lesz szó, hanem a fotók utóéletéről, vagyis arról, mi történik a publikálásuk után, miért tesszük őket egyáltalán közszemlére, valamint (és ez a lényeg) hogyan érdemes vagy éppen nem érdemes értelmezni mások visszajelzéseit. Különösen az Y és Z generációs alkotók figyelmébe ajánlom a továbbiakat. Kalandozzunk kicsit a közösségi média birodalmában, és lássunk át a Facebook szitáján.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Takumar, de melyik?

 

Budapest, 2016

Super? S-M-C? SMC? 1.4/50 útmutató.

 

Nagyjából két éve kezdődött a szerelem köztem és az 1.4/50-es Takumarok között. Szinte véletlen, hogy a legelső 1.4-es optikám egy SMC Takumar volt, és az elején bizony nem voltam jó szerető: próbára tettem az SMC-t és számtalan más fényerős 50mm-es lencsével is kísérleteztem, melyet a "nagy 50mm-es tesztben" dokumentáltunk is. Máig nem akadt azonban jobb 50-es a kezembe. Igen ám, de 1.4/50-es Takumarból M42 csatlakozással legalább három féle forog gyakorta a használt piacokon (és vannak még ritkább változatok is, minderről lentebb részletesen). Mivel ezeket a lencséket szervizelem is, sokan kérdezték tőlem, hogy vajon melyik a legjobb változat? Melyiket miért érdemes megvenni, és tényleg jobb-e az SMC, mint a Super? És mi a helyzet a legendás 8-assal?

TOVÁBB OLVASOM >>>

Altix-NEX

konverter házilag

Budapest, 2016

Gépkannibalizmus és egy újabb NEX konverter.

 

Mivel az Altix csatlakozás elég régi, és eredetileg is kevésbé volt elterjedt, ezért elég nehéz hozzá konvertergyűrűt találni akár NEX-re, akár másra. Ez a probléma nem sokkal a NEX-konverteres cikkem után jött velem szembe, amikor egy karbantartáson átesett Trioplan 2.9/50-est akartam kipróbálni. Altix-NEX adaptert azonban sehol sem találtam hozzá. A problémát el is engedhetnénk, ám a 2.9/50-es pokoli jó kis objektív, és a vadászösztön elvezetett egy saját darabhoz. Ehhez azonban adaptert is építenem kellett. Az ötlet a következő volt: szerzek egy régi Altix-bajonettes masinát, arról leszedem a csatlakozást, és azt hozzáillesztem egy L39-NEX konverterhez. Ezzel univerzális megoldásra teszek szert, hiszen ez a saját készítésű gyűrű fogadhat minden más Altix-os optikát is, nem csak a Trioplant.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

Budapest, 2016

Részletes kompatibilitási útmutató, mely bevezet az E-mount birodalmába, ahol "minden kompatibilis mindennel".

 

Amikor megkérdezi valaki, hogy "mégis mit lehet feltenni Sony A7-re?", akkor jön a válasz: mindent. Ez egyébként igaz is, de sokan nem érik be a kurta replikázással, így most összeszedtem a legnépszerűbb csatlakozó-típusokat, és a többségnél azt is megmutatom, hogyan is néz ki a használatuk az A7-esen, másképpen szólva E-mount-on. A cikkben szerepel többek között az M42, EF, FD, Nikon-F, T2, Minolta SR/MC/MD, Pentax-K, Olympus OM, L39 (távmérős), M39, Leica M, C-mount, Contax/Yashica C/Y, Sony/Minolta A, Exakta, és Konica AR csatlakozás is, és ha objektívem nem is volt mindegyikre, átalakító gyűrűt azért mutatok mindenhol. Canon EF és Nikon F rendszereken nem egyszerűen csak a fizikai adaptálhatóságot nézzük majd meg, hanem a képstabilizátor, sőt az autofokusz kérdését is, videókkal.

TOVÁBB OLVASOM >>>

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Budapest, 2016

Milyet, hogyan, hol, mennyiért és mikor? Kisokos vintage-optikák beszerzéséhez, 10 hasznos tippel.
 

