hispan's photoblog
              tudásbázis
              vintage pub
              frissességek

    hispan's photoblog   |   hozzászólás   |   feliratkozás

h

hispan's photoblog

F

És most beszéljünk az objektív-gombáról!


És tisztítsuk is ki, házilag! Jöjjön egy kis DIY projekt vállalkozó szelleműeknek.

Ha az ember antik optikákkal foglalkozik, gyakran belefut a gombásodás jelenségébe. Ez a bosszantó kis képződmény nem csak a régi, de a helytelenül, párás helyen tárolt új optikákat is érintheti, ezért is szeretném most megmutatni, hogyan távolítható el házilag.

Felhívnám rá a figyelmet, hogy az eljárás igen nagy kockázatot jelent az objektív épségére, ezért mindenki csak a saját felelősségére kezdjen bele! Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, forduljunk szakemberhez!

Hogyan jut a gomba az objektívembe? A gomba spórákkal terjed, melyek a levegőben szállnak, így szinte elkerülhetetlenül kapcsolatba kerülnek mindennel. A legmodernebb lencserendszerek sem nevezhetőek hermetikusan zártnak, így a gomba képes beférkőzni ezekbe is.

Hogyan marad életben a gomba az objektívemben? Ahhoz, hogy a penészgomba életben maradhasson, magas páratartalom és szintén magas hőmérséklet szükséges, rosszul szellőző, sötét helyen. E pár feltétel megléte sajnos nagy valószínűséggel vezet az optikák ilyen módon való koszolódásához.

Hogyan előzzem meg a gombásodást? A legjobb, ha száraz, jól szellőző, hűvös helyen tartjuk az optikáinkat. Ha már megtörtént a baj, a körülmények megváltoztatásával ugyan a gomba növekedése abbamaradhat, ám visszahúzódni sosem fog, így muszáj tisztítani az optikát.


Mire lesz szükségünk a tisztításhoz?

Sok 50mm-es fix optikát takarítottam már ki, és régen ért bennem a gondolat, hogy erről cikket is írjak. Valahogy idő hiányában mindig elmaradt a dolog, amikor azonban egy régen áhított (gombásodó) SMC Takumar 4/300-as objektív boldog tulajdonosa lettem, éreztem, hogy itt az idő. Annyit elöljáróban hozzá kell tennem, hogy egy ilyen hatalmas objektív alapvetően ugyanazokkal az eljárásokkal kerül összeszerelésre, mint az 50-es fixek, méretei azonban teljesen mások, így megküzdöttem vele, mire sikerült szétszednem. Erről csak pár megjegyzés lesz a cikkben, mert nem a konkrét típust tartom fontosnak, hanem a gomba eltávolításának módját. (Ha részletes szerelős cikkeket szeretnél olvasni, kattints ide.)

A méretes harcosnak első ránézésre csak a front lencséje belső fele volt gombás (ezért is vásároltam meg olyan bátran), ám közben kiderült, hogy belül is elkapott pár lencsét a penészgomba. Kívülről így nézett ki a probléma. Próbáltam róla egy makrót képet is készíteni, hogy láthassuk, a gombafonalak hogyan terjeszkednek.

Lentebb még mutatok képet a bontott lencse gombásodásáról, de a probléma már így is azonnal és jól látható. Ekkora méretű gomba már befolyásolhatja a képszélek képminőségét, bevonatos lencséknél pedig akár a bevonatot is marhatják a gomba által kiválasztott savak, amik így hosszú távon javíthatatlanul tönkreteszik az optika üveg elemeit. Essünk hát neki!

