hispan's photoblog
              tudásbázis
              vintage pub
              frissességek

    hispan's photoblog   |   hozzászólás   |   feliratkozás

h

hispan's photoblog

F

A csapágyazott Helios 40-2 története


Teher alatt is szépen forog ezentúl a 85mm-es Helios fókusza.

Az egész sztori ott kezdődik, hogy már évek óta tulajdonosa vagyok egy Helios 40-2 optikának, amit imádok. A fókuszmechanikája azonban éppen olyan felépítésű, és emiatt olyan rossz is, mint a korai Helios 44 és 44-2 változatoknak. Erre már a Cyclop vs. Helios 40-2 cikkben is kitértem pár sor erejéig, és most ideje orvosolni ezt a problémát.

Bemutatom a beteget, a képen jobbra, őse, a Biotar 1.5/75 mellett, akiről eredetileg másolták az oroszok. Kicsit nagyobb lett, kicsit bumszlibb, de a tesztek alapján a 40-2-es verzió már meghaladja képminőségben az eredeti Biotart.

El kell mondanom, hogy minden hiányossága ellenére csodálatos optika a 40-es Helios. Drága, csak középen éles és borzalmas a fókuszmechanikája, de nem csavarja úgy semmi a hátteret, ahogy ez a szolid fém és üveg együttes képes. Ritkán veszem rá magam, hogy cipeljem, de ha mégis így döntök, nem okoz csalódást:

Még több Heliossal készült képemet ebben a flickr albumban érheted el.

Bár a képminőségén nem javíthatok sokat, a fókuszmechanikájával kezdhetünk valamit.

A megoldás már jóval korábban megszületett a fejemben, de a megvalósításig csak most sikerült eljutni. A történet igazából egyszerű lesz, mint a pofon (nem is értem, hogy eddig ezt miért nem láttam sehol senkinél). Mielőtt belevágunk ebbe az apró modifikációba, és tevőlegesen megnöveljük egy régi Helios felhasználói élményét, vázolom az alapproblémát.

A Helios 44, 44-2, 40 illetve 40-2 (meg ezek újra gyártásba vett modern kori másolatai) mind-mind ugyanazzal a betegséggel küzdenek: fókuszuk egy meredek emelkedésű helikoidból áll (ebben mozog az optikai tubus előre-hátra élességállításkor), ennek a helikoidmenet-párosnak azonban a külső fele nem egy másik, igen lapos emelkedésű meneten fut körbe (ahogy az a precíz vintage fókusz mechanikáknál lenni szokott), hanem egy fém-a-fémen zárt perselyben halad.

Ezzel a persellyel semmi mást nem tudsz csinálni, mint hogy jól megkened és reméled a legjobbakat. Ha egyszer valamilyen oknál fogva elkezd kikopni, akkor gyakorlatilag már nem is nagyon tudsz vele mit kezdeni… (Oldalt a sematikus ábrája.)

Ezen láthatod, hogy a kék alkatrész (a nagy helikoid külső fele) és a hozzá kapcsolódó piros alkatrész (egy lefogó gyűrű) közrefogják a zöld alkatrészt, így alkotva a perselyt. A zöld alkatrész, mely gyakorlatilag az objektív alja, elvileg szabadon fut a kettő között, pontosabban szabadon fut rajta a helikoid-lefogógyűrű páros. Ha félbevágva mutatom ezt egy objektíven, akkor rögtön megértitek, hogy az optika alján (zöld) szabadon elforgó kék menet előre-hátra tudja mozgatni a sárgával jelzett optikai tubust (szélén a nagy helikoid belső párjával).

A rendszer bár egyszerű, sajnos kódolva van benne az elkopás lehetősége, hiszen ha az egészet oldalra fordítjuk, vagyis gépre tesszük az objektívet és a gravitáció elkezdi lefelé húzni az optikai tubust, a persely alkatrészei egyenetlen terhelést kapnak, és fent a persely háta, elöl meg a persely alja fog jobban súrlódni és kopni.

Ez persze akkor is igaz, ha a perselyt egy lapos emelkedésű menettel váltjuk ki (ez a korszerűbb megoldás), de azt sokkal precízebben be lehet állítani és kenni, és a sűrű menete miatt jóval egyenletesebben osztja el a terhelést.

A Helios 40-esekkel pont az a baj, hogy a sárga részük, vagyis az optikai tubusaik nagyon nehezek, így hatványozottan jelentkezik rajtuk a kopás, illetve még a 0 kilométeres darabokon is nehézkes a fókuszálás, hiszen a fent jelzett megfeszülés mindenképpen jelentkezik.

