tudásbázis (összes cikk)



Így készült: az ősz angyala

2017. október 30. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (13.000 karakter)

Leveleket röptető csodaleány, vagy fotómanipuláció lapul-e meg a háttérben?

A tudás hatalom, a hatalom pedig szolgálat, meg amúgy is imádlak benneteket (külön-külön, és egyben is), ezért jöjjön egy gyorstalpaló az őszi angyal összehegesztéséből, közkívánatra. Tovább a cikkre...



Vetítőoptika képalkotás pro-kontra

2017. október 8. | Horváth Krisztián | kb. 12 perc olvasási idő (12.000 karakter)

Lássuk a medvét: mivel nézel szembe, ha vetítőoptikát használsz?

Összeszedtem neked hat pontban, hogy milyen képalkotási sajátosságokra számíthatsz, ha a mostanában divatossá váló projector lensek közül egyet-egyet a gépedre teszel. Az elbűvölő képi világgal operáló üvegeknek természetesen vannak árnyoldalai is, ezek közül viszont sokat az előnyödre fordíthatsz! Tovább a cikkre...



Vetítőoptikából valódi objektív

2017. augusztus 29. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (20.100 karakter)

Hatalmas fényerő egyedi képi világgal - házilag.

Hogyan készíthetsz régi vetítőoptikából valóban használható objektívet, és egyáltalán miért tennél ilyen őrültséget? Flexre és tesztképekre fel! Tovább a cikkre...



Zeiss Equatis 75mm f/0.75

2017. április 1. | Horváth Krisztián | kb. 15 perc olvasási idő (12.500 karakter)

A Zeiss idei nagy bejelentése igazi fotótörténeti mérföldkő: az Equatis brutÁlis fényerejét nem a 17 csoPoRtba rendezett 23 lencse adja, hanem a negatív fénytörésű, folyékony lencsetag. De találunk Itt még más extrákat is: ideje megbarátkoznunk az LNE, az UVLD és az IpdAFE kifejezéSekkel is... Tovább a cikkre...



Makró-móka Trioplánnal

2017. március 29. | Horváth Krisztián | kb. 12 perc olvasási idő (10.100 karakter)

Hol vannak a csodálatos szappanbuborékok?

Kölcsön kaptam Balázstól egy mágikus karikázós 2.8/100-as Trioplan-t, amiért hálám világnézetétől függően sokáig vagy örökké üldözni fogja. Portréra még nem sikerült összebarátkoznom vele, de hétvégén csináltam egy kis makró-játékot, és sikerült is előcsalogatni a csodálatos szappanbuborékokat. Mini how- és how-no-to. Tovább a cikkre...



Egy zoom mind felett?

2017. március 9. | Horváth Krisztián | kb. 25 perc olvasási idő (17.100 karakter)

Vivitar Series 1 35-85mm f/2.8 teszt.

Nem vagyok én a zoom-ok esküdt ellensége, csak vintage kategóriában sokkal több a prime megoldás. Viszont éppen ezért keltette fel az érdeklődésemet pár hónapja a Vivitar különleges optikája, ami fix (és jó) fényerővel kínált egy igen sokat használt és népszerű átfogást. Nem menekülhetett a teszttől, most pedig nektek is megmutatom, mire képes egy '70-es években gyártott változtatható gyújtótávolságú objektív. Tovább a cikkre...



Canon FD 800mm f/5.6L

2017. február 1. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (16.500 karakter)

Kis tisztítás, kis teszt, hatalmas élmény.

Olyan csoda megtisztulásának és rövid tesztelésének sztoriját mutatom most be nektek, amilyenhez és amekkorához fogható eddig még nem járt a blogon soha. Egy valódi fehér bálna, egy igazi Moby Dick fogja a következőkben a hullámokat kelteni közel és elsősorban távol az éterben. Mindenki kapaszkodjon, ki ne essen a csónakból: 800 és 1600mm-en is tüzelni fogunk! Tovább a cikkre...



Jó ez az objektív a gépemre?
Konverterkereső kisokos

2017. január 6. | Horváth Krisztián | 264 féle váz-optika variáció

Többé nincs olyan, hogy "nem tudom". 11 féle digitális váz és 24 féle vintage objektív párosítását nézheted meg, bármilyen variációban!