A lencse szétszereléséhez és kitakarításához szükségünk lesz pár nélkülözhetetlen eszközre, ezekről mutatnék rövid leltárt:

A legfontosabb az az állítható átmérőjű eszköz, amivel az optikákat lefogó gyűrűket lehet a menetükből kicsavarni. Enélkül el se kezdjünk semmit, hiszen nem fogjuk tudni megbontani a lencséket tartalmazó tubust. Az eszköz eBay-ről könnyen beszerezhető, egyszeri befektetés és hasznos társ. Ugyanilyen hasznos a körtepumpa: ne fújjuk szájjal a port a lencséből, mert a por helyére nyálat permetezünk. Szükségünk lesz még tiszta alkoholra és fültisztító pálcikákra (gyógyszertárban beszerezhetőek), valamint egy mikroszálas törlőkendőre (vagy ezzel egyenértékű valódi szarvasbőrre). A törlőkendő csíkmentesen tisztítja az objektívet és nem okoz rajta karcokat. Fontos egy alapos szappanos kézmosás is, mielőtt nekivágunk, hiszen így elkerülhetjük egy csomó zsír felkenését a lencsékre.

Ha összetettebb szerelési műveletekbe kezdenél, feltétlenül olvasd el ezt a cikket is (benne összeszedve az összes fontos eszköz objektívek tisztításához és javításához).



Az objektív szétszedése

Ha mindent beszereztünk, szedjük szét a lencsénket! Az antik optikák általában három fő részből állnak: az optikai tubusból (ebben sorakoznak a lencsék), a fókuszmechanikából és a rekeszmechanikából. Minket egy ilyen tisztítás során csak az optikai tubus érdekel, de megeshet, hogy típustól függően más elemeket is ki kell bontani ahhoz, hogy a lencséket szétszedhessük. Mindig figyeljünk oda, mit honnan veszünk ki és milyen pozícióban áll(t), hiszen bonyolultabb szerkezetek esetén könnyen lehet, hogy éppen a szakszerű összeszerelésbe törik bele a bicskánk.

Ha nem tökéletesen rakunk össze egy ilyen precíz optikát, oda a képminőség, vagy a fókusz beállításai, egyszóval olyan dolgok, amikhez eredetileg kalibrálni kellett a lencsét. Ennek tudatában szedjünk szét bármit!

Jelen esetben azt hittem, elég lesz a front üveget kiszedni egyetlen gyűrű kicsavarásával, ám a gyűrű eltávolítása után sem akart kiesni az üveg. Gyorsan rájöttem, hogy azért nem, mert annyira vastag (kb 6 mm az érintkező pereme, lentebb látni fogjuk), hogy megszorul a foglalatában, ahogyan megindulna. Ilyen esetben csak egy kis fizikai erőre van szükség: a túloldalról kell óvatosan kinyomni a lencsét, ehhez viszont alaposan szét kellett bontanom a Takumart.

Miután a fő elemek kapcsolódására rájöttem, szétbonthattam magát a front elmet, ahol a gombásodás felütötte a fejét. A legtöbb elterjedt optikához találhatunk szétszedős videót a youtubon, ehhez azonban nem volt, így eltartott egy ideig, míg rájöttem mindenre. Megannyi szétszedett és összerakott Takumar, Helios és más optikák után is van olyan lencse, amit nem tudok sehogyan sem szétbontani (például a Biotar 2/58-am ellenáll minden próbálkozásnak, pedig biztos megvan a trükkje). Ezért azt javaslom, ha sehogyan sem megy a dolog, bízzuk szakemberre a műveletet.

Zárójeles megjegyzés: a kicsavarandó lefogató gyűrűk sokszor megszorulnak, meg sem indulnak. Ilyen esetben nagyon óvatosan fújjunk egy kis WD-40-et egy fültisztító végére, és kenjük azt a gyűrű és a menete közé. Sokan ezt szentségtörésnek tartanák, hiszen a WD-40 elég olajos, így tartsuk szem előtt, hogy bár mindent képes "megindítani és megoldani", használat után alaposan ki kell takarítanunk a tubusból és minden olyan alkatrészről, amihez hozzáért. A takarítás azonban még mindig jobb, mintha a gyűrűvel erőlködve kiugrik a helyéről a szerszám és végigkarcol egy lencsét.