Ennek megoldására a következőt találtam ki, illetve ezt fogom bemutatni részletesen: a súrlódó felületek közé egy nagy csapágy kerül, pontosabban csapágygolyók, így magát a perselyt alakítom át egy hatalmas csapággyá. Mondanom sem kell, a csapágyak lényege éppen az, hogy a roppant kicsi érintkező felületük miatt minimalizálják a súrlódást és a kopást is. Éppen ez kell nekünk!

Természetesen ettől a fókuszmechanika valamivel vastagabb lesz, így elveszne a végtelenig való fókuszálás lehetősége, ha ezt nem kompenzálnánk. Annyival fog az optikai tubus távolabb kerülni a kívánatostól, amennyi plusz vastagságot kap a fókuszmechanika.

Ennyit szerencsére éppen vissza tudunk nyerni annak a távtartó gyűrűnek a laposabbra cserélésével, ami a teljes optikai tubus és a mechanika között van. Régen is ennek vastagságával állították be a végtelent, nekünk sem kell mást tennünk. Az alábbi képen nem csak a 40-es, de a 44-2-es Helios-t is mutatom kettébe szedve. Látható, hogy a konstrukció logikája ugyanaz:

Az természetesen szerencsés egybeesés, hogy a régi Helios optikákat ilyen megoldással gyártották: a presetes blendevezérlés miatt a teljes blendemechanika az optikai tubusban foglal helyet, és ez egyben kerül becsavarásra a mechanikába, ami nem tesz mást, mint ezt az egészet előre-hátra mozgatja. Kettejük közé kerül a megfelelő vastagságú távtartó karika.

Ez a típus tehát tényleg csak azért kiált, hogy végre valaki jól megcsapágyazza. Papíron minden adott a művelet sikeréhez és a vajpuha, könnyű fókuszhoz. Lássuk a gyakorlatot!



Így néz ki mindez az életben...

Lesz itt pár nehézség, amikkel előre nem számoltam. Az első rögtön az, hogy a legkisebb, kereskedelmi forgalomban még kapható csapágygolyó 1mm-es, de amit ténylegesen sikerült boltban megszereznem, az 1,5mm. Itt kell köszönetet mondanom a Gördülő Kft.-nek, ahol hasznos tippeket is kaptam a témában. Létezik egyébként 0,2mm-es csapágygolyó is, de azt csak megrendelésre gyártják 500.000 darabos szériától. Nekem kb. 200 darab kell majd, de ha valaki beszáll és elviszi a maradék 499.800 darabot, akkor felezhetjük a költségeket és rendelek.

A munkát ott kezdjük, hogy kettében széttekerjük a Heliost az optikai blokkra és a fókuszmechanikára. Az óramutató járásával megegyezően kell tekerned, majd ha szétjöttek, akkor az optikai blokkot és a távtartó gyűrűt, ami a kettő között van, félre is teheted. Ezekkel egyelőre semmi dolgunk se lesz. Előtted marad az asztalon a fókuszmechanika:

A kékkel jelzett hátsó biztosító gyűrűt három irányból 120 fokonként három pici csavar fogja fel. Ezeket ki kell lazítanod, majd letekerni a gyűrűt, illetve ha van állványgyűrű az optikádon, akkor azt is le tudod ezek után venni. Ugyanígy a fókuszgyűrűt is 120 fokonként 3 kis csavar biztosítja a helyén (piros nyilak). Ezeket is csavard ki és hátrafelé csúsztasd le a fókuszgyűrűt is. (A sárga sáv az én változatomon csak porfogónak szolgál, ne foglalkozz vele.)

Ha levetted a fókuszgyűrűt, feltárul előtted a mechanika belseje. A pirossal jelzett gyűrű a biztosítógyűrű, vagyis a persely külsejének egyik fele. Ezt a sematikus ábrákon szintén pirossal jelöltem az előbb.

A biztosítógyűrűt is három pici csavar rögzíti 3 irányból. Ezeket kicsavarva le tudod csavarni a menetéből a biztosítót.

Ha a biztosító gyűrűt lecsavartad, akkor ezzel szét is szedted a perselyt. Pirossal az előző képen a teteje és az alja, kékkel jelölve pedig a közöttük futó gyűrű, ami fizikailag az objektív alját (az M42 menettel) adja. Ezzel az alkatrésszel kell most kicsit foglalkoznunk.