Rengeteg vintage objektív és csatlakozó létezik, ezért nem csoda, ha sokszor nem leled meg a neten, mit mire lehet feltenni. Ezen az oldalon igyekeztem neked összeszedni azokat a párosításokat, amiket a leggyakrabban alkalmazhatsz: 9 féle váz 24 féle objektívvel, vagyis összesen 216 variációt ölel fel a kínálat. Tovább az adatbázisba...



Retekobi újjászületése

2016. december 25. | Horváth Krisztián | kb. fél óra olvasási idő (20.000 karakter)

Egy csodálatos karácsonyi történet, mely reményt adhat más nehéz sorsú optikáknak is arra, hogy szépen rendbe teszed majd mindet.

Időről időre találkozol koszos, gombás, elsőre használhatatlannak tűnő objektívekkel? Ne hagyd őket az út szélén! Sokan és sokszor kéritek, ezért ismét egy "tisztítós cikket" mutatok. Íme egy Minolta MC Rokkor 3.5/50 Macro kalandos útja. Páciensünk egy kicsi, könnyű makro-objektív, amit több mint 20 éven át gyártott a Minolta MC és MD csatlakozással (mindkettő SR bajonett). Önmagában 1:2 leképezéssel bír, de készítettek hozzá egy gyári tubust is, amivel 1:1-re változik ez az arány. Az én példányom erősen áron alul érkezett, és az eladó nem is rejtette véka alá, hogy elég pocsék állapotban van. De ismertek, szenvedélyesen vetem rá magam a hasonló darabokra, hogy újra a legszebb arcukat mutassák. Tovább a cikkre...



Így készül a brenizer (bokeh) panoráma

2016. november 24. | Horváth Krisztián | kb. 35 perc olvasási idő (22.300 karakter)

Látványos fotók lehetetlenül kicsi mélységélességgel.

A brenizer megoldás nem új dolog, sokak előtt mégis rejtély a módszer mibenléte. Időről időre előkerül különböző fotós csoportokban és mindenki megpróbálkozik vele, változó sikerrel. Az elmúlt hónapokban többen is kértétek, így most megmutatom nektek, hogy én hogyan készítem a brenizereket. A képek felvételétől az összeillesztésen és utómunkázáson át pár hasznos tippig mindent megtalálhattok itt a brenizerek történetéről, értelméről, rengeteg mintaképpel illusztrálva. Tovább a cikkre...



Drágaságom, ritkaságom
Biotar 75mm f/1.5 teszt

2016. november 8. | Horváth Krisztián | kb. fél óra olvasási idő (17.500 karakter)

Legendás portréobjektív a tesztpadon.

Vannak objektívek, amikből sok van, másokból kevesebb, egyesek meg ritkák. És vannak optikák, amikről a legtöbben csak hallottak, vagy még csak nem is tudnak róluk. Aktuális tesztalanyunk is az utóbbi kategóriába tartozik. Ha egy számítógépes játékban megszerezhető item lenne, nem egyszerűen azt mondanánk rá, hogy uncommon, hanem azt, hogy rare, sőt epic. Hogy ehhez képest mennyire jó, és hogy megéri-e az igazán vaskos árcéduláját, az nemsokára kiderül. Tovább a cikkre...



Nikon vázak
M42 és más manuális objektívekkel

2016. október 22. | Horváth Krisztián | kb. fél óra olvasási idő (22.500 karakter)

Kompatibilitási tények és tévhitek.

Komolyan mondom, én nem akartam ezt a cikket megírni, több okból sem. Egyrészt nem szeretném, ha úgy tűnne, hogy passzióból vagy valamilyen gyermekkori sérelem okán vagyok a Nikon ellensége, mert nem. Másrészt ami itt most következik, az nagyrészt szerepelt már a nagy 50mm-es teszt how-to részében, illetve egy másik, kifejezetten régi manuálisok kompatibilitásával és használatával foglakozó cikkben is. Ennek ellenére minden héten felbukkan egy erre vonatkozó kérdés valamelyik Facebook-os fotós csoportban és megszületik rá ugyanaz az 50 komment. Most lesz egy 51. is, mert sokan és sok helyen kértétek, hogy hegyezzük ki mindezt Nikonra. Fussunk neki! Tovább a cikkre...



Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

2016. október 8. | Horváth Krisztián | kb. 25 perc olvasási idő (15.700 karakter)

Mivel ad többet a Viltrox legújabb adaptere, mint a kategória többi versenyzöje?

Következzen egy igen rövid szösszenet a Viltrox legújabb EF-NEX adapteréről, a III verzióról. Azért érdemel ez az apróság külön bejegyzést, mert megold néhány olyan kérdést, amit a hasonló árkategóriás (mondjuk ki: olcsó) adapterek korábban nem tudtak, illetve amikre csak a két jóval drágább konverter, a Sigma MC-11 és a Metabones voltak képesek. 8 EF optikával nézheted meg, hogy mire képes AF-S és AF-C módban különböző mérési beállításokkal. Az is kiderül, hogy vajon sikerült-e fejleszteni a videó-stabilitását. Tovább a cikkre...



A boldog fotós lájk nélkül él

2016. szeptember 29. | Horváth Krisztián | kb. 50 perc olvasási idő (30.000 karakter)

Ne hagyd, hogy kedved szegjék a közösségi média fals visszajelzései. Legyél te is örömfotós!

Tőlem merőben szokatlan téma következik most. Nem a képek előállításáról, nem az azokhoz használt felszerelésről vagy módszerekről lesz szó, hanem a fotók utóéletéről, vagyis arról, mi történik a publikálásuk után, miért tesszük őket egyáltalán közszemlére, valamint (és ez a lényeg) hogyan érdemes vagy éppen nem érdemes értelmezni mások visszajelzéseit. Különösen az Y és Z generációs alkotók figyelmébe ajánlom a továbbiakat. Kalandozzunk kicsit a közösségi média birodalmában, és lássunk át a Facebook szitáján. Tovább a cikkre...



Takumar, de melyik?

2016. augusztus 27. | Horváth Krisztián | kb. 70 perc olvasási idő (42.200 karakter)

Super? S-M-C? SMC? 1.4/50 útmutató.

Nagyjából két éve kezdődött a szerelem köztem és az 1.4/50-es Takumarok között. Szinte véletlen, hogy a legelső 1.4-es optikám egy SMC Takumar volt, és az elején bizony nem voltam jó szerető: próbára tettem az SMC-t és számtalan más fényerős 50mm-es lencsével is kísérleteztem, melyet a "nagy 50mm-es tesztben" dokumentáltunk is. Máig nem akadt azonban jobb 50-es a kezembe. Igen ám, de 1.4/50-es Takumarból M42 csatlakozással legalább három féle forog gyakorta a használt piacokon (és vannak még ritkább változatok is, minderről lentebb részletesen). Mivel ezeket a lencséket szervizelem is, sokan kérdezték tőlem, hogy vajon melyik a legjobb változat? Melyiket miért érdemes megvenni, és tényleg jobb-e az SMC, mint a Super? És mi a helyzet a legendás 8-assal? Tovább a cikkre...



Altix-NEX konverter házilag

2016. július 25. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (12.700 karakter)

Gépkannibalizmus és egy újabb NEX konverter.

Mivel az Altix csatlakozás elég régi, és eredetileg is kevésbé volt elterjedt, ezért elég nehéz hozzá konvertergyűrűt találni akár NEX-re, akár másra. Ez a probléma nem sokkal a NEX-konverteres cikkem után jött velem szembe, amikor egy karbantartáson átesett Trioplan 2.9/50-est akartam kipróbálni. Altix-NEX adaptert azonban sehol sem találtam hozzá. A problémát el is engedhetnénk, ám a 2.9/50-es pokoli jó kis objektív, és a vadászösztön elvezetett egy saját darabhoz. Ehhez azonban adaptert is építenem kellett. Az ötlet a következő volt: szerzek egy régi Altix-bajonettes masinát, arról leszedem a csatlakozást, és azt hozzáillesztem egy L39-NEX konverterhez. Ezzel univerzális megoldásra teszek szert, hiszen ez a saját készítésű gyűrű fogadhat minden más Altix-os optikát is, nem csak a Trioplant. Tovább a cikkre...



Sony A7-re (NEX-re) minden felmegy?