Végső soron eddig a szintig kellett bontani az optikát (szerencsére ennél a típusnál a rekeszmechanika és a teljes fókuszmechanika is egyben maradhatott):



A gomba eltávolítása

És most jöhet végre a lényeg! A problémás lencse kiemelve elég elkeserítő képet adott magáról:

A tisztításhoz a következő lépéseket kell elvégeznünk. Először is csepegtessünk pár csepp desztillált vizet a lencsére, amit vízszintesen lehelyeztünk egy puha felületre, majd a fültisztítóval kezdjük meg a gomba elvátolítását. Ha a gomba vagy annak nyoma ellenáll a víznek, akkor használhatunk higított alkoholt.

Ha a lencse egészét érinti a gombásodás, érdemes három irányból többször is áthaladni a felületen, hogy biztosan minden szennyeződést eltávolítsunk. Ha csak a lencse széle gombás, akkor egymást átfedő egyenes mozdulatokkal terítsük szét az alkoholt és mossuk le a penészgombát.

Bár nekem a víz vagy alkohol és fültisztító kombinációja eddig mindig elég volt a gombásodás maradéktalan eltávolításához, hallottam már olyat, hogy a gomba annyira erősen tapadt, hogy sehogyan sem akart távozni. Az ilyen gombát kézkrémmel érdemes bekenni egy napra, mellyel megszívja magát, felpuhul, és letörölhetővé válik - mondják a legendák. Mindenesetre érdemes fejben tartani ezt is, hátha egyszer szükség lesz majd rá.

Két tipp: nem csak a lencse felületét kell áttörölni, hanem a szélét és a tubus érintkező részeit is, hogy összeszerelés után ne kezdődjön újra a gombásodás. Egy zárójeles megjegyzés: léteznek az objektívekben olyan lencse-párok, melyeket gyárilag összeragasztottak (régebben canada balsam nevű természetes gyantával, újabban speciális üvegragasztókkal) vagy más módon összepréseltek, és nem, vagy csak nagyon nehezen szétszedhetőek. Ezek az együttesek azért állnak két darabból, mert egyrészt olcsóbb volt két külön üveget csiszolni egy nagy helyett, másrészt így a törésmutatók manipulálásával jobb optikai teljesítmény érhető el. A két lencsetag összeragasztása pont a gombásodás és a párásodás elkerülés miatt fontos. Mindez költséghatékony, de rossz hír, ha a gomba beférkőzött az illesztések közé, mert onnan bizony alig lehet eltávolítani. Jó hír viszont, hogy a ragasztott lencsekettősök főleg az objektív optikai rendszerének közepe felé, a blende előtt és után fordulnak elő, és ilyen mélységig csak a legrosszabb esetekben jut a gomba.

Ha a ragasztott lencsetagokkal való munkáról szeretnél olvasni, figyelmedbe ajánlom egy másik cikkemet, ahol egy 400mm-es teleobjektív lencseragasztását végeztem el újra.

Ha végeztünk a takarítással és nyomát sem véljük semmilyen élő szerves anyagnak az üvegen, óvatosan töröljük át mikroszálas kendővel vagy szarvasbőrrel. Itt vigyázzunk arra (sőt, a folyamat során végig ügyeljünk rá), hogy nehogy elejtsük a lencsét. Könnyen kicsúszik az ember kezéből és a kendőből is, és ha egyszer összetörik, nem fogunk pótalkatrészt kapni. Javaslom, hogy ne hagyjuk sokáig állni az alkoholt a lencsén, mert odaszáradva nyomot hagy, amit a kendő is nehezen hoz le, és újra be kell nedvesíteni a felületet, hogy letörölhessük.

!

Itt kell azt is megjegyeznem, hogy ha a lencse bevonata az idők során elkezdett leválni, akkor az alkohol vagy a fizikai érintkezés (a kendő) tovább ronthat a helyzeten (bár ilyen esetben már szinte mindegy is az optikának). A lencsék bevonata igen fontos, hiszen ettől javul képminőségük, jobban ellenállnak a becsillanásoknak és csökkentheti az aberrációkat is. Ezért mindig nagyon óvatosan tisztítsuk őket!