 

Tetszik a manuális lencsék világa, de visszatart használatuktól a tény, hogy ezeket nem kaphatod meg a boltok polcairól dobozban, garanciával? Félve vásárolsz használt fotós kellékeket? Netán rossz tapasztalatod volt a second-hand árukkal? Úgy érzed, nem tudod, mire figyelj, amikor antik optikát vásárolsz? Nem szívesen fizetsz interneten keresztül külföldi portékáért? Összeszedtem neked 10 tippet a témával kapcsolatban, így nem lesz többé kifogás, ha szembe jön álmaid Heliosa! Nem csak azt tudhatod meg, mivel legyél óvatos beszerzéskor, de tanácsokat kaphatsz a piszkos lencsék megtisztításához, a gomba, a sárgásodás és az opálosodás kérdéséhez, a reális árak megállapításához, valamint a sikeres eBay-es vásárláshoz is. A cikk végén listázom a legfontosabb magyar adok-veszek facebook-csoportokat is, így neked már csak a belépés és a vadászat lesz a dolgod.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Mi a gond a modern objektívekkel?

Budapest, 2016

Hova vezet bennünket az egyre több lencsetag, és miért adnak sokszor a régebbi optikák életszerűbb képeket?
 

 

Néha olyan nehéz az embernek szavakba öntenie, amit a tapasztalataiból felépített magában, és át szeretné adni másoknak is. Így vagyok a régi optikák "természetesebb, hangulatosabb" képi világával kapcsolatban is. Mikor ezt a kérdést kell ecsetelnem, magam is bajban vagyok, hiszen nehéz objektív szempontok szerint értékelni. És ekkor, egyszer csak szembe jön velem a neten Yannich Khong cikke, amit elolvasok és csak bólogatok hevesen. Nem szoktam külföldi szerzők anyagait átvenni, mert az egyszerű fordításoknak nem látom értelmét, meg egyébként is inkább magam próbálom ki a dolgokat. Most viszont szeretném veletek megosztani ennek az írásnak a legfontosabb gondolatait és "adatait", körítve kicsit a saját meglátásaimmal és a régi manuális lencsékkel kapcsolatos tapasztalataimmal.

TOVÁBB OLVASOM >>>

3000mm nettó gyönyör

Budapest, 2016

Pentacon 500mm, Takumar 300mm és Centon 500mm terepgyakorlat
 

 

Ez most tényleg csak egy nagyon rövid beszámoló lesz, mivel elég ritkán használunk teleobjektíveket, de ha már a csillagok szerencsés együttállása miatt összejöttek a "nagyvasak", megosztunk pár tapasztalatot. A ti kérdéseitek érlelték bennem a megvizsgált dolgokat (főleg azt, hogy mire jók az olcsó M42-es telekonverterek), így felmentünk a város fölé, hogy fagyoskodjunk picit. A kisebb edzéssel is beérő logisztikai mutatványt egy igen jó kilátással rendelkező helyen hajtottuk végre, és láthattok is majd ott készült képeket a blogon és itt is, valamint lentebb ismertetem a technikát, viszont mindezt kérdések köré szövöm...

TOVÁBB OLVASOM >>>

Távmérős esettanulmány

Budapest, 2016

Sony A7 + Jupiter-3:
házasság 60 év korkülönbséggel
 

 

A tükörmentes rendszerre történő átállásnak a váz technikai előnyein túl megvannak a maga rejtett bolsogság-dimenziói is. Ezek között a megnövekedett kompatibilitás a leghasznosabb, mely két konkrét objektív-családdal kapcsolatban biztosan jelentkezik. Az egyik a Canon FD bajonettes tárháza, a másik pedig a távmérős, pl. L39 csatlakozású objektívek világa. Mindkét univerzum zárva marad a DSLR-ek előtt (az FD a végtelen fókusz elvesztésének kompromisszumával még csak-csak használható, de az L39 semmiképpen sem).

TOVÁBB OLVASOM >>>

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

Budapest, 2016

Avagy a manuálozók álma, egy szelet XXI. század.

 

Lassan fél éve már, hogy elkezdtem kacérkodni a vázváltással, pedig 2015 nyarán még csak pár hónapja volt nálam az 5D MII, életem első fullframes gépe. A nagy 50-es teszt készítése során többnyire csak a baj volt a tükörrel, így érdeklődésem hamar a tükörmentes megoldások, konkrétan a Sony A7 felé fordult. A szenzorméret megtartása nem volt kérdés, minden más azonban igen, ilyen helyzetben pedig csak a próba dönthet, ezért 2016 ezzel kezdődött.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Manuális lencse digitális vázon

Budapest, 2016

Hogyan használjak régi manuális lencséket digitális gépeken?