2016. július 10. | Horváth Krisztián | kb 2 óra olvasási idő (67.700 karakter)

Részletes kompatibilitási útmutató, mely bevezet az E-mount birodalmába, ahol "minden kompatibilis mindennel".

Amikor megkérdezi valaki, hogy "mégis mit lehet feltenni Sony A7-re?", akkor jön a válasz: mindent. Ez egyébként igaz is, de sokan nem érik be a kurta replikázással, így most összeszedtem a legnépszerűbb csatlakozó-típusokat, és a többségnél azt is megmutatom, hogyan is néz ki a használatuk az A7-esen, másképpen szólva E-mount-on. A cikkben szerepel többek között az M42, EF, FD, Nikon-F, T2, Minolta SR/MC/MD, Pentax-K, Olympus OM, L39 (távmérős), M39, Leica M, C-mount, Contax/Yashica C/Y, Sony/Minolta A, Exakta, és Konica AR csatlakozás is, és ha objektívem nem is volt mindegyikre, átalakító gyűrűt azért mutatok mindenhol. Canon EF és Nikon F rendszereken nem egyszerűen csak a fizikai adaptálhatóságot nézzük majd meg, hanem a képstabilizátor, sőt az autofokusz kérdését is, videókkal. Tovább a cikkre...



10 tipp régi objektív vásárláshoz

2016. május 11. | Horváth Krisztián | kb. 1 óra olvasási idő (35.000 karakter)

Milyet, hogyan, hol, mennyiért és mikor? Kisokos vintage-optikák beszerzéséhez, 10 hasznos tippel.

Tetszik a manuális lencsék világa, de visszatart használatuktól a tény, hogy ezeket nem kaphatod meg a boltok polcairól dobozban, garanciával? Félve vásárolsz használt fotós kellékeket? Netán rossz tapasztalatod volt a second-hand árukkal? Úgy érzed, nem tudod, mire figyelj, amikor antik optikát vásárolsz? Nem szívesen fizetsz interneten keresztül külföldi portékáért? Összeszedtem neked 10 tippet a témával kapcsolatban, így nem lesz többé kifogás, ha szembe jön álmaid Heliosa! Nem csak azt tudhatod meg, mivel legyél óvatos beszerzéskor, de tanácsokat kaphatsz a piszkos lencsék megtisztításához, a gomba, a sárgásodás és az opálosodás kérdéséhez, a reális árak megállapításához, valamint a sikeres eBay-es vásárláshoz is. A cikk végén listázom a legfontosabb magyar adok-veszek facebook-csoportokat is, így neked már csak a belépés és a vadászat lesz a dolgod. Tovább a cikkre...



Mi a gond a modern objektívekkel?

2016. április 3. | Horváth Krisztián | kb. fél óra olvasási idő (21.600 karakter)

Hova vezet bennünket az egyre több lencsetag, és miért adnak sokszor a régebbi optikák életszerűbb képeket?

Néha olyan nehéz az embernek szavakba öntenie, amit a tapasztalataiból felépített magában, és át szeretné adni másoknak is. Így vagyok a régi optikák "természetesebb, hangulatosabb" képi világával kapcsolatban is. Mikor ezt a kérdést kell ecsetelnem, magam is bajban vagyok, hiszen nehéz objektív szempontok szerint értékelni. És ekkor, egyszer csak szembe jön velem a neten Yannich Khong cikke, amit elolvasok és csak bólogatok hevesen. Nem szoktam külföldi szerzők anyagait átvenni, mert az egyszerű fordításoknak nem látom értelmét, meg egyébként is inkább magam próbálom ki a dolgokat. Most viszont szeretném veletek megosztani ennek az írásnak a legfontosabb gondolatait és "adatait", körítve kicsit a saját meglátásaimmal és a régi manuális lencsékkel kapcsolatos tapasztalataimmal. Tovább a cikkre...



3000mm nettó gyönyör

2016. március 10. | Horváth Krisztián | kb. fél óra olvasási idő (19.500 karakter)

Pentacon 500mm, Takumar 300mm és Centon 500mm terepgyakorlat

Ez most tényleg csak egy nagyon rövid beszámoló lesz, mivel elég ritkán használunk teleobjektíveket, de ha már a csillagok szerencsés együttállása miatt összejöttek a "nagyvasak", megosztunk pár tapasztalatot. A ti kérdéseitek érlelték bennem a megvizsgált dolgokat (főleg azt, hogy mire jók az olcsó M42-es telekonverterek), így felmentünk a város fölé, hogy fagyoskodjunk picit. A kisebb edzéssel is beérő logisztikai mutatványt egy igen jó kilátással rendelkező helyen hajtottuk végre, és láthattok is majd ott készült képeket a blogon és itt is, valamint lentebb ismertetem a technikát, viszont mindezt kérdések köré szövöm... Tovább a cikkre...