Ha végeztünk a takarítással és nyomát sem véljük semmilyen élő szerves anyagnak az üvegen, óvatosan töröljük át a mikroszálas kendővel vagy szarvasbőrrel. Itt vigyázzunk arra (sőt, a folyamat során végig ügyeljünk rá), hogy nehogy elejtsük a lencsét. Könnyen kicsúszik az ember kezéből és a kendőből is, és ha egyszer összetörik, nem fogunk pótalkatrészt kapni.

Végső lépésként ellenőrizzük, hogy pormentes-e az üveg. A fújókával oldalról lehet a legjobban lefújni a porszemeket, és a lencsét az éléhez közel állítva szemrevételezhetjük az eredményt.



Az objektív összeszerelése

Az összeszerelés során sokszor megeshet, hogy a lencse egyik felét meg kell fognunk az ujjainkkal. Ezen nem érdemes addógni: szereljük be a lencsét és a megfogdosott felületet újra tisztítsuk meg az alkoholos pálca és a törlőkendő segítségével, majd ismét portalanítsuk.

Ügyeljünk rá, hogy a visszahelyezett lencse tökéletesen illeszkedjen. Pár század mm eltérés, és oda a képminőség. Felülről sokszor igen nehéz pontosan "beejteni" a lencséket a helyükre, ezért a következő módszert javaslom: a lencsét fejjel lefelé vízszintesen fogjuk meg (helyezzük újjbegyeinkre), majd a tubust szintén fejjel lefelé felülről tegyük rá, vagyis gyakorlatilag "alulról" helyezzük vissza a lencsetagot a helyére.

Vannak olyan objektívek, amikben a lencserendszer egyes emeleit mindig a rákövetkező fogja le (egy menet nélküli gyűrű közbeiktatásával). Ez azt jelenti, hogy ha kicsavarjuk a front üveget tartó gyűrűt, kiesik még 2-3 lencse is. Jellemző példa erre a Helios 44-2-es objektív, melyet emiatt kisebb rémálom összeszerelni.

A képen a végeredményként kapott front tubus található. Minden nagyobb alkatrész összecsavarozása, illetve a lencsék beillesztése előtt érdemes a rakétafújóval portalanítai az objektív érintett részeit. Sajnos azt igen nehéz elérni, hogy tökéletesen pormentes legyen a lencsék közti tér, de egy-két porszem elvétve a fény útjában még nem befolyásolja jelentősen az alkotott képet.

A "legjobb" dolog az egészben az, mikor az összeszerelést követően, keresztülnézve az objektíven észreveszünk valamilyen szennyeződést a lencsék között. Ilyenkor szedhetjük szét megint. Sajnos sokszor a gyűrűk becsavarásakor válik le a tubus belső festéséből pár apró darab, így hiába fújtunk ki mindent csavarozás előtt, közben is kerülhetnek oda idegen anyagok.

A megfelelően gombátlanított, száraz és jól szellőző körülmények között tartott lencsék a közhiedelemmel ellentétben nem kezdenek el újra gombásodni.

Ha tetszett a cikk, a blogon követheted a továbbiakat. Tisztításért, további segítségért erre tessék.


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:


Share



TÁMOGATÁS

A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Természetesen a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a munkámat, ezekhez hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. A támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni:

Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a támogatók között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József, Tordai László


Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:



Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

Ehhez a cikkhez nem tartozik aktív szavazás. Felháborító!

További szerelős tartalmak:


Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Internal Focus - titkok egy legendás optika mélyéről, plusz egy kis útmutatás: így tisztíts belső fókuszos objektíveket.

Üdvözöllek ismét a blog szerelőműhelyében, ahol ez alkalommal egy igazi ínyencség, egy Canon nFD 2.8/300-as kerül terítékre. Nagy baja nincsen, azonban egy kis portalanítás ráfér. Eredetileg nem akartam erről cikket írni, de egy külföldi fórumon közölték velem, hogy "ez nem fog sikerülni", ilyenkor pedig a szakmai alázat vita helyett bizonyítást kíván. Tovább olvasom...