Elsőre szembetűnő lesz, hogy ennek a futó gyűrűnek, vagy nevezzük inkább sínnek, a teteje és az alja nem egyforma méretű. Az alja kb. 0,9mm átmérőjű, így ide nem fog beférni az 1,5mm-es csapágygolyó:

Ez egyébként nem is akkora baj, hiszen mivel ez sokkal keskenyebb, így jóval kisebb felületen súrlódik a persely felé eső részével. Az igazi ludas a nehéz fókuszálásért a másik oldala, ahol viszont közel 2,5mm széles sínfelület van. Erre bőven ráfér az 1,5mm-es golyó:

A továbbiakban ezzel a nagyobb surlódó felülettel fogunk dolgozni, ide fogjuk betenni a csapágygolyókat. Viszont azt valahogyan meg kell oldani, hogy a behelyezett golyók tartsák az egymás közötti távolságot. Ezt vagy úgy érjük el, hogy a teljes gyűrűt végigrakjuk golyókkal (ez teljesen felesleges, bár sok vintage optika álomkönnyű rekeszmechanikája ilyen, golyókkal 100%-ban feltöltött gyűrűkön fut). A másik megoldás, hogy távtartót teszünk a golyók közé.

Ennek a távtartónak mind az anyaga, mint a megmunkálása másodlagos, hiszen nem fog súrlódni semmivel, csupán az a dolga, hogy a golyókat egymástól távol tartsa. Az egyszerűség kedvéért 1,2mm vastag műanyag lapot választottam, mert ezen nem fognak tudni átugrani a csapágygolyók, viszont összeszorulni sem fog tudni semmivel.

A kört úgy készítettem el, hogy a sínt rátettem a műanyagra, majd körberajzoltam és kivágtam. Ezt követően 20 fokonként beosztottam, így összesen 18 csapágygolyó kell majd.

A kivágott gyűrűbe pengével belevágtam a golyók helyét. Mindegyik helynek akkorának kell lennie, hogy a golyó kényelmesen a műanyag gyűrű külső körvonalán belülre kerülhessen (hogy ne nyomja majd később a persely oldalának azt).

A perselyben futó sín felső felére helyezve eddig így nézünk ki:

Az egyszerűség kedvéért, és hogy ne őrülj meg a szanaszét guruló apró golyóktól, a vezető műanyagot és a csapágygolyókat a persely felső felében, annak mélyedésében fogjuk összerakni, az alábbiak szerint behelyezve:

Pár csepp műszerolajjal kínáld meg a műanyag gyűrűt, hogy biztosan ne okozzon sehol felesleges súrlódást.

Ezen a ponton lép fel az ügyködésünk első problémája: mivel az egész fókuszmechanika 1,5mm-el (a csapágyfolyók átmérőjével) vastagabb lett, ha így összerakod a perselyt, akkor annak belső része (az optika alja) lefut arról a vezető csavarról, ami egyébként megakadályozza, hogy az egész mechanika önmagában is körbeforogjon (piros nyíllal jelölve a vezető csavar és annak sínje). Ez roppant idegesítő, mert egyébként a szovjet optikákban rend szerint ennél sokkal nagyobb ráhagyások vannak...

Egy csavar mind fölött, egy csavar kegyetlen, egy a sötétbe zár, bilincs az egyetlen. Szóval az egyetlen alkatrész, ami kivételesen milliméterre pontosan stimmel, az most problémát okoz. Megpróbáltam lefotózni azt az állapotot, ahol a közelpontra tekerve a mechanikát a csavarunk kifut a vezetőjéből:

Gyakorlatilag azt kell megoldanunk, hogy a persely külsejének felső fele (a nagy fókuszhelikoid külső menete) ne tudjon olyan közel menni a biztosító csavarhoz, amennyire eredetileg tudott. És mennyire kell távol tartanunk? Természetesen annyira, amennyivel vastagabb lett a csapágygolyók miatt a teljes mechanika, vagyis 1,5mm-el:

Ezt nem lesz nehéz megoldani, hiszen ennek a gyűrűnek a felső felére kell csak vágnunk egy 1,5mm vastag műanyag gyűrűt:

Ha ezt a helyére teszed, akkor máris megvan a távtartásunk a csavartól. Ennek a műanyag gyűrűnek a további pozitív hozadéka, hogy a közelpontra fókuszáláskor az eddig fém-a-fémhez csattanás megszűnik, és az objektív mechanikája puhán áll majd meg.

Most már elkezdheted összeszerelni a perselyt, nem fog egyik végén sem leugrani semmi semmiről. Tedd a perselybe a benne futó gyűrűt és ültesd rá finoman a frissen beszerelt csapágyunkra:

Ezt követően csavard vissza a helyére a persely külsejének másik felét, vagyis a biztosító gyűrűt.