Távmérős esettanulmány

2016. március 6. | Horváth Krisztián | kb. 1 óra olvasási idő (36.000 karakter)

Sony A7 + Jupiter-3: házasság 60 év korkülönbséggel

A tükörmentes rendszerre történő átállásnak a váz technikai előnyein túl megvannak a maga rejtett boldogság-dimenziói is. Ezek között a megnövekedett kompatibilitás a leghasznosabb, mely két konkrét objektív-családdal kapcsolatban biztosan jelentkezik. Az egyik a Canon FD bajonettes tárháza, a másik pedig a távmérős, pl. L39 csatlakozású objektívek világa. Mindkét univerzum zárva marad a DSLR-ek előtt (az FD a végtelen fókusz elvesztésének kompromisszumával még csak-csak használható, de az L39 semmiképpen sem). Tovább a cikkre...



Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

2016. február 11. | Horváth Krisztián | kb. 80 perc olvasási idő (50.200 karakter)

Avagy a manuálozók álma, egy szelet XXI. század.

Lassan fél éve már, hogy elkezdtem kacérkodni a vázváltással, pedig 2015 nyarán még csak pár hónapja volt nálam az 5D MII, életem első fullframes gépe. A nagy 50-es teszt készítése során többnyire csak a baj volt a tükörrel, így érdeklődésem hamar a tükörmentes megoldások, konkrétan a Sony A7 felé fordult. A szenzorméret megtartása nem volt kérdés, minden más azonban igen, ilyen helyzetben pedig csak a próba dönthet, ezért 2016 ezzel kezdődött. Tovább a cikkre...



Manuális lencse digitális vázon

2016. január 2. | Horváth Krisztián | kb. 80 perc olvasási idő (49.500 karakter)

Hogyan használjak régi manuális lencséket digitális gépeken?

Napjainkban nagy népszerűségnek örvend a régi manuális objektívek használata modern digitális vázakon. Egyre többen fognak bele a “vintage-mániába”, és előkeresik szüleik, nagyszüleik régi fotós felszerelését, hogy a lencséket kitisztítva felrakják azokat DSLR gépeikre. Azok pedig, akik nem családi örökség útján jutnak e régi üvegekhez, a használt piacokon keresik őket, ahol soha nem tapasztalt mennyiségben forognak ezek a szinte már muzeális, de kiválóan használható optikák. Tovább a cikkre...



35mm történelem

2015. november 19. | Horváth Krisztián | kb. 40 perc olvasási idő (24.300 karakter)

Egy több évtizedes tekercs mesél.

Pár héttel ezelőtt egy szokványosan induló eseménylánc vette kezdetét. Szereztem egy régi filmes vázat egy amerikai garázs-árverésről. Az öreg Spotmatic gép azonban nagy meglepetést rejtegetett: volt benne egy előhívatlan 35mm-es tekercs! Óriási szerencse volt, hogy nem ment tönkre az egész a hátfal kinyitásakor, ám még ezek után is kérdéses volt, hogy elő lehet-e hívni egyáltalán, és lesz-e rajta valamilyen értékelhető kép. Meg kellett próbálni! Nézd meg Te is, mi lett a kaland eredménye és hova vezet bennünket a rejtélyes film! Tovább a cikkre...



FullFrame vs. APS-C

2015. november 2. | Horváth Krisztián | kb. 1,5 óra olvasási idő (51.600 karakter)

Tényleg a méret a lényeg? Mekkora szenzor kell nekem?

Az utóbbi években számos fotóstárssal beszélgettem technikai kérdésekről, és azt tapasztaltam, hogy sokakat foglalkoztat a szenzorméretek problémája, illetve az ehhez kapcsolódó felszerelések kérdése. Az átfogó 50mm-es tesztünk után világossá vált számomra, hogy érdemes egy rövidebb írást szentelni ennek a témának. Ebben a munkában arra törekedtem, hogy a különböző méretű érzékelőket több szempontból is összehasonlítsam, valamint illusztráljam is a különbségeket. Tovább a cikkre...