A csapágyazott Helios 40-2 története

Teher alatt is szépen forog ezentúl a 85mm-es Helios fókusza.

Az egész sztori ott kezdődik, hogy már évek óta tulajdonosa vagyok egy Helios 40-2 optikának, amit imádok. A fókuszmechanikája azonban éppen olyan felépítésű, és emiatt olyan rossz is, mint a korai Helios 44 és 44-2 változatoknak. Erre már a Cyclop vs. Helios 40-2 cikkben is kitértem pár sor erejéig, és most ideje orvosolni ezt a problémát. Tovább olvasom...

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Nem könnyű és nem mindennapi, de biztosan igen érdekes kalandra hívlak: több évtizedes üvegeket fogunk (újra)ragasztani!

Teher alatt nő a pálma: nem aranyozta be a napomat, amikor egy javításra kapott CZJ Tele-Ennalyt 400mm-es objektív 12cm széles, két darabból összeragasztott frontlencséje a kezemben pattant ketté. Viszont ez kiváló lehetőség arra, hogy megmutassam nektek a vintage objektív javítás határterületét, ahol már csak az UV-fényre keményedő ragasztó jár... Tovább olvasom...

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Közkívánatra: objektív-szerelős eszköztár, amivel te is könnyen és gyorsan javíthatsz vagy tisztíthatsz optikákat.

FIGYELEM! A cikkben látott eszközök némelyikével a pozitív eredmény mellett percek alatt kukába is juttathatsz bármilyen objektívet, így kizárólag saját felelősségre, saját műszaki érzéked ismeretében kezdj hozzá javításokhoz. Ha nem érzed magadat elég bátornak, bízd tapasztaltabbakra a szerelést. Tovább olvasom...

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Avagy végre egy értelmes frontmod: MIR-1B 2.8/37. A frontlencsék megfordításának inkább csak divatja, mint értelme van - legalábbis ezt gondoltam eddig. Viszont most találkoztam egy olyan megoldással, ami kipróbálva is lélegzetelállító eredményekkel jár, és még használni is lehet valamire. Tartsatok velem, mutatom a hogyant és az eredményeket is.

A frontlencsék megfordításának inkább csak divatja, mint értelme van - legalábbis ezt gondoltam eddig. Viszont most találkoztam egy olyan megoldással, ami kipróbálva is lélegzetelállító eredményekkel jár, és még használni is lehet valamire. Tartsatok velem, mutatom a hogyant és az eredményeket is. Tovább olvasom...

Retekobi újjászületése

Egy csodálatos karácsonyi történet, mely reményt adhat más nehéz sorsú optikáknak is arra, hogy szépen rendbe teszed majd őket.

Időről időre találkozol koszos, gombás, elsőre használhatatlannak tűnő objektívekkel? Ne hagyd őket az út szélén! Sokan és sokszor kéritek, ezért ismét egy "tisztítós cikket" mutatok. A 300-as Takumarról szóló írást is rengetegen forgattátok, most viszont egy kisebb, jobb sorsra érdemes optika felújítása következik. Íme egy Minolta MC Rokkor 3.5/50 Macro kalandos útja. Tovább olvasom...

Altix-NEX konverter házilag

Gépkannibalizmus és egy újabb NEX-konverter.

Mivel az Altix csatlakozás aránylag régi, és eredetileg is kevésbé volt elterjedt, ezért elég nehéz hozzá konvertergyűrűt találni akár NEX-re, akár másra. Ez a probléma nem sokkal a NEX-konverteres cikkem után jött velem szembe, amikor egy karbantartáson átesett Trioplan 2.9/50-est akartam kipróbálni. Altix-NEX adaptert azonban sehol sem találtam hozzá. A problémát el is engedhetnénk, ám a 2.9/50-es pokoli jó kis objektív, és a vadászösztön elvezetett egy saját darabhoz. Ehhez azonban adaptert is építenem kellett. Tovább olvasom...