Ne lepődj meg, ha a biztosító gyűrűt nem tudod a korábbi állapotáig visszacsavarni. A benne levő golyók miatt kb. 1,5mm-el a vége előtt fog megszorulni:

Ezen a ponton kell beállítani a csapágy precíz ölelését. Nyilván a golyóknak a két felület között szabadon kell futniuk, de nem annyira, hogy lötyögjön az egész. Úgy tudod megállapítani a tökéletes pozíciót, hogy először ütközésig rászorítod a golyókra a biztosító gyűrűt, majd onnan 1-2mm-t visszatekersz a meneten. Ha így szabadon fut a perselyben a sín, de egymáshoz képest nem lötyögnek a darabok, akkor jól csináltad. Tedd be a három kis biztosító csavart a gyűrűbe oldalról, és fixáltad is a helyzetét.

Azon se lepődj meg, hogy a rögzítő csavaroknak szánt helyek most nem ott vannak, ahol előzőleg voltak: mivel máshol állt meg a menet, így ezek is máshova esnek, de ennek nagy jelentősége nincsen, hiszen a biztosító csavaroknak mindegy, hogy hol karcolnak majd bele finoman a fémbe.

A mechanika összeszerelésének utolsó lépéseként alulról húzd rá a fókuszgyűrűt a perselyre. Előzőleg a fókuszmechanikát tekerd vissza végtelen állásba (vagyis mikor a legjobban összehúzza magát). A fókuszgyűrűn a végtelen jel essen a vörös csíkhoz. Ha kész, tedd be ebbe is a három rögzítő csavart, és gyakorlatilag készen is vagy a kalibrálással és az összeszereléssel is.

És most eljött a diadal órája: forgasd meg a régi-új fókuszmechanikádat! Az első, amit érezni fogsz, hogy uram-atyám de könnyen jár. A második, amitől odaleszel, hogy frankó csapágy hangja lett a Heliosodnak. Ezzel el fogsz játszani úgy kb. 30 percig, ide-oda tekergetve, mert nagyon jó érzés.

Ha kigyönyörködted magadat, akkor jöhet az optikai blokk kalibrálása. Ehhez vedd elő a korábban félrerakott távtartó gyűrűt:

Mivel a teljes mechanikánk összességében 1,5mm-el lett vastagabb a csapágygolyók miatt, vagyis ennyivel van távolabb jelenleg az optikai blokk a filmtől/szenzortól, ezért így most nem fókuszálna el az objektívünk végtelen tárgytávra. Ezen nagyon könnyen segíthetsz: az eredeti távtartó helyett csinálj műanyagból vagy fémből egy nála pontosan 1,5mm-el vékonyabb darabot. Nálam az eredeti távtartó 4mm-nél is vastagabb (mondtam én, hogy van ezekben a szovjet cuccokban bőőőven ráhagyás), tehát egy kb. 2,5mm vastag műanyag gyűrűvel helyettesítettem:

Ha ezt berakod a helyére, majd az óramutató járásával ellentétesen visszacsavarod a mechanikába az optikai blokkot, akkor gyakorlatilag készen is vagy. Megépítetted a saját csapágyas Helios 40-2-esedet, ami most már a rengeteg fém és üveg súlya ellenére simán és könnyen fókuszál előre-hátra.

!

Ugye megértitek, hogy ez a cikk külön tesztképeket nem igényel, de ha gyönyörködnél a Helios 40-2 képi világában, akkor javaslom flickr albumomat, vagy lépj be a vintage pubba, ahol időről időre felbukkannak a legendás objektívvel készült fotók.

Ha szeretnél ilyen jellegű átalakításban tanácsot kérni, a blog szerelőműhelyében várlak szeretettel.


Mutasd meg másoknak is, hogy mit találtál:


Share



TÁMOGATÁS

A tudásbázis anyagai ingyenesek és mindig azok is maradnak majd. Természetesen a weboldalnak és minden hozzá kapcsolódó csatornának vannak fenntartási költségei. Ha szeretnéd segíteni a munkámat, ezekhez hozzájárulhatsz egy általad választott összeggel. A támogatást PayPal.me segítségével biztonságosan tudod elküldeni:

Köszönöm, hogy segítetted a tudás terjedését! Ha a megjegyzés rovatban megadtad a nevedet is (nem kötelező), szerepelni fogsz a támogatók között: Rostás Csaba, Kováts Péter, Szász Márton, Hunyadi Áron, Tipold Gábor, Gyarmati Balázs, Tamás Éva, Zsoldos Tibor, Hajdu Máté, Horváth Kitti, Szlávik József


Ha maradt még bármi kérdésed, vagy elmondanád véleményedet, várunk a Vintage Pubban és a blog facebook-oldalán.



Érdemes követni:



Elmondhatod a magadét:

Népszavazol?