Öreg 50-es nem vén 50-es

2015. október 15. | Horváth Krisztián | kb. 2,5 óra olvasási idő (90.000 karakter)

Fényerős antik 50mm-es lencsék tesztje.

Nagy fába vágtam a fejszémet Dórival közösen: bő egy évvel ezelőtt elkezdem összegyűjteni azokat a főleg M42-es antik 50mm-es lencséket, melyek az utóbbi időben igen népszerűek lettek amatőr és profi fotósok körében. Mintha kiszabadult volna a szellem a palackból, és ezek a több évtizedes objektívek hirtelen felkerültek a modern digitális vázakra. Cikkünkben nem csak összehasonlíttotunk 16 ilyen üveget (és a Canon két modern 50-esét), hanem arról is részletesen írtunk, hogyan és miképpen érdemes dolgozni ezekkel a gyöngyszemekkel. Tovább a cikkre...



És most beszéljünk az objektív-gombáról!

2015. szeptember 1. | Horváth Krisztián | kb. 20 perc olvasási idő (12.700 karakter)

És tisztítsuk is ki, házilag! Jöjjön egy kis DIY projekt vállalkozó szelleműeknek.

Ha az ember antik optikákkal foglalkozik, gyakran belefut a gombásodás jelenségébe. Ez a bosszantó kis képződmény nem csak a régi, de a helytelenül, párás helyen tárolt új optikákat is érintheti, ezért is szeretném most megmutatni, hogyan távolítható el házilag. Felhívnám rá a figyelmet, hogy az eljárás igen nagy kockázatot jelent az objektív épségére, ezért mindenki csak a saját felelősségére kezdjen bele! Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, forduljunk szakemberhez! Tovább a cikkre...



Nagyvárosi nagylátó:
Fish-eye Takumar 17mm f/4 teszt

2015. október 3. | Horváth Krisztián | kb. 25 perc olvasási idő (14.900 karakter)

Mire képes egy évtizedekkel ezelőtt gyártott halszem-objektív a digitális vázakon?

Létezik egy speciális típusa az objektíveknek, mely talán a legjobban megosztja a fotósokat, egy részüket a rajongói, másik felüket a homlokráncolós táborba tömörítve. Ez a típus a halszem-objektív. Számomra mindig is kedves volt a megoldás, hiszen képi világa egyedi, így számtalan olyan ötlet kivitelezésére ad lehetőséget, amit hagyományos objektívekkel nem készíthetünk el. Természetesen ma is sok gyártó készít halszemeket, általában elég borsos árakon. Mivel azonban szeretem a régi, antik lencséket, és szeretem azt is, ha az eszköz, amivel dolgozom, nem csak jó képeket csinál, de maga is szépen néz ki, kis keresgélés után beleszerettem a Takumar halszem-csodájába. Tovább a cikkre...



Marknak a méret a lényeg

2015. június 25. | Horváth Krisztián | kb. 18 perc olvasási idő (10.300 karakter)

Hogyan rontja a feltöltött képek minőségét a Facebook, és mi a legjobb megoldás ez ellen?

Aki töltött már fel fotókat a legnagyobb közösségi oldalra, és az is érdekelte, hogy ezek a képek milyen minőségben köszönnek vissza, belefutott már a minőségromlás problémájába. Ez a kérdés nem csak az apró részleteket, de a fotókon szereplő árnyalatnyi színkülönbségeket is érinti, és rengeteg bosszankodást tud okozni annak, aki saját monitorán aprólékosan beállította fényképét. Arra voltam kíváncsi, mennyire rondít bele az oldal tömörítő algoritmusa a képekbe. Ehhez a többszörös visszatöltés módszerét alkalmaztam. Tovább a cikkre...



Hogyan rajzol az objektívem?

2015. május 17. | Horváth Krisztián | kb. 10 perc olvasási idő (4.400 karakter)

Egy elrettentő példa arra az esetre, amikor tág rekeszen nincs értékelhető kép.