 

Napjainkban nagy népszerűségnek örvend a régi manuális objektívek használata modern digitális vázakon. Egyre többen fognak bele a “vintage-mániába”, és előkeresik szüleik, nagyszüleik régi fotós felszerelését, hogy a lencséket kitisztítva felrakják azokat DSLR gépeikre. Azok pedig, akik nem családi örökség útján jutnak e régi üvegekhez, a használt piacokon keresik őket, ahol soha nem tapasztalt mennyiségben forognak ezek a szinte már muzeális, de kiválóan használható optikák.

TOVÁBB OLVASOM >>>

35mm történelem

Budapest, 2015

Egy több évtizedes tekercs mesél.

 

Pár héttel ezelőtt egy szokványosan induló eseménylánc vette kezdetét. Szereztem egy régi filmes vázat egy amerikai garázs-árverésről. Az öreg Spotmatic gép azonban nagy meglepetést rejtegetett: volt benne egy előhívatlan 35mm-es tekercs! Óriási szerencse volt, hogy nem ment tönkre az egész a hátfal kinyitásakor, ám még ezek után is kérdéses volt, hogy elő lehet-e hívni egyáltalán, és lesz-e rajta valamilyen értékelhető kép. Meg kellett próbálni! Nézd meg Te is, mi lett a kaland eredménye és hova vezet bennünket a rejtélyes film!

TOVÁBB OLVASOM >>>

FullFrame vs. APS-C

Budapest, 2015

Tényleg a méret a lényeg?
Mekkora szenzor kell nekem?

 

Az utóbbi években számos fotóstárssal beszélgettem technikai kérdésekről, és azt tapasztaltam, hogy sokakat foglalkoztat a szenzorméretek problémája, illetve az ehhez kapcsolódó felszerelések kérdése. Az átfogó 50mm-es tesztünk után világossá vált számomra, hogy érdemes egy rövidebb írást szentelni ennek a témának. Ebben a munkában arra törekedtem, hogy a különböző méretű érzékelőket több szempontból is összehasonlítsam, valamint illusztráljam is a különbségeket.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Öreg 50-es

nem vén 50-es

Budapest, 2015

Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje

 

Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel.

TOVÁBB OLVASOM >>>

És most beszéljünk az objektív-gombáról!

 

Budapest, 2015

És tisztítsuk is ki, házilag! Jöjjön egy kis DIY projekt vállalkozó szelleműeknek.

 

Ha az ember antik optikákkal foglalkozik, gyakran belefut a gombásodás jelenségébe. Ez a bosszantó kis képződmény nem csak a régi, de a helytelenül, párás helyen tárolt új optikákat is érintheti, ezért is szeretném most megmutatni, hogyan távolítható el házilag.

Felhívnám rá a figyelmet, hogy az eljárás igen nagy kockázatot jelent az objektív épségére, ezért mindenki csak a saját felelősségére kezdjen bele! Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, forduljunk szakemberhez!

TOVÁBB OLVASOM >>>

Nagyvárosi nagylátó: Fish-eye Takumar

17mm f/4 teszt

Budapest, 2015

Mire képes egy évtizedekkel ezelőtt gyártott halszem-objektív a digitális vázakon?

 

Létezik egy speciális típusa az objektíveknek, mely talán a legjobban megosztja a fotósokat, egy részüket a rajongói, másik felüket a homlokráncolós táborba tömörítve. Ez a típus a halszem-objektív. Számomra mindig is kedves volt a megoldás, hiszen képi világa egyedi, így számtalan olyan ötlet kivitelezésére ad lehetőséget, amit hagyományos objektívekkel nem készíthetünk el.

Természetesen ma is sok gyártó készít halszemeket, általában elég borsos árakon. Mivel azonban szeretem a régi, antik lencséket, és szeretem azt is, ha az eszköz, amivel dolgozom, nem csak jó képeket csinál, de maga is szépen néz ki, kis keresgélés után beleszerettem a Takumar halszem-csodájába.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Marknak a méret a lényeg

Budapest, 2015

Hogyan rontja a feltöltött képek minőségét a Facebook, és mi a legjobb megoldás ez ellen?