További szerelős tartalmak:


Canon nFD 300mm f/2.8 L IF tisztítás és tesztképek

Internal Focus - titkok egy legendás optika mélyéről, plusz egy kis útmutatás: így tisztíts belső fókuszos objektíveket.

Üdvözöllek ismét a blog szerelőműhelyében, ahol ez alkalommal egy igazi ínyencség, egy Canon nFD 2.8/300-as kerül terítékre. Nagy baja nincsen, azonban egy kis portalanítás ráfér. Eredetileg nem akartam erről cikket írni, de egy külföldi fórumon közölték velem, hogy "ez nem fog sikerülni", ilyenkor pedig a szakmai alázat vita helyett bizonyítást kíván. Tovább olvasom...

A csapágyazott Helios 40-2 története

Teher alatt is szépen forog ezentúl a 85mm-es Helios fókusza.

Az egész sztori ott kezdődik, hogy már évek óta tulajdonosa vagyok egy Helios 40-2 optikának, amit imádok. A fókuszmechanikája azonban éppen olyan felépítésű, és emiatt olyan rossz is, mint a korai Helios 44 és 44-2 változatoknak. Erre már a Cyclop vs. Helios 40-2 cikkben is kitértem pár sor erejéig, és most ideje orvosolni ezt a problémát. Tovább olvasom...

Így ragaszthatod újra az elvált objektív-lencsetagokat

Nem könnyű és nem mindennapi, de biztosan igen érdekes kalandra hívlak: több évtizedes üvegeket fogunk (újra)ragasztani!

Teher alatt nő a pálma: nem aranyozta be a napomat, amikor egy javításra kapott CZJ Tele-Ennalyt 400mm-es objektív 12cm széles, két darabból összeragasztott frontlencséje a kezemben pattant ketté. Viszont ez kiváló lehetőség arra, hogy megmutassam nektek a vintage objektív javítás határterületét, ahol már csak az UV-fényre keményedő ragasztó jár... Tovább olvasom...

Erre a 20 dologra lesz szükséged objektív szereléshez (+tippek)

Közkívánatra: objektív-szerelős eszköztár, amivel te is könnyen és gyorsan javíthatsz vagy tisztíthatsz optikákat.

FIGYELEM! A cikkben látott eszközök némelyikével a pozitív eredmény mellett percek alatt kukába is juttathatsz bármilyen objektívet, így kizárólag saját felelősségre, saját műszaki érzéked ismeretében kezdj hozzá javításokhoz. Ha nem érzed magadat elég bátornak, bízd tapasztaltabbakra a szerelést. Tovább olvasom...

Gyönyörű bokeh-robbantás frontlencse-fordítással

Avagy végre egy értelmes frontmod: MIR-1B 2.8/37. A frontlencsék megfordításának inkább csak divatja, mint értelme van - legalábbis ezt gondoltam eddig. Viszont most találkoztam egy olyan megoldással, ami kipróbálva is lélegzetelállító eredményekkel jár, és még használni is lehet valamire. Tartsatok velem, mutatom a hogyant és az eredményeket is.

A frontlencsék megfordításának inkább csak divatja, mint értelme van - legalábbis ezt gondoltam eddig. Viszont most találkoztam egy olyan megoldással, ami kipróbálva is lélegzetelállító eredményekkel jár, és még használni is lehet valamire. Tartsatok velem, mutatom a hogyant és az eredményeket is. Tovább olvasom...

Retekobi újjászületése

Egy csodálatos karácsonyi történet, mely reményt adhat más nehéz sorsú optikáknak is arra, hogy szépen rendbe teszed majd őket.

Időről időre találkozol koszos, gombás, elsőre használhatatlannak tűnő objektívekkel? Ne hagyd őket az út szélén! Sokan és sokszor kéritek, ezért ismét egy "tisztítós cikket" mutatok. A 300-as Takumarról szóló írást is rengetegen forgattátok, most viszont egy kisebb, jobb sorsra érdemes optika felújítása következik. Íme egy Minolta MC Rokkor 3.5/50 Macro kalandos útja. Tovább olvasom...

Altix-NEX konverter házilag

Gépkannibalizmus és egy újabb NEX-konverter.

Mivel az Altix csatlakozás aránylag régi, és eredetileg is kevésbé volt elterjedt, ezért elég nehéz hozzá konvertergyűrűt találni akár NEX-re, akár másra. Ez a probléma nem sokkal a NEX-konverteres cikkem után jött velem szembe, amikor egy karbantartáson átesett Trioplan 2.9/50-est akartam kipróbálni. Altix-NEX adaptert azonban sehol sem találtam hozzá. A problémát el is engedhetnénk, ám a 2.9/50-es pokoli jó kis objektív, és a vadászösztön elvezetett egy saját darabhoz. Ehhez azonban adaptert is építenem kellett. Tovább olvasom...