És most beszéljünk az objektív-gombáról!

És tisztítsuk is ki, házilag! Jöjjön egy kis DIY projekt vállalkozó szelleműeknek.

Ha az ember antik optikákkal foglalkozik, gyakran belefut a gombásodás jelenségébe. Ez a bosszantó kis képződmény nem csak a régi, de a helytelenül, párás helyen tárolt új optikákat is érintheti, ezért is szeretném most megmutatni, hogyan távolítható el házilag. Tovább olvasom...



Vannak még itt további érdekességek is:


8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

Hét elfogadható és egy pocsék fotó története, avagy: hogyan fotózz 120-as rollfilmre egy évszázados fényképezővel.

Már majdnem azt írtam a cikk címébe, hogy gyorsteszt... De hova siessen az ember egy közel 100 éves fényképezővel a kezében? Az ilyen dolgoknak meg kell adni az időt. Rá kell szánni azt a koratavaszi késő délutánt arra a nyolc kockára, ami jelen esetben a rendelkezésünkre állt. Tovább olvasom...

A szürke színei

Az író e ponton bevallja, hogy sokszor (s mentség nélkül álljon itt: nem csak lázálmaiban) történetek jelennek meg a fejében, hiába csak pillanatképeket akar látni. Álljon hát itt egy ilyen szilánkszövevény, Kodak T-Max400-assal elbeszélve.

Amint az ember hathatós és jóságos tevékenysége nyomán (tudniillik hogy a golyóbis szerves anyagainak javát szőlővé, majd abból borrá alakítsa) az évszakok ez időben jócskán eltolódtak, novemberben még didergéstől mentesen lehetett a budai erdőket járni. Az író is szívesen hódolt e tevékenységének, többnyire hölgytársaságban. Alibije kikezdhetetlen volt: portréfotografálás, ahogy törvényben szedett betűvel hívták, de a paragrafus nem vethetett gátat a rossz ízű, hátak mögött zajló pletykáknak, miszerint többről volt itt szó. Tovább olvasom...

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

Hol van, hova tart és mivé lesz a mirrorless forradalom? Miért váltottam A7III-ra? A7II vs. A7III. Provokatív gondolatok és desszertnek sajttorta.

Durván 3 évvel ezelőtt, amikor egy örökkévalóságnak tűnő és alapértelmezésben a környezettől örökölt Canonos lét után először próbáltam ki az A7-est, remegett kicsit a kezem. Ugyanazok a kérdések fogalmazódtak meg bennem akkor, mint azóta is számos fotósban, akik kacérkodnak a mirrorless gondolatával: vajon egy komoly DSLR után milyen lesz egy jóval komolytalanabbnak tűnő MILC? Hogy lehet, hogy ezek a pöttöm gépek kihívói a trónjukról látszólag letaszíthatatlan tükrösöknek? Egyáltalán hol a trükk az egész történetben? Csak marketingről van szó? Tovább olvasom...

In memoriam Mamiya ZE

Rég elfeledett kisfilmes rendszer Japánból, mely a műanyag erejével ötvözi a minőséget.

Ennek a cikknek idestova 30 éve nincsen különösebb hírértéke, szóval előre szólok, hogy megint csak kukáztam valamit, ami megérdemel pár sort az internet örökkön örökké kavargó feneketlen mély emlékezetében. Ha van jobb dolgod, például kölyökkutyákat simogatni, majonézes sósmogyorót enni vagy megcsókolni az asszonyt, de úgy, hogy érezze, akkor még most hagyd abba. Tovább olvasom...

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Időutazás elfeledett technikai megoldásokkal, képtelen és képes elképzelésekkel és sok minden mással, amivel az évtizedek során az emberek képesek voltak fényképezni.