 

Aki töltött már fel fotókat a legnagyobb közösségi oldalra, és az is érdekelte, hogy ezek a képek milyen minőségben köszönnek vissza, belefutott már a minőségromlás problémájába. Ez a kérdés nem csak az apró részleteket, de a fotókon szereplő árnyalatnyi színkülönbségeket is érinti, és rengeteg bosszankodást tud okozni annak, aki saját monitorán aprólékosan beállította fényképét. Arra voltam kíváncsi, mennyire rondít bele az oldal tömörítő algoritmusa a képekbe. Ehhez a többszörös visszatöltés módszerét alkalmaztam.

TOVÁBB OLVASOM >>>

Hogyan rajzol az objektívem?

Budapest, 2015

Egy elrettentő példa arra az esetre, amikor tág rekeszen nincs értékelhető kép.

 

Álljon itt egy "miniteszt", egy tanulság a régi üvegekkel kapcsolatban. Mostanában egy "szupertitkos projekt" okán rengeteg régebbi (értsd: M42 vagy más, korábban használt csatlakozással szerelt 20-30-40 éves) objektív fordul meg a kezemben, többnyire fényerős 50mm-es optikák. Ezek általában jobban teljesítenek bizonyos mutatókban, mint a manapság kapható, "modernebb" társaik (élve a közhellyel: régen még adtak a minőségre). Más tulajdonságaikban persze alulmaradnak (hiszen a fotózás valahol technikai "sport", a fejlődés nem múlik el nyomtalanul). Pozitív jellemzőikre példa az élesség és az egyedi rajzolat, negatív tulajdonságaikra pedig a becsillanás és a szembefény problémás kezelése (a bevonatok minősége miatt). Nem mennék bele részletesen a témába, hiszen készülök erről még bővebben is szólni, itt most csak egy elrettentő példával szolgálnék "nem minden arany, ami fénylik" jeligére.

TOVÁBB OLVASOM >>>

A tilt-shift több, mint egy effekt

Budapest, 2013

Összeszedtem pár gondolatot a tilt-shift effekttel kapcsolatban. Te szoktál vele élni? Hogyan használod?

 

Mióta a Photoshop CS6-os kiadásába alapértelmezésben belekerült a tilt-shift opció, megszaporodott az ezzel a módszerrel manipulált képek száma. Természetesen az eljárás korábban is létezett, de a népek már csak olyanok, hogy követik a divatot. Bevallom: én személy szerint imádom, mert az olyan fotósoknak, akik hangulatokat akarnak visszaadni, és nem látványokat, csodálatos eszközt jelent. Úton-útfélen találkozhatunk hát vele, de mire is jó a tilt-shift?

TOVÁBB OLVASOM >>>

Mi a fene az a HDR?

Budapest, 2013

Jelen írásban arra próbálok rávilágítani (egyelőre csak elméleti síkon), hogy mi a digitális tükörreflexes gépek egyik legáldásosabb képessége. Előre is elnézést kérek a sok "fény" szóért, de nincs rá megfelelő szinonimám.

 

Ha fotózásról van szó, a fény mindennek a kulcsa. Persze a fénynek is többféle tulajdonságával kell számolnunk, de a legfontosabb talán a mennyisége. Hogy a fényből mennyi juthat a gépbe, és így mennyire lesz egy kép világos vagy sötét, több dolog is befolyásolja. (Ezekre a beállításokra majd egy olyan tutorialban fogok kitérni, ahol a konkrét lépéseket vesszük sorra.)

Nem nehéz belátni, hogy ha több fény kerül a fényképezőnk érzékelőjére, akkor világosabb képet kapunk, ha kevesebb, akkor pedig sötétebbet. Értelem szerűen éjszaka, vagy árnyékos helyeken alkalmazunk olyan beállításokat, ahol több fényt szeretnénk a gépbe juttatni, és fényes, vagy jól kivilágított helyeken kell úgy dolgozni, hogy ne legyen belőle túl sok, ami a CCD-re jut. De mi a helyzet akkor, ha a fényviszonyok vegyesek, vagyis vannak a fényképezett területen világos és sötét helyek is?

TOVÁBB OLVASOM >>>

.

Horváth Krisztián - hispan – C 2004 - 2013 – Minden jog fenntartva

Az oldalon található munkák saját készítésűek, továbbközlésükhöz engedély kell.

Ajánlott minimum böngésző: Internet Explorer 8 vagy Mozilla Firefox 3 vagy Google Chrome 3.

e-mail   |   facebook

   

Az oldal betöltése 0.008062 másodpercet vett igénybe.   |   542,048 lapletöltés   |   log   |   lapinfó