És most beszéljünk az objektív-gombáról!

És tisztítsuk is ki, házilag! Jöjjön egy kis DIY projekt vállalkozó szelleműeknek.

Ha az ember antik optikákkal foglalkozik, gyakran belefut a gombásodás jelenségébe. Ez a bosszantó kis képződmény nem csak a régi, de a helytelenül, párás helyen tárolt új optikákat is érintheti, ezért is szeretném most megmutatni, hogyan távolítható el házilag. Tovább olvasom...



Vannak még itt további érdekességek is:


8 kocka egy közel 100 éves, középformátumú Zeiss Ikonnal

Hét elfogadható és egy pocsék fotó története, avagy: hogyan fotózz 120-as rollfilmre egy évszázados fényképezővel.

Már majdnem azt írtam a cikk címébe, hogy gyorsteszt... De hova siessen az ember egy közel 100 éves fényképezővel a kezében? Az ilyen dolgoknak meg kell adni az időt. Rá kell szánni azt a koratavaszi késő délutánt arra a nyolc kockára, ami jelen esetben a rendelkezésünkre állt. Tovább olvasom...

A szürke színei

Az író e ponton bevallja, hogy sokszor (s mentség nélkül álljon itt: nem csak lázálmaiban) történetek jelennek meg a fejében, hiába csak pillanatképeket akar látni. Álljon hát itt egy ilyen szilánkszövevény, Kodak T-Max400-assal elbeszélve.

Amint az ember hathatós és jóságos tevékenysége nyomán (tudniillik hogy a golyóbis szerves anyagainak javát szőlővé, majd abból borrá alakítsa) az évszakok ez időben jócskán eltolódtak, novemberben még didergéstől mentesen lehetett a budai erdőket járni. Az író is szívesen hódolt e tevékenységének, többnyire hölgytársaságban. Alibije kikezdhetetlen volt: portréfotografálás, ahogy törvényben szedett betűvel hívták, de a paragrafus nem vethetett gátat a rossz ízű, hátak mögött zajló pletykáknak, miszerint többről volt itt szó. Tovább olvasom...

Sony A7III: a mirrorless jelene és jövője

Hol van, hova tart és mivé lesz a mirrorless forradalom? Miért váltottam A7III-ra? A7II vs. A7III. Provokatív gondolatok és desszertnek sajttorta.

Durván 3 évvel ezelőtt, amikor egy örökkévalóságnak tűnő és alapértelmezésben a környezettől örökölt Canonos lét után először próbáltam ki az A7-est, remegett kicsit a kezem. Ugyanazok a kérdések fogalmazódtak meg bennem akkor, mint azóta is számos fotósban, akik kacérkodnak a mirrorless gondolatával: vajon egy komoly DSLR után milyen lesz egy jóval komolytalanabbnak tűnő MILC? Hogy lehet, hogy ezek a pöttöm gépek kihívói a trónjukról látszólag letaszíthatatlan tükrösöknek? Egyáltalán hol a trükk az egész történetben? Csak marketingről van szó? Tovább olvasom...

In memoriam Mamiya ZE

Rég elfeledett kisfilmes rendszer Japánból, mely a műanyag erejével ötvözi a minőséget.

Ennek a cikknek idestova 30 éve nincsen különösebb hírértéke, szóval előre szólok, hogy megint csak kukáztam valamit, ami megérdemel pár sort az internet örökkön örökké kavargó feneketlen mély emlékezetében. Ha van jobb dolgod, például kölyökkutyákat simogatni, majonézes sósmogyorót enni vagy megcsókolni az asszonyt, de úgy, hogy érezze, akkor még most hagyd abba. Tovább olvasom...

13 különleges kamera a fotózás történetéből

Időutazás elfeledett technikai megoldásokkal, képtelen és képes elképzelésekkel és sok minden mással, amivel az évtizedek során az emberek képesek voltak fényképezni.

John Wade Retro Cameras című gazdagon illusztrált könyve arra ihletett, hogy készítsek nektek egy összeállítást a fotózás történetének néhány kiemelkedő kamerájáról. Mindegyik különleges valamilyen értelemben, így azoknak is izgalmas olvasmány lehet ez, akiket eddig egyáltalán nem érdekelt a filmes fotózás vagy a vintage őrület. Tovább olvasom...

Miért radioaktív az objektívem?

Tudom, hogy izgatja a fantáziádat a kérdés: miért radioaktívak egyes objektívek? Vajon ez veszélyes? Szándékos vagy lekváros? Nő vagy csökken a sugárzás az idők során? Pokoli sebességű időutazásra invitállak a válaszokért.