John Wade Retro Cameras című gazdagon illusztrált könyve arra ihletett, hogy készítsek nektek egy összeállítást a fotózás történetének néhány kiemelkedő kamerájáról. Mindegyik különleges valamilyen értelemben, így azoknak is izgalmas olvasmány lehet ez, akiket eddig egyáltalán nem érdekelt a filmes fotózás vagy a vintage őrület. Tovább olvasom...

Miért radioaktív az objektívem?

Tudom, hogy izgatja a fantáziádat a kérdés: miért radioaktívak egyes objektívek? Vajon ez veszélyes? Szándékos vagy lekváros? Nő vagy csökken a sugárzás az idők során? Pokoli sebességű időutazásra invitállak a válaszokért.

Rendesen belesétáltál a csapdába barátom, mert a cikk címében feltett kérdésre sokkal alaposabb választ fogunk most keresni, mint gondolnád. Visszamegyünk egészen az idők kezdetéig és magának a radioaktivitásnak is a végére járunk. Lesz lista a sugárzó optikákról, valamint számtalan további érdekesség! Kezdhetjük? Tovább olvasom...

Kezdő fotós kisokos

Van egy hármas aranyszabály, amit csak egyszer kell megértened ahhoz, hogy átlásd fényképeződ (vagy telefonod) működését. Utána sokkal könnyebb lesz a fotózás, ígérem.

Néha nagyon elvont dolgokról olvashatsz a blogon, amik csak a fényképezésben már járatosaknak érdekesek. Szerencsére azonban azt tapasztalom, hogy nagy arányban csatlakoznak virtuális fotós kocsmánkhoz lelkes kezdők is. Tőlük sok levelet kapok alapkérdésekkel kapcsolatban, az évek alatt pedig többekkel volt már szerencsém találkozni, és elmondani a fényképezők működésének alapjait. Tovább olvasom...

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

Haláltusájának utolsó óráiban készítettünk már pár posztapokaliptikus fotót a teljesen kifosztott, évek óta üresen álló Olimpia Hotelről, a Normafa csúfságáról.

Az egykor szebb napokat is megélt Olimpia Hotel, ami az utóbbi években már csak a Normafa csúf szégyenfoltja volt, a következő hetekben végképp az enyészeté lesz. Utolsó napjaiban látogattuk meg, bejártuk minden négyzetméterét, most pedig felfedi nekünk pár titkát a halálos ágyán. Tovább olvasom...

A kamu vörös karika pszichológiája

Avagy mi áll a “hamis” L-es objektívek hátterében? Mekkora bűn a csalás? Milyen hatással van ránk, ha csalunk? És jobb lesz az objektív képe a rá festett vörös karikától?

Biztosan láttatok már olyan KIT objektívet, amire kreatív tulajdonosa egy vörös karikát festett, így úgy tűnhetett, hogy valójában egy L-es objektívvel fotózik. Múlt héten én is láttam egyet, és azonnal be is indult a gondolatlavina a fejemben. Most elárulom, miért csinálják ezt az emberek, és mire mennek vele. Tovább olvasom...

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Egyszer volt, hol nem volt, a fényerős üvegek hegyén is túl, de még a messzi-messzi galaxis határán belül...

Szóval élt egyszer egy Pirosszka és egy farkas, és mivel ez egy szolid örömfotózás volt, így vadászt nem is szereztünk. Összevonván a karaktereket, és a békesség jegyében Pirosszka baltával járta az erdőt hű társával, a farkassal. Tovább olvasom...

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

Mivel ad többet a Viltrox legújabb adaptere, mint a kategória többi versenyzője?

Következzen egy igen rövid szösszenet a Viltrox legújabb EF-NEX adapteréről, a III verzióról. Azért érdemel ez az apróság külön bejegyzést, mert megold néhány olyan kérdést, amit a hasonló árkategóriás (mondjuk ki: olcsó) adapterek korábban nem tudtak, illetve amikre csak a két jóval drágább konverter, a Sigma MC-11 és a Metabones voltak képesek. Tovább olvasom...

A boldog fotós lájk nélkül él

Ne hagyd, hogy kedved szegjék a közösségi média fals visszajelzései. Legyél te is örömfotós!