Álljon itt egy "miniteszt", egy tanulság a régi üvegekkel kapcsolatban. Mostanában egy "szupertitkos projekt" okán rengeteg régebbi (értsd: M42 vagy más, korábban használt csatlakozással szerelt 20-30-40 éves) objektív fordul meg a kezemben, többnyire fényerős 50mm-es optikák. Ezek általában jobban teljesítenek bizonyos mutatókban, mint a manapság kapható, "modernebb" társaik (élve a közhellyel: régen még adtak a minőségre). Más tulajdonságaikban persze alulmaradnak (hiszen a fotózás valahol technikai "sport", a fejlődés nem múlik el nyomtalanul). Pozitív jellemzőikre példa az élesség és az egyedi rajzolat, negatív tulajdonságaikra pedig a becsillanás és a szembefény problémás kezelése (a bevonatok minősége miatt). Nem mennék bele részletesen a témába, hiszen készülök erről még bővebben is szólni, itt most csak egy elrettentő példával szolgálnék "nem minden arany, ami fénylik" jeligére. Tovább a cikkre...



A tilt-shift több, mint egy effekt

2013. november 7. | Horváth Krisztián | kb. 10 perc olvasási idő (6.300 karakter)

Összeszedtem pár gondolatot a tilt-shift effekttel kapcsolatban. Te szoktál vele élni? Hogyan használod?

Mióta a Photoshop CS6-os kiadásába alapértelmezésben belekerült a tilt-shift opció, megszaporodott az ezzel a módszerrel manipulált képek száma. Természetesen az eljárás korábban is létezett, de a népek már csak olyanok, hogy követik a divatot. Bevallom: én személy szerint imádom, mert az olyan fotósoknak, akik hangulatokat akarnak visszaadni, és nem látványokat, csodálatos eszközt jelent. Úton-útfélen találkozhatunk hát vele, de mire is jó a tilt-shift? Tovább a cikkre...



Mi a fene az a HDR?

2013. október 1. | Horváth Krisztián | kb. 12 perc olvasási idő (7.300 karakter)

Jelen írásban arra próbálok rávilágítani (egyelőre csak elméleti síkon), hogy mi a digitális tükörreflexes gépek egyik legáldásosabb képessége. Előre is elnézést kérek a sok "fény" szóért, de nincs rá megfelelő szinonimám.

Ha fotózásról van szó, a fény mindennek a kulcsa. Persze a fénynek is többféle tulajdonságával kell számolnunk, de a legfontosabb talán a mennyisége. Hogy a fényből mennyi juthat a gépbe, és így mennyire lesz egy kép világos vagy sötét, több dolog is befolyásolja. (Ezekre a beállításokra majd egy olyan tutorialban fogok kitérni, ahol a konkrét lépéseket vesszük sorra.) Nem nehéz belátni, hogy ha több fény kerül a fényképezőnk érzékelőjére, akkor világosabb képet kapunk, ha kevesebb, akkor pedig sötétebbet. Értelem szerűen éjszaka, vagy árnyékos helyeken alkalmazunk olyan beállításokat, ahol több fényt szeretnénk a gépbe juttatni, és fényes, vagy jól kivilágított helyeken kell úgy dolgozni, hogy ne legyen belőle túl sok, ami a CCD-re jut. De mi a helyzet akkor, ha a fényviszonyok vegyesek, vagyis vannak a fényképezett területen világos és sötét helyek is? Tovább a cikkre...



Tesztelésre érdemes, érdekes objektíved vagy más felszerelésed van? Feltétlenül írj nekem az alábbi elérhetőségek egyikén, és összehozunk valamit!

hispan's photoblog Instagram

Minden alkotó ember a szabadságot keresi

Amikor a 2010-es évek elején fényképezni kezdtem, valami ilyesmi vezérelt engem is. Fotós azóta se lettem, megmaradt ez szenvedélyes hobbinak, mégis talán tanulságos történetet mesélhetek arról, hogyan terjesztheted ki te is a kreativitásodat, ha kilépsz a tudásod, a megszokásaid és a felszerelésed komfortzónájából.
Az itt látható képek, de még inkább a cikkek, tesztek és tutorialok arról mesélnek neked, milyen utat jártam be, mióta először kamera került a kezembe, és hogyan találtam meg azt, ami igazán érdekel. Tovább...