Rendesen belesétáltál a csapdába barátom, mert a cikk címében feltett kérdésre sokkal alaposabb választ fogunk most keresni, mint gondolnád. Visszamegyünk egészen az idők kezdetéig és magának a radioaktivitásnak is a végére járunk. Lesz lista a sugárzó optikákról, valamint számtalan további érdekesség! Kezdhetjük? Tovább olvasom...

Kezdő fotós kisokos

Van egy hármas aranyszabály, amit csak egyszer kell megértened ahhoz, hogy átlásd fényképeződ (vagy telefonod) működését. Utána sokkal könnyebb lesz a fotózás, ígérem.

Néha nagyon elvont dolgokról olvashatsz a blogon, amik csak a fényképezésben már járatosaknak érdekesek. Szerencsére azonban azt tapasztalom, hogy nagy arányban csatlakoznak virtuális fotós kocsmánkhoz lelkes kezdők is. Tőlük sok levelet kapok alapkérdésekkel kapcsolatban, az évek alatt pedig többekkel volt már szerencsém találkozni, és elmondani a fényképezők működésének alapjait. Tovább olvasom...

A 60 utolsó fotó a bontásra ítélt Olimpia Szellemhotelből

Haláltusájának utolsó óráiban készítettünk már pár posztapokaliptikus fotót a teljesen kifosztott, évek óta üresen álló Olimpia Hotelről, a Normafa csúfságáról.

Az egykor szebb napokat is megélt Olimpia Hotel, ami az utóbbi években már csak a Normafa csúf szégyenfoltja volt, a következő hetekben végképp az enyészeté lesz. Utolsó napjaiban látogattuk meg, bejártuk minden négyzetméterét, most pedig felfedi nekünk pár titkát a halálos ágyán. Tovább olvasom...

A kamu vörös karika pszichológiája

Avagy mi áll a “hamis” L-es objektívek hátterében? Mekkora bűn a csalás? Milyen hatással van ránk, ha csalunk? És jobb lesz az objektív képe a rá festett vörös karikától?

Biztosan láttatok már olyan KIT objektívet, amire kreatív tulajdonosa egy vörös karikát festett, így úgy tűnhetett, hogy valójában egy L-es objektívvel fotózik. Múlt héten én is láttam egyet, és azonnal be is indult a gondolatlavina a fejemben. Most elárulom, miért csinálják ezt az emberek, és mire mennek vele. Tovább olvasom...

Pirosszka (ingyom-bingyom TFCD fotózás)

Egyszer volt, hol nem volt, a fényerős üvegek hegyén is túl, de még a messzi-messzi galaxis határán belül...

Szóval élt egyszer egy Pirosszka és egy farkas, és mivel ez egy szolid örömfotózás volt, így vadászt nem is szereztünk. Összevonván a karaktereket, és a békesség jegyében Pirosszka baltával járta az erdőt hű társával, a farkassal. Tovább olvasom...

Viltrox EF-NEX III gyorsteszt

Mivel ad többet a Viltrox legújabb adaptere, mint a kategória többi versenyzője?

Következzen egy igen rövid szösszenet a Viltrox legújabb EF-NEX adapteréről, a III verzióról. Azért érdemel ez az apróság külön bejegyzést, mert megold néhány olyan kérdést, amit a hasonló árkategóriás (mondjuk ki: olcsó) adapterek korábban nem tudtak, illetve amikre csak a két jóval drágább konverter, a Sigma MC-11 és a Metabones voltak képesek. Tovább olvasom...

A boldog fotós lájk nélkül él

Ne hagyd, hogy kedved szegjék a közösségi média fals visszajelzései. Legyél te is örömfotós!

Tőlem merőben szokatlan téma következik most. Nem a képek előállításáról, nem az azokhoz használt felszerelésről vagy módszerekről lesz szó, hanem a fotók utóéletéről, vagyis arról, mi történik a publikálásuk után, miért tesszük őket egyáltalán közszemlére, valamint (és ez a lényeg) hogyan érdemes vagy éppen nem érdemes értelmezni mások visszajelzéseit. Különösen az Y és Z generációs alkotók figyelmébe ajánlom a továbbiakat. Kalandozzunk kicsit a közösségi média birodalmában, és lássunk át a Facebook szitáján. Tovább olvasom...

10 tipp régi objektív vásárláshoz

Milyet, hogyan, hol, mennyiért és mikor? Kisokos vintage-optikák beszerzéséhez, 10 hasznos tippel.