Tőlem merőben szokatlan téma következik most. Nem a képek előállításáról, nem az azokhoz használt felszerelésről vagy módszerekről lesz szó, hanem a fotók utóéletéről, vagyis arról, mi történik a publikálásuk után, miért tesszük őket egyáltalán közszemlére, valamint (és ez a lényeg) hogyan érdemes vagy éppen nem érdemes értelmezni mások visszajelzéseit. Különösen az Y és Z generációs alkotók figyelmébe ajánlom a továbbiakat. Kalandozzunk kicsit a közösségi média birodalmában, és lássunk át a Facebook szitáján. Tovább olvasom...

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Milyet, hogyan, hol, mennyiért és mikor? Kisokos vintage-optikák beszerzéséhez, 10 hasznos tippel.

Tetszik a manuális lencsék világa, de visszatart használatuktól a tény, hogy ezeket nem kaphatod meg a boltok polcairól dobozban, garanciával? Félve vásárolsz használt fotós kellékeket? Netán rossz tapasztalatod volt a second-hand árukkal? Úgy érzed, nem tudod, mire figyelj, amikor antik optikát vásárolsz? Nem szívesen fizetsz interneten keresztül külföldi portékáért? Összeszedtem neked 10 tippet a témával kapcsolatban, így nem lesz többé kifogás, ha szembe jön álmaid Heliosa! Tovább olvasom...

Mi a gond a modern objektívekkel?

Hova vezet bennünket az egyre több lencsetag, és miért adnak sokszor a régebbi optikák életszerűbb képeket?

Néha olyan nehéz az embernek szavakba öntenie, amit a tapasztalataiból felépített magában, és át szeretné adni másoknak is. Így vagyok a régi optikák "természetesebb, hangulatosabb" képi világával kapcsolatban is. Mikor ezt a kérdést kell ecsetelnem, magam is bajban vagyok, hiszen nehéz objektív szempontok szerint értékelni. És ekkor, egyszer csak szembe jön velem a neten Yannich Khong cikke, amit elolvasok és csak bólogatok hevesen. Tovább olvasom...

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

(FRISSÍTVE A7II TAPASZTALATOKKAL!) Avagy a manuálozók álma, egy szelet XXI. század

Lassan fél éve már, hogy elkezdtem kacérkodni a vázváltással, pedig 2015 nyarán még csak pár hónapja volt nálam az 5D MII, életem első fullframes gépe. A nagy 50-es teszt készítése során többnyire csak a baj volt a tükörrel, így érdeklődésem hamar a tükörmentes megoldások, konkrétan a Sony A7 felé fordult. A szenzorméret megtartása nem volt kérdés, minden más azonban igen, ilyen helyzetben pedig csak a próba dönthet, ezért 2016 ezzel kezdődött. Tovább olvasom...

35mm történelem

Milyen képek lapulhatnak egy évtizedek óta rejtőző, előhívatlan 35mm-es tekercsen? Vajon sikerült megmenteni őket, vagy győz az enyészet?

Hány évet él túl egy negatív? Ezzel a kérdéssel eddigi életem során nem sokat kellett foglalkoznom, mert alig pár friss 35mm-es tekercs elhasználásán és előhívatásán vagyok túl. Nemrégiben azonban boldog tulajdonosa lettem egy (sokadik) régi filmes váznak, és benne lapult egy előhívatlan filmtekercs is. Ennek a történetét fogom most bemutatni. Tovább olvasom...

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

A folyamatos és mindig érdekes szakmai eszmecseréket, javításokkal kapcsolatos tippeket és ötleteket köszönöm Pap Gyulának. Szintén hálával tartozom a bizalmatokért, hiszen számtalan alkalommal adtátok nekem féltve őrzött vintage optikáitokat, hogy tisztítsam vagy javítsam őket. Részemről az öröm, ha segíthetek nektek. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.

Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2019 (eredeti megjelenés: 2018. március 1., utolsó módosítás: 2018. április 13.)