Tetszik a manuális lencsék világa, de visszatart használatuktól a tény, hogy ezeket nem kaphatod meg a boltok polcairól dobozban, garanciával? Félve vásárolsz használt fotós kellékeket? Netán rossz tapasztalatod volt a second-hand árukkal? Úgy érzed, nem tudod, mire figyelj, amikor antik optikát vásárolsz? Nem szívesen fizetsz interneten keresztül külföldi portékáért? Összeszedtem neked 10 tippet a témával kapcsolatban, így nem lesz többé kifogás, ha szembe jön álmaid Heliosa! Tovább olvasom...

Mi a gond a modern objektívekkel?

Hova vezet bennünket az egyre több lencsetag, és miért adnak sokszor a régebbi optikák életszerűbb képeket?

Néha olyan nehéz az embernek szavakba öntenie, amit a tapasztalataiból felépített magában, és át szeretné adni másoknak is. Így vagyok a régi optikák "természetesebb, hangulatosabb" képi világával kapcsolatban is. Mikor ezt a kérdést kell ecsetelnem, magam is bajban vagyok, hiszen nehéz objektív szempontok szerint értékelni. És ekkor, egyszer csak szembe jön velem a neten Yannich Khong cikke, amit elolvasok és csak bólogatok hevesen. Tovább olvasom...

Így ölte meg az A7 a DSLR-emet

(FRISSÍTVE A7II TAPASZTALATOKKAL!) Avagy a manuálozók álma, egy szelet XXI. század

Lassan fél éve már, hogy elkezdtem kacérkodni a vázváltással, pedig 2015 nyarán még csak pár hónapja volt nálam az 5D MII, életem első fullframes gépe. A nagy 50-es teszt készítése során többnyire csak a baj volt a tükörrel, így érdeklődésem hamar a tükörmentes megoldások, konkrétan a Sony A7 felé fordult. A szenzorméret megtartása nem volt kérdés, minden más azonban igen, ilyen helyzetben pedig csak a próba dönthet, ezért 2016 ezzel kezdődött. Tovább olvasom...

35mm történelem

Milyen képek lapulhatnak egy évtizedek óta rejtőző, előhívatlan 35mm-es tekercsen? Vajon sikerült megmenteni őket, vagy győz az enyészet?

Hány évet él túl egy negatív? Ezzel a kérdéssel eddigi életem során nem sokat kellett foglalkoznom, mert alig pár friss 35mm-es tekercs elhasználásán és előhívatásán vagyok túl. Nemrégiben azonban boldog tulajdonosa lettem egy (sokadik) régi filmes váznak, és benne lapult egy előhívatlan filmtekercs is. Ennek a történetét fogom most bemutatni. Tovább olvasom...

További cikkek a tudásbázisban...

Köszönetnyilvánítás

A cikk előzetes áttekintését és véleményezését köszönöm Benedek Lampertnek. A kódolásban nyújtott segítséget köszönöm Pintér Zsoltnak.

BIO

A cikk szerzője 2011-ben kezdett fotózni. A mai napig abszolút amatőrnek vallja magát, aki sokkal inkább az alkotás öröméért, mint bármilyen javadalmazásért dolgozik (kivéve, ha pizzáról van szó). Végigjárta a digitálisok ranglétráját (350D, 20D, 50D, 5DMII, A7, A7II, A7III), de egyre többet játszik analógokkal is. Időközben rájött, hogy az optika sokkal fontosabb, mint a váz. Valamiért ösztönösen szereti a mirrorless-t és a minél egyszerűbb, de agyafúrtabb megoldásokat. Saját magára a "géptulajdonos" megjelölést szereti alkalmazni, ami jobban lefedi technikai részletek iránti rajongását.

Manuális lencsékkel 2014 eleje óta foglalkozik, 2015-ben pedig összegyűjtötte és letesztelte a legtöbb elérhető árú 50mm-es optikát. Nem csak gyűjti, de szereti, javítja, és használja is objektívjeit, hiszen a vitrinben tartott felszerelésnek csak ára van, nem pedig értéke. Ha hívják, örömmel osztja meg tapasztalatait és élményeit személyesen is élő előadásokon vagy a vintage pub személyes találkozóin, ezen felül pedig szorgosan építi az online is elérhető tudásbázist.

A fotózásnak minden lépését fontosnak tartja, ezért a gondolat teremtő erejéről és az alkotás önmagára visszamutató értelméről és boldogságáról is sokat lehet hallani nála. Ha csatlakoznál hozzá, a vintage pubban általában megtalálod, a pult mellett rögtön jobbra. Tovább...

hispan's photoblog C 2011-2019 (eredeti megjelenés: 2018. június 23., utolsó módosítás: 2018. június 23.)